Meksikolainen tohtori, tietokirjailija ja ystäväni Eduardo Andere Martinez on tutkinut vuosien ajan perinpohjin suomalaista peruskoulua löytääkseeni Pisa-menestymisen salaisuuden. Hän kävi useita kertoja Suomessa (ja muissa listan kärkimaissa) ja seurasi opetusta ja haastatteli opettajia myös Auroran koululla.
Yhtä vastausta kovin tuloksiin hän ei löytänyt. Hyvin kisassa menestyneiden maiden koulutusotteelle ei löytynyt yhteistä selittäjää. Mutta jotain hyvin omalaatuista hän Suomessa tunnisti: Suomessa opettajuus ei ole duuni vaan kestävä tapa elää. Lisäksi suomalaiskouluissa (hänen mukaansa) opettajat eivät niinkään tottele hallintoa, vaan ikäänkuin päinvastoin :-)
Sain eilen Eduardolta kirjeen. Hän kysyi:
" Martti, may I take one minute of your time, for one question? What would you say is the main skill or ability of school leaders (Principals) today?"
No jestas. Ei kun kaivamaan muistilokeroita ja luentodioja. Vastasin tänään näin:
"Rehtorilla on kuusi eri työkenttää, joista jokaisella on oma johtoarvonsa ja jokaisella niistä hänellä oma roolinsa. Nämä ovat;
- Pedagogisena johtajana pedagogiikan kentällä (johtava arvo: oppiminen ja kasvu)
- Managerina kouluorganisaation kentällä (johtava arvo: tehokkuus)
- Liiderinä (ihmisen johtajana) kouluyhteisön kentällä (johtava arvo: hyvinvoiva yhteisö)
- Virkamiehenä julkisen toiminnan kentällä ( johtaja arvo: lainmukaisuus)
- Esimiehenä työpaikan kentällä (johtava arvo: reiluus: hyvä työ ja oikeudenmukainen korvaus)
- Yksilönä toisten oman elämän kentällä (johtava arvo: onni)
7. Siksi tarvitaan seitsemäs rooli ja sille arvokenttä: sovittelija, neuvottelija ja kompromissien luova rakentaja kokonaisuuden kentällä (johtava arvo: harmonia)
- johtaa muutosta
- katsoa kouluelämää useita näkökulmista ja ymmärtää, että eri tahoilla ja eri ihmisillä on erilaisia odotuksia koulua kohtaan
- kestää negatiivista palautetta
- neuvotella
- ratkoa kriisejä
- ja ennen muuta taitoa tehdä luovia kompromisseja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti