Päivitetty 17.2.
TIISTAINA ja KESKIVIIKKONA 16.-17.2. oli ohjelmassa NPDL goes Tampere. Kyseessä oli toisen aallon NPDL-koulujen rehtorien koulutus, ja koulutuspaikkana oli Selma.
TÄLLÄ kertaa vetovastuuta jakoi troikka: Martti Hellström, Vesa Äyräs ja monelle ja monesta tuttu Hannu Laukkanen. Ekana päivänä paikalla oli myös Mika Silvennoinen (siis kvartetti äijiä).
AIKAA oli kaksi työpäivää - kuten Lahdessakin. Konsepti oli pitkälti sama, mutta vähän taas mm. Turun kokemuksien pohjalta tuunattu. Ja Hannun osuus oli ihan uusi bonus.
TÄMÄN kevään sessioiden paljon kiitosta saanut muutos on ollut aikaisempaa konkreettisemmat rubrikkien haltuunotto-harjoitukset, joissa tuunataan vaihe vaiheelta opettajan tehtävänantoa sellaiseksi, että se vie kohti yhä syvempää oppimista.
OPETTAJAN opetustaito fokusoituu näissä harjoituksissa nimenomaan taidoksi laatia tehtäväkokonaisuus sellaiseksi, että se edistää ongelmaa ratkovan ryhmän kasvua NPDL:n kuuden tulevaisuustaidon (avaintaidon) viitoittamiin suuntiin - askel ja ns. syvyys (osataito) kerrallaan ryhmän lähtötaso huomioon ottaen. Esimerkiksi (ks. kuva yllä) varsin haastavaa tavoitetta venyttää joskus perin juurin impivaaralaisista oppilaista globaaleja toimijoita voidaan havainnollistaa yksinkertaisella viisiportaisella tasomallilla.
....................................
PERÄSTÄ taas kuuluu, sanoo torvensoittaja. Kuinka homma lopulta sujui?
Kiitos hyvin. Sekä ensimmäisen että toisen päivän palaute oli monin osin ystävällistä, ja saimme myös ideoita konseptin kehittämiseen. Hektisessä arjessa kaikki eivät voineet olla koko ajan paikalla.
Palautteen mukaan:
- Tila oli hankala, kuuma ja happi loppui. Toisena päivänä saimme ikkunoiden avaamiseen tarvittavat kahvat. Jonkun mielestä motivointiin käytettiin liikaa aikaa. Jotain osallistujaa tietyt stereotypiat ja alatyyliset vitsit jne. alkoi ärsyttää. Tahti oli jonkun toisen mielestä liian nopea.
+ Kiitosta tuli ilmapiiristä, innostavista, asiansa osaavista kouluttajista, positiivisuudesta, ja askelmerkeistä. "Innostus tarttuu". "Hyviä kärjistyksiä"; "Eläviä esimerkkejä".
LISÄÄ olisi toivottu käytännön esimerkkejä mm. NPDL:ää jo kokeilleilta. Vinkkejä mm. arviointiin. 1. aallon kouluihin - ja muihin varhaiskasvattajiin- haluttiin verkostoitua.
Ja palaute numeroina: Viisi antoi arvosanan 9 ja kolme 8,5.
PS. Kalenterissa on vielä neljä alustavaa varausta tänä keväänä alueellisille tapahtumille, joten aikaa (ja tarvettakin) hioa konseptia on.
TIISTAINA ja KESKIVIIKKONA 16.-17.2. oli ohjelmassa NPDL goes Tampere. Kyseessä oli toisen aallon NPDL-koulujen rehtorien koulutus, ja koulutuspaikkana oli Selma.
TÄLLÄ kertaa vetovastuuta jakoi troikka: Martti Hellström, Vesa Äyräs ja monelle ja monesta tuttu Hannu Laukkanen. Ekana päivänä paikalla oli myös Mika Silvennoinen (siis kvartetti äijiä).
AIKAA oli kaksi työpäivää - kuten Lahdessakin. Konsepti oli pitkälti sama, mutta vähän taas mm. Turun kokemuksien pohjalta tuunattu. Ja Hannun osuus oli ihan uusi bonus.
TÄMÄN kevään sessioiden paljon kiitosta saanut muutos on ollut aikaisempaa konkreettisemmat rubrikkien haltuunotto-harjoitukset, joissa tuunataan vaihe vaiheelta opettajan tehtävänantoa sellaiseksi, että se vie kohti yhä syvempää oppimista.
OPETTAJAN opetustaito fokusoituu näissä harjoituksissa nimenomaan taidoksi laatia tehtäväkokonaisuus sellaiseksi, että se edistää ongelmaa ratkovan ryhmän kasvua NPDL:n kuuden tulevaisuustaidon (avaintaidon) viitoittamiin suuntiin - askel ja ns. syvyys (osataito) kerrallaan ryhmän lähtötaso huomioon ottaen. Esimerkiksi (ks. kuva yllä) varsin haastavaa tavoitetta venyttää joskus perin juurin impivaaralaisista oppilaista globaaleja toimijoita voidaan havainnollistaa yksinkertaisella viisiportaisella tasomallilla.
....................................
PERÄSTÄ taas kuuluu, sanoo torvensoittaja. Kuinka homma lopulta sujui?
Kiitos hyvin. Sekä ensimmäisen että toisen päivän palaute oli monin osin ystävällistä, ja saimme myös ideoita konseptin kehittämiseen. Hektisessä arjessa kaikki eivät voineet olla koko ajan paikalla.
Palautteen mukaan:
- Tila oli hankala, kuuma ja happi loppui. Toisena päivänä saimme ikkunoiden avaamiseen tarvittavat kahvat. Jonkun mielestä motivointiin käytettiin liikaa aikaa. Jotain osallistujaa tietyt stereotypiat ja alatyyliset vitsit jne. alkoi ärsyttää. Tahti oli jonkun toisen mielestä liian nopea.
+ Kiitosta tuli ilmapiiristä, innostavista, asiansa osaavista kouluttajista, positiivisuudesta, ja askelmerkeistä. "Innostus tarttuu". "Hyviä kärjistyksiä"; "Eläviä esimerkkejä".
LISÄÄ olisi toivottu käytännön esimerkkejä mm. NPDL:ää jo kokeilleilta. Vinkkejä mm. arviointiin. 1. aallon kouluihin - ja muihin varhaiskasvattajiin- haluttiin verkostoitua.
Ja palaute numeroina: Viisi antoi arvosanan 9 ja kolme 8,5.
PS. Kalenterissa on vielä neljä alustavaa varausta tänä keväänä alueellisille tapahtumille, joten aikaa (ja tarvettakin) hioa konseptia on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti