Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, elokuuta 23, 2020

Maisteriharjoittelun ohjauksen suunnittelua

 
Päivitetty 27.elokuuta - muutokset väritetty
T
iistaina  alkoi Helsingin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden tämän syksyn ensimmäinen maisteriharjoittelu seminaaripäivällä. Seuraavan viikon he etäseuraavat  koulun,  luokan ja opettajan  toimintaa  tai  tapaavat luokan turvavälit huomioonottaen  ulkona. Koulun  tiloihin ei saa mennä.

ITSE neljän viikon opetusharjoittelusta tulee mielenkiintoinen. Harjoitteluluokan opettaja ja oppilaat ovat koulussa  ja harjoittelijat etäopettavat. Viime kevään viimeinen maisterharjoitelu toteutettiin etäopetuksena, mutta silloin myös opettaja etäopetti ja oppilaat kävivät koulua kotoa käsin. Vastuu neljän viikon opetuksesta oli opiskelijoilla ja kaikilla oppilailla oli pöydällä oma kone. Nyt sitä konetta ei aina ole.

Harjoittelu on etäharjoittelua sillä poikkeuksella, että ulko-opetus esim. kävellen toteutettava retki on mahdollinen turvaohjeita noudattaen. 

Helsingin yliopiston ohjeiden mukaan etäopetus tapahtuu koko ajan yhteisopetuksena. Nyt vahvuudet käyttöön. Pari pitää neljän opetusviikon aikana 25 - 30 oppituntia, joissa on yksi tai ueampi ns. live-opetustuokio. Oppilaat seuraavat tuokioita valkokankaalta. Tuokion jälkeen luokanopettaja huolehtii, että  oppilaiden ääni kuuluu ja harjoittelijat voivat seurata oppilaiden työskentelyä esim. läppärin avulla.

Harjoittelijat suunnittelevat ja pitävät siis  keskimäärin 6- 8 tuntia viikossa. Ne voivat olla  esim. koko ryhmän  opetusta, pienryhmän opetusta kuten jakotunteja, oppilaan yksilöllistä ohjausta  esim. tukiopetusta. Asia sovitaan tarkemmin ohjaavan luokanopettajan kanssa. Lopputunnit päivästä pitää oma opettaja. Opiskelijat etäseuraavat mahdollisuuksien mukaan luokkaa ja  tekevät opettajan antamia muita tehtäviä, korjaava pitämiään kokeita  jne. Tehtävänä on  mm. haastatella kahta henkilökuntaan tai sidosryhmiin kuuluvaa. Aikaa käyteään myös tavallista enemmän suunnitelmista keskusteluun ja  pidettyjen tuokioiden reflektioon.

Jos tekninen ratkaisu löytyy- esim. striimaus- niin opiskelijat saavat pätevän opettajan opetuksesta erinomaista mallia lähiopetukseen. Nykyään koulutukseen mahtuu kovin vähän - minusta jopa liian vähän -"mestariopettajien" opetuksen seurantaa ja reflektiota. 

ITSE saan  ohjata yhteensä yhdeksää opiskelijaa kolmessa tutussa koulussa: Kauniaisten Mäntymäellä, sekä Helsingin Snellmanissa ja Viikissä.  Snellmanissa on kaksi luokkaa, muissa yksi.  Viikin luokassa on kolmen harjoittelijan trio ja kaksi opettajaa.  Luokkien opettajat ovat kokeneita koulutettuja  ohjaajia, ja myös minulle tuttuja.

KOKOSIN itselleni To Do- maisteriharjoittelu-listan ensimmäisen aihion helpottamaan didaktisen  ohjauksen suunnittelua - ks. yllä.

Vielä on kuitenkin paljon mietittävää. Itse didaktikon ohjausresurssi on sanotaanko tiukahko: kolme tuntia/harjoittelija, siis yhteensä 27 tuntia.  Millainen etäohjaus palvelisi harjoittelijoita parhaiten? Positiivista se, että omaa aikaa säästyy kivasti, kun ei tarvitse matkustaa.

ENSIMMÄINEN tunnin sessio on tänään zoomilla. Siihen on kutsuttu kaikki  yhdeksän harjoittelija ja heidän luokanopettajansa/luokanlehtorinsa.

Opiskelijoiden on vielä tavattava erikseen ohjaaja opettaja saadakseen mm. oppimateriaalit käyttönsä. Sitten valmistautumaan harjoitteluun.

  • Suunnitteluviikon aikana otetaan mm. laitteet ja ohjelmat haluun. Kirjoitetaan oma kehittymissuunnitelma. Laaditaan ensimmäisen harjoitteluviikon viikkosuunnitelma ja tuokiosuunntelmat sekä vähintään yhdestä aineesta jaksosuunnitelma - itse pidettyjen tuokioiden osalta. Perehdytään oppilaisiin,  jotka tarvitsevat opetuksessa tukea.
  • Viikoilla 2- 4 pidetään tuokiot ja suunnitellaan seuraavan viikon ohjelma ja kerätään aineistoa lopetuspäivänä pidettävän 10 minuuttia kestävään esitykseen,
  • Lopuksi laaditaan raportti harjoittelusta oman kehittymissuunnitelman pohjalta sekä päivitetään oma  opetuksen käyttöteoria.
  • Harjoittelu päättyy 27. lokakuuta klo 10- 17.30 Teamsilla pidettävään lopetuspäivään

Ei kommentteja: