HELSINGIN yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on lukuvuodessa neljä periodia, joiden aikana voi suorittaa maisteriharjoittelun os. päättöharjoittelun. Korona-aikana suoritustapoja on ollut monenlaisia; On oltu oikeasti fyysisesi luokissa. On opetettu etää läppärillä. On kuviteltu, että opetetaan.
TÄMÄ kolmas periodi toteutettiin niin, että harjoittelijat olivat oikeasti luokissa - toki maskit päällä. Mutta didaktikko seurasi ne noin kuusi oppituntia Teamsilla ja kehui sitten etänä. Minä sain ohjattavaksi yhden parin. Heidän viiden viikon harjoittelunsa päättyy huomenna tiistaina.
ENSIMMÄINEN viikko oli ns. orientaatioviikko, jolloin he seurasivat ohjaavan opettajansa opetusta ja laativat hänen valvonnassaan neljän varsinaisen opetusviikon suunnitelmat. Tämän viikon aikana tehtiin myös henkilökohtainen oman opettajuuden kehittymissuunnitelma, ensimmäiset jaksosuunnitelmat ja viikkosuunnitelmat sekä tuntisuunnitelmia.
SITTEN opetettiin neljä viikkoa. Yhdessä ja erikseen.
HUOMENNA on siis lopputapahtuma. jossa kukin pari pitää pienen 10 minuutin esityksen loppu-porukalle. Ennen sitä kukin pari reflektoi hajoittelussa oppimaansa omn didaktikonsa kanssa Zoomilla. Loppukeskustelussa nostetaan esille harjoittelun aikana ja harjoitteluraportissa esille tulleita teemoja Keskustelua varten harjoittelijat ovat lähettäneet etukäteen raportin.
MINULLA ei ole harjoittelijoita pian alkavassa IV-periodissa, joten kokeilen sen kunniaksi huomenna hieman erilaista sessiota. Perästä kuuluu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti