Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, maaliskuuta 08, 2021

Lähikoulupilotti jakaa mielipiteitä. Osa 2

SAIN osaan paljon hyviä ajatuksia Facebookin keskustelypalsoilla. Kiitos kaikille.

TÄSSÄ aakkosittain ohjeita/kysymyksiä asian puimiseen.

AINEENOPETTAJAT

yhteistyö on haasteellista aineenopetuksessa.k Mist yhteissuunnitteluaika ja  ja sen korvaaminen?

ELOT

Miksi heidän toimenkuvansa on muutettu ja samalla lisätty opetusvelvollisuutta.

ERITYISOPETAJA

Miten onnistua, jos vain yksi erityisopettaja ja hänkin onollut pois marraskuusta maaliskuuhun eikä päteviä sijaisia ole?

Olisiko Espoo ensimmäinen suuri kaupunki, joka noudattaisi erityisopetuksen kelpoisuusehtoja?

3-PORTAINEN TUKI

Yleinen tuki+tehostettu tuki ei eräissä kouluissa tarkoita yhtään mitään.  Tuen kolme eri porrasta pitäisi olla selkeät ja samat koulusta/rehtorista/erityisopettajasta riippumatta.

LISÄRESUSSI

Onko tulossa?  Reilusti koulunkäynnin ohjaajia, erityisopettajia, psykologeja ja paljon pakollista koulutusta opettajille.


LUOKANOPETTAJA

Luokanopettajana en koe olevani aina tarpeeksi pätevä nykyistenkään luokkien opettamiseen. 

MENETELMÄT

Erityisen/tehostetun tuen oppilaat ovat harvoin jos koskaan samasta puusta veistetyt: Menetelmiä tarvitaan useita ja aikaa kohtaamiselle.

OPETTAJAPULA

Haastavampien alueiden kouluihin voi olla kohta mahdoton saada päteviä opettajia ainakaan pidemmäksi aikaa.

OPPIMATERIAALI

Tarvitaan oppimateriaalia, jossa on eriyttäminen huomioitu riittävän hyvin

PAPERITYÖ

Teettää tolkuttomasti työtunteja, kun oppilaalle haetaan erityistä tukea tai siihen tehdään muutoksia. 

PIENI/ISO LUOKKA

Iso luokka ei vain aina ole jokaiselle lapselle paras paikka - jotkut lapset ansaitsevat ja tarvitsevat pienemmän ryhmän ja koulutetun erityisopettajan kokoaikaisen tuen.

PILOTTI

Onko tämä oikeasti nää pilotti? Vai onko se jo määrätty?

RESURSSIT

Mikä on keskimääräinen resurssi?

RYHMÄ

Ryhmässä ei voi olla runsaasti tuettavia. Jo nyt opetusryhmissä voi joillain alueilla olla esimerkiksi kolmasosa s2-oppilaita ja tämän lisäksi tehostetun tuen oppilaita ja myös joku erityisen tuen oppilas. 

TOTETUS

Toteutus on kentällä huono ja siihen suurin syy on resurssien puute sekä koulujen epätasa-arvoinen asema. On kouluja, joissa on vain   yleisopetuksen luokkia (yhden tai kahden elan koulut). 300:lle oppilaalle  kuraattori- ja psykologiresurssia alle 1pvä/viikko. Psykologia ei keväällä ole käytössä heidän hankalan tilanteen vuoksi. Avustajat sidottu sairaille lapsille. Resurssiopettaja vaihtuu yhtä päätä. Käytännössä  Eli luokanopettaja on   yksin ja riittämätön.  Henkilökunta valmiiksi kisäväsynyttä,


 



Ei kommentteja: