T änään taas Aurorassa. Vähän vilpoisampi kevätpäivä, Meita vaari-mummuja oli täyskvartetti. Lapsille oli taas tarjolla monipuolista touhua.
Viikonalun rutiinit. Melkein kaikki paikalla. Ohjelma selväksi. Tätä tänään luvassa.
Ope luki tarinaa Eemelistä. Kirjalli-suutta! Sitten drillattiin substantiivit, verbit ja adjektiivit monisteen avulla. Hyvin meni jo. Vaarikin pani papereihin oikein merkkejä. Kielioppia.
Välitunti 9.45-10. Lapset ulos. Kouluvaari meni kokoamaan rummut ja onnistui saamaan sähköbassonkin päälle.
pidettiin kahdessa tilassa. Omassa luokassa hiottiin kevätjuhlalauluja ja musaluokassa kouluvaarin kanssa jo vaativampaa rumpukomppia, jossa kummallakin kädellä oli oma tehtävänsä. Siinä riittääkin vielä harjoittelua. Onneksi on vielä viikkoja aikaa.
Lounaaksi oli makaronia ja bolog-nesekastiketta. Kouluvaari jatkoi vielä yhden ryhmän kanssa rummuttelua. Muut huilailivat luokassa, kunnes...
... alkoi ypin tunti. Nyt aiheena oli ravintoketju: kasvit, kasvinsyöjät ja pedot.eKirjasta löytyi hyvät kuvat, ja tärkeimmät asiat kirjoitettiin muistiin vihkoon. Sinne piirrettiin myös kuvia ravintoketjusta. Tietoa ja taiteilua siis. Kouluvaari sai teroittaa värikyniä. Nyt olikin kunnon terotin.
Siestalla oli monenlaista ohjelmaa: Sisällä kirjastossa kirjallisuutta. Tai salissa koripalloa. Pihalla oli futiskenttä jo sulanut, ja aikaa oli omille leikeille.
Kouluvaari hoiti perinteisen parkkiasian ja jäi sitten ottamaan pihalle raikasta ilmaa ja valvomaan liikkatunnin alkua odottavia 3N-oppilaita.
Tänään jäätiin pihalle. Leikittiin vauhdikasta liivileikkiä: Vihreät olivat kasveja, keltaiset yrittivöt ottaa niitä kiinni ja syödä. Keltaiset taas juoksivat punaisia karkuun. Niin sitä integroitiin liikettäkin tietoon. Toinen liikuntaleikki oli koodibingo. Kukin pari sai kortin, jossa oli numeroita. Eikun etsimään niitä. Kentällä oli muovikupuja: Joka muovikuvun alla oli omat numeronsa. Vauhtia riitti. Kaikki saivat bingon. Oli hauskaa.
Viimeinen tunti aina maanantaisin on puolikkaan ryhmän matikan tunti. On tosi hyvä, että kouluilla on jakotunteja tässä aineessa. Saisi olla äikässäkin. Jakotunnilla useampi oppilas ehtii saada apua. Ja kohtaamisia. Tänään jatkettiin kertomista yksinumeroisella kertojalla kaksinumeroinen kerrottava allekkain. Ensin harjoiteltiin yhdessä ja sitten itsenäisesti kirjan tehtävien avulla. Tämän luokan oppikirjoissa on mukavia tehtäviä, joilla voi itse tarkastaa, onko laskujoukko tehty oikein. Tuli niin nostalginen muistuma vanhasta 70-luvun INOsta (itseneuvova opetus). Aika hyvin meni. Muutama tarvitsi apua, ja kouluvaarihan oli sitä varten. Yksi veijari ei tarvinnut apua, mutta halusi vaarin muuten vaan kaveriksi. Kotiin lähdettiin taas niin hyvin mielin. Kouluvaarikin.
Kiitoksia taas Auroralaisille ja 3N-luokalle mukavasta koulupäivästä. Nähdään ensi viikolla. Luodaan luokalle oma bändi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti