50 vuotta sitten Suomi oli odottamassa peruskouluun siirtymistä. Vuonna 1970 oli ilmestynyt POPS I ja II, joissa kuvattiin, millaista oppimista kouluissa tavoiteltiin. Tuolloin ajateltiin, että kaikilla koulu-asteilla pitäisi voida työskennellä erilaisia toisiaan täydentäviä opetustapoja käyt-täen. Suurryhmäopetus, pienryhmä-työskentely ja yksilöllinen opiskelu olivat uusia tavoiteltuja työmuotoja .
Vuoden 1974 Kasvatus-lehden 1-numerossa. julkaistiin useita artikkeleita, joissa annet-tiin vinkkejä, kuinka koulun tiloja tulisi suunnitella.
Innoittajana oli mm. vuonna 1971 annettu valtioneuvoston päätös(217/71), jossa määriteltiin valtionapuun oikeuttavat koulun ope-tustilativan uudella tavalla. Aikaisemmin opetustilat oli mitoitettu eri suuruisiksi luokkahuoneiksi sen mukaan, tulivatko ne varsinaisen
kansakouluun, kansalaiskouluun, kun-nalliseen keskikouluun vaiko apukouluun.
Uudessa päätöksessä tilat sen sijaan mää-riteltiin ja mitoitettiin tilojen käyttötar-koituksen mukaan eli sen perusteella, tuliko näistä tiloja perusryhmän opetusta, ryh-mäopetusta vaiko pienryhmäopetusta varten. Samalla tehtiin mahdolliseksi eri tilatyyppien yhdistäminen ja niiden jakaminen. Myös koulujen hallintotilojen tarve arvioitiin uudelleen sekä mää-rällisesti että laadullisesti.
Samassa lehdessä julkaistiin myös SITRAN koulurakennustutkimus. Siinä oli käynyt selville, että ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu valtaavat yhä enem-män alaa traditionaaliselta katederi-opetukselta. Tämä vaati muutoksia. Kou-lurakennuksen pohjaratkaisun perusmallia olisi muutettava. Olisi luovuttava käy-tävien varteen rakennetuista saman-kokoisista luokkahuoneista, jotka sitovat opetuksen opettajajohtoiseen työsken-telyyn. Olisi rakennettava syvärun-koisempia rakennuksia, jossa avoimiin, hyvin vaimennettuihin opiskelutiloihin liittyy erikokoisia eristettäviä opetustiloja. Käytävät, ruokailutilat, kirjasto ja opetusvälinetilat olisi otettava avuksi muodostettaessa entistä väljempiä tilayhdistelmiä.
Koko pinta-ala olisi saatava tehokkaaseen käyttöön. Kuinka? Toisiinsa läheisesti liittyvien aineiden tilat tulisi sijoittaa vierek-käin. Huoneiden välisiä seiniä tulisi vähentää. Sisustuksessa kiin-teiden kalusteiden asemasta olisi käytettävä mahdollisimman paljon irtokalusteita, mm. pyörillä liikkuvia sisustusyksiköitä,
Koulutilojen tulisi olla muunneltavia. Muunneltavuus tekee mahdolliseksi teknisin keinoin vaihdella huonetilojen kokoa, siis yhdistää tai erottaa niitä, rakentaa uusia vanhojen tilalle. Se edellyttää teknisiä muutoksia raken-nuksessa.
Vaihtoehtoinen periaate olisi koulun jäsentäminen muutamiksi mahdollisimman itsenäisiksi osastoiksi. Koulun keskim-mäiseen paikkaan sijoitettaisiin kirjasto, koska se sisältää kalleimmat yhteiset välineet. Opintosolujen keskelle sijoi-teltaisiin aulatiloja pienryhmä-työskentelyä ja ruokailua varten. Solu muodostuisi samantasoisesta yksiköstä, jossa olisi nivottu apu- tai välinetilojen ja välituntitilojen avulla esim. neljä luokka-huonetta toistensa yhteyteen. Opintosolun sopivana kokona pidettiin 120-180 oppilasta
Mahdollisesti koulun ryhmittäminen opintosoluiksi ei olisi kuitenkaan riittävä toimenpide massoittumisilmiöiden tor-jumiseksi. Ehkäpä koulu pitäisi jakaa useammaksi enintään 300 oppilaan organisaatioksi? tuolloin kirjoitettiin.
Kouluihin kaivattiin erityyppisiä hiljaisia toimintoja: makkaran grillaaminen, lukeminen, jutteleminen, kävely, pelkkä toisten katseleminen, läksyjen lukeminen ja erilaisten pelien pelaminen.
Myös koulujen monikäyttöisyyttä eli vastavuoroisuuskäyttöa esitettiin. Se merkitsi koulurakennuksen käyttämistä ulkopuolisiin tarkoituksiin ja ulkopuolisten tilojen käyttämistä opetustoiminnan tarkoituksiin,
Ulos ehdotettiin pallokenttiä, suoritus-paikkoja, kasvitieteellistä pienoispuu-tarhaa, ulkotakkaa, grillauspaikkaa, keinuja, kiipeilyköysiä, -ja verkkoja pehmeällä heikkapohjalla, vesilammikkoa, aidattua askartelupihaa, suojattuja, pöytätennis- sakki yms.pelinurkkauksia, maalaus- ja ilmoitusseiniä, kuntopolkua, tuulilta suojattuja nurkkauksia, pöytiä, penkkejä ja pelipintoja.
LÄHTEITÄ
Lappo, Osmo. (1974). Uudistuva opetus- uusi koulurakennus. Kasvatus(5): 1, 8-12.
Holopainen, Pentti. (1974). SITRAN koulurakennustutkimus. Opetusmuotojen ja tilojen suhteellinen jakautuminen.– Käyttäjätutkimus. Kasvatus( 5): 1, 21-2
Kallio, Pauli. (1974). Haarikointia 2: Vanhat ja uudet opetustilat. Kasvatus( 5): 1, 44-46.
Kähkönen, Erkki. (1974.) Koulurakennustoiminnan nykynäkymiä Kasvatus( 5): 1, 3- 7.
Mikkola, Walde. (1974.) Koulurakennuksen kehittämistoiminta Suomessa. Painopistealueena alkuopetuksen tilat. Kasvatus( 5): 1, 16-20.Niskanen, Erkki A. (1974). Tieteiden välisen koulurakennustutkimuksen hyödyntämisestä Kasvatus( 5): 1, 27-30.
Rosengren, Camilla. (1974). Koulupihat. Kasvatus( 5): 1, 31-35.
Piirustukset Kasvatuslehden juttuun oli tehnyt arkkitehti Hannu Murros. Kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti