Kirjoja

Kirjoja

torstaina, lokakuuta 03, 2019

Perusopetuksen arviointi uudistuu - ota Sinäkin kantaa

OPETUSHALLITUS on julkaissut perusopetuksen arvioinnin tarkennetut periaatteet (siis kommentoitava luonnos perusteiden luvusta 6 ) nettisivuillaan. Palautetta voi antaa 18.10.2019 saakka. Anna!

ITSE laitoin tällaista tekstiä:

1. Kaipaan diagnostisen arvioinnin rehabilitointia. Se on amputoitu.
2. Formatiivinen arvointi olkoon selkeästi  kannustusta  ja ohjausta oppilaille- ei Wilman kautta vanhemmille.
3. Dokumentointivelvoite selvästi kiinni summatiiviseen arviointiin.
4.  Itse- ja vertaisarviointi vielä selkeämmin opittaviksi taidoiksi.
5. Kenen tehtävä/oikeus on transponoida 6. ja 9. luokan arvosanojen kriteerit alemmille luokkatasoille?
6. Laaja-alaisen osaamisen arviointia tulisi selkeyttää- samoin monialaisessa  oppimiskokonaisuudessa  annettujen näyttöjen osalta. Perusteissa korostettiin, että niissä on  tarkoitus harjoitella L1-L7-taitoja? Eikä oppiaineen taitoja?Jos oikein luin.
7. Miksei todistuksiin saisi  liittää liitteitä esim. laaja-alaisesta osaamisesta?
8. (vaikka ei kuulu suoraan tähän):Käyttäytymisen arvioinnin ohjeistus on ihan ylimutkikas.
9. Itse pohtisin tarkasti onko kriteerien muodostaminen taitojen pohjalta oikeasti viisasta.
10. Opinnoissa eteneminen: Ote on hyvin humaani. Mutta jos hallitusohjelmassakin ajateltu kanavan poijutus toteutuu, olisiko selvää, että jos vuosikurssia ei ole suoritettu, sitten kerrataan.
11. Opettajat tulevat tarvitsemaan paljon täydennyskoulutusta.


Ei kommentteja: