PYHÄINPÄIVÄN ohjelmaamme kuuluu käynti haudoilla. Kanervia ja kynttilöitä ja kiitollisia ajatuksia.
MUTTA muutoinkin päivä meni "ruumiiden" parissa. Minua on pyydetty - kiitos vaan - muutaman seuraavan viikon aikana useaankin paikkaan sparraamaan koulujen toimintakulttuurin muutosta. Lähestyin Espoon ops-pajoissa sitä yhdellä tavalla: videolla, jossa perusopetuslinjan päällikkö Ilpo Salonen avasi omia tulkintojaan- ja niiden pohjalta käytiin teemoittain ryhmäkeskusteluja.
KEHITTELIN seuraviin keikkoihin hieman toisenlaisen idean: Haastan rehtoreita ja johtoryhmiä tekemään "10-vuotiskatsastuksen" oman koulunsa toimintakulttuurille. Johdon näkökulmasta toimintakulttuuria kannattaa tarkastella rakenteiden kautta, katse siis eri toimijoiden roolituksiin, itsestään selviltä tuntuviin tapoihin, järjestelmiin, kirjoittamattomiin lakeihin, prosesseihin, päivänrytmiin, rituaaleihin, rutiineihin, tilojen käyttöön, toimintamalleihin, toistuviin tapahtumiin, traditioihin, vuosikelloon...
Malliksi ajatellin tehdä "ruumiinavauksen" Wanhan Auroran koulun (1989-2014) toimintakulttuurille. Rakensin sen tueksi kokonaan uuden noin 18 minuutin clipsin iMoviella. Voi olla riskaabelia ottaa yksi koulu esimerkiksi. Se voidaan kokea ylpistelyksi. Toisaalta Auroran koulurakennus on purettu- ja sinne räätälöityä toimintaa ei enää ole. Koulun väki on ollut väistötiloissa eri puolilla Espoota pian kolme lukuvuotta. Rehtori on vaihtunut ja myös ihan merkittävä osa henkilökunnasta. Wanhaa Auroraa ei enää oikeasti ole. Joten sen nostamisen analyysin esimerkiksi ei pitäisi olla uhka kenellekään?
IDEANI on, että käymme yhdessä läpi kaikki opetussuunnitelman perusteissa esitetyt seitsemän toimintakulttuurin kehittämisen periaatetta. Sitten avaan oman näkemykseni siitä, kuinka vanhaan kivirakennukseen ja sen puisiin lisäosiin rakennetun, nyt edesmenneen Wanhan Auroran koulukulttuuri selviäisi nyt katsastuksesta?
Mitkä sen toimintakulttuurin piirteet, rakenteet, toistuvat tapahtumat, käytänteet jne. olisivat yhä elinvoimaisia näiden periaatteiden suhteen?Olisiko sellaisia?
Millaisista käytänteistä olisi ehdottomasti luovuttava?
Millaisia uusia rakenteita tai toimintatapoja olisi välttämätöntä luoda?
Tämän jälkeen kukin rehtori/johtoryhmä tekisi vastaavan analyysin oman koulunsa toimintakulttuurille periaate kerrallaan.
ANALYYSIN tueksi kehittelin leikkimielistä "katsastuskorttia". Saa nähdä, kuin homma toimii. Vieressä näytteeksi kortin ensimmäinen sivu.
MILTÄ tällainen työtapa tuntuu?
MUTTA muutoinkin päivä meni "ruumiiden" parissa. Minua on pyydetty - kiitos vaan - muutaman seuraavan viikon aikana useaankin paikkaan sparraamaan koulujen toimintakulttuurin muutosta. Lähestyin Espoon ops-pajoissa sitä yhdellä tavalla: videolla, jossa perusopetuslinjan päällikkö Ilpo Salonen avasi omia tulkintojaan- ja niiden pohjalta käytiin teemoittain ryhmäkeskusteluja.
KEHITTELIN seuraviin keikkoihin hieman toisenlaisen idean: Haastan rehtoreita ja johtoryhmiä tekemään "10-vuotiskatsastuksen" oman koulunsa toimintakulttuurille. Johdon näkökulmasta toimintakulttuuria kannattaa tarkastella rakenteiden kautta, katse siis eri toimijoiden roolituksiin, itsestään selviltä tuntuviin tapoihin, järjestelmiin, kirjoittamattomiin lakeihin, prosesseihin, päivänrytmiin, rituaaleihin, rutiineihin, tilojen käyttöön, toimintamalleihin, toistuviin tapahtumiin, traditioihin, vuosikelloon...
Malliksi ajatellin tehdä "ruumiinavauksen" Wanhan Auroran koulun (1989-2014) toimintakulttuurille. Rakensin sen tueksi kokonaan uuden noin 18 minuutin clipsin iMoviella. Voi olla riskaabelia ottaa yksi koulu esimerkiksi. Se voidaan kokea ylpistelyksi. Toisaalta Auroran koulurakennus on purettu- ja sinne räätälöityä toimintaa ei enää ole. Koulun väki on ollut väistötiloissa eri puolilla Espoota pian kolme lukuvuotta. Rehtori on vaihtunut ja myös ihan merkittävä osa henkilökunnasta. Wanhaa Auroraa ei enää oikeasti ole. Joten sen nostamisen analyysin esimerkiksi ei pitäisi olla uhka kenellekään?
IDEANI on, että käymme yhdessä läpi kaikki opetussuunnitelman perusteissa esitetyt seitsemän toimintakulttuurin kehittämisen periaatetta. Sitten avaan oman näkemykseni siitä, kuinka vanhaan kivirakennukseen ja sen puisiin lisäosiin rakennetun, nyt edesmenneen Wanhan Auroran koulukulttuuri selviäisi nyt katsastuksesta?
Mitkä sen toimintakulttuurin piirteet, rakenteet, toistuvat tapahtumat, käytänteet jne. olisivat yhä elinvoimaisia näiden periaatteiden suhteen?Olisiko sellaisia?
Millaisista käytänteistä olisi ehdottomasti luovuttava?
Millaisia uusia rakenteita tai toimintatapoja olisi välttämätöntä luoda?
Tämän jälkeen kukin rehtori/johtoryhmä tekisi vastaavan analyysin oman koulunsa toimintakulttuurille periaate kerrallaan.
ANALYYSIN tueksi kehittelin leikkimielistä "katsastuskorttia". Saa nähdä, kuin homma toimii. Vieressä näytteeksi kortin ensimmäinen sivu.
MILTÄ tällainen työtapa tuntuu?
2 kommenttia:
Hyvältä tuntuu!
Yksi ydin lisää on se, muuttuvatko arvot teoiksi, teot arvoiksi - vai jotain muuta? Eli mikä oikeasti ohjaa arkea.
Lisäisin sen klassisen "Miten tämä ilmenee käytännössä?" - näkökulman tuohon katsastukseen.
Joo. No torstaina kokeilen tätä kaksi kertaa (Espoossa ja Vantaalla) ja seuraavalla viikolla kerran (Jyväskylässä). Sitten tiedetään, kuinka toimii.
Martti
Lähetä kommentti