Näin on. |
JOKA vuosi kolmasosa espoolaiskouluista laatii itsearvointiraportin. EFQM-ideologian mukaisen raportin runkona on tietokoneohjelman avulla laadittu Efecaf-kysely. Lisäksi raporttiin liitetään oppilaille, huoltajille ja henkilökunnalle kolmen vuoden syklein tehtävät kyselyt.
Selvitysten lisäksi koulun on laadittava myös ehdotus kehittämiskohteiksi ja suunnitelma, kuinka niitä kehitetään. Raportti lähetetään vuoden loppuun mennessä virastoon, ja johtokunnalle se menee tiedoksi.
Tänään työstimme Efecaf-kyselyä porukalla. Kävimme läpi tietokoneohjelman nostamia haasteita ja yritimme myös keksiä niihin lääkkeitä. Tunteet nousevat tässä kritiikki-savotassa herkästi pintaan.
Kyllä kaikkein tärkein haaste on (edelleen) työtehtäviin tarvittavan ajan riittämättömyys. Se kuormittaa henkilökuntaa ja vaikuttaa työhyvinvointiin. Asioita on yksinkertaisesti liikaa, ja niitä tulee puskista varsin lyhyilla varoitusajoilla. Monet muut esiin nousseet asiat, kuten pelisääntöjen kirkastaminen, perehdytys, kierrätyksen tehostaminen ja seuraavan lukuvuoden resurssien ja tapahtumien suunnittelun aientaminen, jotta ryhmäkoot voidaan optimoida, ovat vaikeusasteeltaan kiireeseen verrattuna hyvin simppeleitä. Ja johtamista voi aina kehittää.
Tiimit ideoivat iltapäivällä parrannusehdotuksia, ja minä laadin niistä koosteen vielä tällä viikolla. Se käydään sitten läpi viikon kuluttua.
Maanantaihin mahtui paljon mukavaa
Santa Lucia! Säestäjänä Katri Schiray |
Oman alueemme talonmiehet pystyttivät taidolla Fortsenin Karin johdolla Saiturin Joulu-esityksen katsomon. Nousevassa katsomossa on paikat 140:lle, ja tarvittaessa enemmällekin. Schirayn Ripa veti poikaoppilaittensa kanssa valopiuhoja, ja Wassin Sirpa ja Kivistön Hannu rakentelivat lavasteiden runkoja.
Suhinaa piisasi myös, kun opettajat siirsivät todistusarvosanoja Wilmaan. Minä sain naputtaa 6ac:n musiikkinumerot (heti suullisen uusintakokeen jälkeen).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti