Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

tiistaina, marraskuuta 10, 2020

Syvemmälle syväoppimiseen

 



















O
LIPA  hienoa saada pitkästä aikaa sukeltaa syväoppimisen saloihin. Edellinen keikka oli vuosi sitten 22.11.

Keravan kaupunki oli nimittäin pyytänyt koolle koulujensa rehtorit ja  syväoppimisen os. NPDL:n kehittäjäopettajat. Paikalla heitä oli yli 30.

SYVÄOPPIMISEN idea tuotiin Suomeen vuonna 2014. Maahantuojana oli Microsoft ja sen rahoittama Pohjantähti organisaatio  starinaan Vesa Äyräs. Sittemmin vastuu on siirynyt Educodelle ja Editalle.

Tulevaisuustaitojen opettamiseen keskittyneen  globaalin tutkimushankkeen isänä on maailmankuulu koulun kehittäjä, kanadalainen professori- emeritus Michael Fullan. Hankkeessa on tänä vuonna mukana kouluja 9:stä maasta. 

Suomessa mukana on ollut  vuodesta 2014 alkaen 235 koulua 38:sta kunnasta. Kerava tuli mukaan kolmannessa aallossa vuonna 2017 ja jatkaa syväoppimisen kehittämistä edelleen.

TÄNÄÄN oli siis Keravalla Syväoppimisen etäpäivä. Minulla oli ilo puhua ja heittää dioja syväoppimisen juurista ja teoriasta sekä syväoppimisen ja opetussuunnitelma  yhteisistä tavoitteista. Aikaa oli 45 minuuttia ja dioja 90 :-). Päivän vei loppun  Ulla Rasimus. Ja hienosti vei.

OLI hienoa kuulla, kuinka systemaattisesti ja monin eri tavoin tulevaisuustaitoja on  täällä viety koulujen arkeen. Puhe oli positiivista, innostunutta, luovaa. Vanhemmat, hallinto ja päättäjät on saatu mukaan. Ideoita on jaettu koulujen kesken. Ja jaettiin tänäänkin.

Ullan johdolla koulujen joukkueet innovoivat itselleen myös  uusia "loikkia", kuten syväoppimisen laadulliseen tavoiteajatteluun kuuluukin. 

Pääsin vielä osallistumaan kuuntelijana loppukeskusteluun.  Osallistujista päivä oli ollut hyvä. Aikaa koulujen omalle keskustelulle arvostettiin. Teams-tekniikka toimi.  On tärkeää aika ajoin pysähtyä pohtimaan, missä mennään ja tiivistää taas, mitä syväoppimisesta voi uusille opettajille kertoa. Ja jo muutosteorian mukaan, on tarpeen virkistää hyvinkin eteneviä juttuja. 

Moni kouluista päättikin yhdistää  tulevaisuustaitojen harjoittelua muihin yhä aikaan haltuun otettaviin pedagogiin hankkeisiin, joita ovat mm. vahvuuspedagogiikka ja positiivinen pedgogiikka. Humpan sijaan tällaisista joskus irrallisista hankkeista tulee kokonaisuuksia. Uudenlainen ajattelutapa. Niinikään innostuttiin ajatuksesta imuroida syväoppimisen ideoita myös pedagogiseen johtamiseen.

Ei kommentteja: