SAIN osaan paljon hyviä ajatuksia Facebookin keskustelypalsoilla. Kiitos kaikille.
TÄSSÄ aakkosittain ohjeita/kysymyksiä asian puimiseen.
AINEENOPETTAJAT
yhteistyö on haasteellista aineenopetuksessa.k Mist yhteissuunnitteluaika ja ja sen korvaaminen?
ELOT
Miksi heidän toimenkuvansa on muutettu ja samalla lisätty opetusvelvollisuutta.
ERITYISOPETAJA
Miten onnistua, jos vain yksi erityisopettaja ja hänkin onollut pois marraskuusta maaliskuuhun eikä päteviä sijaisia ole?
Olisiko Espoo ensimmäinen suuri kaupunki, joka noudattaisi erityisopetuksen kelpoisuusehtoja?
3-PORTAINEN TUKI
Yleinen tuki+tehostettu tuki ei eräissä kouluissa tarkoita yhtään mitään. Tuen kolme eri porrasta pitäisi olla selkeät ja samat koulusta/rehtorista/erityisopettajasta riippumatta.
LISÄRESUSSI
Onko tulossa? Reilusti koulunkäynnin ohjaajia, erityisopettajia, psykologeja ja paljon pakollista koulutusta opettajille.
LUOKANOPETTAJA
Luokanopettajana en koe olevani aina tarpeeksi pätevä nykyistenkään luokkien opettamiseen.
MENETELMÄT
Erityisen/tehostetun tuen oppilaat ovat harvoin jos koskaan samasta puusta veistetyt: Menetelmiä tarvitaan useita ja aikaa kohtaamiselle.
OPETTAJAPULA
Haastavampien alueiden kouluihin voi olla kohta mahdoton saada päteviä opettajia ainakaan pidemmäksi aikaa.
OPPIMATERIAALI
Tarvitaan oppimateriaalia, jossa on eriyttäminen huomioitu riittävän hyvin
PAPERITYÖ
Teettää tolkuttomasti työtunteja, kun oppilaalle haetaan erityistä tukea tai siihen tehdään muutoksia.
PIENI/ISO LUOKKA
Iso luokka ei vain aina ole jokaiselle lapselle paras paikka - jotkut lapset ansaitsevat ja tarvitsevat pienemmän ryhmän ja koulutetun erityisopettajan kokoaikaisen tuen.
PILOTTI
Onko tämä oikeasti nää pilotti? Vai onko se jo määrätty?
RESURSSIT
Mikä on keskimääräinen resurssi?
RYHMÄ
Ryhmässä ei voi olla runsaasti tuettavia. Jo nyt opetusryhmissä voi joillain alueilla olla esimerkiksi kolmasosa s2-oppilaita ja tämän lisäksi tehostetun tuen oppilaita ja myös joku erityisen tuen oppilas.
TOTETUS
Toteutus on kentällä huono ja siihen suurin syy on resurssien puute sekä koulujen epätasa-arvoinen asema. On kouluja, joissa on vain yleisopetuksen luokkia (yhden tai kahden elan koulut). 300:lle oppilaalle kuraattori- ja psykologiresurssia alle 1pvä/viikko. Psykologia ei keväällä ole käytössä heidän hankalan tilanteen vuoksi. Avustajat sidottu sairaille lapsille. Resurssiopettaja vaihtuu yhtä päätä. Käytännössä Eli luokanopettaja on yksin ja riittämätön. Henkilökunta valmiiksi kisäväsynyttä,
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti