Kuvakaappaus OAJ: sivuilta. KUVA: Jarkko Mikkonen |
Tekstin kirjoitti Matias Manner. Lainaan tähän talteen muutaman sitaatin jutusta. Koko jutun voi lukea tästä linkistä.
" Martti Hellström ja Saku Tuominen pohtivat Edu-cassa, miten koulu voisi olla vuonna 2030 vielä nykyistäkin parempi. "Tärkeä teema. Vuoteen 2030 on yhtä pitkä matka, kuin vuodesta 2006 tähän vuoteen. Tuolloin astui voimaan edellinen ops :-)
" Kumpikin oli sitä mieltä, että kokonaisuutena suomalainen koulutusjärjestelmä on maailman kärkeä."
" Kaksikon mielestä opettajat ovat jatkossakin oppimishalun ja koulutuksen inno-vaatioiden pulppuava lähde."Aivan oikein kuultu. Suomalaisista opettajista voidaan olla täydellä syyllä ylpeitä.
" – Siitä ei pääse mihinkään, että meillä on erittäin laadukkaat opettajat. Afrikassa, jossa muuten ilmenee tarve 30 miljoonalle opettajalle, joudutaan kysymään, tuleeko opettaja huomenna kouluun. Opettajista ja heidän osaamisensa kehittämisestä on pystyttävä pitämään huolta jatkossakin, Tuominen sanoi."Suomessa on tehty upeita innovaatioita, vaikka käsitettä vierastetaankin. Innovaatiokäsite on osattava ymmärtää oikein.
" – Sanana innovaatio voi herättää sellaisia reaktioita, että tunkekaa nyt ne innovaatiot – tiedätte kyllä minne! Jos opettajilta kysytään, he haluavat vain yksinkertaisen ja toimivan ratkaisun johonkin opetuksen tilanteeseen. Mutta juuri sehän on innovaation määritelmä: se ratkaisee ongelman ja sama menetelmä toimii kenties jollakin muullakin, Tuominen mietti innovaation käsitteen kaikua."
" Kaikista ylistyssanoista huolimatta Tuominen huomautti, ettei Suomessa saa jäädä pysyvään tyytyväisyyden tilaan."
" – Maailmalta voi löytää yksittäisiä kouluja ja koulutusinnovaatioita, joiden myötä pitäisi koulutusviennin lisäksi puhua myös koulutustuonnista. Haluaisin, että suomalainen koulutusjärjestelmä olisi sekä maailman paras, että maailman uteliain, Tuominen sanoi."Aivan keskeinen asia, mistä Suomessa on pidettävä kiinni, on opettajien autonomia ja luottamus.
" Tärkeimmät innovaatiot nousevat Hellströmin mukaan alhaalta ylös, millä hän tarkoitti opettajien pedagogista vapautta kokeilla, millainen opetus toimii.– Enkä nyt tarkoita sellaista vapautta, että opettaja pukeutuu luokassa perhoseksi, koska hän ei aikanaan päässyt teatterikorkeakouluun. Vaan sitä, että opettaja voi kokeilla ja hänellä on lupa myös epäonnistua. Ja sitten jokin asia opetuksessa yhtäkkiä toimiikin, Hellström pohti pedagogisten innovaatioiden syntyä.
"... päättäjien on ymmärrettävä sama asia niin, että järjestelmä ei ole kauan maailman paras, jos siihen ei panosteta." (sanoi Tuominen)Mannerin juttu päättyy komeaan Tuomisen ajatukseen:
"– Jos jotakin toivon vuodelle 2030, niin se olisi suomalaisissa tuolloin ilmenevä poikkeuksellinen rakkaus uuden oppimista kohtaan. "
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti