Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

lauantaina, kesäkuuta 21, 2025

Kriittinen puheenvuoro tavasta, jolla koulukiusaamista tutkitaan













Sateisen juhannuspäivän  kunniaksi luin ärhäkän, erilaisen artikkelin koulukiusaamisesta ja tiivistin sen annin itselleni muistiin,

Väisänen, Anne-Mari   &  Lanas, Maija (2025) Kiusaamistutkimuksen historia ja tutkimuksen yksipuolistumisen haasteet. Kasvatus ja aika, https://doi.org /10.33350/ka.137905

Koulukiusaaminen on ikivanha, ikävä ilmiö, jota on tieteellisesti tutkittu noin 50 vuoden ajan. Väisänen ja Lanas ovat perehtyneet tapaan, jolla ilmiötä on  lähestetytty.

Viimeistään 1970-luvulla sitä alettiin tarkastella kasvatustieteessä psykologisin silmin. Ruotsalaista Dan Olweusta pidetään  psykologisesti painottuneen kiusaamistutkimuksen pioneerina.    Hänen tutkimuksensa kohdistui erityisesti kiusaajan ja kiusatun toimintaan ja ominaisuuksiin. Kiusaamisilmiä yksilöllistettiin. Taustalla olevat kulttuuriset, historialliset, poliittiset ja sosiaaliset näkökulmat käyttäytymiseen ja sen käsitteellistämiseen jäivät vaille huomiota. Syyllisiksi valikoituivat yksittäiset oppilaat, joiden käyttäytyminen poikkesi  tavoitelluista  käyttäytymisen tavoista ja heidän valittiin  korjaustoimenpiteiden kohteeksi.

 Tässä kiusaamisdiskurssista (tavasta puhua kiusaamisesta)  tuli  laajalti vallitseva. Suomessa Olweuksen viitoittamaa tutkimusperinnettä on vienyt eteenpäin erityisesti Christina Salmivalli. Hän kehitti tutkimusryhmineen  Suomessa laajasti 2000-luvulla käyttöön otetun KiVa-koulu-interventiomallin. Salmivalli laajensi Olweuksen kiusaamisnäkökulmaa tarkastelemaan myös muita ryhmässä olevia lapsia ja heidän roolejaan (kannustaja, kiusatun puolustaja, sivustaseuraaja).

Olweuslaisella  diskurssilla on kielteisiä vaikutuksia. Se  leimaa lapsia ja nuoria (ja heidän perheitään).  Kiusaaminen nähdään luonteenvikana. Sekä kiusaajan että kiusatun persoonan   tulkitaan tarvitsevan  korjausta. 

Kirjoittajat eivät niinkään kritisoi tähän diskurssiin sitoutuneita tutkijoita  ja toimintanallien kehittelijöitön. vaan kasvatustieteen tiedeyhteisöä siitä, että muita  tapoja avata kiusaamisilmiötä ei juurikaan käytetä. Vaihtoehtoisessa diskurssissa kiusaamista  käsittellistäisiinja tulkittaisiin (piiloisen) vallan käytön näkökulmasta. Myös opettajat kiusaavat  oppilaita: Myös  koulun perustehtävät (kuten oppivelvollisuus)  voivat tuottaa kiusaamista.  Kiusaamista koskevan tutkimuksen tulisi heidän mielestään olla huomattavasti monipuolisempaa ja vivahteikkaampaa, jotta se  pystyisi aidosti ja laajasti tarttumaan koulun vertaissuhdehaasteisiin.  

KIrjoittajat käyttävät dekontekstualisaation käsitettä tehdäkseen näkyväksi, kuinka  koulukasvatusta koskevasta keskustelusta häivytetään yhteiskunnalliset reunaehdot. Nyt tarvitaan (myös) tutkimusta, jonka kohteena on laajempi konteksti: koulun ilmapiiri, luokan toimintakulttuuri, oppilaiden sosioekonominen epätasa-arvo, rasismi ja niiden taustalla olevat piilevät säännöt ja ilmiöt kuten esim. naisviha ja heteronormatiivisuus.  Kiusaaminen toistaa usein yhteiskunnassa olemassa olevaa eriarvoisuutta. Kiusaamiseen puuttumisen tulisi siis kohdistua näihin eriarvoisuutta tuottaviin rakenteisiin. Diskurssin vaihdos voisi johtaa myös uudenlaisiin, tehokkaampiin  toimintamalleihin kiusaamisen kitkemiseksi.


Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja

Kasvatustieteessä -niinkuin muissakin tieteissä on erilaisia koulukuntia. Tänään pitkään "vallassa" olleen didaktiikan asemaa syö mm. kriittinen koulukunta, jota kiinnostaa mm. (piiloisen) vallan (väärin)käytön problematiikka. Tehokkaiden metodien hallinnan tarpeen rinnalle ja tilalle opettajan-koulutuksessakin nousee työ piilossa olevien, omaa toimintaa ohjaavien olettamusten näkyväksi tekemiseksi. Kytken Väisäsen ja Lanuksen artikkelin tähän trendiin. Artikkelin message on lukemisen arvoinen. 

Mm. tämä artikkeli löytyy tästä linkistä.  



Ei kommentteja: