KUVA: Helsinki-Jyväskylä ATR:lla 4o minuuttia ja nopeammankin.
TIISTAINA oli sitten "Johtajuus muutoksessa"- rehtorireseminaarin toinen läpiveto-nyt Jyväskylässä. Seminaari pohjautuu kansainvälisen huippuasiantuntijaryhmän laatimaan ohjelmaan "School Leader Development: Building 21st Century Schools. Tavoitteena on vahvistaa oppilaitosten johtajien valmiuksia vastata 21. vuosisadan opetukselle asettamiin haasteisiin tilanteessa, jossa maailma, tekniikka, oppilaat ja oppimisen tavat ovat muuttumassa. Keskeinen kysymys on, kuinka koulut pysyvät tietoyhteiskuntakehityksen vauhdissa, vai onko niillä jokin muu vaihtoehto? Seminaari toteutettiin yhteistyönä Jyväskylän seutukunnan ja Microsoftin kansainvälisen Partners in Learning -projektin kanssa.
Suuren maailmaan tyyliin kouluttaja oikein lensi edestakas. Ja on se ihan perusteltua, että työmatkaan kuluva luppoaika on jossain suhteessa itse työhön tarvittavaan aikaan.
KUVA: Datafisherin Markku Pelkosen taittama työkirja oli painettu monivärisesti vahvalle paperille.
Materiaalin lokalisointi ei ollut pelkkää suomentamista. Monessa mielessä suomalainen koulukulttuuri on ihan omanlaisensa. Kaksipäiväinen ohjelma oli tiivistetty jyväskyläläisiä ajatellen seitsemään tuntiin, mikä asetti melkoisia paineita työtavoille. Metodinen clue: omien ennakkokäsitysten pohdinta, uusien haasteiden esittäminen ja nähdyn reflektointi oli toteutettava monipuolisesti, että porukka ei uupuisi. No, siihenhän Fullanin seminaareista oli saatu eväitä. Samalla osallistujat saivat menetelmällisiä eväitä käsitellä teemaa myös omassa yhteisössään. Tekniikka toimi tällä kertaa hyvin. Clipsit näkyivät ja kuuluivat.
Itse olin varsin tyytyväinen. Myös suullinen palaute oli oikein ystävällistä. Monet kertoivat arvostavansa mahdollisuutta pysähtyä pohtimaan isoja asioita kollegojen kanssa. Arki on siihen liian hektinen. Ylimääräisiä työkirjoja vietiin apulaisrexeille. Tämä vaihe toukokuuta on kuitenkin kouluttautumisen kannalta ongelmallista. Paikalle pääsi lopulta 26 rexiä, ja loppuun asti pystyi viipymään tusina. Virkistävä vuosilomapäivä ja samalla kevään viimeinen koulutuskeikka. Hyvä niin.
TIISTAINA oli sitten "Johtajuus muutoksessa"- rehtorireseminaarin toinen läpiveto-nyt Jyväskylässä. Seminaari pohjautuu kansainvälisen huippuasiantuntijaryhmän laatimaan ohjelmaan "School Leader Development: Building 21st Century Schools. Tavoitteena on vahvistaa oppilaitosten johtajien valmiuksia vastata 21. vuosisadan opetukselle asettamiin haasteisiin tilanteessa, jossa maailma, tekniikka, oppilaat ja oppimisen tavat ovat muuttumassa. Keskeinen kysymys on, kuinka koulut pysyvät tietoyhteiskuntakehityksen vauhdissa, vai onko niillä jokin muu vaihtoehto? Seminaari toteutettiin yhteistyönä Jyväskylän seutukunnan ja Microsoftin kansainvälisen Partners in Learning -projektin kanssa.
Suuren maailmaan tyyliin kouluttaja oikein lensi edestakas. Ja on se ihan perusteltua, että työmatkaan kuluva luppoaika on jossain suhteessa itse työhön tarvittavaan aikaan.
KUVA: Datafisherin Markku Pelkosen taittama työkirja oli painettu monivärisesti vahvalle paperille.
Materiaalin lokalisointi ei ollut pelkkää suomentamista. Monessa mielessä suomalainen koulukulttuuri on ihan omanlaisensa. Kaksipäiväinen ohjelma oli tiivistetty jyväskyläläisiä ajatellen seitsemään tuntiin, mikä asetti melkoisia paineita työtavoille. Metodinen clue: omien ennakkokäsitysten pohdinta, uusien haasteiden esittäminen ja nähdyn reflektointi oli toteutettava monipuolisesti, että porukka ei uupuisi. No, siihenhän Fullanin seminaareista oli saatu eväitä. Samalla osallistujat saivat menetelmällisiä eväitä käsitellä teemaa myös omassa yhteisössään. Tekniikka toimi tällä kertaa hyvin. Clipsit näkyivät ja kuuluivat.
Itse olin varsin tyytyväinen. Myös suullinen palaute oli oikein ystävällistä. Monet kertoivat arvostavansa mahdollisuutta pysähtyä pohtimaan isoja asioita kollegojen kanssa. Arki on siihen liian hektinen. Ylimääräisiä työkirjoja vietiin apulaisrexeille. Tämä vaihe toukokuuta on kuitenkin kouluttautumisen kannalta ongelmallista. Paikalle pääsi lopulta 26 rexiä, ja loppuun asti pystyi viipymään tusina. Virkistävä vuosilomapäivä ja samalla kevään viimeinen koulutuskeikka. Hyvä niin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti