Puro, Laura. (2007). Vanhemmuus on valttia! Suomen Vanhempainliitto 1907–2007”-kirja. Helsinki: Suomen Vanhempainliitto ry
KIRJA on paitsi hyvin tehty historiikki Suomen Vanhempainliiton os. Koululaisten vanhempien liitto os. Koti ja Koulu yhdistysten liiton, os. Kotikasvatus-yhdistyksen 100 toimintavuodesta, myös vallan mainio jäsennys kotikasvatusaatteen ja kodin ja koulun yhteistyön värikkäästä historiasta.
Oikein vahvasti yksinkertaistaen viimeisintä voisi jäsentää hegeliläisittäin teesiksi, antiteesiksi ja synteesiksi. Teesivaiheessa innokkaat opettajat halusivat sormi pystyssä kasvattaa rahvasta oikeanlaisiksi vanhemmiksi- usein vastoin sen tahtoa.
Antiteesivaiheessa (1970-luku) kapula siirtyi vanhemmille, jotka lähtivät vaatimaan oikeuksia itselleen ja kunnollista koululusta lapsilleen. Opettajat järjestöineen panivat vimmatusti vastaan mm. vanhempainyhdistysten perustamista.
Synteesivaiheesssa vanhemmille on normitettu lakisääteinen oikeus yhteistyöhön, ja 90-luvulta alkaneesta koulujen kurjistamisesta alkaen vanhemmat ja opettajat ovat seisoneet pääosin barrikaadin samalla puolella puolustaen lasten oikeuksia hyvään opetukseen ja mm. terveellisiin koulutiloihin.
Alkuituja
1800-luku oli merkittävää aikaa autonomisen Suomen kasvatustyössä. Maahan syntyi sekä kansakoulujärjestelmä että oppikoulujen alkuaihiot. Kasvatusvalta siirtyi kirkolta valtiolle ja kunnille.
Kansakoulu-uudistus huolestutti kirkkoa, ja se vaati kotien kasvatusvastuun korostamista. Kansakoulun isä Uno Cygnaeus toivoi, että vanhempien ja opettajien välille syntyisi läheinen ja luottamuksellinen suhde. Tätä tarvittiin, koska vanhemmat vastustivat kansakoulua ja kieltäytyivät laittamasta lapsiaan sinne. Myös opettajat kiinnostuivat kotikasvatuksesta. He kun kokivat, mitä vaillinainen tai olematon kotikasvatus käytännössä merkitsi. Syynä pidettiin valistuksen puutetta.
Lisäksi elettiin snellmanilaista kansallisen herätyksen aikaa, ja mukaan tarvittiin rahvasta. Sivistyneistö oli hyvin huolissaan maalaisrahvaan ja kaupunkeihin teollisuusköyhälistöksi muuttuneen tilattoman väestön kotikasvatuksen tilasta.
Kaarlo Werkko |
Vuosisadan vaihteessa opettajat alkoivat erityisesti kaupungeissa järjestää vanhempainiltoja. Niissä aktivoitiin vanhempia tukemaan lastensa koulua ja koulunkäyntiä.
Ensimmäinen aktiivijakso
Vuonna 1907 perustettiin Suomeen Kotikasvatusyhdistys. Se oli pappien ja kansakoulunopettajien yhdistys. Nämä tahot kantoivat huolta rahvaan kotikasvatuksen tilasta. Yhdistyksen perustajana pidetään kansakouluntarkastaja Kaarlo Kerkkosta.
Kaarlo Kerkkonen |
Vuosina1912- 1930 tehtiin uusi yritys. Toiminnanjohtajaksi ja keulahahmoksi saatiin kansakoulunopettaja Vilho Reima, joka jäi virkavapaalle opettajantoimestaan. Hänen johdollaan käynnistyi valtava liike. Yhdistys julkaisi runsaasti valistus- ja kasvatuskirjallisuutta. Yksin Reima kirjoitti yli 30 kasvatusaiheista teosta.
Vuonna 1912 perustetussa Koti-lehdessä oli kansantajuisia ja opettavaisia juttuja. Vuonna 1916 lehteen tuli erillinen nuorten osasto. 1920-luvulla lehti oli yksi laajalevikkisimmistä aikakauslehdistä Suomessa.
Kotikasvatusyhdistys järjesti vanhemmille esitelmätilaisuuksia, joita kutsuttiin kodin päiviksi. Yhdistys palkkasi vakituisia puhujia (enimmillään heitä oli 16). Se kurssitti puhujia ja lähetti heille kiertokirjeitä, joissa tarjottiin tarkkoja neuvoja siitä, miten puheet piti suunnitella ja harjoitella ja esitelmätilaisuudet järjestää. Kotikasvatusaate menestyi erityisesti maaseudulla. Yhdistyksen puhujilla oli siellä tuhatpäisiä kuulijajoukkoja. Pitkäaikaisista puhujista tuli oman aikansa julkkiksia.
Erityinen innovaatio oli äitienpäivän perinne, jonka idean Reima toi meille Yhdysvalloista. Ensimmäinen äitienpäivä järjestettiin vuonna 1918 Alavieskan kirkonkylän kansakoululla. Idea levisi, ja niinpä yhä useammassa kansakouluissa pidettiin toukokuussa sunnuntai-iltapäivisin äitienpäivätilaisuuksia. Lapsia neuvottiin tekemään äitienpäivästä äiten vapaapäivä. Ohjelmassa oli lasten runoja, puheita, lauluja ja kuvaelmia.
VANHEMPAINILTOJA pidettiin kaupungeissa muttei maalla. Siellä vanhemmat kutsuttiin lähinnä juhliin. Avoimien ovien päiviä ei Suomessa harrastettu toisin kuin muualla.
Toiminta oli kristillistä, konservatiivista ja holhoavaa. Rahvaan naisten ajateltiin olevan kyvyttömiä hoitamaan oikein lapsiaan ja kotiaan. Niinpä tälläkin saralla oppineet kertoivat oppimattomille, kuinka näiden tuli elää, käyttäytyä ja työskennellä. Vanhemmat olivat tässä toiminnassa passiivisia vastaanottajia tai opettajan tietolähteen osia.
Toiminta oli kristillistä, konservatiivista ja holhoavaa. Rahvaan naisten ajateltiin olevan kyvyttömiä hoitamaan oikein lapsiaan ja kotiaan. Niinpä tälläkin saralla oppineet kertoivat oppimattomille, kuinka näiden tuli elää, käyttäytyä ja työskennellä. Vanhemmat olivat tässä toiminnassa passiivisia vastaanottajia tai opettajan tietolähteen osia.
Tuon ajan kotikasvatusnäkemys
Sotien välisen ajan kotikasvatusajattelussa koti pyhitettiin. Hyvät kodit sijaitsivat maalla puutarhan ympäröimässä sievässä talossa. Äiti oli kodin hengetär, kodin sydän. Hänen tuli olla kotiäiti. Perheen piti viettää vapaa-aikaa yhdessä.
Huonoja koteja paheksuttiin. Niitä yhdisti kaupunkiympäristö ja äidin henkinen tai fyysinen poissaolo.
Kasvatuksen lähtökohtana oli vanhempien kunnioitus. Vanhemmilla oli ensisijainen kasvatusvastuu lapsistaan. Lapsia tuli kasvattaa ahkeruuteen ja työnteon arvostamiseen: Kasvatuksen tuli olla johdonmukaista ja kohtuullista. Kerran kielletyn tuli olla sitä loppun saakka. Tarvittaessa vanhemmilla oli oikeus tarttua kättä pidempään.
Sosialismiin suhtauduttiin jyrkän kielteisesti. Kansalaissota nähtiin ensisijaisesti kasvatusongelmana. Perheiden pahoinvointi ja kotien rappeutuminen olivat johtaneetkoko yhteiskunnan sairastumiseen
Kotikasvatusaatteen hiipuminen
1930-luvulla kotikasvatusaate alkoi hiipua. Merkittävä syy oli, että opettajat väsyivät järjestämään puhetilaisuksia. Opettajien odotettiin myös majoittavan ja ruokkivan puhujia.
1950-luvun puolivälissä syntyi uusi toimintamuoto: Koulujen vanhempainyhdistykset. Vanhemmat nousivat vaatimaan lapsilleen lisää koulutiloja. Oppikoulujen perustamishankkeiden varainhankintaan perustettiin vanhempivetoisia oppikoulujen kannatusyhdistyksiä ja tukitoimikuntia. Töölöläisila kansakouluilla toimi ”kasvattajien kerhoja”, joissa kerran kuussa kokoonnuttiin yli 100 vanhemman joukolla keskustelemaan kasvatuskysymyksistä. Vanhempainilloissa sovittiin yhteisistä pelisäännöistä.
Vuodet 1964- 1973 kotikasvatusyhdistys eli lähes täydellistä hiljaisuutta. Vuonna 1964 rahavaikeudet kävivät ylitsepääsemättömiksi; kodin päiviä ei voitu enää järjestää. Koti-lehti päätettiin lakkauttaa. Kouluvetoiset äitienpäiväjuhlat muuttuivat 1960-ja 70-luvuilla perhejuhlaksi.
Taistelu peruskoulusta 1960-70-luvuilla oli kovaa. Oikeisto turvautui tässä vanhempiin. Jostain syystä Eteläranta vastusti sitä, että kouluihin alettiin perustaa vanhempainyhdistyksiä.
Kasvojen kohotus ja vanhempien nousu
1970-luvulla alkoi kodin ja koulun yhteistyön kasvojen kohotus. Herättelijänä oli koulu-uudistus , jossa vanhemmat katsoivat jääneensä sivustakatsojiksi. Iso pettymys oli, että peruskoulujen kouluneuvostoihin ei saatu vanhempien edustajia.
Kotikasvatusyhdistys alkoi julkaista uudelleen lehteä vuonna 1973. Nyt nimi oli Koti ja kasvatus. Seuraavana vuonna yhdistys vaihtoi nimeä Koti ja Koulu yhdistysten liitoksi, jossa vanhemmille oli tarjolla toiminnallisempi rooli. Opettajien yhdistyksestä tuli vanhempien edunvalvoja.
Anja Lehtijärvi |
Vanhempien uusi rooli vaati opettajilta sulattelua. OAJ vastusti aluksi vanhempainyhdistyksiä. Opettajat pelkäsivät, että vanhemmat keksivät ruveta laajentamaan vaikutuspiiriään myös opettajan varsinaiseen työhön. Järjestötasolla OAJ:n ja Koti ja Koulu yhdistysten liiton välit säilyivät viileinä 1980-luvun lopulle saakka.
Kodin ja koulun yhteistyö monipuolistui: järjestettiin arpajaisia, kampanjoita, polkupyörien korjaamista, pullien leipomista, tukea koulujen harrastustoiminnalle ja tehtiin työtä viihtyvyyden eteen. Lapsille perustettiin peli-ja urheiluiltoja. Kotkassa vanhemmat antoivat tukiopetusta luokassa häiriköiville oppilaille. Tapiolassa järjestettiin kotikäyntejä ongelmallisiksi tiedettyihin koteihin.
Uutta oli myös luokkatoiminta, jossa yhden luokan vanhemmat järjestivät erilaisia tilaisuuksia ja yhdessä olemisen mahdollisuuksia lapsilleen, itselleen ja opettajille. 1980-luvulla kannustettiin vanhempia leirikoulujen järjestämiseen.
Vuonna 1983 liitolla oli aihetta juhlia. Koululakeihin saatiin maininta: ensijainen kasvatusvastuu kuuluu kodeille, ja koulun tehtävä on tukea kasvatuksessa vanhempia.
Vanhemmat koulun voimavarana
Vuonna 1990 Liiton nimeksi tuli Koululaisten vanhempien liitto. Iso takaisku oli, että koulujen johtokunnat tuli mahdolliseksi lakkauttaa 1990-luvun alussa.
1990-luvulle osui valitettavasti syvä talodellinen lama. Kodin ja koulun yhteistyölle se avasi uusia uria. Vanhempien panosta tarvittiin nyt myös arkisen koulutyön tukemiseen ja opetusedelytysten puolustamiseen. Vanhemmat protestoivat koulujen määrärahaleikkausksia eli "säästöjä". Kouluihin perustettiin välipalapisteitä. Opettajien lomautuksista tehtiin kanteluita. Vanhemmat organisoivat pienten koululaisten saattorenkaita sekä aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Vuonna 1995 liiton nimeksi tuli Suomen Vanhempainliitto. Uutena toimintamuotona liitto käynnisti
samana vuonna alueellisia vanhempainparlamentteja.
Pirjo Somerkivi |
”Suomessa ollaan vielä kaukana siitä ideaalitilanteesta, että kodin ja koulun yhteistyö kuuluisi jokaisessa koulussa normaalikäytäntöihin ja että vanhemmat ymmärrettäisiin kasvauskumppaneiksi ei asiakkaiksi tai toiminnan kohteiksi.” Pirjo Somerkivi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti