Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

perjantaina, elokuuta 21, 2020

Sata vuotta (1809-1911) Suomen sivistyselämää

Blogilastu on päivitetty 22. elokuuta.

ONNEKSI on Helmet. Sieltä löytyi teos: 

Grotenfelt, A., Gylling, E., Hytönen, V., Kilpi, V.,  Koskelainen,Y., Liakka, N., Malinen, V. ja Voionmaa, V. (1911). Sata vuotta Suomen sivistyselämää. Kansanvalistusseuran julkaisuja 158. Helsinki."""

168- sivuinen kirjanen julkaistiin vuonna 1911. Oli juuri kulunut   100 vuotta vuoden 1809  "suurista isänmaatamme koskevista tapauksista" ts. Suomen irtautumisesta Ruotsista ja liittymisestä  osaksi Venäjän keisarikuntaa. Vielä elettiin autonomian aikaa. Matkaa maailmansodan syttymiseen oli kolme vuotta.

Kirjassa oman aikansa sivistysväki "esittää pienessä koossa ja yleistajuisesti eri puolia kuluneen satavuoden suomalaisesta viljelyshistoriasta". Siten kuin he sen näkivät ja ymmärsivät.

Autonomian aika oli valtavan muutoksen ja kehityksen aikaa. Yksi kirjoittajista toteaa: 

"Inhimillinen edistys viimeisen 100 vuoden kuluessa on mennyt etenpäin enemmän kuin sitä ennen 1000 vuodessa. Ainakin Suomeen nhden pitävät nämä sanat täydellisesti paikkansa varsinkin taloudellisessa suhteessa." - Viljo Hytönen 

POIMIN itselleni teoksesta ylös näitä kehityslinjoja hakusanoitain. Tein myös aikajanan jotta ajanjakson kokonaisuus säilyy mielessä. KUVAN saa klikkaamalla suuremmaksi. Lopuksi kuvaan kutakin vuosikymmentä muutamalla sana. Pahoittelen jutun pituutta. Mutta minulle nämä muistiinpanot ovat mukava aarreaitta.  








Sivistyksen ajovoimia 

1. AATEVIRTAUKSET

Filantropismi

Muualla Euroopassa oli jo 1700-luvulla  vakautunut käsitys, että kouluopetus voisi parantaa kansan tilaa. Kuten tiedetään kyse oli filantropismista. Suomessakin löytyi useita hyväntekijöitä.

Hyväntekijät

Suomessa koulun merkityksestä kansalle  ruvettiin keskustelemaan vasta, kun kruununvouti, asessori Gabr. Ahlmann oli jälkisäädöksellään lahjoittanut melkoisen omaisuutensa  hiljattain perustetulle  Suomen Talouseuralle ja määräsi, että  

"...korkorahoista puolet käytettäisiin pitäjäinopettajien asettamiseen ja palkkaamiseen rahvaan ja varsinkin köyhäin lapsia varten Messukylässä ja Tampereen ympärillä olevissa pitäjissä opettaakseen ei ainoastaan sisälukutaitoa ja kristinoppia, sekä milloin pyydettäisiin kirjoittamista ja laskentoa, vaan myös järkevän maatalouden tärkempiä kohtia”.

Talousseura joutui näin kirkon kanssa seuraamaan kansanopetusasiaa, ja "se siirtyi maan valistuneimman sivistyneistön harrastuksiin".

Kansallinen herätys

Kansallinen herätys lähti liikkeelle ruotsinkielisestä sivistyneistöstä. Kansa nukkui, koska se ei ollut vielä herännyt.

A.I. Arvidssonin 1791- 1858  mukaan  suomalaiset olivat jo kansa, joka ei vain aikaisemmin ollut tie-dostanut asemaansa. Sivistyneistö muodosti puun latvan ja rahvas sen juuren. Hänen kansallista ja valtiollista herätystä ennustivat rohkeat sanat...

 ”Ruotsalaisia emme enää ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia”  

... eivät täällä kaikuneet kuuroille korville, mutta  hänelle itselleen ne  tuottivat maanpaon. Hänet karkoitettiin Turun Akatemiasta 1823 ja hän muutti Ruotsiin.

J.LRuneberg "herätti runoillaan maamme ruotsinkielisen valtaluokan vaistomaisesta kotimaantunteesta  itsetietoiisen isänmaan rakkauteen". Vuona 1830 hän julkasi ensimmäisen runovihkonsa. Vänrikki Stoolin tarinoiden osa 1 ilmestyi vuonna 1848.

Elias Lönnroot loi vanhoilla kansan runoaarteilla itseluottamusta ja tulvaisuudentoivoa; ”eihän kansan, joka jo hämäränä muinaisaikanaan oli Kalevalan runot runoillut, tarvinnut epäillä vastaisenkaan sivistystyönsä mahdollisuuta. Kalevala ilmestyi 1835-suomalainen kirjallisuus oli syntynyt.

J.V. Snellman - suurin suurmiehemme- osoitti  perustuksen, jolle sivistystyö oli rakennettava: kansallinen herätyshuuto.  Snellman laati sivistys-, valtio- ja kansalliselle elämälle ohjelmat  kulmakivinä uuden vapauden ja tasa-arvon vaatimukset. Snellman kohdisti  sanansa  pääasiassa ruotsalaisen yläluokan käännyttämiseen. Hegelin oppisuuntaan kuuluva filosofi näki valtiossa  kansansielun korkeimman ilmenemismuodon. Valtion perustana on kansa, joka Suomessa ei voi olla muu kuin suomalainen rahvas. Siksi ruotsinkielisen yläluokan velvollisuus on sulautua kansaan, asettua sen pyrkimysen kärkeeä, sillä vain siten se oikein käyttöisi Ruotsin ajoilta perimänsä sivistyksen.

Sakari Topelius vaali  kauas vuosisadan loppuun isänmaallisen innostuttajan perintöä ja voitti runoillaan, saduillaan ja romanttisilla kertomuksillaan etenkin nuorison, naisten ja lasten sydämet.

Tärkeä vuosi oli 1863. Tuolloin toteutettiin rahalaitoksen uudistus, ja Suomi sai  oma markkansa.

Kansanopistoaate

Kansanopistyö sai alkuna  syventyneestä kansalaissivistyksen käsitteestä. Tanskassa ennen muutta Grundtvikin ansioista ruvettiin ajattelemaan, että nuoruus on  opetusikää,  eikä ainoastaan ammatillista kehitystä vaan se olisi myös ja etenkin aikaa "henkilökohtaiselle  valistukselle".  Tässä iässä olisi annettava opetusta kaikille, jotka sitä haluavat vastaanottaa. Tanskassa joka kolmas maalaisväestön 18-25-vuotisista miehistä ja naisista tuli siitä pian osallisiksi.

Suomalaisuusliike-fennomaanit

Kansakoulu oli suomalaisuuden liikkeen ensimmäisiä tunnussanoja. Syntyi ensimmäinen puolue ajamaan suomalaisuuden asiaa.  Sen sieluna oli J.V. Snellman.

Työväenaate

Elinkeinon vapaus vuonna 1874 synnytti myös tylyä itsekkyyttä. Omaisuuden epätasainen jakaantuminen ja yhteiskunnallinen kurjuus tuli vapaan kilpailun vallitessa suuremmaksi kuin sitä ennen. Työntekijät jäivät enimmäkseen unohduksiin, halveksituun yhteiskunnalliseen asemaan ja entisestäänkin epävakaisempaan taloudelliseen tilaan. Syntyi vaatimuksia suuremmasta yhteenkuuluvaisuudesta. Ylemmät luokat ehdottivat, että  alat, jotka helposti muuttuvat monopoleiksi annettaisiin  valtiolle. Työväki innostui sosialismista, jonka mukaan  tuotantovälineet olivat muuttuneet sorroksi ja ne tulisi ottaa yhteiskunnan haltuun.

Syntyi työväenliike. Ensimmäiset varsinaiset työväenyhdistykset perustettiin Vaasaan  ja  Helsinkiin vuonna 1883 V. von Wrightin johdolla ja "sivistyneiden luokkain myötävaikutuksella".

  • 1880-luvulla syntyi työväenyhdistysten yhteyteen ammattiosastoja 
  • 1890-luvulla osastot liittyvät ammattiliitoiksi 
  • 1895 alkoi ilmestyä itsenäinen työväen lehti: ”Työmies”
  • 1899 perustettiin ensimmäinen  työväenpuolue Turussa. Useimmat työväenyhdistykset liittyivät siihen.  

 2. ELINKEINOT

1800-luvun alussa Suomi oli maanviljelys- ja maalaismaa. Tehtaita oli tuskin nimeksikään. Tuotanto oli jähmettynyt vanhoje käsityöammattikuntien tukahduttaviin kaavoihin. Elinkeinovapaus säädettiin vuonna1874.  

Maalaisväestö lisääntyi 1825-1855  lähes puolella miljoonalla. Maaseudun liikaväestö pyrki suurin joukoin torppareiksi, mutta kun parhaat paikat tulivat viljelykseen, torppariasutuksen leviäminen pysähtyi vuosidadan puolivälin jälkeen. 

Kaikille ei riittänyt maalla työtä. Pelastajaksi tuli teollisuus, joka imi liikaväestön töihin. Teollistuminen toi ison mullistuksen.

3. KANSANVALTAISTAMINEN

Vuosina 1865 ja 1873 vahvistettiin asetukset: laajoille kansanjoukoille maalla ja kaupungeissa alkoi  uusi kunnalliselämä. Ei kuitenkaan kaikille 

” Näistä uudistuksista on merkillisimpiä se uusi kansanvaltainen henki,  joka on levinnyt kaikkeen yhteiselämään. Yhteiskunnan vanhat johtavat, ylimysvaltaiset luokat ovat väistyneet syrjään ja  niiden sijalle on yhteiskunnalliselle toiminta-alalle astunut uusia laajoja kansanluokkia ”– Väinö Voionmaa

4. KANSAN KÖYHTYMINEN

1840-ja 1850-luvuilla alkoi näkyä köyhälistökysymys. Useita halla- ja katovuosia oli 1800-luvulla. Vuosina 1867 ja 1868  koetiin täydelliset kadot.

Talollisten määrä lisääntyi. Vuonna 1865 heitä on 74 000. Vielä enemmän lisääntyi torppareiden määrä 63 000. Myös mäkitupalaisten ja itsellisten määrä kasvoi. Kaikille ei riitänyt maalla töitä.

Torppari oli vuokraviljelijä, joka oli vuokrannut viljeltäväkseen osan suuremmasta maatilasta. Vuokraamalla vain osan tilasta torpparit erosivat sekä lampuodeista, joilla oli koko maatila vuokralla, että mäkitupalaisista, joilla oli vuokralla vain lähinnä asuntotonttinsa.

Mäkitupa tarkoittaa jonkin maatilan alueella olevaa vuokra-asumusta, pikku tupaa, johon yleensä ei kuulunut mainittavammin viljelypinta-alaa, toisin kuin torppaan. Asukkaita kutsuttiin mäkitupalaisiksi. He kuuluivat Suomen tilattomaan väestöön. Järjestelmä oli käytössä 1700-luvun loppupuolelta lähtien 1900-luvun alkupuolelle torpparilakiin asti. Mäkitupalaiset työskentelivät yleensä palkollisina ulkopuolisissa töissä, ja muodostivat huomattavan osan maaseudun työvoimareservistä.

Itsellinen tarkoitti  maaseudulla asunutta henkilöä, joka ei saanut elatustaan omasta maanviljelystään eikä ollut vakinaisesti kenenkään palveluksessa. Pääansionsa itselliset saivat tekemällä muuta kuin maatöitä, esimerkiksi toimimalla käsityöläisinä. He asuivat vuokralla toisen omistamassa asunnossa ja maksoivat asumisestaan joko rahalla tai työnteolla. Itsellisillä saattoi olla myös omaa pientä viljelystä ja muutamia kotieläimiäkin.  Itselliset kuuluivat 1700-luvulla suomalaisessa maaseutuyhteisössä tilattomaan väestöön ja samalla yhteiskunnan alimpaan kerrokseen mäkitupalaisten ja palkollisten ohella. Tämänaikaisen länsisuomalaisen kylän rakenteessa itsellisten mökit sijaitsivat kylän laitamilla, kun taas vauraamman väen asutus muodosti kylän ytimen.  -Wikipediasta

5. KAUPUNGISTUMINEN

1700-luvun puolivälissä, Ison vihan päätyessä Suomessa oli sotien ja nälkävuosien harventama väestö. Suomalaisia oli noin  300 000 asukasta. Kaupungit olivat pieniä. Esimerkiksi Hämeenlinnassa oli 354 asukasta.Yhteensä kaupungeissa asui noin 25 000 asukasta, joka on noin  4.4% väestöstä  esim 

Sadassa vuodessa pahaiset  kylärähjät kehittyivät kaupungeiksi. Vuonna 1815  kaupungeissa asui edelleen hyvin pieni osa väestöstä: 4.9 %.  Vuonna 1855 kaupungeissa asui 6 % väestöstä. Vuonna 1900 kaupungeissa asui jo 12,6 %.

6. KEISARIT

Autonomian ajan viidestä keisarista vain Aleksanteri II,  vapauttajakeisari, oli muutosvoima.  Uusi aika alkoi, kun vapaamielinen Aleksanteri II  nousi valtaistuimelle vuonna 1855. Jo seuraavana vuonna hän kävi Suomessa ja  käski senaattia ryhtymään useisiin  toimenpiteisiin. Sanomalehdissä alettiin pohtia yleisiä asioita. 

”Ankaran hallintovallan pitkäaikaisesta unesta herättiin silloin uusien aikain ihanaan aamun” –  Viljo Hytönen

7. MUUTTOLIIKE

1700-luvulla maalla asui 1/2 miljoonaa asukasta: muutamilla seuduilla  asutus oli tiheää, ja siellä viljeltiin maata. Harvemmin asutuilla alueilla  elanto hankittiin kaskenpolttolla, metsästyksellä ja kalastuksella.

1750-luvulta alkoi kehitys: Isojako hävitti sarkajakoa. Kukin talollinen sai manttaalinsa mukaisen osuuden.

Vielä vuonna 1815 maaseutuväestöä oli  95,1 % . Vuonna 1880 vielä  85,2 % väestöstä oli kirkonkirjoissa  syntymäseudullaan. Sitten alkoi raju muuttoliike maan rajojen ulkopuolella ja siirtolaiseksi. 1880-ja 1890-luvuille osuu iso käänne: muutto suuntautuu  kaupunkeihin; teollisuuseutujen väkiluku kasvaa. Vuosien 1881 ja 1908 välillä 1 700 000 ihmistä muuttaa, heistä kaupunkeihin noin 176 000!

8. NAISLIIKE

"1800-luvun alussa nainen oli useimmissa elämänoloissaan sangen sorretussa tai riippuvassa asemassa. Aviovaimona hän oli alentavassa holhoustilassa ja vain leskenä hän saattoi harjoittaa  vapaampaa taloudellista toimintaa.   Jos naimattomalla naisella ei ollut varakasta kotia tai perittyä omaisuutta, ei ollut tarjolla muita elämän mahdollisuuksia kuin palvelijan. Naisen sivisyttämisestä ei ollut puhettakaan, naisten oikeuksista kansalaiselämässä vielä vähemmän."– Vainö Voionmaa
Vuosisadan puolivälissä  käynnistettiin muutoksia. Naisen taloudellisia oikeuksia  vaimona ja lapsena parannettiin. Naiset pääsivät tehtaisiin töihin.  Useita virkoja avattiin  naisille.

Vuonna 1884 perustetiin ”Suomen naisyhdistys”ja hieman myöhemmin Martta-yhdistys edistämääm kansannaisten kotitaloustaitoja

Kirjallisuudessa naisten vapautuksen uranuurtaja oli  Minna Canth. Naisasialiikkeen etevä johtaja oli Alexandra Gripenberg.-

Kehitys huipentui vuonna 1906, kun  kaikki naiset saivat eduskuntauudistuksessa  samat valtiolliset oikeudet kuin miehetkin.

9. PUOLUEET

Maahamme syntyi erikoinen valtiollinen puolue:  vapaamielinen -liberaali- puolue ajamaan valtiollista ja taloudellista vapautta.
Suomalainen puolue  1863- 1913. Ensimmäinen valtiollinen puolue: Se oli enemmistönä valtiopäivillä pappis- ja talonpoikaissäädyssä. Yhdyssiteenä ja aseena  voimakas ja pirteä sanomalehdistö: ”Uusi Suometar” ja ”Kirjallinen kuukuslehti”  mm. J.V. Snellman, Yrjö Koskinen- myöntyväisyysmiehiä suhteessa Venäjään; Suometar-lehti, fennomania > Sisällisodan jälkeen Kokoomus

Ruotsalainen puolue1870-1906,  jyrkkää ruotsalaisuutta ja yhteiskunnallista vanhoillisuutta.  syrjäytti liberaalit. Syntyi vastustamaan suomalaisusliikettö Nya Pressen > RKP

Liberaalinen puolue 1880- 1885  mm. Leo Mechelin - sovittelua kieliasioissa, herraseurapolitiikkaa> sulautui ruotsalaiseen puolueeseen  

Nuorsuomalainen puolue 1894–1918  SP:n sisällä 1905:een; Jonas Castrénin ja Lauri Kivekkään johdolla. Tiukasti perustuslaista kiinni. Mukana toimi poliittisesti aktiivi taiteilijapiiri (Akseli Gallen-Kallela, Jean Sibelius, Juhani Aho, Minna Canth ym.).  Itsenäistyy P.E. Svinhufvudin johdolla. Sisällissodan jälkeen > Kokoomus

SDP 1899- N.R. af Ursin 1 pj.   -lähteenä Wikipedia-

10.SANOMALEHTIKESKUSTELU

Sanomalehdistössä kansakoulasia oli läpi 1840-luvun enimmin pohdittuja asioita. Yleiseksi mielipiteeksi vakiintui:  "Jokin määrä koulutietoja on jokaiselta vaadittava ennen ripille laskemista... Oli jo tullut aika perustaa Suomeen oikeita kansakouluja, yksi kuhunkin pitäjään. niinkuin muissakin maissa."

Kiisteltiin siitä, kumpi on tärkeämpää: kasvatus ja  tietojen ja taitojen jakaminen vai  käytännöllinen koulu - maanviljelysoppia ja käsitöitä ohjelmaan. Esitettiin myös korkeampia vaatimuksia: kansakoulun olisi herätettävä rakkautta tietämiseen ja hyvään tapaan ja opetuksessa pidettävä päämääränä, että oppilaat oppivat oikein, todellisellä käsityksellä lukemaan. - siis kohti ymmärtävää lukemista.

11. TALOUDELLINEN VAURAUS

1800-luvun alussa Suomen kansallisvarallisuus laskettiin 400 miljoonaksi markaksi. 100 vuotta myöhemmin se oli kasvanut 10-kertaiseksi. Vauraus ei kuitenkaan jakautunut tasaisesti.

12. TALOUSOPIN MUUTOS

Suomessa talousoppi vaihtui  1800-luvulla; Merkantilismin tilalle omaksutaan vapaa kilpailu.

MERKANTILISMI  oli itsevaltiuden ajan kauppa- ja teollisuuspolitiikkaa, jota noudetattetiin  1500-luvulta 1800-luvulle. Tavoitteena oli ylijäämäinen kauppatase;  viennin oli oltava suutempia kuin tuonti suurempi. Tähän pyrittiin monopoleilla, tulleilla ja kauppakielloilla. Merkantilismin mielestä kilpailu oli haitallista. Lisäksi pyrittiin voimakkaasti edistämään teollisuutta, erityisesti tuonnin korvaamiseksi kotimaisella tuotannolla. - Wikipediasta

Ranskan suuressa vallankumouksessa 1789  puhkesi ilmoille kansojen viha valtiollista holhousvaltaa kohtaan ja myös taloudellista holhousvaltaa kohtaa. Omaksuttiin  uusi talousoppi Adam Smith vaati mahdollisimman suurta  vapautta.

SMITHIÄ pidetään (kansan)taloustieteen isänä. Vuonna 1776 julkaistu "Kansojen varallisuus" kuvaili ihmisten vapaaehtoisten vaihtokauppojen verkostoa eli markkinataloutta vastapainona silloin vallinneelle, kansalliseen sääntelyyn ja etuoikeuksiin perustuvalle merkantilismille. Monet valistusfilosofit olivat esittäneet samantapaisia ajatuksia aiemmin, myös suomalainen Anders Chydenius melkein täsmälleen samat ajatukset. – Wikipediasta

Ajan uusi taloudellinen tunnuslause kuului  vapaa kilpailu ja elinkeinonvapaus. Jokaisen oli annettava valmistaa ja myydä  tavaransa, missä hän parhaaksi näkee. Jokaisell oli  rajaton  oikeus  etsiä omaa etuansa miten paraiten taitaa.

Elinkeinon vapaus synnytti myös tylyä itsekkyyttä ja heikompain joutumista vahvempain saaliiksi. Omaisuuden epätasainen jakaantuminen ja yhteiskunnallinen kurjuus tuli vapaan kilpailun vllitessa suuremmaksi kuin sitä ennen.  

Yhtiölaki  säädettiin vuonna 1864.

13. TAPAKASVATUSLIIKKEET

Syntyi  kansanliikkeitä, joiden pääharrastuksena on ollut "tapain puhdistaminen, kansan ruumillisen ja henkien terveyden lisääminen ja yleisen valistuksen kohottaminen". 

Nuorisoseuraliike

Vuonna 1881 perustettiin Kauhavalla Suomen ensimmäinen nuorisoseura. Nuorisoseuraliikkeen keskeinen vaikuttaja oli Santeri Alkio. Vuonna 1897 useimmat nuorisoseura yhtyivät ”Suomen Nuorison Liitoksi”.

”Taistelusta pahoja tapoja vastaan on nuorisoseuratyö muodostunut rakentavaksi itsekasvatustyöksi ihmisyys- ja kansalaiselämää varten." – Väinö Voionmaa

Raittiusliike

"1800-luvun alussa Suomi oli Euroopan jouppoimpia maita". Vuonna 1865 kiellettiin  kotitarpeen  viinanpoltto - mutta samalla "valtaan pääsi väkijuomateollisuus, väkijuomien kauppa… edistyväin kulkuneuvojen mukana juoppous levisi uudelleen maan joka kolkkaan" 

Vastavoimaksi perustettiin vuonna 1877 Vaasaan ensimmäinen ehdottoman raittiusseura.  Seuraava syntyi Turkuun. Kaarlo Verkko pani alulle muualla Suomessa. Vuonna 1883 syntyi  Raittiuden ystäväin järjestö.

Raittiusliike sai aikaan rajoituksia. Kansakouluissa  pantiin alulle yleinen raittiusopetus. Vuoden 1907 valtiopäivillä hyväksyttiin yleinen kieltolaki. "Sen toteuttamisesta  on hyvin vähän toiveita!

14. TEOLLISTUMINEN

1840-ja 1850-luvuilla köyhälistökysymys alkoi näkyä vakavasti. Pelastajaksi saapui  tehdasteollisuus. Syntyi teollisuustyöväestö.

Teollisuuden valmistusarvo vuonna 1855 oli 4,7 miljoonaa mk ja 20 vuotta myöhemmin 49,2 miljoonaa mk. Yleinen varallisuus kasvoi. Rahalaitokset paisuivat.

Teollisuustyössä ilmeni myös suuri vaaroja työväen hengelle ja terveydelle. Valtio ryhtyi laatimaan lakeja työväen suojaksi ja hyväksi: 

  • 1889  työväensuojelulaki sisälsi määräyksiä supistaa lasten ja naisten tehdastyötä, varvovaisuus- ja terveystoimenpiteistä teollisuuslaitoksissa , ammattientarkastuksesta ym
  • 1895: laki teollisen työväem pakollisesta apaturmavkuutuksesta
  • 1897: laki kaikenlaisten työväen apukassojen hoidosta
  • 1907:  Laki leipomotyön järjesämisesä- teollisuuden vaarat.  

Teollisuuden alalla toimi  pain 10,6 % väestöstä. Vuonna  1865 luku oli ollut  vain 4, 9 %Vuonna 1909 luku oli jo 14,7 % = 451 000.

15. TYÖNVÄENLIIKE

Teollisuus oli liikaväestön pelastaja. Mutta... työntekijät jäivät enimmäkseen unohduksiin, halveksittuun yhteiskunnalliseen asemaan ja entisestäänkin epävakaisempaan taloudelliseen tilaan. Syntyi työväenliike.

Ensimmäiset varsinaiset työväenyhdistykset perustettiin Vaasaan  ja  Helsinkiin 1883 V. von Wrightin johdolla ja sivistyneiden luokkien myötävaikutuksella. 1880-luvulla syntyi työväenyhdistysten yhteyteen ammattiosastoja. 

Vuonna 1895 alkoi ilmestyä itsenäinen työväen lehti ”Työmies”. Vuonna 1899 perustettiin ensimmäinen  työväenpuolue Turussa. Useimmat työväenyhdistykset liittyvät siihen. 1890-luvulla osastot liittyvät myös ammattiliitoiksi. Vuonna 190 eeimmat ammattiliitot yhtyivät ”Suomen ammattijärjestöksi”

Työväenliike otti käyttöön lakkoja, mutta myös työolot vakiintuivat.

16. VÄESTÖN KASVU

1700-luvun puolivälissä, Ison vihan päätyessä Suomessa oli sotien ja nälkävuosien harventama väestö. Suomalaisia oli noin  300 000 asukasta. 

1800-luvun alussa Suomi on pirstottu. Vuonna 1809 Tornion jokilaakson kunnat liitettiin Suomen suurruhtinaskunnan kanssa ja kaksi vuotta myöhemmin vuonna 1811 Vanhan Suomen väestö liitettiin muun Suomen yhteyteen. Ennen sotavuosia asukkaita oli jo noin 900 000.  Tornion liitos toi noin 12 000 asukasta lisää ja  Vanhan Suomen liitos noin 200 000. .

Vuonna 1815 Suomessa oli noin 1 151 000 asukasta. 

Maalaisväestö lisääntyi 1825-1855 lähes puolella miljoonalla. Liikaväestö pyrki suurin joukoin torppareiksi, mutta kun parhaat paikat tulivat viljelykseen, torppariasutuksen leviäminen pysähtyi vuosiadan puolivälin jälkeen.

Talollisten määrä lisääntyi. Vuonna 1865 heitä on 74 000. Vielä enemmän lisäänyi torppareiden määrä 63 000. Myös mäkitupalaisten ja itsellisten määrä kasvoi.

Sivistys-elämän kehitys

1. KANSALLINEN TIEDE

" Tieteellinen työ tuottaa kauneimmat hedelmänsä, kun se samalla innokkaasti palvelee kansallisia sivistysharrastuksia. Silloin se kohottaa työntekijöitään, vaikuttaa jalostuttaavasti eläviin ihmisiin."– Arvi Grotenfelt.

H.G. Porthan oppilaineen oli pannut kauniille alulle Suomen historian, kielen ja kansanrunouden tukimuksen jo Ruotsin vallan aikana.

Kansallinen, suomalainen tiede varttui 100 vuodessa vähäpätöisestä alusta rikkaaksi ja monipuoliseksi tutkimukseksi. Kansallinen tiede kattoi  tieteenhaarat, jotka tutkivat Suomen kansaa, sen historiaa, kieltä ja kansanrunoutta sekä Suomenmaan luontoa ja oloja

2. KANSANOPETUS

1800-luvun  alussa ei vielä voinut puhua  kansanopetuksesta nykyaikaisessa merkityksessä. Kirkko vaati jäseniltään sisälukutaitoa ja katkismuksen eli kristinopin ”pääkappaleiden” tuntemista ja  velvotti papistoa ne heihin juurruttamaan. Vuoden 1686 kirkkolaki  velvoitti näet pappeja ”ahkeroimaan, että lapset, rengit ja piiat oppivat lukemaan kirjaa ja omin silmin näkemään, mitä Jumala pyhässä sanassaan kieltää ja käskee”. 

Säädöksissä ei ollut viittaustakaan, että tarkoitus olisi laajentaa  lukutaidon avulla  kansan näköpiiriä muihin kuin uskontoon. Toivottiin, että jos oli pitäjänkoulu, "jokainen oppilas oppisi piirtämään ainakin nimensä ja tytöt  nimensä alkukirjaimet". 

Kaupungeissa ja muutamassa harvassa maaseutupitäjässä oli  toki jo kauan ollut  pedagogioita, joiden tehtäväksi Turun tuomiokapituli määritteli vuonna 1802 ”opettaa lapsille kristinoppia sekä harjoittaa heitä jonkun verran kirjoittamisessa ja laskennossa ja maantiedossa”. 

Ahlamannin kouluja syntyi seitsemään Tampereen ympäristön pitäjään. Todellisuudessa ne olivat sangen vaatimattomia, useimmat tuskin kohoten ”lukkarinkouluja” korkeammalle, eikä niillä ole juuri ollut sanottavaa merkitystä kansanopetuksen yleiselle  kehitykselle.

Mutta nyt: 1800- luku  tuli olemaan Suomessa kansanopetuksen vuosisata. 1840- luvulla kehityksen keväoireet puhkesivat  opetustoimen alalla melkein ensimmäiseksi.  

Vuonna 1851 asetettiin korkemmista virkamiehistä komitea, joka  laati hyvin ahdasmielisen ohjelma kansan opettamista varten. Hullu vuosi 1848  keskeytti komitean työn.

Kohti kansakoulua

Sitten tilanne muuttuu: 1856 Senaatti sai tehtävän valmistaa ehdotus ”kuinka helpotettaisiin maalaiskunnille koulujen perustaminen  kansanopetusta varten. Senaatti vaati ensiksi tuomiokapitulien lausunnon asiassa. Ne toistivat taantumusmielisen komitean sepittämän suunnitelman. Kansakoulu tarvittiin vain rippikouluun valmistamista varten.

Lausunnot painatettiin ja niihin pydettiin lausuntoja kansnvalistusta harrastavila ja asiaa tuntevilta.
Uno Cygnaeus läheti arvostelunaan ”Hajanaisia mieteitä Suomeen aiotusta  kansakoulusta”. Cygnaeus oli perehtynyt Pestalozzin, Fröbelin ja Diesterwegin ajatuksiin:
  • Kansakoulun tulisi kehittää sopusointuisesti kaikkia lasten henkisiä ja ruumiillisia voimia sekä tulla siten ”kansan siveellisen ja aineellisen vaurastumisen tehokkaimmaksi edistyskeinoksi”. 
  • Uskonnon lisäksi maallisia  aineita.  
  • Opetus ei saanut tyytyä ”ulkoläksyjen pänttäykseen”, vaan ymmärryksen ja kätevyyden kehittämiseen. 
  • Kansakoulun johto erotettava kirkon vallasta ja annettava erityiselle ylihallitukselle. 
  • Kelvollisten opettajain valmistamista varten oli perustettava seminaari. 
  • Sekä opettajankoulutuksessa että lastenkasvatuksessa oli annettava ruumiilliselle kasvatukselle tärkeä sija; oli myös opetettava käytännölliiä aineita: käsisöitä, puutarhanhoitoa ja terveysoppia.
  • Naisten valmistaminen opettajiksi oli  vähintään yhtä tärkeää kuin miesten. 
Senaatissa miehet, joista  riippui kansanopetusasian kehityksen kulku kannattivat täydellisesti Cygnaeuksen ajatuksia. Hänet  lähetettiin valtion myöntämällä matkarahalla 1,5 vuotta kestäneelle matkalle,  jotta hän voi tehdä ehdotuksen kasnakoululaitoksen perustamista varten. Palattuaan matkalta vuonna 1859 Cygnaeus valmisteli esityksensä, ja se julkaistiin vuonna 1861 ja jätettiin komitean käsiteltäväksi.

Komitea  valmisteli sen pohjalta kansakouluasetuksen. Se julkaistiin pitkien keskustelujen jälkeen. Siinä noudatettiin pääasiassa Cygnaeuksen ajatuksia. Merkittävä rooli oli  osa myös Z.J. Clevellä.

Kansakouluasetukseen jäi puute: Cygnauksen mielestä kansakoulu edellytti ”kotiopetuksen ainoaksi luonnolliseksi valmitukseksensa”.  Hänen kasvatusoppillisissa  ihanteissaaa äiti olisi kunkin lapsen ensimmäinen opettaja. Pikkulastenkoulujen, kiertävien ja kiinteiden perustaminen vain härävara. Opettajattaria ei opettajia. Niinpä suunnitelmasta  puuttui  maaseudulla alkuopetus. 

Puute 1: Ensimmäinen opetus

Kansakouluaseus  jättikin  kodin velvollisuudeksi opettaa  lukemaan, ymmärtämään äidinkieltä sekä kristinopin pääasioita. Seurakunnallisen hallinnon oli huolehdittava lapsista, joita ei voida kotona ohjata tyydyttävsti näihin taitoihin. He saivat alkuopetusta kiinteissä tai kiertävissä  kouluissa. Pääsyvaatimuksena ylempään kansakouluun oli joko  kodin tai lastenkoulun tarjoama alkuopetus.

Kaupungeissa, joissa  jo asunto-ja työsasioiden vuoksi on aivan sääntönä, että  alkuopetuksessa turvaudutiin kouluihin. Näin kävi myös maaseudulla. Pääosin maaseudun lapset saivat valmistavan opetuksen kiertokouluissa. Ne toimivat monin paikoin  asuintuvissa, joissa perhe teki samaan aikaan  talousskareita.

Vuonna 1898  annettiin ns. piirijakoasetus; Tuolloin oli enää 13 maalaiskuntaa  kokonaan ilman kansakoulua. Vuonna 1908 ei enää yhtään.'

Puute 2: Jatko-opetus

Kansakoulu on riittänyt luomaan todellista kansansivistystä, ja sivistysvvaatimukset lisääntyivät yhä.

Kansankouluasetuksen 125§ puhui  opettajan velvollisuudesta ”kumminkin yhtenä, mutta mieluummin kahtena jälkeenpuolisena viikossa  olla sellaisille hengille apuna, jotka  koulun läpi ovat käyneet tahi muuten tietoa ja sivistystä harrastavat”.  Työtä ei kuitenkaan korvattu ennenkuin vuonna 1891/1893.

3. KANSANSIVISTYS-/VALISTUSTYÖ

Valtiolla ja kunnilla oli toki  tuohon aikaa pysyviä  opetus- ja valistuslaitoksia, mutta ne huolehtivat vain vähäisessä määrin vanhempien ikäluokkien sivistystarpeista ja  yleisen kansalaissivistyksen leviämisestä. Puuteen poistamiseksi  syntyi erilaisia  kansanvalistusta harrastavia  yhdistyksiä ja laitoksia. 

Kansanvalistustyön pääkeinoja oli luonnollisesti opetus.  Edistysseurat järjestivät myös esitelmiä, oppikursseja, iltamia ja mm. näytelmiä. Perustavaa kansalaisvalistusa annettiin kansakoulujen jatkokursseissa, kansanopistoissa sekä useisiin kaupunkeihin perusetuissa  työväenopistoissa. Yliopistossa pidettiin 1894 alkaen suurelle yleisölle aiottuja lomakursseja. Aivan viime aikoina oli käynnistetty myös  ”kansalaisopintoja”, pieniä tutkintoja opintopiireissä.

Kansanopisto

Vuonna  1889  neiti Sofia Hagman perusti ensimmäinen kansanopiston perustamassaan ja omistamassaan koulussa Kangasalla tutustuttuaan Tanskassa kansanopisto-opetukseen.

Kansanvalistusseura

Kansanvalistuseura perustettin vuonna 1874 julkaisemaan yleistajuista tietokirjallisuutta, panemaan toimeen lauluiltoja ja  edistämään  kirjastoliikettä.

Kirjastoliike

Kansanvalistustyön perustuksena ja huippuna pidettiin yleisiä kirjastoja. Siis kirjastoja, joihin kaikilla oli pääsy. Tuohon aikaan tällaisia olivat: 

  • Helsingissä on yliopiston kirjasto. 
  • Oppikoulujen kirjastot. 
  • Opettajakirjasto- Eivät voi palvella yleisesi kansanvalistusta.  
  • Tärkeämpiä olivat siinä suhteessa  kaupungeissa ja maasedulla  olevat ns. kansankirjastot. Ensimmäisen sellaiaen  perusti viipurilainen kauppapalvelija  Juho Pynninen. Vuonna 1875 maassa laskettiin olevan 390 kansankirjastoa.
4. OPETTAJANKOULUTUS

Kansakoulut
Cygnaeus nimitettiin vuonna 1861 Suomen kansakoulujen ylitarkastajaksi. Virkavelvollisuuksiin kuului ryhtyä Jyväskylän  seminaarin johtajaksi. Hän oli siellä johtajana vuodesta 1863  vuoteen 1869 saakka. Seminaarin esikuvana oli  Aargaun kanttoonissa Sveitsissä oleva Wettingenin seminaari.

Kiertokoulut
Vuonna 1890 perustettiin Hämeenlinnaan yksityisestä aloitteesta kiertokoulunopettajaseminaari, ja myöhemmin useampia.  Vuonna 1906 oli enää 65 pikkukoulunopettajaa, joilla ei ollut mitään varsinaista opetusta toimeensa. 


5. PEDAGOGIIKKA

”Lauantaiseuran miehet” perustivat vuonna 1831  Helsinkiin yksityislyseon, "missä toteutettiin uudenaikaisen kasvatusopin periaatteita".

Niinikään Odert Gripenberg teki useita vuosikymmeniä opetustyötä ihailemansa oppi-isän Pestalozzin hengessä - tosin oppikoulussa. 

6. SUOMEN KIELEN ASEMA

Vuonna 1749 suomalaisista oli ruotsinkielisiä 15 %. Autonomian  ajan alussa  pääosa säätyläistä puhui nimenomaan ruotsia. Ruotsi oli virkakieli. 

Vuosi 1863 oli  merkkivuosi: Aleksanteri II antoi asetuksen J.V. Snellmanin esityksestä: Suomen kieli julistettiin tasa-arvoiseksi  ruotsin kielen kanssa kaikessa, mikä  välittömästi koski maan suomenkielistä väestöä. Suomalaiset alkoivat toimia ja vaatia ruotsalaisuuden väistymistä mm. opetuksessa.
 
7. SUOMENKIELINEN KIRJALLISUUS
"Kansallisuusaatteen rinnalla, sen ilmauksen ja  sen kantamana  on kirjallisuutemme edennyt Kalevalan utuisilta uhrivaaroilta ja lauluisilta rannoilta läpi hämäläisten kylämaisemien, ohi uutisviljelysten siirtyen askel askeleelta kohti nykyaikaa , yhä  kehittäen ilmaisukeinojaan...
... Kalevalaisesta romantiikasta 80-luvun realismiin,  realismista vuosisadan lopun uuteen romantiikkaan joka kehitysasteella  yhä enemmän haarautuen, rikastuen, moninaistuen on se  kielestään takonut ja hionut ”Väinämöisen miekan” , jolla ehkä joskus voimme maailmojakin valloittaa- Yrjö Koskelainen

Elias Lönnrootin Kalevala ilmestyi vuonna 1835. Suomalainen kirjallisuus oli syntynyt, Aleksis Kiven Nummisuutarit 1864. Seitsemän veljestä  1870 -realismia

8. SUOMENKIELINEN OPPIKOULU

Vuonna 1858  perustettiin ensimmäinen suomenkielinen oppikoulu; Jyväskylän alkeisopisto.

Hallitus ei avannut sen jälkeen uusia suomenkielisiä opinahjoja. Suomalaisuuden harrastajat ryhtyivät itse perustamaan oppikouluja. Vasta taistelujen jälkeen saatiin muutetuiksi valtion kouluiksi.

9. SÄÄDYT JA NIIDEN ERILLISSIVISTYS

J.V. Snellman halusi tasoittaa sivistyksen erilaisuusjuopaa - muttei poistaa sitä.

Autonomian ajan vuosikymmenet pähkinänkuoressa

1800-luku

Vuonna 1807 solmiittiin  Tilsitissä Ranskan ja Venäjän kesken rauhan- ja liittosopimus. Ruotsin kuningas Kustaa IV Aadolf vastusti Napoleonia väsymättä. Aleksanteri julisti Napoleonin painostuksesta Ruotsille Suomen sodan vuonna 1808. Sen seurauksena Suomi liitettiin osaksi Venäjää.  - Wikipedia

Porvoon valtiopäivillä 1809 Aleksanteri I vahvisti maamme uskonnon ja perustuslait sekä säätyjen ja kansalaisten oikeudet. Ajatus sisäisesti itsenäisen Suomen valtion perustamisesta Venäjän yhteyteen toteutui. Suomi kohotettiin kansakuntien joukkoon, eikä sitä liitetty rajamaana laajaan keisarikuntaan. 

Maamme sai oman hallituksensa, keskusvirastonsa, oman virallisen edustuksensa - Valtiosihteerin viraston ja Suomen asiain komitean  Pietariin. 

Vaikutusvaltainen virkamiesluokka piti  tällä yllä laillisuuden ja sivistyksen vaatimuksia. Ruotsinkieli jäi  maan virkakieleksi - talonpoikaissäädyn anomuksesta. Rahaksi tuli Venäjän rupla- käytännössä kaupassa käytettiin Ruotsin kruunua vieä vuosikymmeniä.

1810-luku 

Keisari  luotti  Suomen kansan uskollisuuteen. Vuonna 1812 hän kokosi  venäläisjoukot Suomesta Napoleonia vastaan. Vartiopalvelus Suomen pääkaupungissa uskottiin suomalaisille joukoille.

Pyhä Allianssi solmittiin vuosina 1815 ja 1818. Lopulta siihen  liittyivät kaikki Euroopan valtiot Britanniaa, Kirkkovaltiota ja Osmanien valtakuntaa lukuun ottamatta.  Tavoitteena  oli säilyttää Euroopassa  kristilliset arvot ja rauha. Liitosta muodostui linnoitus, joka vastust vallankumouksia. Erityisesti se halusi estää Ranskan suuren vallankumouksesta vaikutteita saaneita astumasta sisään allianssin valtioihin. Vallankumousten lisäksi allianssi vastusti demokratiaa, sekularismia ja ateismia.  – Wikipedia

Aleksanteri I aikana säätyjä ei enää kutsuttu koolle. Kehitys oli hidasta. Maan asiain hoito kokonaan vanhan ruotsalaisen virkaluokan käsissä. ”Ajan yleisleima oli sittenkin melken kuoleman hiljaisuus”.  

1820-luku

Kehitys pysähtyy lähes  puoleksi vuosisadaksi.  Hallitus johti valtion kohtaloja mahtikäskyillä. Aleksanteri I:n  ajan yleisleima oli  "melkein kuoleman hiljaisuus”.  

1830-luku

Vuonna 1830 Rankassa koettiin kansannousu; Kuningas pantiin vaihtoon. Eurooppaa järkyttäneet vallankumousliikkeet eivät näytä häirinneen hiljaisuutta Suomessa. Runeberg julkaisi ensimmäisen sunovihkonsa.

Elias Lönnroot loi vanhoilla kansan runoaarteilla itseluottamusta ja tulvaisuudentoivoa; ”eihän kansan, joka jo hämäränä muinaisaikanaan oli Kalevalan runot runoillut, tarvinnut epäillä vastaisenkaan sivistystyönsä mahdollisuuta." Kalevala ilmestyi vuonna 1835-suomalainen kirjallisuus syntyi.

1840-luku

Valtiollisesta hiljaisuudesta huolimatta elettiin suurmiesten aikaa: nerokkaita runoilijoita, tutkijoita, kirjailijoita, yliopisto, ihastunut sivistynyt luokka. J.LRuneberg herätti runoillaan maamme ruotsinkielisessä  valtaluokassa vaistomaisesta kotimaantunteesta  itsetietoisen isänmaan rakkauteen. Vänrikki Stoolin tarina osa I ilmestyi vuonna 1848.

Topelius viritti  vanhoissa ja nuorissa palamaan  lämpöisen historiallisen tulen.Henkisessä ja kansallisessa elämässä "virkosi kehityskauden enteitä".  Keskustelua käytiin sanomalehdissä. 

Valtiollista elämää vielä painosti jäykkä vanhoillisuus, jopa taantumus. Vuoden 1848  Helmikuun vallankumous ravisutti Eurooppaa.  Ranskassa tapahtui  kansannousujen sarja, jonka seurauksena kuningas syrjäytettiin ja Ranskasta tuli tasavalta. Presidentiksi valittiin Napoleonin veljenpoika Louis Napoleon. Hän  kruunasi itsensä keisariksi. Tämä Euroopan  Hullu vuosi 1848  ei  sekään  vielä näytä häirinneen hiljaisuutta  Suomessa.

1850-luku

1850 luvulla tapahtui sitten  iso käänne. Vielä vuonna 1850 annettiin sensuuriasetus, jok  kielsi suomenkielisen kirjallisuuden - paitsi uskonnollisten ja taloudellisten kirjoitusten - painattamisen. Sensuuriasetus peruutettiin virallisesti vasta vuonna 1860.

Aleksanteri II  kultaa-aika alkaa vuonna 1855. Köyhässä historiassamme nuo Aleksanteri II:n nuoret hallitusvuodet, nuo Itämaista sotaa  seuranneet ”liberalismin” vuosikymmenet, olivat kaikkein koreimmat lehdet.

”Ankaran hallintovallan pitkäaikaisesta unesta herättiin silloin uusien aikain ihanaan aamun”–  Viljo Hytönen

1860-luku

Nopeaa uudistuksen aikaa:

  • 1863:  Valtiopäivät kokoontuivat
  • 1863: Suomi sai  oman markkansa.
  • 1865:  laki maalaiskuntien itsehallinnosta
  • 1866: kansakouluaseus 
  • 1869: valtiopäivät  määräaikaisiksi, ainakin joka 5.vuosi
  • 1869: uusi kirkkolaki - kirkolliskokous

Vuodesta 1865  alkaa kehitys, jolloin laajoille kansanjoukoille maalla ja kaupungeissa alkoi  uusi kunnalliselämä.  

Suomalainen koulutusta koskeva sivistystaistelu alkoi 1860-luvulla.  Suomenkielisiä sorrettiin. Suomenkieliset alkoivat  toimia ja vaatia ruotsalaisuuden väistymään.

Hallitus- ja virkavalta alkoi nostaa huolestuttavasti  taas päätään. Hallitus ei avannut uusia suomenkielisiä opinahjoja. Niinpä suomalaisuuden harrastajat ryhtyivät itse perustamaan oppikouluja, jotka saatiin vasta taistelujen jälkeen saatiin muutetuiksi valtion kouluiksi.

Koulut ja kohoava varallisuus alkoivat nyt luoda sivistynyttä lukijakuntaa. Jyväksylän seminaari käynnistyy.

Useita halla- ja katovuosia; vuosina 1867 ja 1868 täydelliset kadot. Kulkutauteja.

1870-luku

Kehitys jatkuu:

  • 1873 laki kaupunkien itsehallinnosta
  • 1878 asevelvollisuuslaki …
  • 1879 elinkeinolaki - yleinen elinkeinonvapaus

1880-luku

Aleksanteri III oli keisarina vuodet  1881- 1894. Suomen erityisoikeuksien kaventaminen alkoi häen  johtaessa Venäjää.

Uudempi tutkimus on kuitenkin nähnyt Aleksanterin hyvänä maan isänä, joka kunnioitti Suomen perustuslakeja sekä arvosti Suomea ja suomalaisten lojaaliutta. – Wikipedia

Sakari Topelius vaali  kauas vuosisadan loppuun isänmaallisen innostuttajan perintöä ja voitti runoillaan, saduillaan ja romanttisilla kertomuksillaan etenkin nuorison, naisten ja lasten sydämet.

Alkoi  valtava muuttoliike maan rajojen sisällä ja siirtolaiseksi. Vuosien 1881 ja 1908 välillä 1 700 000 ihmistä muuttaa, kaupunkeihin noin 176 000! Suunta on nyt kaupunkeihin.

Yhteiskunnan johtavalle paikalle  astui nyt uusi suuri luokka: varakas kolmas sääty eli porvaristo

Ensimmäiset varsinaiset työväenyhdistykset perustettiin Vaasaan ja  Helsinkiin 1883 wrightiläisessä hengessä.

1890-luku

Kehitys kehittyy:

  • Ensimmäinen kiertokoulun opettajaseminaari.
  • Nuorisoseuraliike syntyy.
  • Ensimmäinen työvöenopisto syntyy
Mutta myös takaiskuja tulee:
  • Postilaitosmanifesti vuonna   1890  

Täyteen ja hillitsemättömään  valtaan vihamielinen suuntaus maaamme kohtaan pääsi Nikolai II noustessa valtaistuimelle 1894. Kokoontumisvapautta supistetittiin laittomasti. Sanomalehtiä lakkautettiin määräajaksi tai kokonaan, toimittajia erotettiin. Kotitarkastuksia pidettiin, kansalaisten elinkeinonvapautta häirittiin, lainkuuliaisia virkamiehiä erotetiin, Suomen asevelvolliset pataljoonat hävitettiin. Tilalle tuli  uusi laiton sotapalvelus

  • 1899  helmikuun manifesti, Bobrikoff  kenraalikuvernööriksi 

Suomen taiteen kultakaudeksi tai kulta-ajaksi kutsutaan vuosia 1880–1910, jolloin suomalaiselle taiteelle luotiin kansallinen ilme ja se nousi kansainväliselle tasolle. Kultakausi sijoittui samaan aikaan sortokausien ja kansallisen heräämisen kanssa. Aikakausi ilmeni kuvataiteessa, kirjallisuudessa, musiikissa ja arkkitehtuurissa.  Aikakauden keskeisin hahmo oli Akseli Gallen-Kallela. – Wikipedia

1900-luku

Onneton Japanin sota 1904-05 nostatti Venäjällä vallankumosliikkeen. Japanista tuli suurvalta

Vuonna 1906 kaikki naiset saivat eduskuntauudistuksessa samat valtiolliset oikeudet kuin miehetkin. Mutta pian vapaus loppui:

  • 1903:  ruvettiin karkottamaan maanpakoon tai kuljettamaan Venäjälle uusien vallanpitäjien  vihoihin joutuneita 
  • 1904: Bobrikoffin murha
  • 1904-05:  Valtiopäivät koolle, mutta  vanha laittomuusjärjestelmä jatkui 
  • 1905:... kunnes koko kansan yhteinen voimainponnistus suurlakko sen kukisti SDP:n johdolla 
  • 1905-06: uusi valtiopäiväjärjestys ja vaalilaki; eduskuntalaitoksen täydellinen uudistus- 

1910-luku

Vuonna 1910  Venäjän duuma siirsi itselleen joukon tärkeimpiä lainsäädäntöaloja Suomen perustuslait syrjäyttäen.

Tulevaisuuden kuva kirjan kirjoitushetkellä

Kirjan ilmestyessä elettiin vielä rauhan ja ainakin jonkinlaisen sovun  aikaa. Kansallisuusaate eli vahvasti. Myös halua ratkoa yhteiskunnallisia ongelmia selvästi oli.

”Tulevaisuuden tehtävä on luoda uusi taloudellinen järjestelmä, jossa yksilön itsekkäisyys ja yleinen etu mahdollisimman suuressa määrässä  sopiva yhteen, jossa jokainen katsoo ei ainostaan omaa vaan toisenkin parasta. " –Viljo Hytönen

" Tuleva yhteiskunta on kauttaaltaan perustuva kansan suuriin työtätekeviin kerroksiin ja on järjestyvä niiden vaatimusten mukaan.  Ihmiset ovat eläviä yksilöitä, joilla kullakin on oma tarkoituksensa, ihmisarvonsa, elämisoikeutensa." – Väinö Voionmaa

Toisin sitten kuitenkin kävi. 

JÄLKISANA

TEOS löytyy myös netistä:

http://docplayer.fi/65113783-Sata-vuotta-suomen-sivis-tys-elamaa.html

KIRJOITTAJAT

TEOKSEN kirjoittajista Wikipedia tietää: 

    Arvi Grotenfelt
    . (1863 Helsinki – 1941 Helsinki) oli Helsingin yliopiston filosofian professori vuodesta 1905 ja teoreettisen filosofian professori vuodesta 1906. Grotenfelt toimi mm.  Kansan valistusseuran, Suomen Rauhanliiton sekä Suomen Nuorison Liiton johdossa.
      E. Gylling (1881 Kuopio – 1938 Neuvostoliitto) oli  filosofian tohtori, tiedemies ja sosialidemokraattinen poliitikko. Hän toimi tilastotieteen dosenttina Helsingin yliopistossa, kansanedustajana sekä SDP:n puoluejohdossa. Hän liittyi myöhemmin  Suomen Kommunistiseen Puolueeseen, ja oli oli kansankomissaarien neuvoston puheenjohtaja Karjalan neuvostotasavallassa.
        Viljo Hytönen (1879 Juva – 1937) oli suomalainen raittiusaatteen edistäjä ja filosofian tohtori. Väitöskirjan aiheena oli Suomen valtion paloviinapolitiikka vuosina 1826-1866. Hytönen toimi Kylväjä-lehden toimittajana, Raittiuden ystävien sihteerinä. Hän oli sosiaalihallituksen 1. aktuaari vuodesta 1919 ja toimi 1920–1937 köyhäinhoidon ylitarkastajana.
          Volter Kilpi (1874 Kustavi – 1939 Turku)  oli  kirjailija. Hänen pääteostaan Alastalon salissa (1933) on usein pidetty kaikkien aikojen parhaana suomalaisena romaanina.  Kilpi työskenteli vuosina 1921–1939 vastaperustetun Turun yliopiston ensimmäisenä ylikirjastonhoitajana. 
            Yrjö Koskelainen (1885 Helsinki – 1951 Helsinki) oli  Suomen Teollisuusliiton apulaisjohtaja ja kirjailija. Uransa alkuvaiheissa Koskelainen lukeutui uudistusmielisiin nuorsuomalaisiin toimien kirjailijana, kriitikkona ja kääntäjänä. Myöhemmin ollessaan toimittajana ja teollisuusjohtajana hän kuului kokoomuksen oikeistosiipeen.
              Niilo  Liakka  (1864 Alatornio – 1945 Helsinki) oli kanslianeuvoksen arvonimen saanut kansanvalistuksen edistäjä, maalaisliittolainen kansanedustaja ja ministeri.
                V. Malinen. Oletan, että =  Alexander Verner Theodor Malinen (1863 Hämeenlinna –   1937 Tampere) oli suomalainen lyseon lehtori  ja suomentaja  Hän oli myös säätyvaltiopäivillä pappissäädyn edustajana 1904–1905 ja 1905–1906. Malinen oli Tampereen kaupunginvaltuuston jäsenenä 
                 
                Väino Voionmaa  (1869 Jyväskylä – 1947 Helsinki) oli professori, kansanedustaja, ulkoministeri, diplomaatti, senaattori ja kansleri. Hän oli myös Suomen itsenäisyyden alkuajan merkittävimpiä poliittisia vaikuttajia, ja edelleenkin häntä arvostetaan historiantutkijana, erityisesti Suomen keskiajan asiantuntijana.


                Ei kommentteja: