LAPPEENRANNASSA opstyö näyttää etenevän huikeasti. Etelä- Saimaan nettisivulla 26.11. todettiin: " Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma pakottaa koulut uudistamaan opetusta. Nyky-maailmassa tiedon tulva on niin suuri, ettei ole enää järkevää päntätä nippelitietoa kirjoista lasten päähän. Lappeen koulussa on harjoiteltu jo kolme vuotta uudenlaista oppimista, jossa lasten omilla ajatuksilla ja tiedonhankinnalla on entistä suurempi osa."
PERUSOPETUSJOHTAJA Mari Routti kuvaa jutussa napakasti, miten opetus tuodaan uuteen aikaan. Joka lukukausi (huom!) toteutetaan projektioppimisjakso (joka oppilas!). Vieraan kielen opiskelu alkaa 2. luokalla ja ruotsi 6. luokalla. Luokissa istutaan vähemmän. Arviointi monipuolistuu. Vertaisarviointi tulee kouluihin. Oppilaiden osallisuus vahvistuu.
Oppilaan rooli kasvaa
Kirjatiedon ja opettajavetoisen opiskelun rinnalle tulee Lappeenrannadssa projekteissa oppiminen. Esimerkkinä jutussa on Jenni Koskisen ja Jenniina Hanskin luokat, joiden oppilaat ovat edelläkävijöitä uudessa oppimisessa. Opettajat ovat teettäneet jo kolme vuotta monialaisia projekteja. Esim. metsäprojektissa opittiin matematiikan, äidinkielen, fysiikan, kemian, maantiedon ja biologian asioita.
Oppilaan roolin muutosta kuvataan napakasti: " Perinteiseti opettaja on kertonut luokan edessa, kuinka maailma makaa. Apuna ovat olleet oppikirjat ja lisämateriaalit. Lopuksi ioppilaat ovat tehneet kokeen, jolla on mitattu valmiuksia. Projekteissa oppilaat sen sijaan päättävät itse, mitä haluavat oppia. He laativat itse tutkimuskysymykset ja hankkivat vastaukset eri kanavista. Tiedon lähteitä voivat olla niin vanhemmat ja muut sukulaiset ja kuin ulkopuoliset asiantuntijatkin."
Routti kertoo lehtijutussa, kuinka rohkeasti lappeenrantalaiskouluissaoppilaat soittavat ja lähettävät kysymyksiä sähköpostilla asiantuntijoille hankkiessaan tietoa esim. museoon, leipomoon ja mansikkatilalle.
OPETTAJALLA on projekteissa valmentajan ja ohjaajan rooli. Oppilaat ovat tutkijoita. Yksi poikaryhmä oli esim. tutkinut lintujen auttamista. He ottivat yhteyttä Heinolan lintutarhaan ja tekivät haastattelun. He valmistivat siemenistä ja kookosöljystä ruokaa linnuille ja selvittivät, syövätkö linnut mieluummin sitä kuin yhden oppilaan isän hankkimia yhteitä.
Kun maailma on digitalisaation myötä muuttunut, ja tietoa tulvii joka paikasta, ei ole enää mielekästä päntätä faktoja kirjasta.
- On parempi opettaa lapsille, mistä tietoa voi hankkia ja mistä tietää, että se on valdia, opettaja Koskinen toteaa.
TÄSSÄ jutussa on juuri niitä elementtejä, joita uusi ops korostaa. Niinikään siinä on luvuton määrä leikkauskohtia kansainvälisen NPDL-hankkeen uutta pedagogiikkaa koskeviin, oppimista syventäviin kehittämistavoitteisiin: aito ongelma, itse asetetut kysymykset, yhteinen tiedonrakentaminen, oppimiskumppanien hakeminen ja sitouttaminen, kotien aktivointi - ja kuten lintuprojekgissa- hyvän edistäminen maailmassa. Nopealla silmäilyllä lehtijutun perusteella NPDL:n kannalta uusissa projekteissa voisi vielä pyrkiä tavoitteellisesti harjoittelemaan tiettyjä ryhmätoiminnan taitoja, varaamaan aikaa yhteiselle arvioinnille ja tiedottamaan tuloksista niille,joille niistä olisi hyötyä. Lintujen osalta se voi kyllä olla vähän vaikeaa:-)
HIENOA Mari ja Lappeenranta!
PERUSOPETUSJOHTAJA Mari Routti kuvaa jutussa napakasti, miten opetus tuodaan uuteen aikaan. Joka lukukausi (huom!) toteutetaan projektioppimisjakso (joka oppilas!). Vieraan kielen opiskelu alkaa 2. luokalla ja ruotsi 6. luokalla. Luokissa istutaan vähemmän. Arviointi monipuolistuu. Vertaisarviointi tulee kouluihin. Oppilaiden osallisuus vahvistuu.
Oppilaan rooli kasvaa
Kirjatiedon ja opettajavetoisen opiskelun rinnalle tulee Lappeenrannadssa projekteissa oppiminen. Esimerkkinä jutussa on Jenni Koskisen ja Jenniina Hanskin luokat, joiden oppilaat ovat edelläkävijöitä uudessa oppimisessa. Opettajat ovat teettäneet jo kolme vuotta monialaisia projekteja. Esim. metsäprojektissa opittiin matematiikan, äidinkielen, fysiikan, kemian, maantiedon ja biologian asioita.
Oppilaan roolin muutosta kuvataan napakasti: " Perinteiseti opettaja on kertonut luokan edessa, kuinka maailma makaa. Apuna ovat olleet oppikirjat ja lisämateriaalit. Lopuksi ioppilaat ovat tehneet kokeen, jolla on mitattu valmiuksia. Projekteissa oppilaat sen sijaan päättävät itse, mitä haluavat oppia. He laativat itse tutkimuskysymykset ja hankkivat vastaukset eri kanavista. Tiedon lähteitä voivat olla niin vanhemmat ja muut sukulaiset ja kuin ulkopuoliset asiantuntijatkin."
Routti kertoo lehtijutussa, kuinka rohkeasti lappeenrantalaiskouluissaoppilaat soittavat ja lähettävät kysymyksiä sähköpostilla asiantuntijoille hankkiessaan tietoa esim. museoon, leipomoon ja mansikkatilalle.
OPETTAJALLA on projekteissa valmentajan ja ohjaajan rooli. Oppilaat ovat tutkijoita. Yksi poikaryhmä oli esim. tutkinut lintujen auttamista. He ottivat yhteyttä Heinolan lintutarhaan ja tekivät haastattelun. He valmistivat siemenistä ja kookosöljystä ruokaa linnuille ja selvittivät, syövätkö linnut mieluummin sitä kuin yhden oppilaan isän hankkimia yhteitä.
Kun maailma on digitalisaation myötä muuttunut, ja tietoa tulvii joka paikasta, ei ole enää mielekästä päntätä faktoja kirjasta.
- On parempi opettaa lapsille, mistä tietoa voi hankkia ja mistä tietää, että se on valdia, opettaja Koskinen toteaa.
TÄSSÄ jutussa on juuri niitä elementtejä, joita uusi ops korostaa. Niinikään siinä on luvuton määrä leikkauskohtia kansainvälisen NPDL-hankkeen uutta pedagogiikkaa koskeviin, oppimista syventäviin kehittämistavoitteisiin: aito ongelma, itse asetetut kysymykset, yhteinen tiedonrakentaminen, oppimiskumppanien hakeminen ja sitouttaminen, kotien aktivointi - ja kuten lintuprojekgissa- hyvän edistäminen maailmassa. Nopealla silmäilyllä lehtijutun perusteella NPDL:n kannalta uusissa projekteissa voisi vielä pyrkiä tavoitteellisesti harjoittelemaan tiettyjä ryhmätoiminnan taitoja, varaamaan aikaa yhteiselle arvioinnille ja tiedottamaan tuloksista niille,joille niistä olisi hyötyä. Lintujen osalta se voi kyllä olla vähän vaikeaa:-)
HIENOA Mari ja Lappeenranta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti