OLI hienoa saada kutsu Opetushallitukseen 19.9.2019 tapaamiseen, jossa pohdittiin, miten eri tahot voisivat vaikuttaa yleiseen mielikuvaan perusopetuksesta ja siten ehkäistä perusopetusta koskevaa huolipuhetta ja lisätä autonomisten toimijoiden keskinäistä luottamusta.
Hain ja sain facebookissa parviälyltä ajatusjelppiä. Kävin myös keskusteluja yliopistolla ja vetämässäni vertaisvalmennuksen koulutus-tilaisuudessa Lappeenrannassa.
Koonnaan noista ajatuksista vein mukanani tapaamiseen ja annoin Opetushallitukselle. Kiitos vielä kerran kaikille hyvän edistämiseen osallistuneille
TAPAAMINEN oli jäsennetty vallan mainiosti. Kaikilta oli pyydetty etukäteen ajatuksia. Itse tapaamisen ohjelmassa (klo 9.30- 12) oli seuraavat vaiheet:
Faktat
Elämme mielenkiintoista aikaa, jonka trendejä ovat kriittisyys, riitely ja syyllisten etsiminen muista - ei vain Suomessa, eikä koske vain koulua. Riidanaiheita riittää kotomaassa: oppikirjat. Suvivirsi. Tonttutanssit. Digi. 3-portainen tuki. Uudet koulurakennukset...
Nyt yksittäiset tapaukset levitetään yleiseksi tilannekuvaksi.
Tänään on monenlaisia faktoja. Keskustelu on kahtiajakoista. Asiantuntijapuhe sekoittuu sujuvasti mielipiteisiin.
Medialla on uusi doktriini: Lööpit. Medialla ei ole koulutoimittajia. Jopa Ylessä on sensaatio-hakuisuutta ja klikkijournalismia. Mediassa ei julkaista ajantasaisia tieteellisiä vertaisarvioituja julkaisuja.
Monet asiat esitellään (yksipuolisesti vain) uhkiksi: mm. digitalisaatio.
Tavallisille ihmisille on epäselvää, mikä elin vastaa koulutoimessa mistäkin.
Somen keskustelukulttuuri on ahdistava: osalta keskustelijoista puuttuu suodatin
Valitettavasti negatiivinen koulupuheen vaikutus näkyy jo. Hakijamäärät ovat laskeneet sekä opettajankoulutukseen, että virkoihin- erityisesti varhaiskasvatuksessa. Somekeskustelu on muuttunut uhkailevaksi: enää kaikki eivät uskalla osallistua siihen.
Vastaliikkettä tarvitaan.
Mistä huolipuhe kertoo?
Aitoa huolta ei tule tukahduttaa.
Vikaa on sekä naamoissa että peilissä. Mutta myös ansioita.
Opettajan työssä koetaan tällä hetkellä aidosti raskautta.
Hallintoon yhteyttä ottavat eivät tunne hallinnon vastuunjakoa ja roolitusta.
Juurisyyt (ydinkysymykset)
Kaikki eivät enää arvosta koulutusta.
Koneisto (ja mm. ops) puhuu hallintoa- ei suomea.
Medialla on uusi doktriini: mennään mainosmyynti ja klikkauslistat edellä. Hyviä uutisia ei saada julkisuuteen.
Kaikille uudistuksille ei ole yleistä tukea.
Ratkaisuehdotuksia
Viestintä on äärimmäisen tärkeää. Se vaikuttaa mielikuviin, asenteisiin ja toimintaan.
Yksimielisyys oli vahvaa näiden ehdotusten osalta:
PARVIÄLYN ajatuksia on esitelty blogilastussa:
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2019/09/onko-naama-vai-peili-vino-ja-mita-sitten.html
Hain ja sain facebookissa parviälyltä ajatusjelppiä. Kävin myös keskusteluja yliopistolla ja vetämässäni vertaisvalmennuksen koulutus-tilaisuudessa Lappeenrannassa.
Koonnaan noista ajatuksista vein mukanani tapaamiseen ja annoin Opetushallitukselle. Kiitos vielä kerran kaikille hyvän edistämiseen osallistuneille
TAPAAMINEN oli jäsennetty vallan mainiosti. Kaikilta oli pyydetty etukäteen ajatuksia. Itse tapaamisen ohjelmassa (klo 9.30- 12) oli seuraavat vaiheet:
- Kahvitarjoilu
- Tilaisuuden tavoitteista, Oph:n edustaja
- Esittäytyminen ja päällimmäinen ajatus (kaikki kertoivat)
- Kooste osallistujien vastauksista ennakkotehtäviin esiteltiin suullisesti.
- Jakauduttiin kahteen ryhmään tiivustämään ennakkovastauksissa esiinnostettuja asioita. Niitä piti ryhmitellä (faktat, huolet, ydinkysymykset ja ratkaisuehdotukset)
- Yhteenveto, jatkotoimia ja odotuksia Opetushallitukselle. Pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen oli kuulolla. (Aivan upea idea)
Faktat
Elämme mielenkiintoista aikaa, jonka trendejä ovat kriittisyys, riitely ja syyllisten etsiminen muista - ei vain Suomessa, eikä koske vain koulua. Riidanaiheita riittää kotomaassa: oppikirjat. Suvivirsi. Tonttutanssit. Digi. 3-portainen tuki. Uudet koulurakennukset...
Nyt yksittäiset tapaukset levitetään yleiseksi tilannekuvaksi.
Tänään on monenlaisia faktoja. Keskustelu on kahtiajakoista. Asiantuntijapuhe sekoittuu sujuvasti mielipiteisiin.
Medialla on uusi doktriini: Lööpit. Medialla ei ole koulutoimittajia. Jopa Ylessä on sensaatio-hakuisuutta ja klikkijournalismia. Mediassa ei julkaista ajantasaisia tieteellisiä vertaisarvioituja julkaisuja.
Somen keskustelukulttuuri on ahdistava: osalta keskustelijoista puuttuu suodatin
Valitettavasti negatiivinen koulupuheen vaikutus näkyy jo. Hakijamäärät ovat laskeneet sekä opettajankoulutukseen, että virkoihin- erityisesti varhaiskasvatuksessa. Somekeskustelu on muuttunut uhkailevaksi: enää kaikki eivät uskalla osallistua siihen.
Vastaliikkettä tarvitaan.
Mistä huolipuhe kertoo?
Aitoa huolta ei tule tukahduttaa.
Vikaa on sekä naamoissa että peilissä. Mutta myös ansioita.
Opettajan työssä koetaan tällä hetkellä aidosti raskautta.
Hallintoon yhteyttä ottavat eivät tunne hallinnon vastuunjakoa ja roolitusta.
Juurisyyt (ydinkysymykset)
Kaikki eivät enää arvosta koulutusta.
Koneisto (ja mm. ops) puhuu hallintoa- ei suomea.
Medialla on uusi doktriini: mennään mainosmyynti ja klikkauslistat edellä. Hyviä uutisia ei saada julkisuuteen.
Kaikille uudistuksille ei ole yleistä tukea.
Ratkaisuehdotuksia
Viestintä on äärimmäisen tärkeää. Se vaikuttaa mielikuviin, asenteisiin ja toimintaan.
Yksimielisyys oli vahvaa näiden ehdotusten osalta:
- Tarvitaan ennakoivaa faktaperustausta viestintää.
- On vahvistettava keskinäistä luottamusta ja osallisuutta.
- On osallistuttava yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ajankohtaisiin aiheisiin.
- On nostettava esille hyviä asioita.
- Mm. ops-uudistuksesta pitää osata kiteyttää oleellinen ja keskittyä viestinnässä vahvistamaan sitä.
- Peruskoulu tarvitsee brändäystä: maailmalta tullaan ihailemaan suomalaista koulua, mutta kuinka saisimme itsemme ja mm. oppilaat ylpeiksi siitä, että he käyvät peruskoulua.
- Tukea viestintään - myös koulun tasolle- tarvitaan kaikilla tasoilla.
- Olisi tärkeää viestiä yhdessä. Järjestää keskustelutilaisuuksia.
- Viestintäkoulutukseen ja viestintästrategian laadintaan tulisi satsata. Viestinnässä on osattava ennakoida. Laatia tietopaketteja. Huomiota myös kriisiviestintään: ensin tulisi keskustella sisäisesti ja vasta sitten mennä julkisuuteen. Vakavista ongelmista tulisi tiedottaa matalalla kynnyksellä
- OKL:sten olisi syytä tehostaa omaa mainontaansa, jotta ammatin vetovoima säilyisi.
- Työssäjaksamiseen huomiota.
- Jokaisen tahon tulisi kysyä, viestinkö vastuullisesti. Mahdollisesti nykyinen tapa uudistaa opetussuunnitelmaa 10 vuoden välein on ollut "teollisuuskauden ratkaisu". Seuraava ops pitänee tehdä toisella tavoin.
- Toisten mielestä kouluhallintoon tarvitaan viestintäroolitusta, taso/taho jolla on tarpeeksi korkea asema vastata.
- Olisiko oltava rohkeutta viestiä myös altavastaajana?
PARVIÄLYN ajatuksia on esitelty blogilastussa:
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2019/09/onko-naama-vai-peili-vino-ja-mita-sitten.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti