Perhe-elämätaidoista voi olla hankalaa puhua. Uudessa normaalissa yhdessä pysyvä perhe alkaa olla epänormaali, vanhan-aikainen?
Moralisoimatta ketään tai mitään, pohdin miksi sellaiset kysymykset kuten. miten kohdata ihastuminen, rakastuminen, miten suhtautua rakastumisen tunteen hiipumiseen, miten ratkoa parisuhteen ja perheen arjen haasteita rakentavasta ja kestävästi eivät ole yhteiskunnan kannalta niin tärkeitä, että niille pitäisi opetussuunitelmissa varata omaa aikaa. Minusta olisi.
TEIN sanahaun nykyisiin opetussuunnitelman perusteisiin. Kuinka monta osumaa eräisiin perhe-kasvatsutaitoihin löysin?
- Avioero -
- avioliitto 1
- ihastuminen -
- isyys -
- kodin--alkuosalla kotikasvatukseen liityvää -
- murrosikä 2
- parisuhde -
- perhekasvatus -
- rakastuminen -
- rakkaus 1
- raskauden ehkäisy -
- seksuaali- 9
- uusperhe -
PERHE toki esiintyy sanana opetussuunnitelmassa. Sen kanssa tehdään yhteistyötä. Eri kielissä opetellaan siihen liityvää sanastoa. Historiassa tutkitaan oman perheen ja suvun historiaa. Kemiassa tutkitaan kodin kemikaaleja. Uskonto opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Yhteiskuntaopissa tarkastellaan perhettä yhteiskunnan näkökulmasta ja käsitellään mm. perheiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämistä sekä työntekoa ja yrittäjyyttä perheen kannalta. Terveystiedon yhtenä teemana ovat perheen terveyskäsitykset.
Seksuaalikasvatusta ja lisääntymistä käsitellään YPIssä 3-6 -luokilla sekä terveytiedossa - siellä myös murrosikää- 7-9-luokilla. Katolisessa uskonnossa pohditaan kirkon opetusta synnistä ja sen olemuksesta seksuaalisuuteen,
Vähän väljemmin perhekasvatukseen liittyvät tunnetaidot. Niitä käsitellään useassa aineessa. Liikunnassa ohjataan oppilasta... säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen. Ympäristöopin ja uskonnon opetuksessa ja toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa harjoitellaan vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Alkuopetuksen uskonnon Hyvä elämä-sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. Musiikissa kannustetaan oppilasta tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen.
ERÄISTÄ oppiaineista löytyy jo haastavampiakin viittauksia perhekasvatukseen. Katolisessa uskonnossa pohditaan 7-9-luokilla kirkon opetusta synnistä ja sen olemuksesta yksilön, kirkon ja yhteiskunnan kannalta sekä seksuaalisuuteen, avioliittoon ja perheeseen liittyviä moraalikysymyksiä. Ortodoksisessa uakonnossa jo alkuopetuksessa pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten ... rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin.
LAAJA-ALAISISTA taidoista - jotka tietyllä tavalla vastaavat entisiä aihekokonaisuuksia - osumia tuli kahteen:
- L2: Oppilaita ohjataan arvostamaan oman perheensä ja yhteisönsä sekä muiden perinteitä ja tapoja.
- L3: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: saavat mahdollisuuden … kehittää tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. … tuetaan tunnetaitojen kehittymistä.
Perhekasvatus aiemmin peruskoulussa
1970
PERUSKOULUN kolmessa ensimmäisessä opetussuunnitelmassa perhekasvatuksella oli - ei oppiaineen niinkuin usein kirjoitetaan- vaan vapaaehtoisen aihekokonaisuuden status.
Ensimmäisessä opetussuunitelmassa POPS 1970 tavoitteena oli kasvattaa perheenjäseneksi. Sari Vesikansan väitöstutkimuksen (2009) mukaan POPS-mietinnössä esitettiin, että perhekasvatukseen liittyviä kysymyksiä tulisi käsitellä jonkin verran kaikilla luokka-asteilla läpäisyperiaatteella. Viimeisellä luokalla tuli olla kaikille oppilaille yhteinen lasten hoitoa ja kasvatusta käsittelevä kurssi. Todellisuudessa opetus osoittautui toisissa tukimuksissa hajanaiseksi. Puutteellisinta oli opetus lasten hoidossa ja kasvatuksessa.
1985
PERUSKOULUN toisessa opetussuunnitelmassa vuoden 1985 POPissäa se jäi oppiainejaossa kotitalousopettajien tehtäväksi. Perhekasvatus oli kuitenkin edelleen yksi vapaaehtoisista aihekokonaisuuksista. Opsisssa annettiin vihjeitä mm. perhekasvatuksen toteutamiseksi. Muita olivat kansainvälisyyskasvatus, ympäristökasvatus, kuluttajakasvatus, joukkotiedotuskasvatus, terveyskasvatus ja laillisuuskasvatus. Murroikää käsiteltiin kansalaistaidossa 5-6-luokilla ja oppilanohjauksessa 7-luokalla.
1994
Perhekasvatus oli mukana vuonna 1993 tuntijakouudistuksen valmistelussa, mutta päätöksessä vähennettiin kotitaloutta yhdellä vuosiviikkotunnilla, eikä perhekasvatusta enää mainittu säädöksessä erikseen.
Peruskoulun kolmannessa opetussuunnitelmassa vuonna 1994 perhekasvatus oli silti yhä yksi ohjeellisiksi tarkoitettuja ns. aihekokonaisuuksia.Perhekasvatuksella tuettiin lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä kohti aikuisuutta ja luotiin pohjaa perhe-elämässä onnistumiselle. Sitä käsiteltiin lapsen ja nuoren kehitykseen luontevasti sopivissa yhteyksissä. Perhekasvatuksessa oppilaan ajateltiin saavan valmiuksia toimia perheen jäsenenä.
Huoli perhekasvatuksen asemasa kuitenkin oli herännyt. Kansanedustaja Päivi Räsänen jätti vuonna 1996 toivomuslaoitteen perhekasvatuksen ja latenhoidon saamiseksi perukoulu oppiaineeksi. Aloitteessa hän kirjoittaa:
" Nykyisin nuoret vanhemmat ovat usein vailla lastenhoitokokemusta sekä valmennusta vanhemmuuteen... Myös monet perheiden kriisit, kuten avioerot, yksinhuoltajuus ja työttömyys, aiheuttavat ihmissuhdevaikeuksia, ja perhe-elämäntaidot jäävät puutteellisiksi, koska hyviä malleja ei välttämättä ole. Peruskoulun tulisi nykyistä enemmän valmentaa oppilaita vastuuseensa ja tehtäväänsä vanhempina."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti