Kirjoja

Kirjoja

perjantaina, toukokuuta 06, 2016

Esimerkki laadullisesta arvioinnista: Ryhmätaidot

Klikkaamalla saa solut lukukelpoisiksi.
MONELLE  on voinut vähälle huomiolle ensi syksynä käyttöönotettavien  perus-opetuksen opetus-suunnitelmien ainakin minusta vallan mainio idea laadullisesta, sanallisesta arvioinnista.

Sanallinen arviointi on useasti  ollut itse asiassa ihan yhtä määrällinen kuin numerotkin. Siinä on arvioitu jotain taitoa mm. sen mukaan, kuinka perinpohjaisesti se hallitaan.

Laadullinen arviointi on kuitenkin vähän toinen juttu. Sekin edellyttää  jonkinlaista tasomallia, siis asteikkoa, mutta oleellinen ero on siinä, että osaamista kuvataan kullakin tasolla ikäänkuin laadullisina kehitysaskelina. Toiminta eri tasoilla on erilaista. Tällainen arviointi auttaa näkemään, mitä joku jo osaa ja avaa konkreetisi, mitä seuraavaksi pitäisi opetella.

TEIN aikani kuluksi tällaisen tasomallin ryhmänä toimimisen taidoista (en siis yksilön taidoista toimia vaan nimenomaan ryhmän ryhmänä) lähinnä aikuisia varteen (esim. työyhteisön tiimit).

Tasoja on tässä luonnoksessa neljä. Kuvaan ryhmän toimintaa  kullakin tasolla sanoilla, joita olen poiminut mm. opetussuunnitelman perusteista ja jaossa olleista NPDL- hankkeen materiaaleista.

Olen jäsentänyt ryhmän toimintaa seitsemän osa-alueeseen:

  • Ryhmän itseohjautuvuuden aste
  • Työn suunnittelu ja työnjako
  • Päätökset ja kommunikaatio
  • Työnteko
  • Seuranta ja arviointi
  • Tulokset ja
  • Tulosten jakaminen.
ITSE arvelen, että tällaiselle pohdinnalla voisi tukea  esim. koulujen tiimien kehittymistä. Siinä fokus on myös ammatillisesti ryhmässä ei kenenkään persoonassa. Vai mitä ajattelette?

Ei kommentteja: