Espoon ja Kaunaisten opettajat kutsuivat toisen kerran virkahenkilöitä ja poliitikkoja koulutus- ja vaikuttamisseminaariin Haikon kartanoon.
Seminaarin juuret ulottuvat 1980-luvun lopun yhteysopettaja-risteilyihin. 2000-luvun alussa silloin puheenjohtajana toiminut Hannu Suntio keksi kutsua mukaan päättäjiä. Vuorovaikutus-tapahtumien perusidea oli luoda foorumi dialogille.
Perinne jatkui vuoteen 2023 saakka. Se keskeytyi vain kerran koronakriisin vuoksi syksyllä 2020. Tuolloin seminaari pidettiin Katajanokalla maissa.
Itse olin mukana risteilyillä ensimmäisen kerran vuonna 1989, ja vedin kuvioon kuuluvia päättäjädeittejä vuodesta 2005 aina syksyyn 2013 saakka. Olin siis tänä syksynä Haikossa taatusti kokenein seminaarilainen :-)
Seminaari on kaksipäiväinen. Itse kuuluin niihin, jotka olivat mukana vain lauantain.
Seminaariin saatiin EKOAY:n hallituksen jäsenten lisäksi noin 80 yhteysopettajaa. Meitä kutsu-vieraita oli parikymmentä. Poliitikkoja taisi olla kaikista puolueista. Demareita kartanossa oli viisi: Elina Kokko, Markku Lievonen, Markku ja Pauliina Sistonen ja minä.
Lauantain ohjelma
Varsinainen ohjelma alkoi klo 10.30 ja päättyi klo 16. Välissä oli 45 minuutin lounas.
Kolmas osa
Lauantain viimeinen tunti oli varattu OAJ:n puheenvuoroille. Petri Lindroos kertoi valta-kunnallisesra tilanteessa. Meillä on iso huoli: tyhjenevät kunnat, josta seuraa että opettajatarve vähenee.
Palkkakehityksestä oli hyviä uutisia: Kolmivuotisen palkka-ohjelman 2025-2028 aikana palkat nouseva 9,17 %. Opetusvelvollisuuksien oikeucdenmukaistaminen ei valitettavasti edennyt
Sari Jokinen on uuden oppimisen tuen erityisosaajia. Hän osasi sanallistaa uudistuksen keskeiset tekijät ja myös resursseihin liittyvät haasteet. Laitoin itselleni ylös mitä niistä ehdin (toki omin sanoin)
- Uusi malli on kolmikerroksinen:
- Kaiken pohjana ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt (mm. ryhmäkoot ja jakotunnit). Samassa (tavallisessa) opetusryhmässä ei voi olla kuin 5 erityisopettajan antamaa oppilaskohtaista tukea tarvitsevaa oppilasta). Opetuksen järjestäjän on turvattava nämä järjestelyt. Se vaatii resursseja.
- Seuraava kerroksena on ryhmäkohtainen tukimuodot. Siihen kuuluvat opettajan antama yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan (koko luokalle) antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Joksikin aikaa voidaan muodostaa myös joustava ryhmä. Tänä lukuvuonna (ainakin) joka koululla on oltava ryhmäkohtaista tukea varten korvamerkitty resurssi. Espoossa se tarkoittaa keksimäärin 3 tuntia viikossa/luokka. Espoossa lisäksi myös tukeen ”määrärahaexcellissä” muitakin kohtia mm. alueen haastavuus
- Huippuna on oppilaskohtaiset tukitoimet (erityisopettajan antama opetus): Oppiaineen yksilöllisitäminen on viimeisiä keinoja. Uusi nimi: oppimäärä rajaaminen. Näihin ei tullut lisäresursseja valtiolta.
Laki tai OPH eivät vaadi kirjaamaan ryhmäkohtaisia tukia oppilaskohtaisesti
Tuen uudistus lisää erityisopettajien yhteistyötä luokan- ja aineenopettajien kanssa.
Erityisopettaja voi jatkossa antaa opetusta sekä muun opetuksen yhteydessä että pienryhmässä ja antaa myös kokoaikaista opetusta pienryhmässä yksittäisissä oppiaineissa- jos hänellä on siihen oppiaineeseen pätevyys. Tällöin laaja-alainen erityisopettaja voi opettaa kokonaisia oppiaineita ja olla arviointivastuussa.
Erityisluokkamuotoiseen opetukseen uudistuksella ei ole suurta vaikutusta. Erityisluokissa opiskellaan jatkossakin erityisluokanopettajan opetuksessa kokoaikaisesti useita oppiaineita.
Yhteenvetoa huolenaiheista
Kokosin kuulemani perusteella listaa huolenaiheista, joihin tarvittaisiin ratkaisuja.
- Opettajien ei tarvitse kirjata ylös, kuka saa ryhmäkohtaista tukea (vaikka moni virasto näin vaatii).
- Vaativan tuen oppilaille (mm. kehitysvammaiset) tarvitaan lisää resursseja,
- Aggressiivisesti käyttäytyville pikkulapsille pitäisi olla kuntoutumispolku. Sairaalakouluihin lisää paikkoja?
- Laaja-alaisille erityisopettajille tulisi järjestää mahdollisuus suorittaa ns. monialaiset opinnot.
- Koulujen saama resurssi polarisoi kouluja. Osa saa liian vähän. Osa jopa liian paljon. Tulisi ottaa huomioon muutakin kuin sosiaaliekonominen tausta. Ns. hyvillä alueilla voi olla esim. lastenkoteja, joista kouluun tulee hyvin haastavia ja paljon tukea tarvitsevia oppilaita.
- Opettajat tarvitsevat selkeitä ohjeita ja täydennyskoulutusta (työajalla).
Tukea on tulossa kouluille: Täällä on sairaalakoulu ja Aarnivalkean koulussa on kuntouttava piste. Tulossa on toinen kuntouttava piste.
Kiitos hienosta päivästä, EKOAY. Kuulimme, mitä opettajille kuuluu. Ensimmäisen päivän iltaohjelma ja huomisaamu jäivät minulta väliin. Varasin itsekkäästi aikaa ihan omalle perheelle.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti