Kokeneen peruskoulumiehen monologeja pedagogiikasta ja koulupolitiikasta. Vielä vanhemmat lastut osoitteessa http://marttifi.wordpress.com/
Kirjoja
torstaina, lokakuuta 11, 2007
Kauniisti puhumisen taito
TÄNÄÄN julistimme voittajan kauniisti puhuvan oppilaan ilmiantokisassa. Ilmiantoja tehtiin 166, ja niissä ehdotettiin peräti 66 eri oppilasta palkittavaksi. Voittaja sai äänimäärän, joka oli aivan omaa luokkaansa: 25. Komea juttu.
KOKO koulu oli kokoontunut saliin, kun 5b-luokan Arttu sai komean kunniakirjan ja ruskean kirjekuoren, jossa oli jätskirahaa. Herrat Tik, Tak ja Tok jakoivat palkinnot omakätisesti.
AAMUPÄIVÄN ohjelma jatkui hienolla Jamkidsien järjestämällä ja TIP-hankkeen sponsoroimalla konsertilla. Maan kuuluu Anttu Koistinen näytti, kuinka 2000-luvun sähkökannel soi. Tämän jälkeen seitsemän luokkaa pääsi kannelpajoihin kokeilemaan soitinta. Tarkoitus oli sytyttää innostus ainkin kahdeksaan oppilaaseen, jotta koulullamme voisi käynnistyä kannel-kerho. Ilmoittautumisohjeet jaettiin opilaille, ja deadline on 19.10.
Opettajat ainakin innostuivat. Lupasin selvitellä mahdollisuuksia saada lopuillekin luokille kannelpaja- ja hankkia riittävä setti kanteleita.
JOS AAMUPÄIVÄ oli kauniin käytöksen juhlaa, iltapäivä valitettavasti meni päinvastoin. Koulussamme on käynyt joku kahjo, jokaon tehnyt älytöntä ilkivaltaa. Eilen aamulla paljastui, että erään luokan akvaarioon oli kaadettu usean kuukauden ruoka-annos. Kuka voi haluta kaloille pahaa? Ja tänään ATK-luokan viiden koneen hiiret havaittiin rikotuiksi. Tällaisten asioiden selvittely on tosi ikävää. Hölmöilevän apsen kasvun kannalta olisi äärimmäisen tärkeä saada hänet (heidät) kiinni, ennenkuin he tekevät jotain vielä tuhoisampaa. Mutta mistä löytyy aika tarkistaa 300 oppilaan ja useiden kymmenien iltakäyttäjien tulemiset ja menemiset?
Tämän torstain virkaetuihin kuului myös erilaisten kiusaus- ja työrauhatapausten selvittelyt. Vihainen isä soitti, ja oli raivoissaan repliikeistä, joilla toinen koululainen - tällä kertaa kotimatkalla- oli kuvaillut toisen äitiä. Kuinka paljon koulun väen työajasta kuluukaan opetuksen sijasta tällaisten oppilashuollollisten asioiden setvimiseeen?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti