Luokanopettaja 2/2023 julkaisi pikkukriittisen juttuni ensi lukuvuonna käyttöön otettavista kuudennen luokan lukuvuositodistuksen arvos-anojen kriterereistä. Juttu on tällainen:
Kriteerit 6.luokalle. Oletko valmis?
Vuonna 2014 hyväksyttyjen perusopetuksen opetussuunnitelman perus-teiden arviointiosuus on nyt uudistettu. Viimeisenä valmistuivat kriteerit 6.luokan lukuvuositodistuksen arvosanoille. Kevään aikana kunnat päivittävät opsinsa. Toivottavasti. Käyttöön kriteerit otetaan ensi lukuvuonna.
Päätavoite oli yhdenmukaistaa ja helpottaa arviointityötä. Syynä oli tutkimuksin osoitettu arvioinnin epäyhtenäisyys. Samalla osaamisella eri kouluissa annettu arvosana vaihteli jopa 2 numeroa.
Kaikkiin oppiaineisiin on kirjattu niihin asetettujen taitojen kuvaus arvosanoille 5, 7, 8 ja 9. Arvioitavien taitojen määrä vaihtelee aineittain. Itse asteikko etenee loogisesti ohuesta, tukea ja mallia tarvitsevasta osaamista kohta itsenäistä ja syvää osaamista.
Kuulostaa hyvältä, eikö? Jotta uudistuksen tavoitteet toteutuisivat, kuvausten tulisi olla yksiselitteisiä ja konkreetteja. Palautetta antaneiden opettajien mukaan näin ei aina ole.
Erityisesti huolestuttaa, että arvosanan 5 - joka määrittäää 7:lle luokalle siirtymisen vähimmäisosaamisen - näyttää saavan varsin heikolla osaamisella. Esim. lukutaito on hyväksyttävälla tasolla, jos (T5): ”Oppilas osaa lukea rakenteeltaan ja kieleltään yksinkertaisia tekstejä hitaasti … ohjatusti käyttää jotakin yksinkertaista tekstin ymmärtämisen perusstrategiaa… osaa nimetä jonkin yksittäisen kehittämiskohteensa lukijana.” (T6): ”… osaa selostaa jotakin tekstin sisällöstä apukysymysten avulla….tunnistaa teksteistä itselleen uusia sanoja ja käsitteitä… tunnistaa ohjatusti joitakin yksinkertaisille tekstilajeille tyypillisiä piirteitä.”
Pärjääkö tällä lukutaidolla yläkoulussa? Ongelmaa ei helpota, että osaamattomuutta jonkin taidon osalla voi kompensoida osaamalla jotain muuta vähän paremmin.
Helpottuuko arviointi? No, ei ainakaan luokanopettajien osalta. Omalle luokalleen lähes kaikkia aineita opettavalle tavoitteita on yli 100. Yhden-vertaisuutta lupaava todistusarviointia ei voi hoitaa ohimennen seuramalla, vaan numero perustuu periaatteessa etukäteen ilmoitettuihin osaamisnäyttö-tilaisuuksiin jokaisessa todistusarvosanaan vaikuttavassa taidossa (ja tarvittaessa vaihtoehtoisella tavalla ja uudelleen).
Jos oletetaan, että yksittäisen osaamisnäytön arvioimiseen tarvittaisiin aikaa edes kolme minuuttia, se veisi 24 oppilaan luokassa 120 tuntia, yli 3 työviikkoa vuodessa. Sellaiseen ei ole työaikaa. Olisi ollut hyvä varmistaa opettajilta, että oppilaat selviävät yläkoulussa keskeisissä oppiaineissa vähimmäistason osaamisella, eivätkä syrjäydy. Muutoinhan arvosana 5 on se armovitonen.
Näillä nyt mennään. Seuraavaan opsiin saakka. Onneksi meillä on taitavat opettajat.
Martti Hellström on KT, opetusneuvos, ex-rehtori ja ex-Luokanopettaja-lehden päätoimittaja. OAJ:n hallitus myönsi hänelle Educassa vuoden 2022 koulutusvaikuttajan tunnustuksen. Martti oli Suomen Luokanopettajien tiimissä yhtenä OPH:n kriteerityön ryhmässä, joka sparrasi ainetiimejä arvosanan 5 osalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti