PS. Helsingin Sanomissa 4.6.2019 on pitkä juttu ns. mentalisaatiosta, jonka ydin on sama kuin tämän kirja message: ”Mentalisaatio on sitä, että pohtii mikä kaikki toisen käytökseen voi vaikuttaa sen sijaan, että jää jumiin omaan tulkintaansa. Jos ajatus ei jätä rauhaan, kannattaa kysyä suoraan, eikä vatvoa.”
”Kuvittelemme usein tietävämme, mitä toinen ajattelee tai tarkoittaa, vaikka oikeasti tulkitsemme muiden käytöstä aina oman kokemusmaailmamme kautta.”
Älä oleta, kysy. ”Auta minua ymmärtämään, mikä saa sinut ajattelemaan, niin kuin ajattelet. Tämä on taikalause, joka pitäisi ensimmäisenä opettaa pomoille, vanhemmille ja opettajille. Tai oikeastaan ihan kaikille.”
TÄMÄN blogin kesäkuun kuukauden kirja on:
Anuliisa Lahtinen – Jarkko Rantanen (2019). Tunnetaidot opetustyössä. Jyväskylä: Ps-kustannus
LUULEN, että tällainen teos maistuu useimmille opettajista. Tuore, tärkeä ja käytännöllinen aihe Vinkkejä ja ohjeita, joista on iloa muuallakin kuin koulussa. Nöyrä ote, leppoisaa kieltä ja hauskoja sanoituksia. Tyyliin "aseta happinaamari ensin itsellesi." Ripaukseksi teoriaa.
Kirjoittajien mukaan opetustyö on mielenkiintoinen yhdistelmä tunnetta ja järkeä- ja tunteet vaikuttavat kaiken aikaa taustalla, vaikka opettajan päähuomio olisikin tiedoissa ja taidoissa. Omat silmäni avautuivat ainakin sentin verran lisää tunteiden merkittävyydelle.
Tunteet, mitä ne ovat?
Sitä saattaa luulla tietävänsä tarpeeksi kaikesta mm. tunteista. Lahtinen ja Rantanen laajentavat kohteliaasti omaa näkemystä. Tunteita on luvuton määrän. Kirjan innostamana kokosin itselleni listan positiivisista ja negatiivisista tunteista. Kirjan mainio idea on muuten laittaa luokan seinälle tunnetaulu, joka helpottaa tunteista puhumista. Kaikilla lapsilla ei ole edes nimiä tunteille.
Positiivisia tunteita ovat: Helpotus- Hilpeys- Hämmennys- Hämmästys-Ihailu-Ihastus-Ilo- Innostus
- Inspiraatio- Itsensä ylittämisen riemu- Kiitollisuus- Kohottuminen- Luottamus- Myötämielisyys- Myötätunto- Myötäylpeys- Rakkaus- Rohkeus- Toivo- Tyytyväisyys- Uteliaisuus-Vau-tunne- Ylpeys...
Negatiivisia tunteita ovat: Ahdistus- Epäluulo- Halveksunta- Harmitus- Häkellys- Häpeä- Inho
-Ikävä- Järkytys- Kateus-Katumus-Mustasukkaisuus- Myötähäpeä- Pelko-Pettymys- Pitkästyminen
- Riittämättömyys- Suru- Syyllisyys-Turhautuminen - Vahingonilo- Viha- Ylimielisyys
Enpä ollut tullut ajatelleeksi, että ihminen tuntee yhtä aikaa monensävyisiä tunteita, positiivisia ja negatiivisia. Siksi tilanteessa nousevia, omia tunteita kannattaa eritellä ja sanoittaa itselle vaikka onkin aikuinen
Tunteet ovat kirjoittajien mukaan ikkuna ihmisen tarpeisiin- joita emme aina itse tunnista. Esimerkiksi turhautumisen takana voi olla koettu "loukkaus" autonomian tarvetta kohtaan.
Mitkä sitten ovat tunteiden taustalla olevat tarpeet? Tarvelistoja on monia. Maslowista sekä Decistä ja Ryanista alkae. Kirjassa käytetään Rantalan 7-tarpeen (Rantanen 2013) jaottelua.
.
Tunteilla on iso merkitys
Tunteet ovat kirjoittajien mukaan voima ja energia, jotka saavat meidät tahtomaan ja toimimaan. Vaikka aina emme edes tunnista niitä.
Tunteet myös estävät toimimasta (järkevästi). Aivoistamme vain pieni osa (prefrontaalinen korteksi) keskittyy tietoiseen ajatteluun. Vastaavasti tunnereaktioihin osallistuu valtava määrä aivojen ja kehon osia. Tunteiden vallassa prefrontaalinen osa aivoista jää vähälle hapelle. Siksi esim. kiihtynyt ihminen ei pysty ajattelemaan järkevästi.
Tunteet ovat ratkaisevia myös oppimisen kannalta. Ne vaikuttavat toimintaan herättelyyn, huomion ohjautumiseen, rauhoittumiseen, motivoitumiseen, keskittymiseen, muistiin, päättelykykyyn, kykyyn ratkaista ongelmia ja mm. energisyyteen.
Tunnetaidot
Tunnetaitoja on loputon määrä. Kirjassa niistä esitellään 12:
Kirjan lopussa esitellään vielä joukko hankalia tilanteita, ja annetaan vinkkejä, kuinka toimia kun
Luokan ilmapiiri ei toimi, kun opettajainhuoneessa tunteet nousevat pinnalle, kun wilma-viestittely menee liian pitkälle, kun on puhuttava huoltajalle hankalasta asiasta, kun oppilas on sietämätön, häirikkö tai mikään ei kiinnosta häntä. Tai kun oma jaksaminen alkaa loppua,
PÄHKINÄNKUOREEN
Tiivistäisin kirjan messagen omin sanoin itselleni about näin:
1. Opettele tunnistamaan ja nimeämään vaikeissa tilanteissa tunteet ensiksi itsestäsi. Hyväksy, että tunnet. Tunteita saa ja pitää olla. Sanoita ne. Tunnista omat (loukatut) tarpeesi syiksi, jotka ovat tunteittesi taustalla. Kun itselläsi nousee tunteet, kerro ne. Kun puhut omista tunteistasi, et syytä muita.
2. Hallitse tapaasi ilmaista tunteita. Opettele ohjailemaan niitä. Kuinka rauhoittaa, piristää, herättää uteliaisuus, saada innostumaan, hillitä, motivoida. Joskus joutuu myös näyttelemään esim. innostunutta.
3. Osoita arvostavasi toisen tunteita. 100 % läsnäolo on avain aitoihin kohtaamisiin.
4. Opettajilla on mahdollisuus näyttää mallia, kuinka pärjätä tunteiden kanssa. Opettajan omat tunteet vaikuttavat oppilaiden oppimiseen. Ole turvallinen aikuinen, joka säilyttää malttinsa.
5. Luo oppimista edistävä ilmapiiri, kokemuksia kuunnelluksi tulemisesta ja arvostuksesta. Ei kannata (aina) keskittyä ongelmatilanteisiin; Ennaltaehkäise. Rakenna hyvää turvallista ilmapiiriä : Siihen kuuluvat: ystävälliset katsekontaktit, hymyilevät kasvot, kannustavat ja kunnioittavat koskettelut, opettajan rento puhetapa, huumori ja leikkisät hetket. Anna aikaa vapaalle juttelulle, s elkeät rajat ja rakkautta. Naurakaa ja iloitkaa yhdessä. Nosta onnistumiset esiin. Tervehdi jokaista. Anna kohtaamisissa täysi jakamaton huomiosi. Kohtaa jokainen oppilas joka päivä (30 sek).
5. Opeta oppilaille tunnetaitoja. Vahvistamalla tunnetaitoja luot oppimiseen syvempää merkitystä. . Opeta tunnistamaan tunteita.
6. Kun vaikea tilanne osuu kohdalle, "virity tunnetaajuudelle". Pysähdy. Mitähän toinen tuntee? "Syväkuuntele". Älä keskeytä. Älä tuputa ohjeita. Sovita toimintasi tunteisiin.Vie huomio tunteisiin käytöksen takana. Osoita ja sanoita aidoissa tilanteissa niiden nostattamia tunteita.Voit auttaa oppilasta sanallistamalla hänelle sen, mitä tulkitset tunteen syntymisen syyksi (älä tee niin kollegoille :-)) Niin syntyy tunne että on tullut ymmärretyksi. Joskus on hyväksi kertoa keskustelukumppanille, esim vanhemmille etukäteen (miinanraivaus) että," se mitä aion kertoa voi tuntua kurjalta…." Anna ohje, kuinka toimia, jos tuntuu kovin pahalta…
”Kun tunteet on tunnistettu ja käsitelty, järkevälle keskustelulle ja toiminnalle syntyy paremmat edellytykset.”
7. Kun toinen on upoksissa itsesääliin jne, käytä voimakysymyksiä, joilla oivallutat uusia näkökulmia:
"Muistatko milloin sinulla oli viimeksi oikein mukava olla?"
" Oletko tehnyt tämän niin hyvin kuin pystyt?"
" Mitä opit tästä?"
" Mikä on sinulla kaikkein tärkeintä?"
8. Kun saat itse yllättävää kritiikkiä, ole hiljaa ja kuuntele. Pyydä toistamaan: ”Anteeksi, en saanut selvää, voisitko toistaa hieman hitaammin". Toista mitä kuulet (raivo purkautuu, kun saa toistaa )
Jos loukkaannut, kerro ettet pidä huutamisesta, ja että seuraavalla kerralla lähdet pois selittelemättä.
10. Oman jaksamisen kannalta: Kannattaa viivytellä (rypeä) positiivisissa tunteissa 20-30 sekunttia.
Hengitä; lihakset rentoutuvat uloshengitettäessä. Vaihda asentoa. Vaihda näkökulmaa. Suhteuta muihin tilanteisiin. Hyväksy asiat sellaisina kuin ne ovat.
Kirjoittajista
Anuliisa Lahtinen on luokanopettaja.Takana on pian kaksikymmentä vuotta Maaniitun koulussa Nurmijärvellä. Lisäksi hän on vertaismentori ja sivutoiminen tunnetaitovalmentaja.
https://www.anuliisalahtinen.fi
Jarkko Rantanen on psykologi, tietokirjailija ja työelämän tunnetaitoihin erikoistuneen Emergy Oy:n valmentaja ja osakas.
http://www.emergywork.com
”Kuvittelemme usein tietävämme, mitä toinen ajattelee tai tarkoittaa, vaikka oikeasti tulkitsemme muiden käytöstä aina oman kokemusmaailmamme kautta.”
Älä oleta, kysy. ”Auta minua ymmärtämään, mikä saa sinut ajattelemaan, niin kuin ajattelet. Tämä on taikalause, joka pitäisi ensimmäisenä opettaa pomoille, vanhemmille ja opettajille. Tai oikeastaan ihan kaikille.”
TÄMÄN blogin kesäkuun kuukauden kirja on:
Anuliisa Lahtinen – Jarkko Rantanen (2019). Tunnetaidot opetustyössä. Jyväskylä: Ps-kustannus
LUULEN, että tällainen teos maistuu useimmille opettajista. Tuore, tärkeä ja käytännöllinen aihe Vinkkejä ja ohjeita, joista on iloa muuallakin kuin koulussa. Nöyrä ote, leppoisaa kieltä ja hauskoja sanoituksia. Tyyliin "aseta happinaamari ensin itsellesi." Ripaukseksi teoriaa.
Kirjoittajien mukaan opetustyö on mielenkiintoinen yhdistelmä tunnetta ja järkeä- ja tunteet vaikuttavat kaiken aikaa taustalla, vaikka opettajan päähuomio olisikin tiedoissa ja taidoissa. Omat silmäni avautuivat ainakin sentin verran lisää tunteiden merkittävyydelle.
Tunteet, mitä ne ovat?
Sitä saattaa luulla tietävänsä tarpeeksi kaikesta mm. tunteista. Lahtinen ja Rantanen laajentavat kohteliaasti omaa näkemystä. Tunteita on luvuton määrän. Kirjan innostamana kokosin itselleni listan positiivisista ja negatiivisista tunteista. Kirjan mainio idea on muuten laittaa luokan seinälle tunnetaulu, joka helpottaa tunteista puhumista. Kaikilla lapsilla ei ole edes nimiä tunteille.
Positiivisia tunteita ovat: Helpotus- Hilpeys- Hämmennys- Hämmästys-Ihailu-Ihastus-Ilo- Innostus
- Inspiraatio- Itsensä ylittämisen riemu- Kiitollisuus- Kohottuminen- Luottamus- Myötämielisyys- Myötätunto- Myötäylpeys- Rakkaus- Rohkeus- Toivo- Tyytyväisyys- Uteliaisuus-Vau-tunne- Ylpeys...
Negatiivisia tunteita ovat: Ahdistus- Epäluulo- Halveksunta- Harmitus- Häkellys- Häpeä- Inho
-Ikävä- Järkytys- Kateus-Katumus-Mustasukkaisuus- Myötähäpeä- Pelko-Pettymys- Pitkästyminen
- Riittämättömyys- Suru- Syyllisyys-Turhautuminen - Vahingonilo- Viha- Ylimielisyys
Enpä ollut tullut ajatelleeksi, että ihminen tuntee yhtä aikaa monensävyisiä tunteita, positiivisia ja negatiivisia. Siksi tilanteessa nousevia, omia tunteita kannattaa eritellä ja sanoittaa itselle vaikka onkin aikuinen
Tunteet ovat kirjoittajien mukaan ikkuna ihmisen tarpeisiin- joita emme aina itse tunnista. Esimerkiksi turhautumisen takana voi olla koettu "loukkaus" autonomian tarvetta kohtaan.
Mitkä sitten ovat tunteiden taustalla olevat tarpeet? Tarvelistoja on monia. Maslowista sekä Decistä ja Ryanista alkae. Kirjassa käytetään Rantalan 7-tarpeen (Rantanen 2013) jaottelua.
.
- halu olla kiinnostava (että joku huomaa, kiintyy. Kukaan ei halua olla yhdentekevä )
- halu tulla ymmärretyksi (anna 100 % huomio, tulla kuulluksi, ei niinkään kaipaa neuvoja)
- halu olla arvostettu, olla tärkeä (osoita arvostus)
- tarve tulla kohdelluksi reilusti - ( reiluus on subjektiivinen kokemus)
- tarve hallita - tehdä itse (epäonnistuminen on noloa)
- edistymisen tarve (tee toiselle näkyväksi)
- merkityksellisyyden tunne ( motivoi. kokemus olla osa kokonaisuutta. Osoita se.)
Tähän listaan on valittu ilmeisesti vain henkisiä tarpeita. Yllättävää, ettei turvallisuus ole mahtunut joukkoon.
Tunteet ovat kirjoittajien mukaan voima ja energia, jotka saavat meidät tahtomaan ja toimimaan. Vaikka aina emme edes tunnista niitä.
Tunteet myös estävät toimimasta (järkevästi). Aivoistamme vain pieni osa (prefrontaalinen korteksi) keskittyy tietoiseen ajatteluun. Vastaavasti tunnereaktioihin osallistuu valtava määrä aivojen ja kehon osia. Tunteiden vallassa prefrontaalinen osa aivoista jää vähälle hapelle. Siksi esim. kiihtynyt ihminen ei pysty ajattelemaan järkevästi.
Tunteet ovat ratkaisevia myös oppimisen kannalta. Ne vaikuttavat toimintaan herättelyyn, huomion ohjautumiseen, rauhoittumiseen, motivoitumiseen, keskittymiseen, muistiin, päättelykykyyn, kykyyn ratkaista ongelmia ja mm. energisyyteen.
Tunnetaidot
Tunnetaitoja on loputon määrä. Kirjassa niistä esitellään 12:
- Oma pää kylmänä – opettaja omien tunteidensa säätelijänä
- 100 % läsnäolo – avain aitoihin kohtaamisiin
- Tunnepaljastus – kerro tunteistasi
- Syötinviritys – herätä uteliaisuus
- Miinanraivaus – ennakoi hankalat tunteet
- Täystorjunta – kunnioita rajojasi
- Sanoista vastuuttaminen – kysy merkitystä
- Tahtojen taistelu – luo yhteisiä sopimuksia
- Hiljaisuus – anna tilaa ajatella
- Voimakysymykset – oivalluta uusia näkökulmi
- Armoton arvostaminen – tee hyvä näkyväksi
- Syväkiitos – anna aitoa ja merkityksellistä kiitosta
Kirjan lopussa esitellään vielä joukko hankalia tilanteita, ja annetaan vinkkejä, kuinka toimia kun
Luokan ilmapiiri ei toimi, kun opettajainhuoneessa tunteet nousevat pinnalle, kun wilma-viestittely menee liian pitkälle, kun on puhuttava huoltajalle hankalasta asiasta, kun oppilas on sietämätön, häirikkö tai mikään ei kiinnosta häntä. Tai kun oma jaksaminen alkaa loppua,
PÄHKINÄNKUOREEN
Tiivistäisin kirjan messagen omin sanoin itselleni about näin:
1. Opettele tunnistamaan ja nimeämään vaikeissa tilanteissa tunteet ensiksi itsestäsi. Hyväksy, että tunnet. Tunteita saa ja pitää olla. Sanoita ne. Tunnista omat (loukatut) tarpeesi syiksi, jotka ovat tunteittesi taustalla. Kun itselläsi nousee tunteet, kerro ne. Kun puhut omista tunteistasi, et syytä muita.
2. Hallitse tapaasi ilmaista tunteita. Opettele ohjailemaan niitä. Kuinka rauhoittaa, piristää, herättää uteliaisuus, saada innostumaan, hillitä, motivoida. Joskus joutuu myös näyttelemään esim. innostunutta.
3. Osoita arvostavasi toisen tunteita. 100 % läsnäolo on avain aitoihin kohtaamisiin.
4. Opettajilla on mahdollisuus näyttää mallia, kuinka pärjätä tunteiden kanssa. Opettajan omat tunteet vaikuttavat oppilaiden oppimiseen. Ole turvallinen aikuinen, joka säilyttää malttinsa.
5. Luo oppimista edistävä ilmapiiri, kokemuksia kuunnelluksi tulemisesta ja arvostuksesta. Ei kannata (aina) keskittyä ongelmatilanteisiin; Ennaltaehkäise. Rakenna hyvää turvallista ilmapiiriä : Siihen kuuluvat: ystävälliset katsekontaktit, hymyilevät kasvot, kannustavat ja kunnioittavat koskettelut, opettajan rento puhetapa, huumori ja leikkisät hetket. Anna aikaa vapaalle juttelulle, s elkeät rajat ja rakkautta. Naurakaa ja iloitkaa yhdessä. Nosta onnistumiset esiin. Tervehdi jokaista. Anna kohtaamisissa täysi jakamaton huomiosi. Kohtaa jokainen oppilas joka päivä (30 sek).
5. Opeta oppilaille tunnetaitoja. Vahvistamalla tunnetaitoja luot oppimiseen syvempää merkitystä. . Opeta tunnistamaan tunteita.
”Kun tunteet on tunnistettu ja käsitelty, järkevälle keskustelulle ja toiminnalle syntyy paremmat edellytykset.”
7. Kun toinen on upoksissa itsesääliin jne, käytä voimakysymyksiä, joilla oivallutat uusia näkökulmia:
"Muistatko milloin sinulla oli viimeksi oikein mukava olla?"
" Oletko tehnyt tämän niin hyvin kuin pystyt?"
" Mitä opit tästä?"
" Mikä on sinulla kaikkein tärkeintä?"
8. Kun saat itse yllättävää kritiikkiä, ole hiljaa ja kuuntele. Pyydä toistamaan: ”Anteeksi, en saanut selvää, voisitko toistaa hieman hitaammin". Toista mitä kuulet (raivo purkautuu, kun saa toistaa )
Jos loukkaannut, kerro ettet pidä huutamisesta, ja että seuraavalla kerralla lähdet pois selittelemättä.
Hengitä; lihakset rentoutuvat uloshengitettäessä. Vaihda asentoa. Vaihda näkökulmaa. Suhteuta muihin tilanteisiin. Hyväksy asiat sellaisina kuin ne ovat.
Kirjoittajista
Anuliisa Lahtinen on luokanopettaja.Takana on pian kaksikymmentä vuotta Maaniitun koulussa Nurmijärvellä. Lisäksi hän on vertaismentori ja sivutoiminen tunnetaitovalmentaja.
https://www.anuliisalahtinen.fi
Jarkko Rantanen on psykologi, tietokirjailija ja työelämän tunnetaitoihin erikoistuneen Emergy Oy:n valmentaja ja osakas.
http://www.emergywork.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti