Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, joulukuuta 09, 2020

Nuuksion koulu vaarassa











KUVAKAAPPAUS Espoo.fi- sivustolta.

T
ÄNÄÄN kokoontuu Espoon opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta. Ehdottomasti tärkeä asia listalla on  oikaisuvaatimus lautakunnan päätökseen, että Nuuksioon ei oteta ensi lukuvuodeksi ekaluokkalaisia.  Sain juuri kirjeen, johon Nuuksion koulun hekilökunta on koonnut omia näkemyksiään.  Osa lautakunnan jäsenistä  arvostaa vanhempien ja henkilökunnan näkemyksiä. Toivottavasti enemmistö.

Arvoisa opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsen!

Me, Nuuksion koulun henkilökunta, haluamme tuoda julki näkemyksemme Nuuksion koulun tilasta. Haluamme myös selventää muutamia nyt julkisuudessa vellovia villejä väitteitä koulustamme.

  • Nuuksion koulun oppilashuoltoresurssit ovat laskennallisesti samansuuruiset kuin muissakin Espoon kouluissa. Psykologiin, kuraattoriin ja terveydenhoitajaan saadaan tarvittaessa yhteys päivittäin. Erityisopettaja on koululla yhden päivän viikossa.
  • Koulumme kaikki vessat ovat sisävessoja. (Kahteen välituntivessaan on käynti ulkokautta, mikä sekin on kätevää, välitunneilla on helppoa ja nopeaa mennä vessaan.)  
  • Vesi tuodaan koululle autolla, mutta tämä ei vaikuta käytännön tasolla koulun arkeen mitenkään; vesi tulee normaalisti hanoista.
  • Koulumme liikuntasali on pieni, mutta meillä ON liikuntasali, joka on päivittäin kovassa käytössä, ja oppilasryhmämmehän ovat pieniä, joten mahdumme kyllä saliin liikkumaan. Olemme myös vuosittain käyneet Solvallan sisähallissa urheilemassa, mikä mahdollistaa suuremmatkin pallopelit. 
  • Koulumme sisäilma on todettu terveeksi.

Huomioita Nuuksion pienessä koulussa 

  • Kaikki opettajat tuntevat jokaisen oppilaan ja usein myös heidän perheensä. Kodin ja koulun yhteistyö toimii sujuvasti, kun perheet ovat tuttuja vuosien takaa. 
  • Oppilaiden erityistarpeiden huomioiminen ja eriyttäminen ovat helppoa.
  • Monille oppilaille on oppimisen kannalta tärkeää, ettei ihmismäärä ympärillä ole liian suuri. Turvallisuuden tunnetta luo myös se, että jokainen lapsi tuntee kaikki koulun opettajat hyvin ja myös toiset oppilaat yli luokkarajojen.
  • Pienessä kouluyhteisössä on helpompi havaita mahdollinen kiusaaminen ja puuttua siihen tehokkaasti. Arkipäivän toiminnassa pystymme tarttumaan herkästi ja joustavasti erilaisiin oppilaiden orastaviin ongelmiin jo ennen kuin ne kasvavat liian suuriksi. Näin edesautamme oppilaiden ja kouluyhteisön hyvinvointia. 
  • Nuuksion koulussa jokainen oppilas huomioidaan yksilöllisesti ja opetuksessa on mahdollista tehdä joustavia pedagogisia ratkaisuja sekä järjestelyjä ryhmittelyjen suhteen. Toiminta yli luokkarajojen on Nuuksion koululaisille arkipäivää.
  • Pienessä koulussa uusien toimintatapojen käyttöönotto on helppoa ja nopeaa. Uudet pedagogiset opetussuunnitelman mukaiset opetusjärjestelyt ja toimintatavat on helppo ottaa käyttöön ja toteuttaa lyhyellä aika välillä koko koulun osalta. Monialaisia oppimiskokonaisuuksia olemme voineet toteuttaa koko koulun yhteisinä projekteina työskennellen ryhmissä 1-6-luokkalaisten kesken.
  • Arviointi on monipuolisempaa, kun melkeinpä kaikki opettajat opettavat ja arvioivat kaikkien luokkien oppilaita.
  • Oppilashuoltopalvelut Nuuksion koulussa ovat riittävät. Tarvittaessa terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi ovat tavoitettavissa päivittäin.
  • Henkilökunnan saumaton yhteistyö on vaivatonta ja nopeaa.  Henkilökunta on kokenut työympäristön innostavana, rauhallisena, omien pedagogisten ideoiden toteuttamista kannustavana, oppilaiden ja opettajien hyvinvointia sekä työssä jaksamista tukevana. 
  • Nuuksion koulun ympäristö mahdollistaa muun muassa liikuntatunnin (esim. hiihto/luistelu/maastojuoksu/suunnistus) aloittamisen suoraan koulun pihalta. Ulkoluokkapedagogiikkaa pystytään hyödyntämään päivittäin. Koulun tiloissa joustava ryhmittely sujuu helposti ja oppimista auttaen. Muutoksiin ja tilantarpeisiin voidaan reagoida nopeasti. Eriyttämiseen tarvittavat tilat järjestyvät sujuvasti.Luokkatilat ovat viihtyisät ja tilavat oppilasmäärän nähden. Koululle mahtuisi lisääkin oppilaita.Koulun tietotekniset välineet ovat nykyaikaiset ja riittävät. Tietoliikenneyhteydet ovat erittäin hyvät.
  • Koulu tekee yhteistyötä kyläläisten kanssa, tällaisesta kouluperinteestä olisi ikävä luopua. Esimerkiksi erään oppilaan vaari tekee vuosittain luisteluradan lähijärvelle ja eläkkeellä oleva keittäjämme vierailee yhä hoitamassa oppilaiden kanssa kukkia. Hän myös kertoo oppilaille koulun historiasta ja näin ylläpitää yhteisöllisyyttä sukupolvien välillä. Oppilaiden arvostus koulua ja sen historiaa kohtaan kasvaa, kun omat vanhemmat ja isovanhemmat ovat käyneet samaa koulua. Se tuo jatkuvuuden kokemusta. Vuosittain koululla järjestettävä Kevättempaus kokoaa kyläläisiä yhteen. Oppilaat saavat tuolloin toimia vastuutehtävissä ja olla osana kylätapahtuman järjestämistä. 
  • Koulun juhlat kokoavat yhteen perheitä ja vahvistavat kyläläisten yhteisöllisyyttä.
  • Koulumme pystyy helposti ottamaan vieraita ja harjoittelijoita vastaan. Osalla Nuuksion koulun oppilaista on jo nyt kohtuullisen pitkä koulumatka, joka yhä pidentyisi Karhusuon kouluun siirryttäessä. Taksioppilaiden määrä lisääntyisi ja tietysti samalla kustannukset. Pitkä koulumatka haittaa myös lasten iltaharrastamista, kun kotona ei enää ehdi käymään ennen harrastuksiin siirtymistä.
  • Espoon oma Helmi: Nuuksion koulu, joka tunnetaan muuallakin Suomea. ”Se on se kyläkoulu Nuuksion kansallispuiston kyljessä.” Tämä on Espoon kaupungin imagolle tärkeä. Tätä voisi hyödyntää myös kansainvälisessä toiminnassa.

Terveisin Nuuksion koulun henkilökunta

LIITEENÄ oli vielä dosentti Eira Korpisen mielipidekirjoitus Äänekosken kaupunginsanomissa 10.12.2016. Loukkaamatta liikaa tekijänoikeuksia, muutama nosto sieltä:

  • Maailmanpankki puhuu pääoman eri lajeista, kuten luontopääoma, fyysinen pääoma, sosiaalinen ja inhimillinen pääoma sekä taloudellinen pääoma.
  • Kyläkoulujen kohdalla voidaan puhua erityisen monenlaisesta pääomasta. Koulujen luonnonläheisyyttä voidaan hyödyntää monin tavoin opetuksessa ja se jättää läpi elämän kestävät jäljet ihmisen identiteettiin.
  • Sosiaalinen pääoma on kyläkoulujen erityisvahvuus; kyläläisten yhteistyöllä, eri-ikäisten yhdessä toimimisella sekä kokoontumisilla, talkootyöllä ym. myös suuri taloudellinen merkitys. 
  • Kyläkoulujen yhteydessä puhutaan ”pienuuden suuruudesta”. Mikä on pienuuden ’salaisuus’? Oleellisinta on, millainen pedagogiikka toteutuu pienessä koulussa? Millainen opiskeluympäristö, ilmapiiri, ihmissuhteet, vuorovaikutus ym. on mahdollista rakentaa pieneen kouluyksikköön?
  • Sadat tutkimusyhteenvedot ovat osoittaneet, että pienten koulujen oppilaat pärjäävät yleensä paremmin jatko-opinnoissa; ne kasvattavat sitoutuneita ja parempia kansalaisia.
  • Pienet koulut ovat huomattavasti turvallisempia kuin suuret koulut.   
  •  Modernin tieto- ja viestintäteknologian avulla voidaan saavuttaa suuren koulun ’etu’ eli opetusohjelman laajempi valinnanmahdollisuus.’









EI löytynyt enemmistöä.  Äänestystulos:  9- 4.  Oikaisuvaatimus hylättiin. Nuuksion ei perusteta ensi lukuvuodeksi ekaluokkaa.  Nyyh!


Ei kommentteja: