HUOMENNA huikea keikka. Ensinnäkin se on vuoden 2017 viimeinen.
Toisekseen on tosi haastavaa sprarrata taiteen perusopetuksen rexejä. Oma rotunsa.
Kolmanneksi tehtävä suhteuttaa toisiinsa perusopetuksen (2014) ja taiteen perusopetuksen (2017) uudet opetussuunnitelman perusteet, ei ole ihan helppo. Erityisesti kun aikaa on 90 minuuttia.
Nooh.Tikkurilaan paikalle odotetaan 15 taideopettajaa yhdeksästä teatteri- ja sirkustaidetta opettavasta oppilaitoksesta. Odotan innolla dialogia.
MINULLA on eri syistä jossain mielessä hassu tausta, joka auttaa ymmärtämään kumpaakin opetusperinnettä. Olin teininä aktiivinen teatteriharrastaja sekä omassa oppikoulussani Tossussa että Kellariteatterissa. 1980-luvulla vedin itse Kettutien Nuorisoteatteria. 90-luvulla ennen taiteen perusopetusta olin mukana Leena Suoniemi - Järkijärven puheenjohtajana vetämässä Espoossa ilmaisikasvatusta järjestävässä yhdistyksessä.
Kaupan päälle osallistuin ärsyttäjänä myös siihen peruskoulun tuntijakoa 90-luvulla koskevaan keskusteluun, jossa perusopetuksessa haluttiin vahvistaa matemaattis- luonnontieteellistä osamista ja siirtää taidekasvatus koulun ulkopuoliseksi toiminnaksi. Vastustin.
VUOSINA 1989- 2014 Aurora koulu, jossa sain olla rexinä, otti toiminta-ajatuksekseen "esteettisen eheyttämisen". Pyrimme 25 vuoden ajan vahvistamaan perusopetusta taidekasvatuksen keinoilla. Touhusin itse aika monessa jutussa mukana.
ON upeaa saada palauttaa mieliin näitä muistoja Vantaalla huomenna. Seuraavan kerran niin saan tehdä Mexico Cityssä maaliskuussa 2018. Pehmeä taidekasvatus on kova juttu.
Toisekseen on tosi haastavaa sprarrata taiteen perusopetuksen rexejä. Oma rotunsa.
Kolmanneksi tehtävä suhteuttaa toisiinsa perusopetuksen (2014) ja taiteen perusopetuksen (2017) uudet opetussuunnitelman perusteet, ei ole ihan helppo. Erityisesti kun aikaa on 90 minuuttia.
Nooh.Tikkurilaan paikalle odotetaan 15 taideopettajaa yhdeksästä teatteri- ja sirkustaidetta opettavasta oppilaitoksesta. Odotan innolla dialogia.
MINULLA on eri syistä jossain mielessä hassu tausta, joka auttaa ymmärtämään kumpaakin opetusperinnettä. Olin teininä aktiivinen teatteriharrastaja sekä omassa oppikoulussani Tossussa että Kellariteatterissa. 1980-luvulla vedin itse Kettutien Nuorisoteatteria. 90-luvulla ennen taiteen perusopetusta olin mukana Leena Suoniemi - Järkijärven puheenjohtajana vetämässä Espoossa ilmaisikasvatusta järjestävässä yhdistyksessä.
Kaupan päälle osallistuin ärsyttäjänä myös siihen peruskoulun tuntijakoa 90-luvulla koskevaan keskusteluun, jossa perusopetuksessa haluttiin vahvistaa matemaattis- luonnontieteellistä osamista ja siirtää taidekasvatus koulun ulkopuoliseksi toiminnaksi. Vastustin.
VUOSINA 1989- 2014 Aurora koulu, jossa sain olla rexinä, otti toiminta-ajatuksekseen "esteettisen eheyttämisen". Pyrimme 25 vuoden ajan vahvistamaan perusopetusta taidekasvatuksen keinoilla. Touhusin itse aika monessa jutussa mukana.
ON upeaa saada palauttaa mieliin näitä muistoja Vantaalla huomenna. Seuraavan kerran niin saan tehdä Mexico Cityssä maaliskuussa 2018. Pehmeä taidekasvatus on kova juttu.
3 kommenttia:
Sirkustaide-sana herätti.Olinhan minäkin yli kymmenen vuotta sirkustaiteen perusopetuksen opettaja.
Siinä hommassa opin valtavasti mm. yhteistoiminnallisuudesta ja oppijoiden osallisuudesta. Ehkäpä näitäkin teemoja nousee tuolla esille..
Olisi hyvä jos taideopetus ja perusopetus kohtaisivat tiiviimmin. Nyt ei varmaan juuri dialogia ole ollut sen enempää kuin 90-luvulla...
Rauno!
Saatoit olla muuten ihan ensimmäisiä.
Martti
Terveisiä Vernissasta.
Luulen, että session perusidea (verrata taiteen perusopetusta perusopetuksen vastaavaan ja pudottaa uutena myytävää historialliseen taustaan) toimi.
Osallistujien mukaan heidän ops.työnsä on alkanut viriilisti. Taiteen perusopetus on muuttumassa heidän mukaansa taiteen opettamisesta taidekasvatukseksi, ja se ei ole ihan helppo nakki. Kaikki ryhmät eivät ole työtilassa. Ja kaikki opettajat eivät ole yhtä innoostuneita käyttämään taiteen taitojen opettamiseen varattua aikaa erilaisiin ryhmäilmiöihin.
Korostin, että on tosi tärkeää lukea ops-tekstiä - kriittisesti. Pitää luoda tilaisuuksia tulkita ja suhteuttaa odotukset arkeen.
Lähetä kommentti