ALOITIN bloginpidon 15.2. 2006 osoitteessa http://marttifi.wordpress.com. Blogilla ei ollut varsinaisesti mitään nimeä.
Vajaassa vuodessa 12.1. 2017 a) kyllästyin silloisen alustan teknisiin hankaluuksiin ja b) ihastuin bloggerin joustavuuteen ja monipuolisuuteen. Kuvat oli helppo ladata ja taustoja vaihdella. Juuri nyt videot eivät näytä käynnistyvän.
Ensimmäisestä blogilastusta tulee tänään kuluneeksi 10 vuotta. Se oli lyhyt tiedote ja kuuluu näin :
"RUPESI OTTAMAAN päähän. MSN-alustalla ollut blogini tarvitsi kasvojenkohotusta. Lastujen kirjoittaminen Macilla edellytti aina editointia koulun pc:llä. Bloggerin houkutuksia oli mm. mahdollisuus sijoittaa lastuihin kuvia. Niinpä päätin siirtää aivoni tälle toiselle alustalla....".
Kaikkiaan tässä blogissa on julkaistu 3302 juttua. Mukana on kuvauksia OAJ:n ja Suomen Luokanopettajien toiminnasta, Auroran koulun tiedotteita ja viikkokirjeitä, kirjaesittelyitä, kuvauksia koulutustilaisuuksista, muistokirjoituksia, omien ajatelmien kehittelyä, puffeja teatteriesityksistä, vuoden yhteenvetoja.... Käyntejä on ollut 10 vuoden aikana yli miljoona (juuri tänään:1 023 468). Ja mikä parasta. Yksikään vuosien varrella kirjoitettu juttu ei ole kadonnut. Blogiin on näin dokumentoitu talteen 7,5 vuotta Auroran koulun vaiheita - ja 10 oman elämäni.
KÄVIN joulukuun lopuussa juttuarkistoa läpi. Nostin tähän kultakin vuodelta muutaman sellaisen lastun, joka on yhä itselleni tärkeä. Brieffaan niitä kronologisessa järjestyksessä. Klikkaamalla boldattua otsikkoa, avautuu linkki, jos joku haluaa lukea koko jutun.
2007
Miten arvostellaan ujon oppilaan koulunkäyntiä? (785 käyntiä). Jokaisella oppilaalla on oikeus tulla kohdelluksi yksilönä. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että valitettavasti oikeus ei ihan toteudu käytännössä. Asiaa pohditaan 90- ja 2000-lukujen opsien valossa.
Oppilaiden itsearvioinnista. (636 käyntiä). Jutun sytykkeenä oli ESSE-lehdessä julkaistu Anita Järvisalon kriittinen kirjoitus oppilaiden itsearvioinnista. Jutussa haastateltiin mm. minua. Edelleen ajankohtaista pohdintaa. Onko lapsi kypsä arvioimaan itseään?
Meidän Luokka is back! (774 käyntiä) Ben Furmanin ja Tapio Aholan kehittämän Tuplatähden avulla voidaan lähestyä rakentavalla tavalla kysymystä siitä, miten suomalaisoppilaitten kouluviihtyvyyttä voidaan parantaa. Luokkahenki on liian tärkeä asia jätettäväksi yksin oppilaitten satunnaisesti muovautuvien sosiaalisten suhteiden tai opettajan persoonallisuuden varaan.
Ryhmäilmiöitä. (957 käyntiä). Jutussa esitellään W.R. Bionin (1897- 1979) teoriaa ryhmästä. Sen mukaan ryhmä voi olla työtilassa, jolloin energia kuluu työhön, ryhmä suuntautuu todellisuuteen ja yhteiseen tehtävään. Ryhmä voi myös alkaa käyttäytyä oudosti. Se putoaa työtilasta ja käyttää yhä enemmän aikaa muuhun kuin työhön.
2008
Vuosi 2008 oli Aurorassa hurja. Ensin kuoli pitkäaikainen ja pidetty opettaja Juha Hyvärinen. Muutama viikko sen jälkeen koulu(a) poltettiin ja puolet luokista siirtyi syksyksi diasporaan Kalajärvelle.
Työrauhaa! (989 käyntiä) Lastussa esitellään teos: Saloviita, T.(2007). Työrauha luokkaan. Löydä oma toimintamallisi. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kuukauden kirja: Lapsikeskeisen kasvatuksen ydinkysymyksiä. (2124 käyntiä) Lastussa esitellään teos: Hytönen, J. (2008). Lapsikeskeisen kasvatuksen ydinkysymyksiä. Helsinki: WSOY.
Koulunkäyntiä Lippajärvellä; pieni historiikki (1507 käyntiä). Puutteineenkin hyvä pohja vaikkapa Auroran koulun historiikin laadinnalle,
2009
Syksyllä 2009 olin saanut olla Auroran koulun rexinä 20 vuotta.
Kansakoulun opetusoppi osa 10 (opetusmenetelmät) (568 käyntiä). Esimerkki sitkestä yrityksestä ymmärtää menetelmien kehitystä,
Aurora pääsi mukaan KiVa-koulu hankkeeseen (348 käyntiä). Liikuttavaa innostusta kehutusta ja kiistellystä ohjelmasta.
Syrjäytyvät lapset (397 käyntiä) Anna-Liisa Jämsän väitöskirja syrjäytymisestä.
Pedagoginen hyvinvointi ja hyvinvoinnin pedagogiikka ( 1448 käyntiä). Esittelen kirjan: Lappalainen, K., Kuittinen, M. ja Meriläinen, M. (toim.). (2008). Pedagoginen hyvinvointi. Kasvatusalan tutkimuksia- Research in Educational Scences 41. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura.
2010
Tietoyhteiskuntaa kehittämään osa 2 (120 käyntiä ). Luin läpi Arjen tietoyhteiskunta-hankkeen raportin "Kansallinen tieto-ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma" hyvin krittiisesti.
Tehostetun tuen menetelmä koko luokalle (810 käyntiä) . Kuvaus yrityksestämme saada opsikelutilasta pudonnut luokka sinne takaisin.
Isä Salmela - ihminen ja koulunuudistaja ( 301 käyntiä ). Kirjaesittely: Salmela, Olli (2009). Isä Salmela. Ihminen ja koulunuudistaja. Helsinki: Okka
Tarvitaanko 2000-luvulla kutsumusopettajaa? (545 käyntiä ). Käsitteen analyysia.
2011
Opettajien työaika ei riitä- ratkaisuksi kokonaistyöaika? ( 6450 käyntiä). Edelleen ajankohtainen aihe.
Oppilaan oikeudet ja vanhempien vastuu (516 käyntiä ). Esittelen teoksen: Lahtinen, N. (2011). Oppilaan oikeudetja vanhempien vastuu. Jyväskylä: Ps-kustannus. Jutun lopussa pieni lakiosaamistesti, jota käytin rexikoulutuksessa.
Pariopettajuus- uljas menetelmä (665 käyntiä). Koontaa kokemuksista Aurorassa 90-luvun puolivälistä saakka
Kaikille yhteinen koulu - vammaisen lapsen näkökulmasta (350 käyntiä). Katsaus yhteisen koulun historiaan.
Yleiset valintakriteerit Auroran virkoihin (1201 käyntiä). Avoimesti kerrotut ja paljon haukkuja saaneet (tuolloin asettamani) kriteerit viranhakijoiden tietoon.
2012
Ammatillinen vuorovaikutus- mitä se on? ( 2745 käyntiä). Muistiinpanoja Ulla Rasimuksen vetämästä koulutuksesta.
Opettajan osaaminen ja sen johtaminen (1661 käyntiä). Pohdintaa pedagogisesta johtamisesta ja sen keinovalikoista.
Mihin koulunkäyntiavustajia (muka) tarvitaan? (580 käyntiä). Puheenvuoro avustajien työn tärkeydestä.
2013
Kuukauden kirja: Opettajan pedagoginen ajattelu (2992 käyntiä). Juttu, jossa esitellään yhtä suomalaisen opettajankoulutuksen perusideaa.
Puhe rakkaalle Auroran koulurakennukselle (183 käyntiä ). Diasporaan läksiäispuhe.
PESTE- analyysi ja tulevaisuuden koulun hahmottamisen dilemmoita (2352 käyntiä). Liittyy OAJ:n tulevaisuustyöhön.
Voiko opetussuunnitelmalla muuttaa koulua? (752 käyntiä). Pohdintaa siitä, miten koulua ja opetusta voi muuttaa ja miten ei.
2014
Kevätlukukausi 2014 oli viimeinen Auroran rexinä. Pääkoulussa ei pidetty luokkia. Puolet koulusta oli diasporassa Kalajärvellä. Eläkkeelle jäin 1.8. 2014.
Martin kaikki autot. Autobiografia vuosilta 1972- 2014 (252 käyntiä). Otsikko kertoo.
Millaista on tutkitusti tehokas opetus? Respektiä John Hattielle (1103 käyntiä). John Hattie on tehnyt huikeat mutta myös kiistellyt meta-analyysit.
”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” (829 käyntiä) Tanja Äärelän tärkeä väitöskirja nuorten vankien koulukokemuksista.
OPS 2016 tulee - oletko valmis? (5530 käyntiä). Tiiviisti, mikä muuttuu.
Millainen on hyvä koulu? (586 käyntiä). Pohdintaa tekijöistä, jotka tekevät koulun.
2015
Mitä kouluttaminen oikein on? Voiko ops-kipinää sytyttää? (106 käyntiä). Kouluttamisen salaisuutta avataan.
Hyvä, paha oppikirja (372 käyntiä). kannanotto oppikirjan puolesta.
Onko pojille sijaa peruskoulussa? (692 käyntiä). Pohdintaa poikien pahoinvoinnista.
Opetusmetodia keksimässä (1266 käyntiä). Historiallinen katsaus työtapojen kehittymisestä.
2016
Yhdessä oppiminen- teos pähkinänkuoressa (1120 käynti). Syksyllä 2015 julkaistun teoksen esittelyä.
Rinnakkaiskoulusta peruskouluun (139 käyntiä). Jutussa kuvataan tietä, jota pitkin Suomessa kuljettiin peruskouluun.
Didaktinen vapaus (1174 käyntiä). Mitä didaktinen vapaus on ja mitä se ei ole.
11 retroajatusta opettajille puolen vuosisadan takaa (1001 käyntiä). Kirjaharvinaisuus, joka on täynnä fiksuja ajatuksia.
Arrogantti kysymys: Pitäisikö oppilailta myös vaatia jotain? (829 käyntiä). Pohdintaa teemasta, joka ei ole muodissa.
Vajaassa vuodessa 12.1. 2017 a) kyllästyin silloisen alustan teknisiin hankaluuksiin ja b) ihastuin bloggerin joustavuuteen ja monipuolisuuteen. Kuvat oli helppo ladata ja taustoja vaihdella. Juuri nyt videot eivät näytä käynnistyvän.
Ensimmäisestä blogilastusta tulee tänään kuluneeksi 10 vuotta. Se oli lyhyt tiedote ja kuuluu näin :
"RUPESI OTTAMAAN päähän. MSN-alustalla ollut blogini tarvitsi kasvojenkohotusta. Lastujen kirjoittaminen Macilla edellytti aina editointia koulun pc:llä. Bloggerin houkutuksia oli mm. mahdollisuus sijoittaa lastuihin kuvia. Niinpä päätin siirtää aivoni tälle toiselle alustalla....".
Kaikkiaan tässä blogissa on julkaistu 3302 juttua. Mukana on kuvauksia OAJ:n ja Suomen Luokanopettajien toiminnasta, Auroran koulun tiedotteita ja viikkokirjeitä, kirjaesittelyitä, kuvauksia koulutustilaisuuksista, muistokirjoituksia, omien ajatelmien kehittelyä, puffeja teatteriesityksistä, vuoden yhteenvetoja.... Käyntejä on ollut 10 vuoden aikana yli miljoona (juuri tänään:1 023 468). Ja mikä parasta. Yksikään vuosien varrella kirjoitettu juttu ei ole kadonnut. Blogiin on näin dokumentoitu talteen 7,5 vuotta Auroran koulun vaiheita - ja 10 oman elämäni.
KÄVIN joulukuun lopuussa juttuarkistoa läpi. Nostin tähän kultakin vuodelta muutaman sellaisen lastun, joka on yhä itselleni tärkeä. Brieffaan niitä kronologisessa järjestyksessä. Klikkaamalla boldattua otsikkoa, avautuu linkki, jos joku haluaa lukea koko jutun.
2007
KUVA: Tuplatähti, ks. www.reteaming.com. Kuva liittyy lastuun Meidän Luokka is back. |
Oppilaiden itsearvioinnista. (636 käyntiä). Jutun sytykkeenä oli ESSE-lehdessä julkaistu Anita Järvisalon kriittinen kirjoitus oppilaiden itsearvioinnista. Jutussa haastateltiin mm. minua. Edelleen ajankohtaista pohdintaa. Onko lapsi kypsä arvioimaan itseään?
Meidän Luokka is back! (774 käyntiä) Ben Furmanin ja Tapio Aholan kehittämän Tuplatähden avulla voidaan lähestyä rakentavalla tavalla kysymystä siitä, miten suomalaisoppilaitten kouluviihtyvyyttä voidaan parantaa. Luokkahenki on liian tärkeä asia jätettäväksi yksin oppilaitten satunnaisesti muovautuvien sosiaalisten suhteiden tai opettajan persoonallisuuden varaan.
Ryhmäilmiöitä. (957 käyntiä). Jutussa esitellään W.R. Bionin (1897- 1979) teoriaa ryhmästä. Sen mukaan ryhmä voi olla työtilassa, jolloin energia kuluu työhön, ryhmä suuntautuu todellisuuteen ja yhteiseen tehtävään. Ryhmä voi myös alkaa käyttäytyä oudosti. Se putoaa työtilasta ja käyttää yhä enemmän aikaa muuhun kuin työhön.
Vuosi 2008 oli Aurorassa hurja. Ensin kuoli pitkäaikainen ja pidetty opettaja Juha Hyvärinen. Muutama viikko sen jälkeen koulu(a) poltettiin ja puolet luokista siirtyi syksyksi diasporaan Kalajärvelle.
Työrauhaa! (989 käyntiä) Lastussa esitellään teos: Saloviita, T.(2007). Työrauha luokkaan. Löydä oma toimintamallisi. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kuukauden kirja: Lapsikeskeisen kasvatuksen ydinkysymyksiä. (2124 käyntiä) Lastussa esitellään teos: Hytönen, J. (2008). Lapsikeskeisen kasvatuksen ydinkysymyksiä. Helsinki: WSOY.
Koulunkäyntiä Lippajärvellä; pieni historiikki (1507 käyntiä). Puutteineenkin hyvä pohja vaikkapa Auroran koulun historiikin laadinnalle,
2009
Syksyllä 2009 olin saanut olla Auroran koulun rexinä 20 vuotta.
Kansakoulun opetusoppi osa 10 (opetusmenetelmät) (568 käyntiä). Esimerkki sitkestä yrityksestä ymmärtää menetelmien kehitystä,
Aurora pääsi mukaan KiVa-koulu hankkeeseen (348 käyntiä). Liikuttavaa innostusta kehutusta ja kiistellystä ohjelmasta.
Syrjäytyvät lapset (397 käyntiä) Anna-Liisa Jämsän väitöskirja syrjäytymisestä.
Pedagoginen hyvinvointi ja hyvinvoinnin pedagogiikka ( 1448 käyntiä). Esittelen kirjan: Lappalainen, K., Kuittinen, M. ja Meriläinen, M. (toim.). (2008). Pedagoginen hyvinvointi. Kasvatusalan tutkimuksia- Research in Educational Scences 41. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Kuva liittyy juttuun Tehostetun tuen menetelmästä. |
Tehostetun tuen menetelmä koko luokalle (810 käyntiä) . Kuvaus yrityksestämme saada opsikelutilasta pudonnut luokka sinne takaisin.
Isä Salmela - ihminen ja koulunuudistaja ( 301 käyntiä ). Kirjaesittely: Salmela, Olli (2009). Isä Salmela. Ihminen ja koulunuudistaja. Helsinki: Okka
Tarvitaanko 2000-luvulla kutsumusopettajaa? (545 käyntiä ). Käsitteen analyysia.
2011
Kuva liittyy pariopettajuus-juttuun. |
Oppilaan oikeudet ja vanhempien vastuu (516 käyntiä ). Esittelen teoksen: Lahtinen, N. (2011). Oppilaan oikeudetja vanhempien vastuu. Jyväskylä: Ps-kustannus. Jutun lopussa pieni lakiosaamistesti, jota käytin rexikoulutuksessa.
Pariopettajuus- uljas menetelmä (665 käyntiä). Koontaa kokemuksista Aurorassa 90-luvun puolivälistä saakka
Kaikille yhteinen koulu - vammaisen lapsen näkökulmasta (350 käyntiä). Katsaus yhteisen koulun historiaan.
Yleiset valintakriteerit Auroran virkoihin (1201 käyntiä). Avoimesti kerrotut ja paljon haukkuja saaneet (tuolloin asettamani) kriteerit viranhakijoiden tietoon.
2012
Kuva liittyy juttuun opettajan osaamisen johtamisesta. |
Opettajan osaaminen ja sen johtaminen (1661 käyntiä). Pohdintaa pedagogisesta johtamisesta ja sen keinovalikoista.
Mihin koulunkäyntiavustajia (muka) tarvitaan? (580 käyntiä). Puheenvuoro avustajien työn tärkeydestä.
2013
Kuukauden kirja: Opettajan pedagoginen ajattelu (2992 käyntiä). Juttu, jossa esitellään yhtä suomalaisen opettajankoulutuksen perusideaa.
Puhe rakkaalle Auroran koulurakennukselle (183 käyntiä ). Diasporaan läksiäispuhe.
PESTE- analyysi ja tulevaisuuden koulun hahmottamisen dilemmoita (2352 käyntiä). Liittyy OAJ:n tulevaisuustyöhön.
Voiko opetussuunnitelmalla muuttaa koulua? (752 käyntiä). Pohdintaa siitä, miten koulua ja opetusta voi muuttaa ja miten ei.
2014
Kevätlukukausi 2014 oli viimeinen Auroran rexinä. Pääkoulussa ei pidetty luokkia. Puolet koulusta oli diasporassa Kalajärvellä. Eläkkeelle jäin 1.8. 2014.
Martin kaikki autot. Autobiografia vuosilta 1972- 2014 (252 käyntiä). Otsikko kertoo.
Millaista on tutkitusti tehokas opetus? Respektiä John Hattielle (1103 käyntiä). John Hattie on tehnyt huikeat mutta myös kiistellyt meta-analyysit.
”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” (829 käyntiä) Tanja Äärelän tärkeä väitöskirja nuorten vankien koulukokemuksista.
OPS 2016 tulee - oletko valmis? (5530 käyntiä). Tiiviisti, mikä muuttuu.
Millainen on hyvä koulu? (586 käyntiä). Pohdintaa tekijöistä, jotka tekevät koulun.
2015
Mitä kouluttaminen oikein on? Voiko ops-kipinää sytyttää? (106 käyntiä). Kouluttamisen salaisuutta avataan.
Hyvä, paha oppikirja (372 käyntiä). kannanotto oppikirjan puolesta.
Onko pojille sijaa peruskoulussa? (692 käyntiä). Pohdintaa poikien pahoinvoinnista.
Opetusmetodia keksimässä (1266 käyntiä). Historiallinen katsaus työtapojen kehittymisestä.
2016
Yhdessä oppiminen- teos pähkinänkuoressa (1120 käynti). Syksyllä 2015 julkaistun teoksen esittelyä.
Rinnakkaiskoulusta peruskouluun (139 käyntiä). Jutussa kuvataan tietä, jota pitkin Suomessa kuljettiin peruskouluun.
Didaktinen vapaus (1174 käyntiä). Mitä didaktinen vapaus on ja mitä se ei ole.
11 retroajatusta opettajille puolen vuosisadan takaa (1001 käyntiä). Kirjaharvinaisuus, joka on täynnä fiksuja ajatuksia.
Arrogantti kysymys: Pitäisikö oppilailta myös vaatia jotain? (829 käyntiä). Pohdintaa teemasta, joka ei ole muodissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti