TÄNÄÄN oli ops-rundin toinen päivä. Vuorossa olivat Keski- ja Pohjois-Espoon opettajat. Kia ja Johanna olivat meiltä opissa. Auroran Riina päivysti paikalla koko päivän, ja veti yksinään iltapäivän cafe learning-osuuden. Minä kävin syömässä croisantit ja heittämässä 10 minuutin tieto-iskun laina-autolla.
Oma osastomme toimi hyvin. Kysymyslistan pohjalta virisi kuulema hyvää keskustelua. Kouluttaja Riina kertoi oivaltaneensa tärkeitä asioita: "...on tämän seminaarinkin myötä tullut siihen johtopäätökseen, että ryhmäyttäminen (kiusaamisen ehkäiseminen, turvallisen ja hyväksyvän ryhmän eteen tehtävä työ) on tärkeintä mitä yleisen tuen alla voidaan tehdä, että se on pohja kaikelle muulle tuelle."
Viisasta, kuten tämäkin: "Melkein kaikilta kouluilta löytyy lähes kaikkia tuen muotoja, mutta homman nimi on se, että niiden tukien toteuttaminen on opettajakohtaista. Koko homman ydin on siis se, että miten näistä keinoista ja menetelmistä saataisiin yleisiä, systemaattisia. Että miten opettajuudesta saataisiin jaettua. Daa, näin mä valaistuin! Innostuin kun tajusin miten loppujen lopuksi yksinkertaisesta asiasta on kyse. "
8 vierasta Brittein saarilta
PÄIVÄ alkoi varhain, koska Palmenia oli ohjannut koululle kahdeksan brittiopettajaa tutustumaan suomalaiseen kouluun. Vieraat saapuivat puoli tuntia myöhässä pakkasukkoina.
Rexin alustuksen jälkeen, 6ac-luokan Helena ja Emilia - upeat oppilasoppaat- veivät vieraat pedagogiselle radalle, jossa heille esiteltiin sekä suomalaista opetusta että kerhotoimintaa.
Ruokapalveluisäntämme Kaitsu oli tehnyt suussa sulavaa härkähöystöä (kaikille oppilaillekin). Kelpasi meidän esitellä suomalaista kouluruokailua.
Kaikki sujui tosi hienosti. Pakkasta uhmaten monet luokat kävivät jäähallilla luistelemassa.
Päivä venyi
Iltapäivällä oli vielä tärkeä oppilashuollollinen palaveri. Sen jälleen purin täpötäyttä postilaatikkoani. Lähetin virastoon anomuksemme kerhotuntiavustukseksi syksylle 2011 ja vuodelle 2012. Niinikään sain valmiiksi kirjeen virastoon avustajiemme työtilanteesta ensi lukuvuonna.
Hyvä päivä.
Oma osastomme toimi hyvin. Kysymyslistan pohjalta virisi kuulema hyvää keskustelua. Kouluttaja Riina kertoi oivaltaneensa tärkeitä asioita: "...on tämän seminaarinkin myötä tullut siihen johtopäätökseen, että ryhmäyttäminen (kiusaamisen ehkäiseminen, turvallisen ja hyväksyvän ryhmän eteen tehtävä työ) on tärkeintä mitä yleisen tuen alla voidaan tehdä, että se on pohja kaikelle muulle tuelle."
Viisasta, kuten tämäkin: "Melkein kaikilta kouluilta löytyy lähes kaikkia tuen muotoja, mutta homman nimi on se, että niiden tukien toteuttaminen on opettajakohtaista. Koko homman ydin on siis se, että miten näistä keinoista ja menetelmistä saataisiin yleisiä, systemaattisia. Että miten opettajuudesta saataisiin jaettua. Daa, näin mä valaistuin! Innostuin kun tajusin miten loppujen lopuksi yksinkertaisesta asiasta on kyse. "
8 vierasta Brittein saarilta
PÄIVÄ alkoi varhain, koska Palmenia oli ohjannut koululle kahdeksan brittiopettajaa tutustumaan suomalaiseen kouluun. Vieraat saapuivat puoli tuntia myöhässä pakkasukkoina.
Rexin alustuksen jälkeen, 6ac-luokan Helena ja Emilia - upeat oppilasoppaat- veivät vieraat pedagogiselle radalle, jossa heille esiteltiin sekä suomalaista opetusta että kerhotoimintaa.
Ruokapalveluisäntämme Kaitsu oli tehnyt suussa sulavaa härkähöystöä (kaikille oppilaillekin). Kelpasi meidän esitellä suomalaista kouluruokailua.
Kaikki sujui tosi hienosti. Pakkasta uhmaten monet luokat kävivät jäähallilla luistelemassa.
Päivä venyi
Iltapäivällä oli vielä tärkeä oppilashuollollinen palaveri. Sen jälleen purin täpötäyttä postilaatikkoani. Lähetin virastoon anomuksemme kerhotuntiavustukseksi syksylle 2011 ja vuodelle 2012. Niinikään sain valmiiksi kirjeen virastoon avustajiemme työtilanteesta ensi lukuvuonna.
Hyvä päivä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti