Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, syyskuuta 16, 2019

Luonnos Opsin perusteiden uudeksi arviointiosuudeksi

OPETUSHALLITUS on julkaissut perusopetuksen arvioinnin tarkennetut periaatteet  nettisivuillaan. Niitä voi siellä kommentoida 16.9.–18.10.2019 (linkit blogin lopussa).

Uudessa 6. luvussa tarkennetaan kaikkia vuosiluokkia koskevia arvioinnin kansallisia linjauksia osana päättöarvioinnin uudistamista.

(Tässä yhteydessä ei vielä esitetä 6. ja 9. luokan arviontikriteereitä.)

KUTEN muistetaan tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta ja peruskoulun tasa-arvoisuutta. Muutoksilla poistetaan tulkinnanvaraisuutta ja tasoitetaan kuntien välisiä eroja. On havaittu, että arvioinnin periaatteet ja käytänteet vaihtelevat kuntien välillä.

Arvioinnin yleiset periaatteet

Luonnoksessa korostuvat yleisinä periaatteina arvioinnin yhdenvertaisuus, suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus sekä arvioinnin edellyttämä avoimuus, yhteistyö ja osallisuus.

Arvioinnin periaatteiden sekä oppimisen tavoitteiden tulee olla oppilaiden ja huoltajien tiedossa ymmärrettävällä tavalla ja hyvissä ajoin.

Keskeiset muutokset/kohdat
  • Numeroarviointi aloitettaisiin kaikissa kouluissa neljännellä luokalla. Numeroarviointia voi täydentää sanallisella arvioinnilla. 
  • Vuosiluokilla 1–3 opetuksen järjestäjä päättää, antaako todistukset numeerisina vai sanallisina.
  • Oppilaan itsearvioinnin periaatteita sekä arvioinnin dokumentoinnin velvoitteita on tarkennettu.
  • Todistuksista on laadittu mallit, ja todistusmerkintöjä on täsmennetty.
  • Formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin eroa on kirkastettu: Oppilaan oppimisen arviointi on formatiivista ja osaamisen arviointi summatiivista arviointia. 
  • Oppilaan tekemä itse- ja vertaisarviointi ei vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon. Itse- ja vertaisarviointi on osa formatiivista arviointia. Formatiivista arviointia ei tarvitse dokumentoida.
  • Perusopetuksen tuntijaon mukaiset valinnaiset aineet arvioidaan vuosiluokilla 1–3 opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti joko sanallisesti tai numeroin. Vuosiluokilla 4–9 vähintään 2 vuosiviikkotunnin laajuisista valinnaisista aineista annetaan numeroarvosana.
  • Summatiivisen arvioinnin tekee aina oppilaita opettanut opettaja/opettaja
  • Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa opiskellut oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien yhteydessä annetut näytöt otetaan huomioon kunkin oppiaineen arvosanaa muodostettaessa. Monialaisista oppimiskokonaisuuksista ei anneta erillisiä arvioita tai arvosanoja.
  • Myös painotetussa opetuksessa tai kaksikielisessä opetuksessa tulee oppilaiden suoriutumista arvioida perusopetuksen päättyessä suhteessa valtakunnallisiin tavoitteisiin ja käyttää osaamisen tason määrittämisessä päättöarvioinnin kriteerejä. 
  • Arviointikritteerit (jotka eivät ole tavoitteita) määritellään  edelleen vain 6.lle ja 9.lle luokalle (ei siis jokaiselle vuosiluokalle)
  • Kriteerit kuvaavat kuudennen vuosiluokan päätteeksi arvosanaan 8 sekä päättöarvioinnissa arvosanoiihin 5, 7, 8 ja 9 vaadittavan osaamisen tason.
  • Päättöarvosanoja saa korottaa.
  • Minusta teksissä korostuu aikaisempaa vahvemmin oppilaiden  (ja vanhempien) oikeus tietää, millä perusteella  oppilaiden osaamista arvioidaan. 
  • Jos oppilaalla ei ole poissaolojen vuoksi näyttöä osaamisesta, hän saa hylätyn arvosanan.
  • Arvioinnin tulee (edelleen) olla monipuolista ja näytön voi antaa monella tavalla.
  • Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia- ei  oppiaineista erillisenä. 
  • Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen.  
Lisäksi muistutetaan, että oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa, eikä arviointi kohdistu oppilaiden persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.

Linjaukset tullaan viimeistelemään  palautteen pohjalta marras-joulukuussa 2019
Uudet linjaukset julkaistaan tammikuussa 2020.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö ja linjausten käyttöönotto tapahtuu kevään 2020 aikana, ja linjaukset tulevat voimaan 1.8.2020.

Ks. koko tiedote

Ks. 6. luku päivitettynä

Ei kommentteja: