T iistaina käynnistyi koulun kevätjuhlanäytelmän: Peter Panin harjoitukset. Ensi-ilta on keskiviikkona 10.5. Harjoituksiin on saatu aikaa ns. valinnaiskursseista, joita on 45 minuuttia viikossa. Yksi niistä valmentaa isompiin rooleihin. Ryhmässä on parikymmentä 4.-6.-luokkalaista, Heitä ohjaa Noora-opettaja, ja minä saan olla assistenttina. Ensimmäisellä kerralla laadittiin draamasopimus, ja tehtiin perusharjoituksia. Pian päästään sukeltamaan kuudesluokkalaisten kirjoittaman juonikäsikirjoituksen kimppuun. Repliikit keksitään itse.
Peter Pan on klassikko myös Auroran koulun historiassa. Siitä on esitetty neljä eri versiota. Ensimmäinen valmistui kevätjuhliin 1990. Mukana neljässä esityksessä oli yli 100 lapsinäyttelijää. Mukana oli jo silloin myös aikuisia: Kapteeni Koukkuna oli Osmo Sorsa. Tästä versioista pidettiin syksyllä vielä kaksi uusintaesitystä. Opettaja Anna-Liisa Korhonen kirjoitti koulun lehteen:
”Luomisen ja esiintymisen ilo pursusi kymmenistä koulumme oppilaista, kun he esittivät Barrien satuseikkailua Peter Pan syysuusintana 19. ja 20.9. Lasten seikkailuun oli päässyt kolme opettajaakin. Heidän intonsa ei ollut yhtään vähöisempää kuin lasten. Noina kahtena päivänä koulumme vilisi merirosvoja, inkkareita, vedenneitoja, kadonneita lapsia ja villieläimiä isän, äidin, kapteeni Koukun, Leenan, Mikon, Jukan, Nana-koiran, Peter Panin, Helinä-Keijun ja hirveän krikotiilin seurassa. Esityksiä kävi seuraamassa vieraita Kouluhallituksesta ja lääninhallituksesta, kouluvirastosta, naapuri-kouluista ja tietenkin paljon väkeä omalta kylältä.”
Seuraavassa versioissa Koukkuna oli Timo Hyvänen, kolmannessa Jukka Sarpila ja viimeisimmässä - elokuvassa- Jukka Jokiranta.
Kun nyt jo edesmenneen Jukka Jokirannan kouluteatteritoimintaa jatkava yhdistys kuuli, että Jukan oma koulu Aurora esittää tämän hänelle niin tärkeän näytelmän, yhdistys päätti myöntää koululle 1000 €:n avustuksen sen toteuttamiseen. Asiasta on tänään kerrottu myös vanhemmille. Hieno juttu, eikö vaan.
Kellon opettelua, Allu-testiä, leikkiä ja kertomus Tuhlaajapojasta
Perjantaipäivän ohjelma oli jännä. Ensin opeteltiin tuntemaan kelloa. Jokainen askarteli sellaisen viisareineen itselleen. Iso apu oli luokan koulumummin tuomista klipseistä. Kiitos! Sitten harjoiteltiin pikkukisoilla pareittain.
Välitunnilla ilma oli mitä ihanin. Sitten käytiin läpi, onko viikon tehtävät tehty. Tällaisen didaktiikan dinosauruksen mielestä kotitehtävät- jos niitä annetaan- onkin tarkastettava. Sitten leikittiin rikkinäistä puhelinta yhdessä valmistavan luokan kanssa. Koululounaaksi oli kalakeittoa. Minä maistoin punajuurikeitoa. Sen jälkeen oli aikaa leikkiä ja askarrella luokassa pikku tovi, ja kouluvaari sai valvoa. Sitten pidettiin ylimääräinen ulkoilutauko, Allun vuoksi.
Päivän tärkein juttu oli siis 60 minuutin ALLU. ALLU-lukutesti on Turun oppimiskeskuksen kehittämä ala-asteen lukutesti. Vuodesta 1995 alkaen Suomessa on seurattu sen avulla lasten lukemisen ymmärtämisen tasoa.
Tänään oli vuorossa 2n-luokka. Jokainen sai lukea kaksi pikku tekstiä. Ne piti ensin lukea ja sitten piti valita kysymyksiin oikeat vastaus a-b-c tai d. . Kuten tiedetään lukutaito on tosi tärkeää, ja valtakunnallisesti taso on laskussa. Espoossakin 2-luokkalaisten lukutaito on ollut vuosina 2021 ja 2022 alemmalla tasolla kuin koskaan. Hienosti opettajat innostivat oppilaita yrittämään parhaansa.
Uskonnon tunnilla katsottiin netistä animaatio Jeesuksen vertauksesta Tuhlaajapojasta, anteeksipyyntämisestä ja - antamisesta. Nastalla e-materiaalitehtäväkimpulla varmistettiin, että tarina muistettiin ja ymmärrettiin hyvin. Opetusharjoittelun. ohjaajana olen huomannut, että juuri opitun tsekkaaminen unohtuu harmi kyllä kovin usein. Nyt ei.
Hyvää viikonloppua Auroran koulu ja 2N-luokka!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti