Päivitetty kokouksen jälkeen
Listan kuumin teema: selvitys lähikoulupilotista jätettiin pöydälle, kun esittelijän mikrofoni ei toiminut kunnolla. Selvitys olisi ilmeisesti pöydätty muutoinkin.
Toinen lämmin aihe oli Espoon kristillisen koulun kannatusyhdistys ry:n avustushakemus. Yhdistys pyysi Espoolta 677 772 euron avustusta pian valmistuvan uuden koulunsa kalustamiseen. Velvollisuutta antaa rahaa ei ole. Virkamiesesitys = EI voitti äänin 7-6 lisäysesityksen, jossa olisi luvattu jonkin verran apua. Hakemus hylättiin.
Lautakunnalle esiteltiin vastaus valtuustoaloitteeseen, jossa toivottiin kouluille yhtenäisestä toimintamallia kiusaamisen ja väkivallan ehkäisyyn. Espoon "Yhdessä vahvaksi yhteisöksi - Ei kiusaamiselle”- mallissa on 14 toimenpidettä. Lautakunta hyväksyi vastauksen, vaikka ei se nyt ihan yhtenäinen malli ole.
Kipinöitä hieman sinkoili jäsenten kesken, kun käsitelitin Sivistystoimen lausuntoaa Kiviruukin osayleiskaavaehdotuksesta, Puheenjohtaja halusi antaa ohjeita kaupunkisuunnittelulautakunnalle. Puheenjohtajan esityksestä lautakunta toivoi, että Kiviruukin palveluverkon aluevaraukset ovat riittävät huomioimaan läntisen Espoon päiväkoti, koulu ja lukiotarpeet pitkälle tulevaisuuteen. Kaava lähetettiin eteenpäin.
Espoolle annettiin kiitosta siitä, että kaupunki jatkaa 5-vuotiaitten maksutonta esiopetusta - toki pienelle ryhmälle - vaikka virallinen kokeilu päättyy.
Kehuja virkamiehet saivat suomenkielisen opetuksen tulosyksikön toimintakertomuksesta vuodelta 2020. Kyseessä on 64-sivuinen julkaisu, joka kertaa koronavuoden tapahtumia. Vakavaa huolta siinä herätti erityisesti yläkouluikäisten tyttöjen pahoinvointi ja krooninen pula koulupsykologieista. Joka 5. virka on täyttämättä.
Niinikään kiitosta tuli lausunnosta Opetushallitukselle ns. tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteiden luonnoksesta. Tämä TuVa liittyy opetusvelvollisuuden pidentämiseen. Lausunnossa kiinnitettiin huomiota tärkeisiin asioihin: kieli- ja opiskelutaitojen oppimista on vahvistettava. Peruskoulu on suoritettava loppuun.
Lautakunta pyysi valmistelemaan toimenpide-esityksen yrittäjyyskasvatuksen vahvistamiseksi espoolaisissa kouluissa.
.....................................................................................................
Alkuperäinen teksti
Espoon opetus-ja varhaiskasvatuslautakunta on kutsuttu tänään jo vuoden neljänteen kokoukseensa.
Lista on tällainen.
Kommentit Lobsterilla
1. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
2. Pöytäkirjan tarkastajan valinta
3. Sivistystoimen lausunto (Kiviruukki) osayleiskaavaehdotuksesta, alue 4 840400
Virkamiesesitys: Osayleiskaavasta annetut lausunnot eivät kuulu opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan toimivaltaan. Heh.
4. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen tarkistaminen ja viisivuotiaiden
Virkamiesesitys: Kyseessä siis 5-vuotiaiden lasten maksuttoman 20 viikkotunnin varhaiskasvatuksen kokeilu, joka päättyy. Espoo jatkaa toimintaa.
5. Viisivuotiaan maksuton 20 viikkotunnin varhaiskasvatus palvelusetelillä tuotetussa varhaiskasvatuksessa (kh-asia)
Virkamiesesitys: Perheen omavastuuosuus vähennetään palvelusetelin lapsikohtaisesta enimmäisarvosta. Palvelusetelipäiväkodeissa voi olla 5-vuotiaita lapsia, jotka osallistuvat ainoastaan maksuttomaan 20 viikkotunnin varhaiskasvatukseen. Esitys: palvelusetelin arvo on puolet (kerroin 0,5) palvelusetelin enimmäisarvosta.
6. Lausunto tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteista
Virkamiesesitys: Opn on pyytänyt lausuntoa tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteiden luonnoksesta. Liityy oppiveloollisuden pidentämiseen. (TUVA) yhdistää ns. kymppiluokam, lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen (LUVA) ja ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen (VALMA) nivelvaiheen koulutuskokonaisuudeksi. Sito kysyy mm.
- Miten Tuva, jos opiskelukielen taito ei ole riittävä
- Mietin? Koulutuksen järjestäjä voi perustellusta syystä ottaa myös ilman päättötodistusta olevan opiskelijan? Ilman todistusta ei voi hake 2. asteelle. Mahdollisuus suorittaa perusopetus???
- Eikö pitäisi olla ryhmät - erikseen aikuisille ja nuorille?
- Kielitaitoa!!!
- Mikä on minimi opintoviikkomäärä, johon on osallistuttava?
- Eikö velvollisuutta antaa erityisopetusta?
7. Espoon kristillisen koulun kannatusyhdistys ry:n avustushakemus
Virkamiesesitys: Kannatusyhdistys pyytää 677 772 euron avustusta uuden koulun ensikertaiseen kalustamiseen. Velvollisuutta tähän ei ole. Ei hyväksytä.
8. Valtuustoaloite kouluille yhtenäisestä toimintamallista 20 kiusaamisen/väkivallan ehkäisyyn, tilanteiden hoitoon ja viranomaisyhteistyöhön
Virkamiesesitys: Espoossa on jo suomenkielisellä puolella malli "Yhdessä vahvaksi yhteisöksi - Ei kiusaamiselle". 14 toimenpidettä:
- ... seurataan oppilaiden ja opiskelijoiden arkea ja jaksamista.
- ... on välineet, joilla toimia.
- ... on säännöt, jotka auttavat sekä ennaltaehkäisemään kiusaamista että puuttumaan siihen jämäkästi ongelmien jo alettua.
- ... jatkuva ryhmäyttäminen
- ... yläkoulun ja toisen asteen koulutuksen aloittavilla on tietoa opiskeluhuollon palveluista.
- ... kaikilla oppilailla ja huoltajilla on tiedossaan ja käytettävissään helppo tapa ilmoittaa huomioista kiusaamiseen liittyen.
- ... tunnistetaan eri toimijoiden roolit kiusaamisen ehkäisyssä. Toiminta kuuluu kaikille
- ... on ymmärrystä ja osaamista restoratiiviseen lähestymistapaan. Restoratiivinen lähestymistapa korostaa kohtaamiseen, keskusteluun ja yhteistyöhön perustuvaa myönteistä prosessia, jossa pyritään osapuolten välisen ymmärryksen lisääntymiseen. Se vahvistaa valmiutta haastavien tilanteiden sovitteluun rakentavasti, osallisuutta vahvistaen.
- Kiusaamisen kohteeksi joutuneella on nimettynä turvallinen aikuinen, joka auttaa ja tukee eteenpäin.
- kaikki otetaan mukaan kiusaamisen ehkäisyyn.
- Kiusatuksi tulleella op on mahdollisuus jakaa kokemuksiaan ja saada vertaistukea muilta.
- ..saa erityisesti nivelvaiheissa ja siirtymätilanteissa tukea ja ohjausta.
- Huoltajilla on tiedossaan, miten ... kiusaamista ehkäistään ja miten siihen puututaan.
- ... on selkeä toimintatapa kiusaamiseen puuttumiseen. Sovittu toimintamalli on oppilaiden, huoltajien sekä kaikkien koulun aikuisten tiedossa.
9. Erityisen tuen lähikoulupilotti
pykälä jäi pöydälle, koska esittelijän laitteet eivät toimineet
Virkamiesesitys : Väliarviointi erityisen tuen lähikoulupilotista merkitään tiedoksi. Ks.
10. Selitys hallinto-oikeudelle määräaikaisia virkasuhteita koskevassa asiassa
Asiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa.
11. Suomenkielisen opetuksen tulosyksikön toimintakertomus vuodelta2020
Kyseessä on 64-sivuinen julkaisu, joka kertaa vuoden tapahtumia
Omia kysymyksiäni ja kommenttejani
- Mikä on 70-20-10 -mallin osaamisen tuki- ja kehittämistyössä
- Espoossa 33 eri oppiaineiden ja erityisten osaamisalueiden kehittäjäopettajaa. Hienoa!
- Espoossa 17 espoolaista ops-agenttia
- Espoossa 3 alueellista varhenneun kielenopeuksen tutoria,. Hyvä!
- Oman äidinkielen opetusta annettiin 40 eri kielessä.
- Lukuvuoden 2019-2020 itsearviointikyselyt:
- Hyvinvointikartan tulokset osoittivat, että 5.-luokkalaiset voivat kokonaisuutena hyvin. 5. ja 8. luokan MOVE!-testauksen mukaan oppilaiden fyysinen toimintakyky on pääosin hyvä, useilla indikaattoreilla mitattuna parempi kuin koko maassa.
- Huolenaiheet liittyvät erityisesti yläkouluikäisiin tyttöihin, hyvinvointitulokset kaikilla mittareilla heikommat kuin pojilla tai alakoululaisilla. Yläkoulun tytöillä on erityisesti tunne- elämään, masennukseen, ahdistuneisuuteen ja uneen liittyviä huolenaiheita.
- Vieraskieliset oppilaat taas kokevat muihin oppilaisiin verrattuna enemmän kiusaamista ja yksinäisyyttä sekä muun muassa ravitsemusasioihin ja seksuaaliterveyteen liittyvää huol
- Kaikkien oppilaiden osallisuudessa on viel paljon kehitetävää
- Oppilaiden ja huoltajien mielestä etäopetusjakso sujui pääosin hyvin.Pieni osa oppilaista ja huoltajista vastasi kuitenkin etäopiskelun sujuneen huonosti.
- ALLU-testit 2. ja 4. luokan oppilaille: ulokset olivat hiukan edellistä vuotta paremmat. Tyttöjen ja poikien lukutaidon ero 4. luokalla on kuitenkin edelleen suuri
- Pisa 2018: 14 %:lla oppilaista lukutaito on peruskoulun päättövaiheessa niin heikko, että se ei riitä opiskeluun ja yhteiskunnassa toimimiseen.
- Peruskoulujen henkilöstökysely tammikuussa 2020. Opettajat viihtyvät työssään ja työyhteisössään hyvin. Koulujen johtamisen koetaan olevan pääosin hyvää, joskin tilanne vaihtelee kouluittain ja kouluasteittain. Alakoulun opettajia kuormittaa työssä eniten muuhun kuin oppituntien pitämiseen liittyvän työn määrä.
- Rehtorikyselyn mukaan rehtorit ovat tyytyväisiä esimiehiinsä, mutta opetustoimen ja linjojen johtamiseen liittyvät tulokset olivat rehtorikyselyssä vaihtelevia.
12.Suomenkielisen opetustoimen viranhaltijoiden sekä peruskoulujen ja lukioiden johtokuntien päätökset
Useita uusia rehtoreita on taas valittu. Onneksi olkoon tervetuloa:
Friisilä:Eeva Lumiaro
Jupperi:Pi Yli-Penttilä
Latokaski : Tuula Kristiina Merenheimo
Lähderanta: Päivi Anneli Parkkinen
Matinkylä: Anssi Iivonen
Niipperi Riitta Kekäle
Perkkaanpuusto: Tuomo Mikael Mäkitalo
Kolme uutta virka-apulaisrehtoreita on myös valittu. Onneksi olkoon tervetuloa:
Rastaala; Mirja-Riikka Helena Kilponen
Saunalahti: Aliisa Ranta
Kilonpuisto Kati Sippola
13. Suomenkielisen varhaiskasvatuksen viranhaltijoiden sekä varhaiskasvatusjaoston päätökset
14. Englanninkielisen opetuksen valintakokeen ajankohdan siirtäminen
Virkamiesesitys: Pidetään myöhemmin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti