Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, elokuuta 19, 2020

Lukuvuoden 2020-21 ensimmäinen maisteriharjoittelu

LUOKANOPETTAJIEN koulutuksessa maisteriharjoittelu on todella tärkeä. Viime lukuvuoden  neljännen periodin harjoittelun koronavirus onnistui mullistamaan, ja niinpä vain pieni joukko osallistui siihen joko etäopetuksena tai "fiktiivisessä"  muodossa. Etänä sen suoritti kahdeksan  valmistuvaa opiskelijaa, ja minä sain ohjata heistä neljää.

Tämän lukuvuoden I periodin opetusharjoittelu joudutaan toteuttamaan vieläkin hankalammalla konseptilla. 

Opetus pk-seudun kouluissa on aloitettu lähiopetuksena, mutta Helsingin yliopistolla on  tehty turvallisuussyistä päätös, että  ainakin tässä periodissa harjoittelu tulee toteuttaa etänä. 

Päätöksen taustalla ovat viranomaisten ohjeistukset, joiden mukaan kouluissa tapahtuvien aikuis-kontaktien määrä tulee pitää mahdollisimman pienenä. Lisäksi mm. Helsingin kaupungin ja  yliopiston omien harjoittelukoulujen  linjausten mukaisesi koulun ulkopuolisia tahoja ei päästetä  koulupäivän aikana koulun tiloihin. Ongelmaa ei helpota sekään, että Opettajien ammattijärjestön - OAJ- ihan ok- kanta on, että opettaja ei anna yhtä aikaa lähi-ja etäopetusta, näin olen ymmärtänyt. 

ALKUPERÄISTEN suunnitelmien mukaan tämä 10 opintopisteen harjoittelu olisi alkanut huomenna ns. etänä pidettävällä avauspäivällä. Noin neljän tunnin kestoisen session ohjelmaan kuuluu teematyöpajoja sekä harjoitteluun johdattavat Viikin normaalikoulun harjoittelukoordinaattorin  sekä luokanopettajan opintosuunnan harjoitteluvastaavien luennot. 

Itse harjoittelun on määrä alkaa 31. elokuuta viikon mittaisella opetuksen seurantajaksolla.

NYT avauspäivä on siirretty ensi viikon tiistaille 25.8. Näin saadaan lisäaikaa järjestelyille ja harjoiteluohjeiden päivittämiselle. Tosi moni asia on varmasti vielä auki. Luulen, että ainakin nämä:

  • Löydetäänkö riittävästi kouluja ja koulutettuja ohjaajia, jotka ottavat tässä tilanteessa harjoittelijoita?
  • Kuinka opiskelijat voivat seurata/ ottaa vastuun luokan lähiopetuksesta etänä? Voisiko luokkaa striimata? Edellyttää kameraa.
  • Vaikka itse  harjoittelun rakenne pidettäisiin entisellään: Ensimmäinen viikko seuraillaan, ja seuraavat neljä opetetaan, niin miten harjoittelijat opettavat 20 tuntia viikossa etänä? 
  • Mitkä työtavat toimivat parhaiten tai ylipäätään tilanteessa, jossa luokanopettaja ja oppilaat ovat fyysisesti paikalla ja harjoittelijat harjoittelevat kotoa käsin? Ehkä harjoittelijoiden tekemät opetusvideot? Jääkö luokan johtaminen kuitenkin luokanopettajan vastuulle? 
  • Jos luokalla on oppilaita, jotka eri syistä eivät tule kouluun, voisiko etäharjoittelun toteuttaa tällaisten oppilaitten "yksityisopetuksena"?
  • Onko koulujen laitekanta sellainen,  että  harjoitteluluokat voivat "omia" koulun laitteet neljäksi viikoksi?
  • Tämä osa suunnitelmaa varmaankin onnistuu:  Opiskelijat laativat  jakso-, viikko- ja oppituntisuunnitelmien lisäksi oman  opettajuuden kehittämissuunnitelman  ja harjoittelun päätteeksi harjoitteluraportin.
  • Tarkoitus on, että viikon 35 aikana  opiskelijat tapaavat ohjaavat luokanopettajat/luokanlehtorit ja didaktiikan lehtorit erikseen sovittavina aikoina soveltuvin tavoin. Aikaa jää varsin vähän löytää yhteinen aika ja yhteinen etätekniikka.
  • Mikä on didaktiikan lehtorille fiksuin tapa seurata ja ohjata näin toteutettavaa harjoittelua? Kouluille  tuskin pääsee seuraamaan luokan työskentelyä.
NO, onneksi kevään kokemuksia on kirjattu ylös. Ja yliopistoihmisillä on luovuutta.

Ei kommentteja: