Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella vuonna 2015 pidetty Opettajuus 2030-seminaari poiki mielenkiintoisen kirjan:
Cantell H. ja Kallioniemi, A. (toim.). (2016). Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? Jyväskylä: PS-Kustannus
Teos haastaa lukijaa pohtimaan tulevaisuuden opettajuutta. Mitä taitoja ja osaamista opettaja tarvitsee jatkuvasti muuttuvassa maailmassamme? Miten opettaja saa nuo taidot? Mikä on nykyisen opettajankoulutuksen relevanssi?
Googlettamalla pääsee usean kirjaa myyvän firman sivuille, mutta en löytänyt yhtään linkkiä, jossa teosta puidaan. Outoa. Niinpä päätin lyhyesti esitellä teosta jos vaikka joku innostuisi sen lukemaan.
Maailma nyt ja kiihtyen
Poimin kirjasta muutostrendejä, jotka haastavat opettajuutta. Näitä ovat:
Aikaisemmin koulut, oppilaitokset ja yliopistot olivat varsinainen tiedon lähde… näiden instituutioiden luonne on muuttumassa enemmänkin tiedon lähteille opastajiksi, tiedon käytön ohjaajiksi ja tiedon laadun arvioijiksi.
Pedagogiikkaa on kehitettävä. Koulussa voidaan oppia kaikkialla, yhdessä ja luovasti- elämää varten
Informaalien oppimisympäristöjen käyttöä on lisättävä.
Koulun on muutettava tapaansa toimia. Koulun toimintakulttuuria tulee kehittää innovatiivisiksi tiedonluomisen verkostoyhteisöiksi. Sinne on saatava lisää oppilaita osallistavia ja yhteisöllisiä toimintamuotoja. Oppilaille tarvitaan lisää vaikutusmahdollisuuksia.
Yhteistyön rakenteita on kehitettävä niin koulun sisällä ( jaettu johtajuus ja opettajatiimit) kuin laajemmin.
Miten opettajuuden on kehityttävä?
Tulevaisuuden opettaja on monipuolinen tietotyön ammattilainen. Hänen ammattitaitosna kulmakiviksi poimin teksteistä seuraavia ajatuksia:
Luen tekstejä niin, että ihan pikkujutuilla näihin haasteisiin ei vastata. Ensinnäkin meidän on muutettava pedagogiikkamme ja sen taustalla olevia oppimis- ja opetuskäsityksiämme.
Kirjassa halutaan:
On uskallettava kysyä, vastaako oppiainejako enää nykymaailman jäsennystä? Tässä kirjassa uskotaan yhä oppiaineisiin, niiden käsitteisiin ja kysymyksen asetteluihin.
Yhä tärkeämpää olis raivata tilaa tavoitteelliselle oppimiselle, jonka seurauksena rakentuu jotain aidosti uutta. Nykytutkimuksen valossa oppiminen voidaan ymmärtää yhteiseksi ponnistukseksi tietyn ilmiön tai ongelman ymmärtämiseksi ja uuden tiedon kehittämiseksi.
Arviointia on monipuolistettava; yksi malli on sähköinen portfolio. Formatiivista palautetta tulisi kohdentaa motivaatioon, sinnikkyyteen, luotettavuuteen, peräänantamattomuuteen, jotka ovat yleisesti elämässä menestymisen kannalta tärkeitä.
Päättöarvosanan antoa tulisi kehittää niin, että siinä olisi selkeä osa työskentelylle ja aineosaamiselle.
Oppimisympäristöt
Oppimisympäristöt tulee kehittää monipuolisiksi. Kouluissa tulisi voida oppia kaikkialla, yhdessä ja luovasti- elämää varten.
Teknologian käytön pitää olla vastaus pedagogiseen tarpeeseen, uudenlaiseen opiskeluun.
Opettajille on luotava mahdollisuuksia oppia koko uransa ajan
Opettaja oppii jatkuvasti työssään, mutta ei välttämättä tietoisesti tai mielekkäitä asioita. Tilastojen mukaan maamme opettajat osallistuvat vähemmän täydennyskoulutukseen kuin kollegansa muualla Euroopassa. EU:n komission julkaisema käsikirjassa (2010) opettajan työ nähdään elinikäisenä oppimisena, joka alkaa peruskoulutuksessa mutta jatkuu koko työuran. Tässä prosessissa on 3 keskeistä vaihetta:
Opettajan tulisi saada opettajankoulutuksessa tulevaisuuden opettajan perusvalmiudet. Opettajankoulutuksen käytänteiden ei pidä implisiittisesti antaa mielikuvaa, että opiskelu on sama asia kuin opettajan puheen seuraaminen. Opetusteknologiaa tarvitaan opettajankoulutukseen, mutta niin, että teknologian käytön pitää olla vastaus pedagogiseen tarpeeseen, uudenlaiseen opiskeluun
Oppimisen kohteiksi ehdotetaan seuraavia:
Aineenopettajakoulutusta koskee ehdotus: On koulutettava siltoja rakentavia aineenopettajia.
Ja yleisemmin kysymys: Onko opettajankoulutus valmis vastaanottamaan ja hyödyntämään yhteiskunnan eri sektoreiden tarjoamaa asiantuntemusta,
Entä opetuksen järjestäjien ja valtion rooli?
Tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen vaatii resursseja. Opettajankoulutusta ja opetustyötä on arvostettava. On muodostettava perus- ja täydennyskoulutuksen jatkumo: peruskoulutus - työhöntulo-ohjaus - täydennyskoulutus. Ja ne on saatava johdonmukaisesi kokonaisuudeksi. On panostettava opettajien työolosuhteisiin ja mm. palkkauksen. Erityisesti on satsattava mahdollisimman pieniin lapsiin
Cantell H. ja Kallioniemi, A. (toim.). (2016). Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? Jyväskylä: PS-Kustannus
Teos haastaa lukijaa pohtimaan tulevaisuuden opettajuutta. Mitä taitoja ja osaamista opettaja tarvitsee jatkuvasti muuttuvassa maailmassamme? Miten opettaja saa nuo taidot? Mikä on nykyisen opettajankoulutuksen relevanssi?
Googlettamalla pääsee usean kirjaa myyvän firman sivuille, mutta en löytänyt yhtään linkkiä, jossa teosta puidaan. Outoa. Niinpä päätin lyhyesti esitellä teosta jos vaikka joku innostuisi sen lukemaan.
Maailma nyt ja kiihtyen
Poimin kirjasta muutostrendejä, jotka haastavat opettajuutta. Näitä ovat:
- Tiedon rajattomuus. Kukaan ei enää yksin omista tietoa.
- Teknologinen kehitys kiihtyy. Toimintaympäristö digitalisoituu. Lasten osaamispääoma karttuu jo nyt pääasiassa koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä.
- Oppimateriaalit ovat muutoksessa. Ne asemoitaneen asiantuntijavoimin toteutetuiksi maksullisiksi lähtöruuduiksi joista tiedonetsijä lähtee kulkemaan omaa oppimispolkuaan tieto-ja materaalitulvan viidakkoon. Oppija palaa tiedon kanssa lähtöruutuun käsittelemään löytämäänsä
- Koulun toimintaympäristö -ja oppilaat - monimuotoistuvat. Työpaikat moniarvoistuvat ja moniammattillistuvat. Oppilaat tarvitsevat yhä enemmän erityispedagogista osaamista.
- syrjäytyminen on totta. Peruskoulun jälkeen 1000-2000 nuorta harhailee tulevaisuudellaan (Ikäluokka noin 60 000).
Aikaisemmin koulut, oppilaitokset ja yliopistot olivat varsinainen tiedon lähde… näiden instituutioiden luonne on muuttumassa enemmänkin tiedon lähteille opastajiksi, tiedon käytön ohjaajiksi ja tiedon laadun arvioijiksi.
Pedagogiikkaa on kehitettävä. Koulussa voidaan oppia kaikkialla, yhdessä ja luovasti- elämää varten
Informaalien oppimisympäristöjen käyttöä on lisättävä.
Koulun on muutettava tapaansa toimia. Koulun toimintakulttuuria tulee kehittää innovatiivisiksi tiedonluomisen verkostoyhteisöiksi. Sinne on saatava lisää oppilaita osallistavia ja yhteisöllisiä toimintamuotoja. Oppilaille tarvitaan lisää vaikutusmahdollisuuksia.
Yhteistyön rakenteita on kehitettävä niin koulun sisällä ( jaettu johtajuus ja opettajatiimit) kuin laajemmin.
Miten opettajuuden on kehityttävä?
Tulevaisuuden opettaja on monipuolinen tietotyön ammattilainen. Hänen ammattitaitosna kulmakiviksi poimin teksteistä seuraavia ajatuksia:
- Opetettavan aineen tai alan hyvä sisältötieto. Edelleen tarvitaan vahvaa aineosaamista.
- Opettajan on oltava oppimisen, ohjauksen ja opetuksen asiantuntija; Hänen on ymmärrettävä oppilaan oppimisprosessia syvemmin. Tarvitaan siis oppimisosaamista.
- Opettajalla on oltava sosiaaliset ja eettiset valmiudet. Opettajan tehtävä on edistää oppilaan hyvää elämää. Tähän hän tarvitsee vuorovaikutus- ja hyvinvointiosaamista. Omat asenteet on pantava kuntoon. Erilaisuuden hyväksymisestä erilaisuudesta iloitsemiseen. On opittava diagnosoimaan hyvää.
- Uutta on interkulttuurinen kompetenssi. Opettajan on oltava kieli- ja kulttuuritietoinen, jotta hän voi edistää ymmärrystä ja yhteiseloa kulttuurien kesken. Suvaitsevaisuudesta aitoon dialogiin. Hänen tulisi omaksua moninaisuuden pedagogiikkaa - jottei käytä ulossulkevia toimintatapoja.
- Opettaja tarvitsee käytännön koulutyön osaamista.
- Opettajan tulisi olla ammatillinen toimija. Tähän hän tarvitsee oppimiseen liittyvää halua (motivaatio), pystyvyysuskoa ja mielekkään oppimisen osaamisen kokonaisuutta (reflektio, oman toiminnan muokkaaminen)
- Hänellä on oltava koulun kehittämisosaamista.
- Tulevaisuus vaatii opettajilta yhä enemmän yhteistyötä niin koulun sisällä kuin koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.
- Opettaja on uskallettava olla myös yksi oppija muitten joukossa.
Hyvän työn ydin on vahva ammattitaito, halu ja kyky kehittää omaa työtään sekä ammatin vahva eetillinen luonne.
Kuinka opettajia tukee tukea vastaamaan haasteisiin?
Luen tekstejä niin, että ihan pikkujutuilla näihin haasteisiin ei vastata. Ensinnäkin meidän on muutettava pedagogiikkamme ja sen taustalla olevia oppimis- ja opetuskäsityksiämme.
Kirjassa halutaan:
- Yhdessä opettamista ja yhdessä oppimista /yhteisöllistä oppimista
- Kaikkialla oppimista
- Luovasti oppimista
- Elämää varten oppimista
- Rajat ylittäviä pedagogisia käytäntöjä (liittyy informaaliin oppimiseenO
- On opittava diagnosoimaan hyvää; Opetus on rakennettava oppijan vahvuuksien varaan
- Oppijat tulee ohjata parhausalueelleen
- Positiivisuus: Puutekeskeisyydestä vahvuuskeskeiseen opetukseen
- Moninaisuuden pedagogiikkaa
On uskallettava kysyä, vastaako oppiainejako enää nykymaailman jäsennystä? Tässä kirjassa uskotaan yhä oppiaineisiin, niiden käsitteisiin ja kysymyksen asetteluihin.
Yhä tärkeämpää olis raivata tilaa tavoitteelliselle oppimiselle, jonka seurauksena rakentuu jotain aidosti uutta. Nykytutkimuksen valossa oppiminen voidaan ymmärtää yhteiseksi ponnistukseksi tietyn ilmiön tai ongelman ymmärtämiseksi ja uuden tiedon kehittämiseksi.
Arviointia on monipuolistettava; yksi malli on sähköinen portfolio. Formatiivista palautetta tulisi kohdentaa motivaatioon, sinnikkyyteen, luotettavuuteen, peräänantamattomuuteen, jotka ovat yleisesti elämässä menestymisen kannalta tärkeitä.
Päättöarvosanan antoa tulisi kehittää niin, että siinä olisi selkeä osa työskentelylle ja aineosaamiselle.
Oppimisympäristöt
Oppimisympäristöt tulee kehittää monipuolisiksi. Kouluissa tulisi voida oppia kaikkialla, yhdessä ja luovasti- elämää varten.
Teknologian käytön pitää olla vastaus pedagogiseen tarpeeseen, uudenlaiseen opiskeluun.
Opettajille on luotava mahdollisuuksia oppia koko uransa ajan
Opettaja oppii jatkuvasti työssään, mutta ei välttämättä tietoisesti tai mielekkäitä asioita. Tilastojen mukaan maamme opettajat osallistuvat vähemmän täydennyskoulutukseen kuin kollegansa muualla Euroopassa. EU:n komission julkaisema käsikirjassa (2010) opettajan työ nähdään elinikäisenä oppimisena, joka alkaa peruskoulutuksessa mutta jatkuu koko työuran. Tässä prosessissa on 3 keskeistä vaihetta:
- peruskoulutuksen vaihe
- uuden opettajan työhöntulovaihe
- systemaattisen täydennyskoulutuksen vaihe kaikille opettajille
Opettajan tulisi saada opettajankoulutuksessa tulevaisuuden opettajan perusvalmiudet. Opettajankoulutuksen käytänteiden ei pidä implisiittisesti antaa mielikuvaa, että opiskelu on sama asia kuin opettajan puheen seuraaminen. Opetusteknologiaa tarvitaan opettajankoulutukseen, mutta niin, että teknologian käytön pitää olla vastaus pedagogiseen tarpeeseen, uudenlaiseen opiskeluun
Oppimisen kohteiksi ehdotetaan seuraavia:
- oppimisosaaminen (tarvitaan oppilaan oppimisprosessin syvempää ymmärtämistä)
- vuorovaikutusosaaminen,
- hyvinvointiosaaminen ja
- koulun kehittämisosaaminen
- opettajien interkultturisia valmiuksia on kehitettävä.
- aktivinen osallisuus,
- kokeileminen,
- tavoitteellinen vuorovaikutus,
- haasteiden ratkaiseminen yhdessä muiden kanssa,
- kykyä avun aktiiviseen ja vastavuoroiseen tarjoamiseen opettajankoulutuksessa tulisi harjoitella enemmän.
- Oppimisympärisö pitäisi suunnitella tutkimusten pohjalta hypoteesien rakentamista ja kääntämistä pedagogisiksi sovellutuksiksi. Olisi tärkeää harjoitella yhdessä opettajan työn keskeisten ilmiöiden tunnistamista, käsiteellitämistä, tutkimusperustaista analysoimista ja ratkaisemista laajemmin
Aineenopettajakoulutusta koskee ehdotus: On koulutettava siltoja rakentavia aineenopettajia.
Ja yleisemmin kysymys: Onko opettajankoulutus valmis vastaanottamaan ja hyödyntämään yhteiskunnan eri sektoreiden tarjoamaa asiantuntemusta,
Entä opetuksen järjestäjien ja valtion rooli?
Tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen vaatii resursseja. Opettajankoulutusta ja opetustyötä on arvostettava. On muodostettava perus- ja täydennyskoulutuksen jatkumo: peruskoulutus - työhöntulo-ohjaus - täydennyskoulutus. Ja ne on saatava johdonmukaisesi kokonaisuudeksi. On panostettava opettajien työolosuhteisiin ja mm. palkkauksen. Erityisesti on satsattava mahdollisimman pieniin lapsiin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti