OPETUSNEUVOS Yrjö Yrjönsuuri kuoli kesäkuussa. Tänään Helsingin Sanomissa oli hänen poikansa Mikon laatima muistokirjoitus. Minulla ei ollut iloa tehdä hänen kanssaan yhteistyötä, mutta perehdyin innolla hänen ja hänen vaimonsa opetusta koskevaan ajatteluun.
Teinpä haun muistiinpanoihini. Huomasin, että aikamoisen jäljen he ovat jättäneet myös omaan tapaani jäsentää opetusta.
Opetuksen keskeinen käsite on siis opetus. Opettajan toiminta on opettamista. Oppilaiden toiminta on opiskelua. Molempien tavoitteena on, että oppilas oppii osaamaan. Jotenkin näin tiivistäisin heidän ajatteluaan.
Kirjoitin itselleni ylös aakkosittain miten Yrjönsuuret ovat käsitteellistäneet vähän yksityiskohtaisemmin opetusilmiöön liittyviä tekijöitä.
Attribuutiot
Attribuutiolla Yrjönsuuret tarkoittavat - Weineriin vedoten- päätelmää, jonka toimija tekee toimintansa onnistumisen tai epäonnistumisen syistä. Attribuutioilla on kolme perusominaisuutta: sijainti, pysyvyys ja kontrolloitavuus.
- Sijainti tarkoittaa sitä, missä määrin esim. oppilas pitää toimintansa onnistumisen tai epäonnistumisen syitä hänestä itsestään johtuvina ja missä määrin muista tekijöistä johtuvina (= sisäiset tai ulkoiset syyt)
- Pysyvyys tarkoittaa sitä, pitääkö esim. oppilas syitä vain nyt tapahtuneessa tilapäisesti ilmenneinä vaiko pysyvästi hänen toimintaansa liittyvinä (= pysyvät ja tilapäiset tekijät)
- Kontrolloitavuus tarkoittaa toimintaan liittyvän vastuun määrittämistä, sitä missä määrin syyt ovat sellaisia, että toiminta on lainkaan voinut niihin vaikuttaa ( =kontrolloitavat ja ei-kontrolloitavat tekijät)
Opiskelu on intentionaalista toimintaa. Intentionaalisen toiminnan kannalta on keskeistä, millaisilla attribuutioilla opiskelija selittää omaa oppimistaan tai oppimattomuuttaan.
...............................................
Ei-oppiminen
Yrjönsuurien ajattelutavassa oppiminen on siis toiminnan seuraus ei itse toimintaa - kuten kasvatuspsykologeilla. Ja aina ei opi vaikka haluaisi. Yrjönsuurten mukaan Jarvis (1991) esittää kolme tyyppiä ei-oppimista:
- ennakko-otaksuma: Oppilas ei edes havaitse opittavaa asiaa. Hän voi pitää kiinni aikaisemmista uskomuksistaan ja otaksuu, että uusi on hänen aikaisempien kokemustensa kaltainen, eikä opi mitään.
- ei-käsittely: Oppilas kyllä havaitsee, että kokemuksessa on jotain uutta, mutta hän ei pidä sitä itselleen merkityksellisenä eikä ryhdy käsittelemään sitä ja
- hylkääminen. Oppilas käsittelee kokemustaan, mutta reflektoituaan tai/ja kerättyään uusia kokemuksia ei pidä sitä kuitenkaan itselleen merkityksellisenä vaan hylkää kokemuksen eikä opi siitä mitään.
..............................................................
Interaktio
Yrjönsuurille opetus on ihmisten välistä interaktiivista, intentionaalista toimintaa. Toisten ihmisten merkitys oppimiselle on iso; se on oppimisen valtaväylä. Yksilö oppii toisilta ihmisiltä ja hän oppii asioista, joita toiset ihmiset ovat tuottaneet.
..............................................
Intentio
Yrjönsuurille ihmisen kaikki toiminta on intentionaalista, siis aikomuksellista. Kaikki aikomuksellisuus ei ole tietoista eikä tavoitteellista.
"Mitä ihminen tekee, sen hän tekee intentionaalisesti, vaikka ei tiedostaisikaan toimintansa intentiota tai edes tekoa."
Luen tekstiä niin, että opetuksessa aikomuksellisuuden tulee kuitenkin olla tavoitteista ja tietoista. Ja vielä yhteistä.
Opetus on ihmisten välistä interaktiivista intentionaalista toimintaa. Jollei opettajalla ja oppijalla ole yhteistä intentiota oppimiseen, opetusta ei tapahdu, vaikka oltaisiinkin esimerkiksi luokkahuoneessa.
Inhimillisen toiminnan selittäminen on mahdollista vain silloin, kun ymmärretään toimijan intentiot. Intentioita on kuienkin vaikea tarkasti eritellä, koska ne jäävät usein tiedostamatta ja perustuvat eri tilanteissa erilaisiin mahdollisuuksiin, kuten kokonaisuuden yht´äkkiseen hahmottamiseen, oivaltamiseen jne.
Yrjö Yrjönsuuri on kirjoittanut, etteivät kaikki oppilaat opi ja opiskele koulussa eikä opettaja opeta kaikkia. Opettaja voi olla opettavinaan kaikkia. Mutta keneen opettaja oikeasti kiinnittää huomiota? Muut voivat olla läsnäolevaa turhaa joukkoa. Näin hän kertoo mm. omista kouluajoistaan, jolloin opettaja opetti nimenomaan häntä.
Intentionaalisen toiminnan vaiheet ovat:
- aikomuksen muodostaminen
- teon valinta
- teon toteuttaminen.
................................................................................
Perästä kuuluu Erittäin mielenkiintoista eettistä pohdiskelua. Opetanko oikeasti kaikkia?
Opettajan tehtävä
Opettajalla tulee olla intentio: saada oppilas oppimaan. Hän voi auttaa oppilasta kahdella tavalla:
- avaamalla asioiden merkityksiä ja
- tankkaamalla opittavaksi halutun asian merkittävyyttä.
Opettajan rooli on tukea oppilasta sekä merkitysten (mielekkyyden) että merkittävyyden ongelmissa.
" Opettaja omilla teoillaan tukee oppilasta sopiviin tekoihin oppilaan kohtaamien, mielekkyys- ja merkitysellisyystulkintoihin liittyvien kognitiivisten konfliktien ratkaisussa."
Toisaalta opettajan tehtävänä on tuoda esiin oppilaan mielekkyys- ja merkityksellisyyskokemusten rajoilla olevia ongelmia eli hänen tehtävänään on synnyttää sellaisia kognitiivisia konflikteja, jotka opiskelija aikaisemmin oppimansa perusteella jo on valmis ratkaisemmaan ainakin opettajan ja toisten oppilaitten kanssa yhteisesti toimiessa.
..................................................................
Perästä kuuluu Opettajan tärkein tehtävä ei siis ole siirtää tietoa tai jäsentää sitä valmiiksi, vaan merkityksellistää ja motivoida oppilasta toimimaan intentionaalisesti. Hmm. Tässä opponoin. Olen mieluummin herbartilainen kognitivisti. Vanhanaikaisesti uskon, että on paljon asioita, joissa taito selittää asiaa ja sijoittaa se isompaan kuvaan on kullanarvoinen.
Opettaminen
Opettajan tehtävä opetuksessa on opettaminen. Opettaminen suuntautuu tai johtaa toisen oppimiseen siis intentionaaliseen toimintaan. Oppilas on sen subjekti. Opettaja voi antaa perusteita toisen ihmisen intentionaaliselle toiminnalle, mutta hän ei voi sitä kausaalisesti aiheuttaa. Toinen ihminen voi auttaa, ohjailla ja joskus pakottaa toista oppimaan.
Vaikka opettajan toiminnan tarkoituksena olisi saada aikaan oppimista, se ei aina johda tavoiteltuun tulokseen. Tällöinkin opettajan toiminta on intentionaalista
............................................................
Perästä kuuluu Tässä ollaan sanoisiko aika syvillä vesillä. Oletan, että tässä tieyllä tavalla yritetään ratkaista kiistakysymystä,onko opettaja opettanut,jollei oppilas opi.Oppilas voi oppia, vaikkei kukaan opeta.
Opetus
Opetus voidaan määritellä niin, että siinä opettaja ja oppilas ryhtyvät yhteiseen intentionaaliseen toimintaan oppilaan oppimisen edistämiseksi. Ja hieman toisin sanoin: Opetus on kahden henkilön yhteistä intentionaalista toimintaa, jossa toisen intentiona on oppia tietty sisältö ja toisen intentiona auttaa toista oppimaan tämä sisältö.
Taitava opettaja voi olla samanaikaisesti yhteisessä toiminnassa useiden oppilaitten kanssa.
............................................................
Perästä kuuluu Käsitteitä määriteltäessä elämää usein yksinkertaistetaan. Jään kaipaamaan ryhmää.
Opiskelu
Yrjönsuuret käyttävät omassa opetusta koskevassa käsitteistössään arkikielen sana: opiskelu. Heille opiskelu on yksilön aikomuksellista toimintaa, jonka intentiona on tietyn sisällön oppiminen. Sisältö on tässä ymmärrettävä laajasti. Kysymys on jonkin osaamisen oppimisesta ja myös osaamisen hankkimis- ja käyttötaitojen oppimisesta. Oppiminen on tuon toiminnan aikaansaama sisäinen tapahtuma. Oppiminen on sellaisen saavuttamista, johon oppilas ei ole aikaisemmin kyennyt.
Aikomuksellista opiskelu on siksi, että oppilas voi suunnitella ja tehdä tekoja oppiakseen tietyn taidon, mutta hän ei voi täysin määrätä omaa oppimistaan. Asia, jolla on merkitys, on mielekäs. Jos ilmiötä koskeva uusi tieto sopii täydentämään oppilaan aikaisempia uskomuksia, hän voi helposti liittää sen aikaisempaan. Jos sisältö on ristiriidassa aikaisempien tietojen kanssa, syntyy konflikti, joka oppilaan on ratkaistava. Jos hän hyväksyy uuden tiedon, hän korjaa aikaisempia uskomuksiaan saadakseen uuden tiedon sovitettua niihin. Jos konflikti on kohtuuttoman suuri, oppilas ei kykene sitä ratkaisemaan.
Merkityksellistä on opiskelu, jossa opiskelija pitää opittavaa sisältöä omien uskomustensa mukaisesti tärkeänä ja sen oppimista itselleen hyvänä ja mieluisana.
Opiskelu on oppimista tavoittelevaa yksilön intentionaalista toimintaa. Oppiakseen tavoittelemaansa osaamista ihmisen on opiskeltava. Yksinkertaisesti sitä, että ryhtyy intentionaalisesti toimimaan, jotta oppisi tietyn sisällön, sen, mihin huomio on suuntautunut, tavoitella tietoisesti jotakin osaamista.
Opiskelijan toiminta on sitä, että hän asettaa itselleen päämääriä oppimisen suhteen ja valitsee keinot, joiden hän arvelee olevan edullisia näiden päämäärien saavuttamiseksi.
Opiskelijalla on käytettävissään kaksi toiminnan keinoa: kokemusten kerääminen ja niiden reflektointi. Kokemuksia hän voi hankkia joko ilmiötä suoraan havaitsemalla tai saamalla niistä tietoa muilta. Reflektoinnissa oppilas pohtii, mitä uusi kokemus merkitsee hänen aikaisemman osaamisensa kannalta.
Opiskelu on kontingenttia eli jaksottaista, opiskelu ja muu toiminta vaihtelevat. Oppilas arvioi jatkuvasti, onko hän edistynyt sen sisällön oppimisessa, joka on hänen intentionsa kohde, ja kannattaako hänen jatkaa toimintaansa. Jokaisessa vaiheessa on mahdollista, että opiskelu loppuu. Tahdonvoiman lisäksi ratkaisuun vaikuttaa se, millaisen arvion oppilas tekee opittavan sisällön ja opiskelun mielekkyydestä ja merkityksellisyydestä.
On monenlaista ihmisen toimintaa kieli, musiikki, matematiikka jne). Kunkin erityyppisen toiminnan oppiminen vaatii omanlaistaan toimintaa. Toimiessaan opiskelija
- liittää kokemuksiinsa merkityksiä
- hän reflektoi, mitä kokemus merkitseee hänen aikaisemman osaamisensa kannalta
- kuvitelmat, kokemukset ja ajattelu vuorottelevat, niitä vertaillaan ja niiden merkityksiä arvioidaan.
- aikaisempi oppiminen luo pohjan uuden oppimiselle
- toimintaan liittyy siihen sitoutuminen.
Opiskelussa toiminta kohdistuu suurelta osin ihmisten konstruoimaan tiedon kokonaisuuteen, vaikka toiminnan lähtökohtana olisikin pidetty luontoa tai ihmismieleen kuuluvia asioita. Opiskelussa toiminnan intentioiden kohteiksi ei voi samalla kertaa ottaa kovin laajaa kohdetta.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan kausaaliyhteyteen tekojensa ja oppimisen välillä. Jonkinlainen yhteys toiminnan ja oppimisen välillä onkin, mutta sitä ei täsmällisesti hallita. Opiskelun käsitteessä opiskelijan aikomuksellisuudella on tätkeä merkitys. Hän voi ja hänen kannattaa suunnitella, millaisin teoin hän osaamista hankkii. Toisaalta on huomattava, että oppiminen ei ole tahdonalaista. Opiskelu ei aina saa aikaan oppimista. Oppilas voi suunnitella ja tehdä tekoja oppiakseen tietyn taidon, mutta hän ei voi täysin määrätä omaa oppimistaan.
Kaikkien tekojen yhteydessä opitaan jotain, mutta silti ei pystytä selittämään, miksi opitaan tai määrittämään mitä ja kuinka hyvin opitaan. Ihminen ei voi toimia niin, että hän aina oppisi täsmälleen haluamansa asian. Kuitenkin yksilön oppiminen riippuu aina jossain määrin hänen tekojensa laadusta ja määrästä.
Ryhtyäkö opiskelemaan?
Oppilas ratkaisee opetuksessa, ryhtyykö hän toimimaan oppiakseen jotain kohtaamastaan ilmiöstä. Opiskelija reflektoi ilmiön merkitystä omalta kannaltaan. Onko kohdattu ilmiö ja siitä saatu kokemus sellainen, että siinä on hänestä opittavaa. Yrjönsuuret nostavat reflektion kriteereiksi asin mielekkyyden ja merkityksellisyyden.
Mielekäs on asia, jolla on merkitys. Merkitseekö se jotain hänen kannaltaan? Pitääkö opiskelija opittavaa sisältöä omien uskomustensa mukaisesti hyväksyttävällä tavalla olemassa olevana ja siitä saatavaa tietoa totuudenmukaisena.
Jos ilmiötä koskeva tieto, uusi totuus, sopii täydentämään hänen aikaisempia uskomuksiaan, hän voi helposti liittää sen aikaisempaan.
Jos sisältö on ristiriidassa hänen aikaisempien tietojen kanssa, syntyy konflikti, joka hänen on ratkaistava. Jos hän hyväksyy uuden tiedon perusteet, hän korjaa tarpeellisessa määrin aikaisempia uskomuksiaan saadakseen uuden tiedon sovitettua niihin. Jos konflikti on kohtuuttoman suuri, opiskelija ei kykene sitä ratkaisemaan.
Opiskelun merkityksellisyydeksi kutsutaan sitä, pitääkö opiskelija opittavaa sisältöä omien uskomustensa mukaisesti tärkeänä ja sen oppimista itselleen hyvänä ja mieluisana.
Syntyy ongelma, jos valittu sisältö ei ole mielekäs.
..........................................
Perästä kuuluu Tykkäsin kovasti käsitteen kuvailusta.
"Opiskelun tilasta putoaminen"
Kaikki oppilaat eivät opiskele, vaikka käyvätkin koulussa. Joskus se, että koulu on sosiaalinen toimintapaikka, jossa tavataan ystäviä ja vietetään aikaa, saattaa olla oppilaille tärkeämpää kuin oppiminen.
Koulunkäynnistä, joka ei ole aitoa opiskelua ja jossa ei pyritä oikeasti oppimaan, puhutaan joskus kou- lunkäyntitoimintana. Oppilas voi suuntautua opetuksessa muuhun kuin oppimiseen. Hänellä voi olla tunneilla enemmän viihdyttävää korviketoimintaa. Pahimmillaan hän häiritsee tahallaan muiden oppilaiden opiskelua ja opettajan opettamista.
Opiskelija arvioi teko teolta sitä, onko hän edistynyt sen sisällön oppimisessä, joka on hänen intentionsa kohde ja kannattaako hänen jatkaa toimintaansa. Jokaisessa vaiheessa on olemassa se vaihtoehto, että opiskelu loppuuu. Kyseessä on opiskelijan mielekkyys- ja merkityseksellisyysarviot ja hänen oma tahtonsa.
Opiskelu on kontigenttia eli jaksottaista toimintaa: opiskelu ja muu toiminta vaihtelevat.Toimijan intentiot vaihtuvat alati. Opiskelu on myös kompleksista toimintaa; se voi, liittyä moniin muihin toimintoihin
Edetäkseen oppimisessa henkilön, joka haluaa oppia, on pyrittävä voittamaan katkoskohdat ja palauttamaan toiminta oppimiseen johtavaksi opiskeluksi.
............................
Perästä kuuluu Tykkäsin erityisesti täsä oppimisen jaksottaisuudesta.Kukaan ei jaksa keskittyä kovin kauaa kerralla.
Oppiminen
Oppiminen on jokaiselle yksilölle jonkin sellaisen saavuttamista, mihin hän ei ole aikaisemmin kyennyt.
”Oppimista on tarkasteltava ihmisessä tapahtuvana ilmiönä, johon ihminen voi vaikuttaa teoillaan, mutta jota hän ei kuitenkaan voi täysin määrätä. Ihminen voi oppia sattumalta. Aina emme edes tiedosta, mitä olemme oppineet. Opiskelu ei aina saa aikaan oppimista.”
Yksilön oppiminen riippuu aina jossain määrin hänen tekojensa laadusta ja määrästä . Ihminen voi intentoida ja tehdä tekoja oppiakseen tietyn asian, mutta hän ei voi täysin määrätä omaa oppimistaan Kaikkien tekojen yhteydessä opitaan jotain, mutta silti ei pystytä selittämään, miksi opitaan tai määrittämään mitä ja kuinka hyvin opitaan.
Oppiminen on jokaiselle yksilölle jonkin sellaisen saavuttamista, mihin hän ei ole aikaisemmin kyennyt. Osaamassaan toiminnassa ihminen voi intentionaalisesti suuntautua kokonaisuuteen ajattelematta tietoisesti osatoimintoja.
Perästä kuuluu Hyvin määritelty, vaikka jääkin vähän abstraktiksi
Suuntautuminen
Yrjönsuuret kirjoittavat myös kolmenlaisesta suuntautumisesta.
- Pintasuuntautuneessa opiskeluss intentiot suuntautuvat selviytymiseen. Opiskelu on välineellistä. Intentiot suuntautuvat kokeista selviytymiseen ja pelkoon epäonnistumisesta.
- Syväsuuntautuneessa opiskelussa intentiot suuntautuvat oppimisen merkitykseen. Oppiminen itsessään on merkityksellist.
- Saavutussuuntautuneisessa opiskelssa intentiot suuntautuvat pätemiseen. Merkityksellistä on kilpailussa menestminen., hyvät arvosanat ja päteminen.
Tilanneorientaatiot
Koulutuksessa ongelmana on usein koulutettavien intentioiden suuntautuminen aivan muuhun kuin omaan oppimiseen tai ainakaan kouluttajan intentoiman sisällön oppimiseen. Ihmisillä on monien rinnakkaisten ja perättäisten intentioiden riimuverkkoja, joiden mukaan hän toimii. Intentioiden perustan voimakkuutta sanotaan motivaatioksi
Yrjönsuurien mukaan se, millainen oppilaan tilanneorientaatio on, ratkaisee millä intensiteetillä hän opiskelee opettajan ohjeiden mukaan. Tiedonhankinnan suuntautumista koskevat tutkimukset osoittavat selvästi, että oppimista tapahtuu nimenomaan sen mukaan, miten opiskelijan intentiot suuntautuvat. Yksilö voi suuntautua koulutustilanteessa muuhun kuin oppimiseen, pyrkimättä omaan oppimiseen. Miksi näin? He voivat toimia puolustaakseen minäänsä. He voivat tehdä jotain muuta. Ihminen on voinut oppia sellaisia strategioita, joilla he selviytyvät tilanteesta.
On olemassa neljä erilaista tilanneorientaatiota. Ne ratkaisevat ryhtyykö oppilas lainkaan yhteisen tehtävän täyttämiseen suuntautuvaan toimintaan
- Tehtäväorientaatio: intentio kohdistuu tehtävään ja oppimiseen.
- Riippuvuusorientaatio: yksilö on epäitsenäinen, intentiot kohdistuvat ohjaajaan ja oppilastovereihin Hän hakee heidän huomiotaan ja hyväksyntää. Kyse on sosiaalisesta riippuvuudesta, ja sen ehkä pahin muoto on opittu avuttomuus, vastuuttomuus itsestä johtaa luovuttamiseen. Oppilaan tavoitteena on vain selviytyä tilanteesta.
- Minädefenssiivinen orientaatio: intentiona on minän puolustus. Oppilas käyttää energiaa epäonnistumisen selittämiseen ja suorituksen välttämiseen.
- Luopumisorientaatio: yksilön intentiona on olla omistautumatta tehtävään tai toimintaan ja olla tilanteesta välinpitämätön. Tehtävä koetaan tarpeettomaksi. Oppilaalla ei ole oppimisen merkitykselliseksi kokevaa motivaatiojännitystä. Tehtävä selitellään tarpeettomaksi.
Tiedonrakenne
Opiskelua ja opetusta voidaan tarkastella myös tiedon rakenteen avulla. Tiedonalueella on rakenne, struktuuri. Sillä Yrjönsuuret tarkoittavat tiedonaluetta sellaisena kuin se esitetään kirjallisuudessa.Tämä tietoaineksen rakenne on perusta, jolle opiskelu ja opetus suunnitellaan.
Kun tietoaines järjestetään enemmän opiskelua ja opetusta varten kuin tietoaineksen struktuuria ajatellen puhutaan didaktisesta struktuurista.
Kognitiivisella struktuurilla tarkoitetaan yksilön mieleensä konstruoimaa tiedonrakennetta. Opiskelija pyrkii aikaisemman saavuttamansa struktuurin pohjalta etsimään sellaisia kokemuksia tietoaineksen struktuurista, että hän voi täydentää tai korjata omaa kognitiivista struktuuriaan. Koska hänellä ei ole käsitystä tietoaineksen struktuurista omaa kognitiivista struktuuriaan laajemmin, hänen on vaikea saada kokonaiskuvaa siitä, mitä hänen tulisi tehdä
Henkilön, joka pyrkii opettamaan toiselle jonkin sisällön, on aluksi muodostettava opittavan sisällön tietoaineksen struktuurista itselleen kognitiivinen struktuuri eli hänen on konstruoitava oma tulkinta opittavan sisällön rakenteesta .Opettajan on myö koko ajan arvioitava opetettavan kognitiivisen struktuurin muodostumista.
Ratkaisevaksi tekijäksi oppimisen etenemisessä muodostuu opiskelijan tulkinta tietoaineksen struktuurin tai didaktisen struktuurin taustalla olevasta toisen henkilön - esim. opettajan.- kognitiivisesta struktuurista Toisen henkilön kognitiivisen struktuurin tulkintaa sanotaan myötästrukturoinniksi.Yksilö olettaa yleensä, että muilla on pitkälle samanlainen tulkintatapa kuin itsellä.
Opetuksessa opettaja esittää opetettavan asian niin, että opiskelija voi myötäkonstruoida hänen kognitiivista struktuuriaan. Opettajan tulee myös myötäkonstruoida opiskelijan kognitiivisen struktuurin kehittymistä niin, että hän pystyy auttamaan opiskelijaa strukturoimaan sitä edelleen.
...................................
Perästä kuuluu LÖytyihän se kuitenkin se iso kuva ja selitäminen. Tämä on maiskis.
_________________________________________________________________
YRJÖ YRJÖNSUURI
Yrjö Yrjönsuuri (1933- 2020 ) oli matematiikan opettaja, oppikirjantekijä, puhuja ja kouluttaja. Vuodesta 1962 hän toimi matematiikan didaktiikan lehtorina Opettajakorkeakoulussa.
Vuonna 1973 hänet kutsuttiin Kouluhallituksen ylijohtajaksi vastuualueena pedagoginen kehittämistoiminta. Siihen kuului mm. se kuuluisa joukko-oppi.
1980-luvulla Yrjönsuuri tarttui uudelleen tohtoriopintoihin. Kasvatustieteen väitöskirja valmistui 1990 Vuodesta 1991 alkaen Yrjönsuuri toimi Opetushallituksen opetusneuvoksena ja useita jaksoja myös kasvatustieteen professorina eri yliopistoissa.
Eläkevuosinakin hän osallistui useisiin koulutuksen kehittämis- ja arviointihankkeisiin muun muassa Palestiinassa ja Sri Lankalla.
Puoliso Raija Yrjönsuuri oli myös hänen merkittävä työtoverinsa. Raija Yrjönsuuri kuoli vuonna 2009.
Ks. Muistokirjoitus
1 kommentti:
Olin Yrjön ja Raijan kollega Sri Lankassa 2002-03 Aasian kehityspankin projektissa jossa modernisoitiin lukioita ja ylä-astetta. Yrjö oli yksi konsultti monista, mutta nopeasti saavutti erityisesti paikallisen opetusalan väen suuren kunnioituksen laajan osaamisensa, asioihin perehtymisen ja kovan työnteon kautta. Yrjö halusi tehdä töitä samoissa olosuhteissa kuin srilankalainen ja kieltäytyi tarjolla olleista erikoispalveluista. Olen varma että Mr. Suuri, jolla nimellä Yrjö tunnettiin, muistetaan edelleen Sri Lankassa Suurena Opettajana.
Tapani Jussila
Lähetä kommentti