OPETUSHALLITUS käynnisti tänään 50:n koulutustilaisuuden sarjan teemalla "Apua arviointiin". Tämänpäiväisen 1,5 tunnin Teams-session otsikkona oli:
Arvioinnin tehtävät ja arvioinnin yleiset periaatteet
SUOMEKSI: nyt selkosuomennettiin perusteiden lukua 6. Sessioon oli ilmoittautunut yli 300 osallistujaa, "paikallakin" meitä oli noin 180.
Kouluttajaparina olivat opetusneuvokset Hanna Pohjonen ja Marjo Rissanen. Hyvin kouluttivat.
KERTASIMME 6. lukuun ”Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa” keskeisiä kohtia ja siihen tehtyjä muutoksia. Näitä olivat:
1) Arvioinnin kohteena ovat oppiminen, osaaminen, työskentely ja käyttäytyminen.
2) Lainsäädännön mukaan perusopetuksessa arviointia on - vain - kahdenlaista, formatiivista ja summa-tiivista. Kumpikin on tavoiteperustaista.
3) Formatiivisen ja summatiivisen arvionnin eroa haluttiin terävöittää, koska ne olivat menneet sekaisin.
Formatiivisen arvioinnin kohteena on oppiminen. Se suuntaa tulevaisuuteen. Se tukee oppimista ja oppimaan oppimista. Se on sponttaania ja myös systemaattista. Sen työkaluja ovat opettaja palautteen lisäksi oppilaiden itsearviointi ja vertaispalaute. Formatiivista palautetta ei tarvitse dokumentoida.
Kouluttajat korostivat, ettei ns. ole olemassa ns. jatkuvaa arviointia.
Summatiivisen arvioinnin kohteena on osaaminen. Siinä ei saa ottaa huomioon yrittämistä. Se katsoo taaksepäin ja nykyhetkeen. Mitä on opittu? Mitä osataan? Summatiivisen arvioinnin pohjalta annetaan todistukseen arvosana tai sanallinen arvio. Summatiivinen arvio on annettava vähintään kerran lukuvuodessa. Se annetaan koko lukuvuoden suoriutumisesta.
Nimenomaan summatiivisessa arvioinnissa tulee olla yhteiset periaatteet, yhtenäiyyttä ja selkeyttä. Arvosana ei saa tulla yllätyksenä, ei myöskään huoltajille. Tavoitteet on selvitettävä, sanoitettava oppilaille.
4) Arviointia tulee tehdä monipuolisin menetelmin.Näitä ovat mm. esitelmät, esseet, kokeet, portfolio, ryhmäkokeet....
5) Arviointia ohjaa kuusi periaatetta. Nämä ovat :
1 yhdenvertaisuus
2 avoimuus, yhteistyötä ja osallisuutta
3 suunnitelmallisuus ja johdonmukaisus - ei kohdistu persoonaan, ei verrata toisiin
4 monipuolisuus
5 perustuu vuosiluokkaistettuihin tavoitteisiin
6 huomioon ikäkausi ja edellytykset.
6) Käyttäytymisen arvioinnissa ei ole valtakunnallisia tavoitteita tai kriteereitä. Tavoitteet määritellään kouluissa niiden järjestyssääntöjen pohjalta. Käyttäytymisessä ei arvioida oppilaan persoonaa vaan sen ilmiasua. Oppilaan käyttäytyminen ei saa vaikuttaa oppiaineiden arvosanoihin.
Jos käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti, arvio sijoitetaan erilliseen liitteeseen.
7) Työskentelyä ei arvioida erikseen, vaan oppiaineiden kautta. Eri aineissa vaaditaan erilaisia työskentelytaitoja. Yleisesti niitä ovat suunnittelu, työhön osallistuminen ja työn arviointi.
8) Laaja-alaista osaamista ei arvioida erikseen vaan aineiden kautta.
9) Monialainen oppimiskokonaisuus otetaan huomioon, jos se on muodostettu oppiaineiden tavoitteiden pohjalle. Se otetaan silloin huomioon niissä oppiaineissa, jotka ovat mukana.
KIITOS.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti