Oikein tuli nostalginen olo, kun luki tuoretta, OPH:n julkaisemaa, opetusneuvosten Kimmo Koskinen ja Matti Ranta koordinoimaa raporttia "Perusopetuksen tutoropettajatoiminta Suomessa 2017-2019." Raportin aineisto perustuu mm. Opetushallituksen opetuksen järjestäjille tekemiin kyselyihin.
Toiminnan idea
Tutoropettajatoiminnan ideana oli tukea opettajien ammatillista kehittymistä ja osaamista työyhteisössä, lähellä opettajan arkea, matalan kynnyksen vertaistuella.
Rahoitus
Opetushallitus rahoitti perusopetuksen tutoropettaja- toimintaa vuodesta 2016 lähtien. Raportin mukaan tutortoiminta oli peruskouluissa tosi laajaa; Suomen lähes neljästäsadasta opetuksen järjestäjästä reilut 350 haki rahoitusta tutoropettajatoimintaan ainakin kerran. Lähes kaikille hakeneille myös myönnettiin avustusta jokaisella hakukierroksella. Yhteensä avustuksia jaettiin vuosina 2016-2019 noin 34 miljoonaa euroa. Rahoitus oli keskimäärin 25 000 euroa. Avustus kattoi 80 % hankkeen kokonaiskustannuksista.
Tuloksia
Valtionavustuksia sai käyttää tutoropettajien ja alueverkostojen tukemiseen. Jälkimmäisissä oli mukana 280 opetuksen järjestäjää kaikista Manner-Suomen kunnista. Verkostojen toteutettamissa valtakunnallisissa, alueellisissa ja kuntakohtaisissa koulutustapahtumissa kehitettiin tutoropettajatoiminnan käytäntöjä ja jaettiin osaamista
Suurin osa opetuksen järjestäjistä organisoi tutoropettajien koulutuksia sekä omatoimisesti että ostopalveluina. Vuosien mittaan oma osuus kasvoi.
Tuen myötä syntyi yli 2100 tutoropettajan verkosto, jonka tarjoaman tuen piirissä oli lähes 95 % perusopetuksen opettajista.
Toiminnassa saatiin lähteä paikallisista tarpeista. Resurssoinnissa ja siinä mitä ja miten asioita tehtiin, oli eri puolella Suomea suuria eroja. Keskimäärin yksi tutoropettaja ohjasi 22 opettajakollegaa. Tutoropettajien käytettävissä oleva työaika vaihteli yhdestä viikkotunnista päätoimiseen työskentelyyn . Keskimäärin työhön käytettiin 3 tuntia viikossa.
Tutor-opettajalta saatiin monenlaista tukea: kollegoiden henkilökohtaista ohjausta ja isomman joukon kouluttamista juuri niihin asioihin, mihin opettajat olivat sitä toivoneet saavansa. Tutor-opettajat jakoivat tutorointiin käytettävissä olleen työaikansa useimmiten opettajien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Osalla oli käytössä ajanvarausjärjestelmä. Jonkin verran jonkin huolta oli siitä, että resurssit kohdentuivat jo ennestään osaaville, ja passiivisempi opettajaryhmän jäi sivuun
Alkuvuosina sisällöissä painoui TVT:n haltuunotto, myöhemmin mukaan tuli myös muita opetussuunnitelmatyön teemoja kuten arviointi, monialaiset oppimiskokonaisuukset ja kouluyhteisön hyvinvointi.
Opetuksen järjestäjien arvion mukaan pisimmälle päästiin monipuolisessa teknologian käytössä, uuden opetussuunnitelman tuntemisessa ja vertaisoppimisessa. Sen sijaan opetuksen eheyttäminen, arviointiosaaminen jainnovaatiotaidot toteutuiva muita osa-alueita heikommin.
Konkreetisti hyöty näkyi mopettajien digitaitojen kehittämisessä niin, että koronaepidemian etäopetusjaksoista selvittiin hyvin.
Valtion tuen merkittävyys
Rahoitus on nyt päättymässä. Viimeiset valtionavustukset jaettiin vuoden 2019 lopussa ja niiden käyttöaika päättyy kesällä 2021. Opettajat toivovat toiminnalta pysyvyyttä ja jatkuvuutta. Nähtäväksi jää, millaisena onnistuneeksi ja vaikuttavaksi koettu toiminta sen jälkeen jatkuu. Opetuksen järjestäjät pitävät valionavustusten roolia erittäin tärkeänä tutoropettajatoiminnalle ja sen jatkuvuudelle. 95 % tukea saaneista aikoo kuitenkin jossain laajuudessa jatkaa toimintaa.
Vuonna 2019 tehtyyn kyselyyn osallistuneet opetuksen järjestäjät pitivät valtion tutoropettajien toimintaan suuntaamista tukitoimista tärkeimpinä rahoitusratkaisuja, alueellisia koulu- tustapahtumia sekä tutoropettajien ja tutoropettajatoiminnan tukimateriaaleja.
TUTOR-toiminta oli minustakin yksi parhaista Sipilä hallituksen ideoista.
Tässä linkki Oph:n sivuille
Ja tässä muutamaan lastuun samasta teemasta
- https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/11/ktl-kysyi-tutoreista-martti-vastasi.html
- https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2018/04/oph-selvitti-tutortoimintaa.html
- https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2017/11/vuoden-2017-tutor-opettaja-valmennukset.html
- https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2017/08/ensimmainen-tutor-opettaja-kurssi.html
- https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2017/03/educode-martin-opeilla-voimaa.html
- https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2017/01/tutor-opettaja-koulutukset-alkavat.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti