Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, tammikuuta 27, 2021

Tutor-opettajista 2016-2021

OLI ne hienoja aikoja, nuo tutor-opettajien valmennusvuodet 2017- 2020 Educoden/Editan matkasaarnaajana.

Oikein tuli nostalginen olo, kun luki tuoretta, OPH:n julkaisemaa, opetusneuvosten Kimmo Koskinen ja Matti Ranta koordinoimaa  raporttia "Perusopetuksen tutoropettajatoiminta Suomessa 2017-2019." Raportin aineisto perustuu mm. Opetushallituksen  opetuksen järjestäjille tekemiin kyselyihin.

Toiminnan idea

Tutoropettajatoiminnan ideana oli tukea  opettajien ammatillista kehittymistä  ja osaamista  työyhteisössä, lähellä opettajan arkea, matalan kynnyksen vertaistuella.

Rahoitus

Opetushallitus rahoitti perusopetuksen tutoropettaja- toimintaa vuodesta 2016 lähtien.  Raportin mukaan tutortoiminta oli  peruskouluissa tosi laajaa;  Suomen lähes neljästäsadasta opetuksen järjestäjästä reilut 350  haki  rahoitusta tutoropettajatoimintaan ainakin kerran. Lähes kaikille  hakeneille myös myönnettiin avustusta jokaisella hakukierroksella. Yhteensä avustuksia jaettiin vuosina 2016-2019 noin 34 miljoonaa euroa. Rahoitus oli keskimäärin 25 000 euroa. Avustus  kattoi  80 % hankkeen kokonaiskustannuksista.


Tuloksia

Valtionavustuksia sai käyttää  tutoropettajien ja  alueverkostojen tukemiseen. Jälkimmäisissä  oli mukana  280 opetuksen järjestäjää kaikista Manner-Suomen kunnista. Verkostojen toteutettamissa valtakunnallisissa, alueellisissa ja kuntakohtaisissa koulutustapahtumissa kehitettiin  tutoropettajatoiminnan käytäntöjä ja jaettiin osaamista

Suurin osa opetuksen järjestäjistä organisoi  tutoropettajien koulutuksia sekä omatoimisesti että ostopalveluina. Vuosien mittaan oma osuus kasvoi.

Tuen myötä syntyi yli 2100 tutoropettajan verkosto, jonka tarjoaman tuen piirissä oli lähes 95 % perusopetuksen opettajista. 

Toiminnassa saatiin lähteä  paikallisista tarpeista. Resurssoinnissa ja siinä mitä ja miten asioita tehtiin, oli eri puolella Suomea suuria eroja. Keskimäärin yksi  tutoropettaja ohjasi 22 opettajakollegaa. Tutoropettajien käytettävissä oleva työaika vaihteli yhdestä viikkotunnista päätoimiseen työskentelyyn . Keskimäärin  työhön käytettiin 3 tuntia viikossa.

Tutor-opettajalta saatiin  monenlaista tukea: kollegoiden henkilökohtaista ohjausta ja  isomman joukon kouluttamista juuri niihin asioihin, mihin opettajat olivat sitä toivoneet saavansa. Tutor-opettajat jakoivat tutorointiin käytettävissä olleen työaikansa useimmiten opettajien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Osalla oli käytössä ajanvarausjärjestelmä. Jonkin verran jonkin huolta oli siitä, että resurssit kohdentuivat jo ennestään osaaville, ja  passiivisempi opettajaryhmän jäi sivuun

Alkuvuosina  sisällöissä  painoui  TVT:n haltuunotto, myöhemmin  mukaan tuli myös muita opetussuunnitelmatyön teemoja kuten arviointi, monialaiset oppimiskokonaisuukset  ja  kouluyhteisön hyvinvointi.

Opetuksen järjestäjien arvion mukaan pisimmälle  päästiin monipuolisessa teknologian käytössä, uuden opetussuunnitelman tuntemisessa ja vertaisoppimisessa. Sen sijaan opetuksen eheyttäminen, arviointiosaaminen jainnovaatiotaidot toteutuiva  muita osa-alueita heikommin.

Konkreetisti  hyöty näkyi mopettajien digitaitojen kehittämisessä niin, että koronaepidemian etäopetusjaksoista  selvittiin hyvin.   

Valtion tuen merkittävyys

Rahoitus on nyt päättymässä.  Viimeiset valtionavustukset jaettiin vuoden 2019 lopussa ja niiden käyttöaika päättyy kesällä 2021. Opettajat toivovat toiminnalta  pysyvyyttä ja jatkuvuutta. Nähtäväksi jää, millaisena onnistuneeksi ja vaikuttavaksi koettu toiminta sen jälkeen jatkuu. Opetuksen järjestäjät  pitävät valionavustusten roolia erittäin tärkeänä tutoropettajatoiminnalle ja sen jatkuvuudelle. 95 % tukea saaneista aikoo kuitenkin jossain laajuudessa jatkaa toimintaa.

Vuonna  2019 tehtyyn kyselyyn osallistuneet opetuksen järjestäjät pitivät valtion  tutoropettajien toimintaan suuntaamista tukitoimista tärkeimpinä rahoitusratkaisuja, alueellisia koulu- tustapahtumia sekä tutoropettajien ja tutoropettajatoiminnan tukimateriaaleja.  

TUTOR-toiminta oli minustakin  yksi parhaista Sipilä hallituksen ideoista.

Tässä linkki Oph:n sivuille

https://www.oph.fi/fi/uutiset/2021/tutoropettajatoiminnasta-syntynyt-jatkamisen-arvoisia-toimintamalleja

Ja tässä muutamaan lastuun samasta teemasta


Ei kommentteja: