Vain elämää varten - oppimisen erikoismessut 17.3.2016
Opetusalan ja varhaiskasvatusalan ammattilaisten päivä.
Kumppanuustalo - Hämeenlinna
Kirjastokatu 1, 13100 Hämeenlinna
OHJELMA
Opetusalan ja varhaiskasvatusalan ammattilaisten päivä.
Kumppanuustalo - Hämeenlinna
Kirjastokatu 1, 13100 Hämeenlinna
OHJELMA
- 12.00-12.30 MESSUJEN AVAUS. Tervetuloa, Satu Heinonen KAHEO ry ja Kati Vaari Leijonaemot ry. Avaussanat, Nikke Keskinen, palvelupäällikkö, Hämeenlinnan kaupunki/lasten ja nuorten palvelut
- 12.30-14.00 OSALLISUUTTA ETSIMÄSSÄ - MITEN OSALLISTAA KOULULAISET ARKEENSA? Luennoitsijana palvelupäälikkö Noora Herranen Hämeenlinnan lasten ja nuorten palvelut
- 14.00-14.30 TAUKO - mahdollisuus kahvitteluun ja näytteilleasettelijoiden tuotteisiin tutustumiseen. Luentosalissa esitellään Erityistä vertaisuutta -hanketta ja Meidän luokka toimintaa
- 14.30-16.00 ILMIÖMÄINEN MUUTOS JA OPETTAJUUDEN MUUTOS ILMIÖNÄ. Luennoitsijana KM, opinto-ohjaaja Juha Lahtinen
- 16.00-16.10 TAUKO. Mahdollisuus kahvitteluun ja näytteilleasettelijoiden tuotteisiin tutustumiseen. Luentosalissa esitellään Erityistä vertaisuutta -hanketta ja Meidän luokka toimintaa
- 16.10-16.45 ENSIN KEHO, SITTEN ÄÄNI - ÄÄNENHUOLTO HARJOITUKSIA
- Luennoitsijana Mum, musiikkikasvattaja, laulupedagogi, Folkjam-ohjaaja Marjuska Santala
- 16.45-17.00 MIKÄ IHMEEN KAHEO? Tiedottaja Satu Heinonen, Kanta-Hämeen Erilaiset Oppijat ry
- 17.00-17.15 MESSUJEN PÄÄTÖSSANAT. Kati Vaari Leijonaemot ry
- Iltaluento: 17.30-19.00 Miten koulu muuttuu? Kohti pedagogisesti esteetöntä koulua. Luennoitsijana opetusneuvos, KT Martti Hellström
................
PERÄSTÄ taas kuuluu, sanoo torvensoittaja. Kuinka homma lopulta sujui?
Terveisiä Hämeenlinnasta. Nyt jo kotona. 90 minuutin luentoa pedagogsesti esteettömästä koulusta oli kuuntelemassa kolmisenkymmentä opettajaa ja muuta aikuista. Pedagoginen esteettömyys osoittautui tärkeillä arvoilla latautuneeksi käsitteeksi. Sali keskusteli aktiivisesti ja puhui viisaasti. Oli hienoa saada vaihtaa ajatuksia.
LUENNON juoni eteni aakkosittain. Esim. näitä asioita pohtimalla voimme tunnistaa ja poistaa esteitä jokaisen - ihan jokaisen - oikeudelta löytää omat vahvuutensa ja saada kukoistaa. Täydennetty fb-keskustelun pohjalta.
A = Arviointi!!!!!! On ihan eri juttu kuin arvostelu. Arviointi, joka kohdistuu relevantteihin asioihin.
B = Boys? Sorretaanko poikia? Sortuvatko pojat?
D = Design for all: ei yhtä ainoaa ratkaisua kaikille
E = Edellytysten mukaan; Eriyttäminen.
F = Fiksuja kompromisseja
G = Girls? Tytöt saavat hyvät todistukset- mutta kuinka heidän käy työelämässä?
H = Harrastus, joka tuo energiaa, jokaiselle
I = Integraatiosta inkluusioon
J = Johdolla on vastuu esteiden tunnistamisesta ja poistamisesta
K = Kouluympäristön esteettömyys
L = Liikenne sisällä ja ulkona, liikkumisen vapaus
M = Mahdollisuudet kaikille; mahdollisuus valita oma tapa oppia ja antaa näyttäö osaamisesta.
N = Nobody. Ei yhtään oppiasta, joka on toisille ilmaa.
O = Omalla tavalla oppimisen oikeus. Opetussuunnitelmanmukaisuus. Opettajakin voi olla este (puhe jää päälle?)
P = Pedagoginen vapaus ja vahva vastuu
R = Roolien murros. Oppilas oman oppimisensa subjektiksi
S = Suupuolten moninaisuus
T = Tasa-arvo. Tuki. Temperamentin huomiointi.
U = Uskonnollisista syistä eriyttäminen
V = Vahvuudet. Vapaa työjärjestys. Vapaus muodostaa oppimisryhmiä. Välittäminen. Ihan jokaisesta. Välineet, jotka ovat aina mukana.
Y = Yhteiset tavoitteet. Ymmärrys.
Terveisiä Hämeenlinnasta. Nyt jo kotona. 90 minuutin luentoa pedagogsesti esteettömästä koulusta oli kuuntelemassa kolmisenkymmentä opettajaa ja muuta aikuista. Pedagoginen esteettömyys osoittautui tärkeillä arvoilla latautuneeksi käsitteeksi. Sali keskusteli aktiivisesti ja puhui viisaasti. Oli hienoa saada vaihtaa ajatuksia.
LUENNON juoni eteni aakkosittain. Esim. näitä asioita pohtimalla voimme tunnistaa ja poistaa esteitä jokaisen - ihan jokaisen - oikeudelta löytää omat vahvuutensa ja saada kukoistaa. Täydennetty fb-keskustelun pohjalta.
A = Arviointi!!!!!! On ihan eri juttu kuin arvostelu. Arviointi, joka kohdistuu relevantteihin asioihin.
B = Boys? Sorretaanko poikia? Sortuvatko pojat?
D = Design for all: ei yhtä ainoaa ratkaisua kaikille
E = Edellytysten mukaan; Eriyttäminen.
F = Fiksuja kompromisseja
G = Girls? Tytöt saavat hyvät todistukset- mutta kuinka heidän käy työelämässä?
H = Harrastus, joka tuo energiaa, jokaiselle
I = Integraatiosta inkluusioon
J = Johdolla on vastuu esteiden tunnistamisesta ja poistamisesta
K = Kouluympäristön esteettömyys
L = Liikenne sisällä ja ulkona, liikkumisen vapaus
M = Mahdollisuudet kaikille; mahdollisuus valita oma tapa oppia ja antaa näyttäö osaamisesta.
N = Nobody. Ei yhtään oppiasta, joka on toisille ilmaa.
O = Omalla tavalla oppimisen oikeus. Opetussuunnitelmanmukaisuus. Opettajakin voi olla este (puhe jää päälle?)
P = Pedagoginen vapaus ja vahva vastuu
R = Roolien murros. Oppilas oman oppimisensa subjektiksi
S = Suupuolten moninaisuus
T = Tasa-arvo. Tuki. Temperamentin huomiointi.
U = Uskonnollisista syistä eriyttäminen
V = Vahvuudet. Vapaa työjärjestys. Vapaus muodostaa oppimisryhmiä. Välittäminen. Ihan jokaisesta. Välineet, jotka ovat aina mukana.
Y = Yhteiset tavoitteet. Ymmärrys.
1 kommentti:
Kiitos hyvästä ja mieleenpainuvasta luennosta! 😀
Lähetä kommentti