Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

perjantaina, syyskuuta 30, 2022

OPS-TOUR maalissa

 


Torstaina 28.9. Siltavuorenpenkereelle  Minerva-saliin 15 minuuttia ennenkuin vahtimestari avasi ovet. Kytkin tyhjässä salissa valot ja laitteet päälle. Viimeistelin diat.

Kello 8.30 alkoi uusille luokanopettaja-opiskelijoille tarkoitettu luento opetussuunnitelmasta. Paikalla heitä oli about 80 ja  ohjaajina neljä didaktiikan lehtoria.

Aikaa puristaa 500 sivuisesta peruste-paketista ja siihen tehdyistä muutoksista helmet oli 90 minuuttia. 

Niin nostagista. Olen saanut vetää saman setin "OKL":ssä vuodesta 2019. Kaksi kertaa livenä. Kaksi etänä.  Ja samaa teemaa sitä oli saanut  kiertää ympäri maata vuosina 2014- 2016.  Jokohan  se olisi tässä? Vuoden 2014 perusteiden mukaiset opsit on laadittu alueille, kuntiin ja kouluille. Niitä on päivitetty tehtyjen muutosten vuoksi about 20 kohdalta,  Ja vielä ainakin yksi iso muutos on tulossa: 6.luokan valtakunnalliset kriteerit arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 otetaan käyttöön keväällä 2024.

OPS-TOUR

Olihan sitä pakko palailla ajatuksissa  yli 10 vuoden taakse. 

OPS-prosessi alkoi jo 2010-luvun alussa, kun kaikki kynnelle kykenevät tappelivat tuntijaosta. Itse ajoin vimmatusti sinne tilaa draamalle, etiikalle ja oppiainerajat ylittävälle opetukselle. 

Kesäkuussa 2012 valtioneuvosto antoi sitten asetuksen:  Perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Eivät menneet toiveeni läpi. 

Vuosi 2013

Seuraava poiju oli yritys vaikuttaa opsin perusteisiin. Samana vuonna saikin kommentoida ops-luonnoksia.  Itse työryhmiin minua ei tarvittu, mutta muutaman kerran pääsin juttelemaan asioista mm. työtä johtaneen Irmeli Halisen kanssa. Syksyllä 2013 taisin pitää ensimmäisen kerran Helsingin opettajaopiskelijoille luennon otsikolla "Puhalletaan OPS henkiin. "

Vaikka perusteet hyväksyttiin vasta 2014, niin jalkautus alkoi jo aikaisemmin. Oulun yliopisto esim. tuotti jo edellisenä vuonna videoluentoja. Minä sain puhua teemasta "Opetussuunnitelmatyö koulun tasolla." Muita luennoitsijoita olivat: Irmeli Halinen, Pasi Hieta, Arja-Sisko Holappa ja  Eija Kauppinen. Oulun yliopisto avasi OPS-koulutuspakettinsa videoclipsit ilmaiseksi kaikkien käyttöön.  

Vuosi 2014

O
PS-TOUR alkoi Espoon Steinerkoulusta talvella 2014. Tuolloin fokus oli opettajan ja oppilaan pedagogisessa  roolissa. Sieltä katse liukui menetelmien ja toimintakulttuurin kehittamiseen, arvoinnin mutkiin ja viimeiseksi eheyttämiseen.  




Vuosi 2015

(Ala-)
Koulujen tuli saada omat opsinsa valmiiksi syksyksi 2016.  Ensimmäinen ops-valmen nus oli  tammikuussa 2015 Espoon Steiner-kouluslla Tuolloin  fokuksessa oli oppilaan muuttuva rooli.  Sitten mm. Hattulaan.
(Ks. kuva: klassikko leikkimielinen aloitustehtävä: Sijoitu X-. jaY-akselille innostus- jo valmiiksi opsin hallinta.)

Olin jäänyt eläkkelle, mutta sain parilla keikalla olla mukana  Ilpo Salosen ja Elina Rönkön johtamassa prosessia. Koulutin syksyllä 2015 koulujen ops-opettajia toimintakulttuurin muutoksen, ja vedin saman session myös espoolaisrexeille. Cluena oli "katsastuskortti". Marraskuuussa 2015 oli KEOS 2015.

Ops-keikkoja alkoi sataa. Minulla oli aikaa. Otsikolla "Ops 2016 tulee. Mikä koulussasi oikeasti muuttuu? " sai reissata kunnolla.   
 
Samaan syssyyn sitä joutui/pääsi Opettaja-lehden ja Ylen haastatteluihin. Pedagogista soihtua  on jaettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Viestiä on viety myös omaan vanhaan kouluun:  Auroraan. Sessioiden kesto on vaihdellut  45 minuutista kolmen päivän sarjaan.  

Vuosi 2016

Vuonna 2016 pikkumersu vei kuskiaan mm. Espooseen, Forssaan, Helsinkiin, Hämeenlinnaan, Jyväskylään, Kankaanpäähän, Mäntsälään, Nokialle, Nurmijärvelle, Paimioon, Renkoon,  Sauvoon, Savonlinnaa,, ja Vantaalle. Ja Tallinnan laiva Tallinnaan. Ja opsista puhuttin myös ruotsiksi i rektorsdagarrna 2016 ja Martelan tiloissa englanniksi  pietarilaisille opettajille.  Otsikko hieman vaihteli. Hämeenlinnassa se kuului:  ”Paras mahdollinen irti uudesta OPSista”. Seinäjoella kiinnosti arviointi. Kauhavalla ops ja oppiminen. Englanniksi aihetta avattiin EU-vieraille Euneoksen kursseilla Vantalla.

Vuosi 2017

OPS-keikkoja riitti myös vuodelle 2017. Avauksena Educa: "100 tips för läroplaner. Educa 2017." Opsia tutkittiin eri näkökulmista. Arvioinnista sai käydä puhumaassa Espoossa, Forssassa, Helsingissä, Kaarinassa ja Paimio-Sauvossa.  Lahdessa  kiinnosti uusi ops ja uusi johtajuus.  Kempeleellä työtavat. Sain avata opsin henkeä vanhemmille Espoossa (KoKo), ay-ihmisille Savonlinnassa ja Espoossa.  Ja muille opettajille mm. Helsingissä, Kaarinassa, Kajaanissa, Nurmijärvellä ja Pielavedellä. Sekä opiskelijoille Helsingissä. Euneoksen kursseilla valoa vietiin Eurooppaan.

Vuosi 2018

N
yt  uusi ops oli ulottunut jo 8. luokille. Koulutustarve oliselvästi laskenut. Itse opsista ei enää kaivattu yleisluentoja. Kauhajoki ja  Kouvola olivat kiinnostuneita oppivan yhteisön rakentamisesta. Hyvinvoinnin teema kiinnosti Pietarsaaressa ja Haapavedella. Toimintakulttuurin muutos Hämeenlinnassa ja Eurajoella. Oppiminen Heinolassa. Arviointi Salossa.

Opsiin sain perehdyttää myös poliitikkoja Keravalla, Keuruulla ja  Porissa.

Viimeinen varsinainen ops-keikka oli marraskuussa Luvian yhtenäiskoululla, jossa  sukelsimme  porukalla koulun toimintakulttuurin ja sen kehittämisen teemaan. Aikaa oli about 2,5 tuntia. Ops-ikkuna alkoi mennä kiinni, ja huomio siirtyy muihin teemoihin.

Ops "sivuteemana"  Tutor-opettaja ja NPDL-valmennuksissa

Keväällä 2016 alkoivat  Educoden  Tutor-opettavalmennukset. OPS-uudistus oli luonnollisesti mukana päivien ohjelmissa. Teemaa pureskelttin mm. seuraavissa paikoissa:  Helsinki. Hollola. Hämeenlinna (ITK) Järvenpää. Kankaanpää. Kokkola.Kotka. Kuopio. Lahti. Liminka. Lohja. Mäntsälä. Nurmijärvi, Oulu. Paimio. Sauvo. Tampere. Uusikaupunki. Vaasa. Vantaa. Virrat.

Niinikään opsia oli pakko käsitellä myös Educoden  NPDL - koulutuksissa Hämeenlinnassa, Keravalla, Kokkolassa. Lahdessa,  Turussa ja mm Vantaalla.

Ops-uudistuksen isokuva

Iso kuva, tiivistäminen, selkokielellistäminen olivat   satojen ops-luentojeni keskeiset työkalut. 500 sivua ei pysy mielessä. On tulkittava. Aina se ei osu. Matkan varrella ja eritysesti vuosien 2016-2019 NPDL- ja tutoropettajakursseilla  yritimme yhdessä opettajien kanssa tiivistää ops-uudistuksen pedagogiset ajovoimat  7:ään  meitä opettajia ammatissamme kehittymään haastaviksi helmiksi, isoiksi jutuiksi.

Jokaisessa näissä isossa jutussa koulujen tuli löytää omat askelmerkkinsä kohti utta opetusta, jossa sekä opettajat että oppilaat voivat uudella tavalla kukoistaa.

Syksy 2022

Opettajien perehdyttäminen  vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden julkaisemisesta käynnistyneeseen ops-prosessiin on hoidettu kanta.  Uuden opsin pohjalta on opetettu jo seitsemättä  lukuvuotta. Näiden vuosien aikana kai suurimmat muutokset ovat olleet (1) arviointiohjeiden uudistaminen, jossa formatiivinen ja summatiivinen arvointi erotettiin selkeästi toisistaan ja päivitettiin  päättöarvioinnin kriteeristö ja käynnistettiin vastaava työ 6.luokan osalta sekä (2) A1-kielen opetuksen varhentaminen 1. luokalla alkavaksi.

Vanhalla 10-vuotiskaavalla seuraavan opsin perusteiden laadinta olisi jo vauhdissa. Huhuja on, että prosessi alkaa kevään 2023 eduskuntavaalien jälkeen. Jos tutulla polulla mennään, niin ensin päivitetään pykäliä, sitten  valtioneuvosto tekee päätökset kasvatustavoitteista, oppiaineista ja tuntijaosta. Ja sen jälkeen alkaisi ops-perustetyö.

Mutta  on ollut komeaa saada olla mukana 2010-luvun ops-prosessissa. Hymyillen muistelen pikkutemppuja, joilla sai valmennukseen makuja: tarinoita juttuja, musaa, itse tehtyjä iMoviella leffoja ja eri appeilla oivaltamaan haastavia kuvia. Ja  erityisesti opettaja Jukka Jokirannaln opettajaroolihahmoja  kuljetan cilpiseissä mukanani....Palautekin on ollut pitkin matkaa ystävällistä. Joskus oikein liikuttavaakiin.

10 OPS-käskyä

JOS pitäisi tiivistää jakamani message 10 käskyyn, ehkä ne kuuluisivat näin:

  1. Lue perusteet - oikeasti- muuten harhaoppiset vievät sinua narusta. Lue sitä itse ja yhdessä kollegoiden kanssa. Puhukaa siitä.
  2.  Tulkitse perusteet. Älä ylitulkitse. Blandaa 96 % :inen pirtu koulun arkeen ja luokkasi todellisuuteen.
  3. Älä provosoidu, vaikka ops on kirjoitettu "hallinnoksi", ei suomeksi eikä pedagogiikan kielellä. Älä anna Orwellin paljastaman uuskielen hämätä itseäsi. Moni asia on tuttua ja jatkuu, vaikka sanat on jostain syystä vaihdetuu. Pidä kiinni omista käsitteistäsi.
  4. Hyväksy, että joudut tekemään kompromisseja yhteiskunnan antaminen lupausten ja mahdollisuuksien välillä juuri niiden oppilaiden hyväksi, jotka Sinulle on annettu.
  5.  Muista: ops on eräässä mielessä utopia, uljas tavoite, jota kohti mennään.  Se ei ole statukseltaan laki vaan pedagogis-hallinnollinnen suunnitteluasiakirja, tavoitteisto. Älä ahdistu sivu- ja asiamäärästä.  Rento hyppy.
  6. On hyvä noudattaa opsia. Vielä parempaa on  tukea sen avulla oppilaiden kasvua ja oppimista.
  7. Luota itseesi. Olet ammattilainen. Suomessa opettajuus on professio- niinkuin kirurgikin. Sinuun luotetaan. Siksi sinulla on pedagoginen vapaus. Oikeus tehdä itsenäisiä ratkaisuja.
  8. Ole  luottamuksen arvoinen.  Pedagoginen vapaus ei ole veto-oikeus koulutuspolitiikkaan vaan haaste käyttää omaa järkeä ja perustella ratkaisut.
  9. Anna anteeksi, että opsissa on tuhansia keskenään ristiriitaisia lupauksia. Tiedä, että koulun kuvitellaan olevan kaikkeuden keskus, ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Ymmärrä, ettei se voi sitä olla. Älä silti masennu. Valitse yksi askel kohti parempaa kerrallaan.
  10.  Kaikkein tärkeintä on välittää. Traditiota-  mutta sitäkin enemmän itse välittämistä.

OPS-vinkkejä

Opettajille suomeksi: 

http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2016/07/100-helppoa-ops-ideaa.html

Rehtoreille ja johtoryhmille:  

http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2016/07/noin-100-muutosreseptia-rehtoreille.html



Ei kommentteja: