Mäkipelto, Ville , Pakkala, Juha ja Hakola, Raimo (2025) jumalan syntyy. Isän ja pojan kätketty historiaa. Helsinki: Otava
Teos on kolmen tutkijan yhteenveto siitä, mitä (ja miten eri lailla) eri aikoina on uskottu Jumalasta ja Jeesuksesta. Tavoitteena on ollut luoda kehityskaari noin 2000 vuoden ajanjaksolta. Ote on tieteellinern: Taustalla on eksegetiikka, joka tutkii Raamattua ja muita varhaisia juutalaisia ja kristillisiä tekstejä.
Eksegetiikka on tutkimusotteeltaan osa akateemista historian-tutkimusta, jossa pyritään luomaan menneisyydestä säilyneiden lähteiden perusteella käsitys siitä, mitä on tapahtunut. Ongelmana Raamatun tekstien kohdalla on niiden sekundäärisyys: Ne ovat pääosin peräisin huomattavasti myöhäisemmältä ajalta kuin tapahtumat joita ne esittävät. Joten ne eivät ole silminnäkijäkuvauksia.
Kristillinen traditio rakentui Vanhan testamentin pohjalle, joka syntyi muinaisessa, monijumalaisessa Lähi-idässä. Tekijät ovat etsineet kertomusten historiasta jonkinlaista yleistä linjaa. Sellainen löytyykin. Vanhassa testamentissa siirrytään monijumalaisuudesta Jahve-monoteismiin; muinaisesta myrskynjumalasta kehittyy kaikkivaltias Jumala. Uudessa testamentissa siirrytään vähitellen ihmisJeesuksesta jumalalliseen Poikaan; juutalaisesta opettajasta tulee ylösnoussut Kristus ja Jumalan Poika.
Kirja kertoo Jumalan synty- ja kehitystarinan sellaisena kuin se tieteellisen historiantutkimuksen näkökulmasta näyttäytyy. Tutkimus ei pyri selvittämään onko jumala totta, vaan millä tavalla jumala on joillekin ihmisille tai yhteisöille totta ja miten jumalan idea on aatehistoriallisesti kehittynyt.
Kirja julkaistiin viime talvena, ja se on herättänyt sekä kiinnostusta että vahvaa suuttumustakin. Miksi suuttumusta? Lukijalle paljastuu, että osalle Raamatun tapahtumista ei löydy todisteita. Kirjoittajat nostavat esiin, kuinka Raamatun eri kertomukset mm. evankeliumit ovat ristiriidassa keskenään. Oikeasti tapahtunutta on myös poistettu teksteistä/kätketty. Kirjoittajien mukaan kertomuksia, hahmojen nimiä ja aikajanoja on muuteltu sopimaan kunkin (uudelleen) kirjoitus-ajankohdan uskomuksiin. Käsitykset ja tekstit ovat eläneet (siis muuttuneet). Juutalaisuuden ja kristinuskon historia on täynnä kohtia, joissa yksilön tai yhteisön kokemus on saanut heidät tulkitsemaan aikaisempaa uskoa uudelleen.
Eli Raamattu ei ole sanasta sanaan totta. Ja tekstejä on tarkoituksellisesti muutettu.
Kirjoittajista
Ville Mäkipelto on psykologi ja teologian tohtori, Juha Pakkala (oik.) ja Raimo Hakola (vas.) Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan dosentteja ja eksegetiikan lehtoreita.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti