Dryden, Gordon ja Vos, Jeannette. 1997. Oppimisen vallankumous. Ohjelma elinikäistä oppimista varten. 3. painos. Helsinki: Tietosanoma
OSTIN (tai sain arvosteltavaksi) tämän teoksen vuonna 1997. Olen näköjään selannut sen läpi ja kätkenyt sen jälkeen kirjahyllyyn. En siksi, että se on järkäle: 524 sivua. Luulen, etten vain ollut valmis omaksumaan sen perusajatuksia.
Kirjoittajista Dryden on tv- toimittaja ja Vos tutkija. Jälkimmäinen teki väitöskirjaan "maailman parhaista tavoista edistää oppimista". Yliopistoihmisiä hän ei ole.
Kirja kokoaa tutkimustuloksia (tai pikemmin koulujen tekemiä selvityksiä) uudenlaisesta tavasta toteuttaa opetusta. Tekijät konstruoivat niiden pohjalta pmaa teoriaansa oppimisesta (ja oppivasta yhteiskunnasta).
Teosta on myyty miljoonia kappaleita pehmeän vallankumouksen käsikirjana. Markkinointi lupaa, että kuka tahansa voi oppia mitä hyvänsä paremmin ja nopeammin.
”Kaikkien ja kaikenikäisten on mahdollista oppia melkein mitä tahansa – usein jopa 5 – 20 kertaa tavanomaista nopeammin ja 10 – 100 kertaa tehokkaammin. Tähän tarvittavat oppimismenetelmät ovat yksinkertaisia, hauskoja ja terveeseen järkeen perustuvia ja ne toimivat”.
EHKÄ lukuhaluni pysähtyi aikanaan tuohon. No, tartuin kirjaan uudelleen. Tein googlehakuja. Suomenkielisellä haulla löysin 5510 osumaa, divarit päällimmäisinä. Yksi yliopistotasoinen linkki, englanniksi yli 45 000.
TOISIN kuin 18 vuotta sitten, luin nyt ajatuksella koko tekstin. Myönnän olen ollut väärässä. Teos on monessa suhteessa hauska, ei vain rautaa vaan paikoin terästä.
Maailma NYT
Tekijät luovat armottoman kuvan maailmasta, jossa elämme:
Uusi koulutus
POIMIN tekstistä ajatuksia, jotka kolahtivat minuun (omin sanoin):
OPPIMINEN
Oppiminen tapahtuu aivoissa. Oppiminen on sitä, että aivosolujen välille syntyy yhteyksiä assosiaatioiden avulla. Ihmisen muisti käyttää assosiaatiota tallentamisessa ja muistamisessa.
Muistia voidaan parantaa yhdistämällä uutta tietoa ennestään tunnettuihin asioihin. Informaation tallennus muistiin tapahtuu parhaiten rennon keskittymisen tilassa. Barokkimusiikki on paras taajuus tallentaa tietoa (vastaa rennon tilan aivojen taajuutta). Assosiaation voimakkuuteen vaikuttaa mielikuvan voimakkuus. Käytetään siis hyväksi tunteita.
TEHOKAS OPPIMINEN
Opetus tulisi järjestää niin, että se on oppimisen kannalta mahdollisimman tehokasta. Kirjan mukaan se tapahtuu näin:
Poimin tekstistä nämä viisaudet, jotka haluaisin muistaa:
Tekijöiden mielestä vanhempein tulee saada - ja ymmärtää olevansa lapsensa ensimmäisiä opettajia. Ensiksin kyse on hoivasta. Vanhemmat tulee perehdyttää aivojen toimintaan. Heille pitää avata mikä merkitys on
OSTIN (tai sain arvosteltavaksi) tämän teoksen vuonna 1997. Olen näköjään selannut sen läpi ja kätkenyt sen jälkeen kirjahyllyyn. En siksi, että se on järkäle: 524 sivua. Luulen, etten vain ollut valmis omaksumaan sen perusajatuksia.
Kirjoittajista Dryden on tv- toimittaja ja Vos tutkija. Jälkimmäinen teki väitöskirjaan "maailman parhaista tavoista edistää oppimista". Yliopistoihmisiä hän ei ole.
Kirja kokoaa tutkimustuloksia (tai pikemmin koulujen tekemiä selvityksiä) uudenlaisesta tavasta toteuttaa opetusta. Tekijät konstruoivat niiden pohjalta pmaa teoriaansa oppimisesta (ja oppivasta yhteiskunnasta).
Teosta on myyty miljoonia kappaleita pehmeän vallankumouksen käsikirjana. Markkinointi lupaa, että kuka tahansa voi oppia mitä hyvänsä paremmin ja nopeammin.
”Kaikkien ja kaikenikäisten on mahdollista oppia melkein mitä tahansa – usein jopa 5 – 20 kertaa tavanomaista nopeammin ja 10 – 100 kertaa tehokkaammin. Tähän tarvittavat oppimismenetelmät ovat yksinkertaisia, hauskoja ja terveeseen järkeen perustuvia ja ne toimivat”.
Jeannette Vos |
TOISIN kuin 18 vuotta sitten, luin nyt ajatuksella koko tekstin. Myönnän olen ollut väärässä. Teos on monessa suhteessa hauska, ei vain rautaa vaan paikoin terästä.
Maailma NYT
Tekijät luovat armottoman kuvan maailmasta, jossa elämme:
- Tässä maailmassa ei koulunsa keskeyttäneillä ei ole tulevaisuutta.
- Kenties vain neljänneksellä ihmisistä on tulevaisuudessa kokopäivätyö.
- Työ muuttuu: 1. projekteiksi 2. osa-aika- ja kausityöksi 3. itsenäiseksi työksi.
- On yhä vähemmän työtä, johin riittää vähäinen koulutus.
- Useimmilla on edessään useita työuria.
- Rikkaus kasaantuu. Yhä useammat perheet juuttuvat pohhjalle; Suurin riski yksinhuoltajien lapsilla.
Uusi koulutus
POIMIN tekstistä ajatuksia, jotka kolahtivat minuun (omin sanoin):
- Opettajan pitää kysyä joka päivä: Missä oppilaani tarvitsevat sitä, mitä heille tänään opetan?
- Jokaiselle lapselle on laadittava henkilökohtainen opinto-ohjelma.
- On otettava käyttöön uudet oppimismenetelmat, jotka avaavat yhä useammelle mahdollisuuden menestyä.
- Jokaisen on opittava oppimaan ja ajattelemaan.
- Opiskelu on muutettava työnkaltaiseksi.
- Jokaisen on opittava käyttämään tietokoneita.
- Tukiopetusohjelmat on järjestettävä joka kouluun
- On tunnistetaan yksilölliset oppimistavat (mieluisin)- ja annetaan hänen oppia niin.
- On vahvistettava itsetuntemusta (kuka minä olen), itsearvostusta, itsetuntoa.
- Koulun on avauduttava oikeaan elämään.
- Koulussa hankittua osaamista tulee saada käyttää,
- Oppimista tulee arvioida (ei aina opettaja).
- Luokkaan tulee luoda myönteinen iloa tuottava ilmapiiri.
- On järjestettävä onnistumisen kokemuksia.
- Oppilaiden on saatava opettaa: Oppilaat kiteyttämään olennainen.
- Tunneille riittävästi vaihtelua.
- Lisää liikuntaa!
- Toverit auttamaan toisiaan.
- Ratkotaan oikeita ongelmia.
- Tehdään oikeasti. Perustetaan vaikka PopUp-yrityksiä.
- Viedään oppiminen sinne, missä ympäristö on oppimiselle edullisin.
- Annetaan huoltajille oppimistakuu.
- Käytetään aisteja ja taidetta.
- Vahvistetaan itsetuntoa (esim. nopeutetun oppimisen tekniikat (accelerated learning) ja Super Camp- ohjelmat.
- Otetaan vakaavasti se, mitä tiedetään oppimisesta,
Gordon Dryden |
Oppiminen tapahtuu aivoissa. Oppiminen on sitä, että aivosolujen välille syntyy yhteyksiä assosiaatioiden avulla. Ihmisen muisti käyttää assosiaatiota tallentamisessa ja muistamisessa.
Muistia voidaan parantaa yhdistämällä uutta tietoa ennestään tunnettuihin asioihin. Informaation tallennus muistiin tapahtuu parhaiten rennon keskittymisen tilassa. Barokkimusiikki on paras taajuus tallentaa tietoa (vastaa rennon tilan aivojen taajuutta). Assosiaation voimakkuuteen vaikuttaa mielikuvan voimakkuus. Käytetään siis hyväksi tunteita.
TEHOKAS OPPIMINEN
Opetus tulisi järjestää niin, että se on oppimisen kannalta mahdollisimman tehokasta. Kirjan mukaan se tapahtuu näin:
- Tarvitaan unelma (vrt. urheilu): tavoitteet- osatavoitteet-
- Hanki innostunut opastaja- kysy!
- Lähdetään liikeelle yleiskuvasta
- Opetellaan lukemaan- selvitä koodi, esim. sanomalehden kaava.
- Vahvistetaan tekstiä kuvilla, äänellä. Piirrä!
- Tehdään. Toista. Kertaa. Pohdi. Käytä muistitekniikoita apuna.
- Rento hyppy! (musiikki)
- Pidä hauskaa, leiki, pelaa
- Opeta muita
Poimin tekstistä nämä viisaudet, jotka haluaisin muistaa:
- Oppiminen on tehokkainta, kun se on hauskaa (Peter Kline)
- Koska emme voi tietää, mitä tietoa tulevaisuudessa tarvitaan eniten, on järjetöntä opettaa sitä etukäteen. Sen sijaan meidän olisi yritettävä kouluttaa ihmisiä, jotka pitävät oppimisesta niin paljon ja oppivat niin hyvin, että kykenevät oppimaan kaiken tarvitsemansa. (John Holt)
- Elämme nyt historiamme ensimmäistä aikakautta, jolloin jokainen ihmkinen voi päästä käsiksi ihmiskunnan koko tietouden, viisauden ja kauneuden perintöön kätännössä silloin kun haluaa (Robert Gross)
- Oppimisprosessia voidaan nopeuttaa 5- tai jopa 20-kertaiseksi ( Charles Schmid)
- 80 % oppimisvaikeuksista liitty stressiin. (Gordon Stokes)
Tekijöiden mielestä vanhempein tulee saada - ja ymmärtää olevansa lapsensa ensimmäisiä opettajia. Ensiksin kyse on hoivasta. Vanhemmat tulee perehdyttää aivojen toimintaan. Heille pitää avata mikä merkitys on
- ruualla (glukoosia tarvitaan; marjoja, hedelmiä…)
- levolla (vrt, taustamusiikki)
- liikunnalla (happea tarvitaan veteen, vahvistaa hermoyhteyksiä mm. heijaaminen)
- virikkeillä (kontrasteja, annetaan liikkua, värejä, lukemista, sanalappuja, mennään maailmaan.
- rakkaudella (kiintymys)
2 kommenttia:
Kiitos Martti tärkeästä tiivistyksestä! Olen niin samaa mieltä. Kaksikymmentä vuotta on edetty kirjoittajien osoittamaan suuntaan. Tuossa tiivistyksessä on lähes kaikki mitä itsekin pidän 35 vuoden opettajakokemuksella tärkeänä. Otan talteen. Kyllä kouluilla on edessään todella kiinnostavia haasteita, näin lievästi ilmaistuna.
Kovin toivoisin tämän kirjan oppien siirtyneen käyttöön suomalaisissa kouluissa ja muissa oppimisympäristöissä. Liekkö niin tapahtunut?
Lähetä kommentti