Suomi on ainulaatuinen maa mm. siksi, että täällä on vuodesta 1979 alkaen koulutettu alaluokkien (1-6) opettajista maistereita. Tavoite on tuottaa opettajille sellainen pätevyys, että he pystyvät itsenäisesti tekemään opetusta koskevia päätöksiä. Se vaatii sekä teorian että käytännön osaamista.
OPETUSHARJOITTELU on se osa opettajankoulutusta, jossa harjoitellaan praktista työtä oikealla työpaikalla oikeiden ammattilaisten johdolla- kuten mm. ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakoulussakin. Yliopiston opettaja vain piipahtelee paikalla sparraamassa. Opetusharjoittelua järjestetään sekä yliopiston normaalikouluilla että kaupungin omistamilla kenttäkouluilla.
Minulla on nyt pesti ohjata didaktikkona kuutta opintojensa loppuvaiheessa olevaa luokanopettajaopiskelijaa kahdella koululla: Kahta paria Itäkeskuksen peruskoulussa ja yhtä paria Viikissä. Pääsin tänään ensimmäisen kerran seuraamaan tämän periodin harjoittelijoiden opetusta.
Molemmissa kouluissa tehdään hienoa työtä. Itäkeskuksen koulu on huikea harjoittelupaikka jo siksi, että sinne on saatu riittävät resurssit, joilla voi luoda hyvin monikulttuurisista perheistä tuleville oppilaille hyvät elämänedellytykset. Ja mikä mahdollisuus tämä on opiskelijoille ottaa mallista oppia ! Viikissä taas on ainutlaatuinen tilaisuus kokea kokonaiskoulu, esikoulusta lukioon. Luokissa oli taitavia, jännittäviä omia pedagogisia ja tilankäytön ratkaisuja sekä konkreettisesti opettajien jaksamista edistävää yhteistyötä.
Näin kolme mainiota opetustuokioita ja saimme käydä mukavaa ammatillista keskustelua ohjaajien ja opiskelijoiden kanssa opiskelijoiden oman kehittymissuunnitelman pohjalta. Tuskin maltan odottaa ensi viikkoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti