Opetushallituksen väki haluaa kuunnella kentän ääntä lukuvuoden 2021-22 aikana tehdyn kriteerityön tuloksista. Voimassa olevia kasin kriteereitä on täsmennetty ja kaikkiin oppiaineisiin on laadittu kriteerit myös arvosanoille 5, 7 ja 9.
6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerien luonnokset ovat vielä 23.9 asti kommentoitavina.
Neljä kysymystä
Kommentoijille esitetään seuraavat kysymykset;
1. Mikä on näkemyksenne kriteeriluonnosten selkeydestä?
2. Ovatko osaamisen kuvausten jatkumot arvosanasta 5 arvosanaan 9 johdonmukaisia? Toivomme perusteluja
3. Miten mielestänne oppiaineiden arvosanojen 5 kriteeriluonnokset kuvaavat välttäviä tietoja ja taitoja?
4. Yleisiä kommentteja kriteeriluonnoksista.
Uusilla kriteereillä pyritään yhdenmukaistamaan ja
helpottamaan opettajien arviointityötä. Omissa kommenteissani halusin kiinnittää huomiota lähinnä kolmeen seikkaan:
- Onko arvosanoille asetettu vaatimustaso liian vaatimaton? Erityisesti toivon, että asiaa pohditaan arvosanan 5 osalta. Pärjääkö osaamisella, jossa oppilas tarvitsee apua ja ohjausta lähes joka taidossa 7. luokalla? Oman opettajakokemukseni perusteella väitän, että moni 6.luokkalainen yltää taidoissa jopa uutta luovaan tasoon.
- Pitäisikö erityisesti taito-ja taideaineiden kohdalla näkyä jo osaamista kuvaavissa lauseissa vahvemmin näiden oppiaineiden erityisluonne: taitoaineissa taitavuus ja taideaineissa myös luovuus ja esim. tuotosten esteettisyys?
- Luonnospaketissa on yhteensä 215 sivua taulukoita. Uskon, että alakoulussa aineenopettaja selviää hyvin noin 15 tavoitteen arvioinnista, mutta luokanopettajille arvioitavia taitoja/per oppilas on yli 200. Jos todistusarviointi ei saa perustua opiskelun ohessa tehtyihin formatiivisiin havaintoihin - niinkuin on kirjoitettu- vaan etukäteen ilmoitettuihin näyttöihin, työmäärä on melkoinen. Jos olettaa, että yhden taidon validiin ja reliaabeliin arviointiin menisi 5 minuuttia oppilasta kohti, niin yhden oppilaan todistusarvosanojen määrittämiseen tarvittaisiin noin 1000 minuuttia eli 17 tuntia. Ja 30 oppilaan osalta tarvittaisiin 500 tuntia eli 100 kpl 5-tunnin koulupäivää.
Tarkoitus on, että uusiin kriteereihin pohjautuva 6. vuosiluokan lukuvuosiarviointi tehdään ensimmäisen kerran keväällä 2024 - ei siis vielä ensi keväänä.
Tässä linkkejä OPH:n sivustolle, josta löytää tarkempia ohjeita:
- https://www.oph.fi/fi/uutiset/2022/perusopetuksen-kuudennen-vuosiluokan-lukuvuosiarvioinnin-kriteeriluonnokset
- https://www.oph.fi/fi/oppimisen-ja-osaamisen-arviointi-perusopetuksessa
- https://link.webropolsurveys.com/S/D8605CE4B1E88077 (linkki kyselyyn)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti