Jussila, Juhani ja Saari, Seppo (toim). (1999). Opettajankoulutus tulevaisuuden tekijänä. Yliopistoissa annettavan opettajankoulutuksen arviointi. Korkeakoulujen arviointi-neuvoston julkaisuja 11:1999. Edita.
Sain Kansasen Pertiltä tehtävän lukea Jussilan ja Saaren toimittaman Laajaan aineistoon perustuvan tulkinnan opettajankoulutuksen tilasta 1990-luvun lopulla - siis 25 vuotta sitten.
Teoksessa esitellään aiemmin tehtyjä arviointeja, juuri tuolloin koottua aineistoa ja delfi-metodilla koottuja veikkauksia siitä, millainen on tulevaisuus.
PÄHKINÄNKUOREEN voi tiivistää, että suomalaista yliopistotasoista koulutusta pidettiin kansainvälisesti suomalaisen opettajankoulutuksen laatumerkkinä. Se kuului Euroopan korketasoisimpiin. 160 opintoviikon vähimmäistutkinto oli kansainvälisesti arvioiden laaja ja tieteellisesti korkeatasoinen.
Koulu ja koulutus oli muuttumassa. 1.1. 1998 oli astunut voimaan uusi yliopistolaki ja seuraavana vuonna uudet koululait ja uusi opettajan kelpoisuusasetus. Peruskoulu haluttiin kehittää yhtenäiseksi ja siihen kuului aineen- ja luokanopettajan välisen eron merkityksen väheneminen.
Analyysissa tarkasteltiin uusia opettajankoulutuksen kehittämishaasteita sekä yleisesti että yliopistokohtaisesti. Keskityn tässä jutussa yleisiin havaintoihin.
Koulun tulevaisuus
Kirjoittajat pohtivat, millainen koulun tulevaisuus olisi vuosina 2005-2010. Jos koulu säilyy instituutiona:
- Eritysopetuksen tarve kasvaa.
- Koulu menettää väistämättä monopoliaseman oppimisen paikkana. Erilaiset oppijoiden pätevöitymisen muodot tulevat monipuolistumaan ohi perinteisen koulutuksen
- Luokkahuone ei ole keskeisin oppimisympäristö, mutta opettajaa tarvitaan aina ohjaamaan oppilaita luotettavaan tiedonhankintaan.
- Opettajia on paljon pätkätyössä ja osa-aikatyössä kouluissa.
- Koulutukseen tulisi valita laaja edustus (vrt. kulttuurinen moninaistuminen).
- Koulutuksen avulla pitäisi saada pätevyys myös koulun ulkopuolisiin tehtäviin.
- Koulutuksessa tulisi saada kokemuksia mahdollisimman monesta tavasta oppia - yhteisöoppimiseen mahdollisuuksia.
- On opittava elämään murroksessa.
- Opettajiksi valmistuvien opinnäytetöiden tulisi entistä useammin liittyä kasvatukseen ja koulutukseen laaja-alaisesti ymmärrettynä.
- Opettajuuteen kuuluu akateeminen ammattitaito, ihmissuhteiden hoitaminen, joitain persoonallisuuden ominaisuuksia, opetussuunnitelmatason ajattelua ja palautejärjestelmän hoitaminen.
Kohti yhtä peruskoulun opettajan tutkintoa
Teos nostaa esiin, kuinka jo vuonna 1967 oltaisiin haluttu edetä kohti yhden peruskoulunopettajan mallia. Vuonna 1989 puhuttiin laaja-alaisesta opettajankelpoisuudesta koko peruskouluun. Tulisi kouluttaa kelpoisuudeltaan laaja-alaisia opettajia. Yhtenäisen peruskoulun opettajille tulisi luoda yhteinen ammatillinen kieli ja toimintakulttuuri jo peruskoulutuksen aikana.
Opettajaopintoja tulisi kehittää
Analyysinä pohjalta tutkijaryhmä esitti mm. seuraavia kehittämistekoja:
- Harjoittelukoulut tulee pitää pedagogisten opintojen ydinpaikkana. Niiden rinnalle ja yhteistyössä niiden kanssa luotaisiin yhteistyökoulujen verkko.
- Harjoittelukoulujen edellytyksiä kehittämis- ja kokeilutoimintaan sekä opettajien täydennyskoulutukseen tulee vahvistaa.
- Kyky teoreettisesti ymmärtää ja käytännössä työskennellä erilaisten oppijoiden kanssa
- Lisää valinnaisuutta pedagogisiin opintoihin ja opetusharjoitteluun.
- Massaluentojen sijaan myös sellaisia työskentelymuotoja, jotka kehittävät opettajaryhmien keskinäistä yhteistyötä.
- Monikulttuurisuuteen liittyvät valmiudet.
- Nykyinen opettajankoulutus ei tue riittävästi opettajalta edellytettävää tutkivaa asennetta ja kriittisyyttä ( Sivistysvaliokunta 1/1995)
- Opettajankoulutuksessa tulisi entistä enemmän korostaa opettajien vastuuta koko ikäluokasta (Sivistysvaliokunta 1995). Ongelma: harjoittelukouluissa ei ole erityisluokkia.
- Opettajankoulutuksessa tulee vahvistaa opettajan roolin ymmärtämistä uudella tavalla oppimisen ohjaajaksi, oppimaan oppimisen valmiuksien antajaksi, kasvamisen tukijaksi sekä yhdessä oppimiseksi ( 1995).Sen tulee antaa oppilaanohjaukseen ja opinto-ohjaukseen liittyvät valmiudet.
- Opettajankoulutuksessa pitäisi hahmottaa opettajuuden tulevaisuuden haasteet ja joustavoittaa opetussuunnitelmia muuttuviin tilanteisiin…
- Oppilaan ja hänen huoltajansa kohtaamiseen liittyvät taidot.
- Tulevan opettajan tulisi saada tilaisuuksia, joissa hän joutuu jäsentämään opetustyötään teoreettisella tasolla sekä perustelemaan tekemiään ratkaisuja.
- Tulisi ottaa käyttöön erilaisia etäopetuksen ja tiimityöskentelyn taitoja.
- Työelämäyhteydet ja yrittäjyys: Luovuus, ahkeruus ja yrittäjyys tulisi ymmärtää niin, että lapset ja nuoret alusta alkaen orientoituisivat työllistämään itsensä
- Harjoittelun tulisi vastata tavallista koulunpitoa (KM 1967, KM 1968).
- Ohjaus on kapea-alaista (KM1989). Ohjaus tulisi saada analyyttisemmaksi, yksilölliseksi (MK1967, KM 1968)
- Opetusharjoittelu tulisi rakentaa didaktisen teorian pohjalle (KM 967, KM 1968)
- Opiskelijoiden tulisi saada tilaisuuksia harjoitella eri-ikäisten oppilaiden opettamista.
Luokanopettajakouluksesta nostettiin seuraavia ajatuksia:
- Ei ole tarpeen, että kaikki luokanopettajaopiskelijat opiskelevat kaikkia peruskoulun aineita.
- Luokanopettajien rekrytointipoihjaa tulisi laajentaa (maisteri ensin sitten opettajankoulutukseen
- Monialaisia opintoja olisi tarjottava nykyiset oppiainerajat ylittävinä kokonaisuuksina. Ajankohtaisia aihekokonaisuuksia ovat mm. laillisuus-, liikenne-, terveys- ja perhekasvatus
- On tähdellistä korostaa opettajan oman pedagogisen ajattelun kehttymistä.
- Opiskelijat ovat tyytymättömiä perusopintoihin (KM 1993)
- Teoria ja käytäntö ovat irrallaan (KM 1989)
- Aineenopettaja tarvitsee yleisopintoja (KM 1989).
- Aineenopettajien on syytä perehtyä eri aihekokonaisuuksiin.
- Kaikille aineenopettajille pitäisi tarjota mahdollisuus opetusharjoitteluun eri koulasteilla ala-asteesta aikuiskoulutukseen saakka.
- Opintojen tulisi valmentaa paremmin murrosikäisten ja aikuistuvien nuorten kanssa toimimiseen .
- Valinnan tulisi tapahtua opintojen alussa (KM 1975).
Jatkuva koulutus
Jo pitkään mietinnöissä ollaan oltu huolissaan perustutkinnon jälkeisestä koulutuksesta, Vuonna 1967 kirjattiin; Tavoitteena on opettajien jatkuva koulutus. Opettajat olisi saatava täydennyskoulutukseen säännöllisesti muutamien vuosien väliajoin (tekijät)
- Kuntien väliset erot opettajien täydennyskoulutuksessa ovat suuret. (Sivistysvaliokunta 1/99) Nykyinen malli ei varmista sitä, että valtakunnallisesti keskeiset aiheet tulisivat kaikille opettajille tutuiksi. Opettajien jatko- ja täydennyskoulutus on huonosti järjestetty (KM 1967)/ järjestämättä (KM 1967).
- Opettajille tulisi rakentaa uramahdollisuus (KM 1968).
- Lisensiaatin tutkinto sopii opettajien jatkokoulutukseksi... palkkaus koulutuksen mukaan. (KM 1967). Virkanimike lis.-/tri-tutkinnon suorittaneelle voisi olla yliopettaja (KM 1967)
Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja
Suomalainen akateeminen luokanopettajankoulutus on edelleen harvinaisuus ja ylpeyden aihe. Mutta hiottavaa siinäkin nähtiin jo vuosia sitten. Kaksoistutkinnon suorittaminen on ollut yksi tapa laaja-alaistaa opettajakelpoisuutta. Osa hionnasta on yhä tekemättä.
Itseäni kiinnosti eniten yli 50 vuotta vanha idea yhdestä peruskoulunopettajan tutkinnosta. Tutkimusryhmä ei näyttänyt kuitenkaan uskaltaneen innostua siitä. Luokanopettajan ja aineenopettajan koulutus ovat edelleen hyvin erilaiset, Ainedidaktiikalla on tänään opettajankoulutuksessa vankka yliote.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti