Keravan kaupunki oli nimittäin pyytänyt koolle koulujensa rehtorit ja syväoppimisen os. NPDL:n kehittäjäopettajat. Paikalla heitä oli yli 30.
SYVÄOPPIMISEN idea tuotiin Suomeen vuonna 2014. Maahantuojana oli Microsoft ja sen rahoittama Pohjantähti organisaatio starinaan Vesa Äyräs. Sittemmin vastuu on siirynyt Educodelle ja Editalle.
Tulevaisuustaitojen opettamiseen keskittyneen globaalin tutkimushankkeen isänä on maailmankuulu koulun kehittäjä, kanadalainen professori- emeritus Michael Fullan. Hankkeessa on tänä vuonna mukana kouluja 9:stä maasta.
Suomessa mukana on ollut vuodesta 2014 alkaen 235 koulua 38:sta kunnasta. Kerava tuli mukaan kolmannessa aallossa vuonna 2017 ja jatkaa syväoppimisen kehittämistä edelleen.
TÄNÄÄN oli siis Keravalla Syväoppimisen etäpäivä. Minulla oli ilo puhua ja heittää dioja syväoppimisen juurista ja teoriasta sekä syväoppimisen ja opetussuunnitelma yhteisistä tavoitteista. Aikaa oli 45 minuuttia ja dioja 90 :-). Päivän vei loppun Ulla Rasimus. Ja hienosti vei.
OLI hienoa kuulla, kuinka systemaattisesti ja monin eri tavoin tulevaisuustaitoja on täällä viety koulujen arkeen. Puhe oli positiivista, innostunutta, luovaa. Vanhemmat, hallinto ja päättäjät on saatu mukaan. Ideoita on jaettu koulujen kesken. Ja jaettiin tänäänkin.
Ullan johdolla koulujen joukkueet innovoivat itselleen myös uusia "loikkia", kuten syväoppimisen laadulliseen tavoiteajatteluun kuuluukin.
Pääsin vielä osallistumaan kuuntelijana loppukeskusteluun. Osallistujista päivä oli ollut hyvä. Aikaa koulujen omalle keskustelulle arvostettiin. Teams-tekniikka toimi. On tärkeää aika ajoin pysähtyä pohtimaan, missä mennään ja tiivistää taas, mitä syväoppimisesta voi uusille opettajille kertoa. Ja jo muutosteorian mukaan, on tarpeen virkistää hyvinkin eteneviä juttuja.
Moni kouluista päättikin yhdistää tulevaisuustaitojen harjoittelua muihin yhä aikaan haltuun otettaviin pedagogiin hankkeisiin, joita ovat mm. vahvuuspedagogiikka ja positiivinen pedgogiikka. Humpan sijaan tällaisista joskus irrallisista hankkeista tulee kokonaisuuksia. Uudenlainen ajattelutapa. Niinikään innostuttiin ajatuksesta imuroida syväoppimisen ideoita myös pedagogiseen johtamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti