OPETUSHALLITUS on julkaissut perusopetuksen arvioinnin tarkennetut periaatteet (siis kommentoitava luonnos perusteiden luvusta 6 ) nettisivuillaan. Palautetta voi antaa 18.10.2019 saakka. Anna!
ITSE laitoin tällaista tekstiä:
1. Kaipaan diagnostisen arvioinnin rehabilitointia. Se on amputoitu.
2. Formatiivinen arvointi olkoon selkeästi kannustusta ja ohjausta oppilaille- ei Wilman kautta vanhemmille.
3. Dokumentointivelvoite selvästi kiinni summatiiviseen arviointiin.
4. Itse- ja vertaisarviointi vielä selkeämmin opittaviksi taidoiksi.
5. Kenen tehtävä/oikeus on transponoida 6. ja 9. luokan arvosanojen kriteerit alemmille luokkatasoille?
6. Laaja-alaisen osaamisen arviointia tulisi selkeyttää- samoin monialaisessa oppimiskokonaisuudessa annettujen näyttöjen osalta. Perusteissa korostettiin, että niissä on tarkoitus harjoitella L1-L7-taitoja? Eikä oppiaineen taitoja?Jos oikein luin.
7. Miksei todistuksiin saisi liittää liitteitä esim. laaja-alaisesta osaamisesta?
8. (vaikka ei kuulu suoraan tähän):Käyttäytymisen arvioinnin ohjeistus on ihan ylimutkikas.
9. Itse pohtisin tarkasti onko kriteerien muodostaminen taitojen pohjalta oikeasti viisasta.
10. Opinnoissa eteneminen: Ote on hyvin humaani. Mutta jos hallitusohjelmassakin ajateltu kanavan poijutus toteutuu, olisiko selvää, että jos vuosikurssia ei ole suoritettu, sitten kerrataan.
11. Opettajat tulevat tarvitsemaan paljon täydennyskoulutusta.
ITSE laitoin tällaista tekstiä:
1. Kaipaan diagnostisen arvioinnin rehabilitointia. Se on amputoitu.
2. Formatiivinen arvointi olkoon selkeästi kannustusta ja ohjausta oppilaille- ei Wilman kautta vanhemmille.
3. Dokumentointivelvoite selvästi kiinni summatiiviseen arviointiin.
4. Itse- ja vertaisarviointi vielä selkeämmin opittaviksi taidoiksi.
5. Kenen tehtävä/oikeus on transponoida 6. ja 9. luokan arvosanojen kriteerit alemmille luokkatasoille?
6. Laaja-alaisen osaamisen arviointia tulisi selkeyttää- samoin monialaisessa oppimiskokonaisuudessa annettujen näyttöjen osalta. Perusteissa korostettiin, että niissä on tarkoitus harjoitella L1-L7-taitoja? Eikä oppiaineen taitoja?Jos oikein luin.
7. Miksei todistuksiin saisi liittää liitteitä esim. laaja-alaisesta osaamisesta?
8. (vaikka ei kuulu suoraan tähän):Käyttäytymisen arvioinnin ohjeistus on ihan ylimutkikas.
9. Itse pohtisin tarkasti onko kriteerien muodostaminen taitojen pohjalta oikeasti viisasta.
10. Opinnoissa eteneminen: Ote on hyvin humaani. Mutta jos hallitusohjelmassakin ajateltu kanavan poijutus toteutuu, olisiko selvää, että jos vuosikurssia ei ole suoritettu, sitten kerrataan.
11. Opettajat tulevat tarvitsemaan paljon täydennyskoulutusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti