TERVEISIÄ Lappeenrannasta. Keli oli kurjempi kuin viikko aikaisemmin. Mutta töihinhän sinne mentiinkin.
Sain eilen johdatella toista, tuon alueen varhennetun kielenopetuksen opettajaryhmää vertaiskoulutuksen saloihin. Ryhmä oli huomattavasti suurempi, mutta täynnä innostusta tämäkin tähän uuteen kielenopetusmalliin.
Koulutuspaikkana oli tälläkin kertaa Kaupungintalon Vilma-sali. Sama talo, jossa kuvattiin Sorjonen-tv-sarja.
Educodelta tilatun kouluksen taustalla on alunperin 3-4-lähipäivän ja ennakko- ja välitehtävien tutor-opettajakoulutuskokonaisuus. Kun se on tiivistettävä yhteen päivään ja ennakkotehtävään, on karkeasti kaksi vaihtoehtoa: ohentaa ja lyhentää tai priorisoida.
Valitsin Lappeenrannassa jälkimmäisen tien. En priorisoinut itse. Sekä aamu- että iltapäivän osalta kurssilaiset saivat tälläkin kertaa valita, millä teemalla mennään niin syvälle kuin on tarpeellista. Listan hännät saivat jäädä suosiolla.
Jännittävästi tärkeimmiksi osioista nousivat vertaisopettajan roolikartan ja konkreettien työtapaideoiden rinnalla aikuisen oppiminen, vertaisten innostaminen ja opsin 7 kärkeä.
Mediakriisi
HIEMAN aikaa käytimme myös perusopetuksen mediakriisin käsittelyyn. Paikalla sattui nimittäin olemaan myös Pontuksen koulun opettajia. Vaikka koulu on jo hyvää vauhtia selviämässä, kohtuuttomalta median toiminta tuntui myös muista osallistujista.
Media koettiin muuttuneen. Räikeillä otsikoilla kalastellaan vain klikkauksia. Myönteiset jutut eivät kiinnosta. Joissain paikoissa Suomea opettajia on kielletty kommentoimasta koulua koskevia asioita. Näin opettajien ääni ei kuulu. Varsin yksimielisiä oltiin siitä, kuinka tärkeää on saada vanhemmat paikalle seuraamaan itse opetusta koulussa.
Myös ihmisten tapa lukea on muuttunut somessa: Nyt kommentoidaan yksin otsikon perusteella lukematta varsinaista juttua. Vaurioita tulee sitä enemmän, mitä vähemmän otsikko kuvaa jutun yleisilmettä,
NÄIN tuli jaettua ideoita molempiin suuntiin.
Sain eilen johdatella toista, tuon alueen varhennetun kielenopetuksen opettajaryhmää vertaiskoulutuksen saloihin. Ryhmä oli huomattavasti suurempi, mutta täynnä innostusta tämäkin tähän uuteen kielenopetusmalliin.
Koulutuspaikkana oli tälläkin kertaa Kaupungintalon Vilma-sali. Sama talo, jossa kuvattiin Sorjonen-tv-sarja.
Educodelta tilatun kouluksen taustalla on alunperin 3-4-lähipäivän ja ennakko- ja välitehtävien tutor-opettajakoulutuskokonaisuus. Kun se on tiivistettävä yhteen päivään ja ennakkotehtävään, on karkeasti kaksi vaihtoehtoa: ohentaa ja lyhentää tai priorisoida.
Valitsin Lappeenrannassa jälkimmäisen tien. En priorisoinut itse. Sekä aamu- että iltapäivän osalta kurssilaiset saivat tälläkin kertaa valita, millä teemalla mennään niin syvälle kuin on tarpeellista. Listan hännät saivat jäädä suosiolla.
Jännittävästi tärkeimmiksi osioista nousivat vertaisopettajan roolikartan ja konkreettien työtapaideoiden rinnalla aikuisen oppiminen, vertaisten innostaminen ja opsin 7 kärkeä.
Mediakriisi
HIEMAN aikaa käytimme myös perusopetuksen mediakriisin käsittelyyn. Paikalla sattui nimittäin olemaan myös Pontuksen koulun opettajia. Vaikka koulu on jo hyvää vauhtia selviämässä, kohtuuttomalta median toiminta tuntui myös muista osallistujista.
Media koettiin muuttuneen. Räikeillä otsikoilla kalastellaan vain klikkauksia. Myönteiset jutut eivät kiinnosta. Joissain paikoissa Suomea opettajia on kielletty kommentoimasta koulua koskevia asioita. Näin opettajien ääni ei kuulu. Varsin yksimielisiä oltiin siitä, kuinka tärkeää on saada vanhemmat paikalle seuraamaan itse opetusta koulussa.
Myös ihmisten tapa lukea on muuttunut somessa: Nyt kommentoidaan yksin otsikon perusteella lukematta varsinaista juttua. Vaurioita tulee sitä enemmän, mitä vähemmän otsikko kuvaa jutun yleisilmettä,
NÄIN tuli jaettua ideoita molempiin suuntiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti