TÄHÄN toiseen lastuun Wilho Siukosen (1946) teoksesta "Uuden maailman koulu" poimin ajatuksia mutta myös omia rivin välejä siitä, millainen 1930-luvun suomalainen koulu oli, kun kirjoittaja vertaili sitä amerikkalaiseen kouluun. Mitä opittavaa suomalaisilla olisi Yhdysvaltain koululaitoksesta sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä?
Tulkitsen Siukosen "situaatiota" siis näin: Suomi oli pieni. Suomenkin kansaa - osana vanhaa maailmaa - sitoivat perinnäiset käsitykset. Meillä maailma oli kova ja kylmä. Elämä oli ankaraa ja taistelua- ja siihen myös koulu oli asemoitunut.
Suomalainen koulu
Suomalainen koulu ei ollut 1930-luvulla yhtenäiskoulu. Kansakoulumme oli kuusivuotinen. Meillä oli opetussuunnitelma, oppiaineet ja lukujärjestys. Niitä noudatettiin.
Muualta tiedämme, että varsinkin maalla koulurakennukset olivat vaatimattomia. Ulkovessoja oli vielä 1950-luvulla.
Opettajat valittiin kelpoisuustodistusten perusteella . Kansakoulunopettajalla oli vakinainen virka.
Suomalaisen koulun pedagogiikka
Yleistä
Suomen koulussa asiat tyrkytettiin.
Opettaja
Suomessa opettaja oli käskijä, kaikki osaava malli-ihminen.
Opettaja oli nykysanoilla aktori. Hän kyseli ja selitti.
Oppilas
Suomessa oppilas oli käskettävä, tietämätön, hulttimus.
Oppilas oli vapaa vain välitunneilla.
Opettajan ja oppilaan suhteet
Suomessa opettaja ja oppilas olivat eri puolilla kateederia.
Oppilaiden keskinäiset toveripiiri säännöstelivät oppilasta mm. hänen ystävällisiä suhteita opettajaan.
Tavoitteet
Suomessa koulu oli tahdon kovaa kasvatusta. Tahtoa täytyi saada harjoittaa. Läksyjenantosysteemi asetti opettajan ja oppilaiden tahdot vastakkain. Samoin erilaiset kurinpitotavat. Suomalainen koulu kasvatti sisua, ja se oli hyvä.
Oppiaineet ja oppiaines
Kansakoulussa oli oppiaineet, ja tuntijako. Yhteisiä aineita amerikkalaisten kanssa oli useita.
Verrattuna Amerikkaan meillä opetettiin enemmän luonnosta kuin siellä. Myös Suomessa oli oppimiskokonaisuuksia rinnastamalla aineita. Mutta selvästi vähemmän.
Työtavat
Siukonen esitteli oikeastaan vain kolme työtapaa - kahdesta ensimmäisestä hän ei käytä ao. nimiä:
1. Kyselevä opetus: Meillä opettaja kysyy- oppilaat vastaavat.
2. Opettajan esitys: Suomessa opettaja myös selitti ja havainnollisti, veti yhteen.
3. Keskeinen menetelmä oli myös läksynanto.
Opetusnäkemys/oppimiskäsitys
Suomessa pyrittiin perinpohjaiseen oppimiseen.
Siukonen ei sitä sano, mutta 1930-luvulla suomalaista opetusta ryhditti herbart-zilleriläis-soinislainen opetusnäkemys, johon liittyi vahva tunnin kaava. Kaavaa hän kuvasi:
Oppitunnin rakenne
Suomessa tunnin kaavassa oli neljä vaihetta:
1. Valmistava keskustelu: Suomessa opettajan johdolla
2. Havainnollistaminen: Havainnollistamisprinsiipin ensimmäinen käsitteen siirto: käsite = esine ja sen symboli= sana tapahtuu opettajan kysymysten avulla. Virikekysymyksillä vahvistetaan havaintoa.
3. Uuden asian valtaaminen: Opettaja syöttää.
4. Syventävä käsittely oli Suomessa opetuksen tärkein kohta. Se oli joko tunnin lopussa tai keskittyi usean tunnin tehtäviin. Se oli opitun kokoamista, yleisnäkemyksen luomista, siveellisten ja asiallisten viitteiden tai ohjeiden antamista. Se oli piste tai huutomerkki tai kysymysmerkki.
Pedagogisia periaatteita
- Havainnollistaminen: Suomessa havainnollisaminen tapahtui opettajan johdolla. Hänen kysymyksillään yhdistettiin esineja sana.
- Kuri ja järjestys: Kouluun kuului komentosävy ja koulujärjestys: "Suorar rivit. Liikkua ei saa." Ensimmäiset päivät menevät koulun järjestykseen tottumiseen. Suorat jonot! Ei saa liikkua! Ei saa puhella! Yhtaikaa istumaan ja yhtaikaa ylös! Seiso suorana käde sivuilla.Seiso keskikäytävällä. Vastaa kuuluvasti opettajan kysymyksiin. Yks-kaks, yks-kaks. Luokka hiljeni, kun opettaja tuli luokkaan. Opettajan pulpetin paikka oli korokkeella.
- Perinpohjaisuus: Meillä asia on opittava ytimiä myöten.
Summa summarum
Millaiseksi Wilho Siukonen arvotti suomalaisen koulun ja sen pedagogiikan nähtyään amerikkalaisen koulun?
Hän kirjoittaa: suomalainen koulu on komentokoulu, muttei täydellinen. " Vapautta lapsi varmaan kouluoloissaan tarvitsee ja kaipaa, mutta kiinteään järjestykseen se on myös jopa sen oman luonteen mukaisesti totutettava."
Missä suhteessä kumpaakin? Omasta puolestaan hän olisi ollut valmis suuresti tinkimään suomalaisen koulu jäykästä, koululle aivan leimaa-antavasta järjestyksestä ja siirtymään aika askeleen amerikkalaisen koulun tapojen suuntaan. Muttei liikaa?
Tulkitsen niin, että Siukonen näki suomalaisen koulun mallissa neljä vahvuutta:
1. Suunnitelmallisuus.
2. Perinpohjaisuus. Meillä pintapuolisuutta pidettiin virheenä. Asiat oli opittava ytimiä myöten.
3. Tahdon harjoittaminen, joka auttoi lapsia valmistautumaan ottamaan vastaan elämän ehkä kovatkin koettelumukset, taistelemaan itselleen aseman ja toimeetulon ja vartuttuaan aikuiseksi siirtämään jälkeläisillleen veressään ja esimerkillään taistelevan elämän keinot ja mahdollisuudet
4. Se sopii suomalaiselle luonteelle ja kasvatuksen perinteellemme,
Se, mitä suomalainen koulu voisi hänestä ottaa opikseen, oli amerikkalaisen koulun erinomainen ajatus: Lapsen omia kykyjä ja taipumuksia on etsittävä ja niitä mahdollisuuksien mukaan kehitettävä.
Selvästi hän etsii kompromissia:
"Lapsi on hetken ihminen. Sen täytyy saada vaihtelua elämäänsä. Muuten se kuihtuu. Väliin sadetta, väliin päivänpaistetta, virkistävää kylmää ja hehkuvaa lämmintä kutakin ajallaan. Ja niin lapsi iloitsee elämästä, sen värikkyydestä, sen moninaisesta vaihtelusta, sen sykinnästä jne."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti