Koulutuksen kehittäminen on tulevaisuusteko
Peruskoulumme PISA-tulokset ovat heikentyneet. Totta, mutta eivät ne romahtaneet ole. Oppilaamme ovat yhä maailman parhaiden joukossa – keskitasoa halvemmalla ja vähemmillä oppitunneilla.
Meillä on mm. hyvinvointi- ja oppimisvelkaa. Mutta huolet on ratkaistavissa. On etsittävä luovia ratkaisuja tehdä asioita toisin, paremmin. Kuunnellaan koulu-väkeä ja tutkijoita. Mennään kouluihin, joissa opitaan ennusteita paremmin ja joissa voidaan hyvin. Otetaan niistä oppia. Levitetään tietoa.
”Jos uskot, että koulutus on kallista, kokeile tietämättömyyttä.”
– Robert Orben
Karsitaan paperityötä. Suojellaan opetuksen kaikkein tärkeintä: opettajan välittävää vuorovaikutusta oppilaiden kanssa. Vapautetaan rehtorit kansliasta johtamaan kouluistaan innostumis- ja onnistumiskeskuksia, joissa jokainen saa löytää omat vahvuutensa. Opetetaan kaikille koulun opetuskieli ja perustaidot. Autetaan ja tuetaan. Ei jätetä ketään.
Käännetään koulutuspolitiikan suuntaa kilpailusta takaisin kohti yhteisöl-lisyyttä, suorituskeskeisyydestä kohti hyvinvointia. Tähän tarvitaan viisaita näki-jöitä, rakenteita, mutta myös paluuta vahvempaan rahoitukseen.
Martti Hellström Opetusnevos, vuoden koulutusvaikuttaja, kouluvaari, Espoo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti