P.H. Ritterin teos ilmestyi hollanniksi ensimmäisen kerran vuonna 1888. |
Ritter, P.H. (1927). Lastemme kasvatus. Kasvatusopillisia mietelmiä. Suom. Ester Peltonen. Kotilieden kirjasto XIII. 3. painos. Helsinki: WSOY.
...keskityn metodiin, jolla tri Pierre Henri Ritter kertoi päästävän määrittelemäänsä - tässä hieman minunsanoin- kasvatuspäämäärän:
Kasvatuksen tarkoitus on tehdä vanhemmat tarpeettomiksi ja saada nuorukainen itse ohjaamaan elämänsä purtta... niin, että nuorukainen on yksilö: kokonaan ja täydellisesti oma itse - ja siksi onnellinen.Avuttomasta tulee askel askeleelta itsensä, omat lahjansa tunteva, omaksi itsekseen kasvaa saanut yksilö, joka on oman elämänsä purren ohjaaja, nykysanoin itseohjautuva - mutta samalla viisaasti yhteiskunnan todellisuuteen suostuva aktiivinen kansalainen. Hän pyrkii ilman vanhempien apua - omasta halustaan henkisestä kehityksestään kohti täydellisyyttä. Hän löytää elämäntehtävän, jossa voi olla hyödyllinen osa kokonaisuutta ja hoitaa sen.
Pienen lapsen vanhemmilla on tärkeä tehtävä tukea lapsen itsenäisyyttä. Heidän tulee vähetä, jotta lapsi saa kasvaa. Kasvattajan lopullinen tehtävä on tehdä itsestään tarpeeton. Ja hyväksyä velvollisuutensa väistyä, kun tehtävä on täytetty.
Tässä linkki lastuun, jossa kerron kasvatspäämäärästä enemmän.
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/06/ph-ritter-kasvatusopillisia-mietelmia.html
Jaan tarkasteluni tässä lastussa kahtia: Metodiin, jolla lasta kasvatetaan nykykielellä itseohjautuvaksi omaksi itsekseen ja metodiin, jolla vanhemmat tekevät itsestään tarpeettomia.
Metodi kohti itseohjautuvutta
Kasvatuksen kohteet: Ruumis ja sielu
Ruumis
Ruumiin kasvatus on terveyskasvatusta. Hyvään terveyteen tarvitsemme, ravintoa, työtä ja unta
Kuinka?
- totuta työhön
- totuta järjestykseen - tee kaikki määrättyyn aiokaan ja määrätyssä järjestyksessä
- varjele kiihottavista asioioista
- varjele ajatuksen puhtautta
- totuttakaamme lapsemme yksinkertaisuuteen, kohtuuteen, työhön ja mielen puhtauteen.
Sielu, mieli, luonne
Lapsen luonnetta tulee kehittää samoin kuin ruumiista. Kasvatuksen tulee kypsyttää oraalle, kukkaan ja hedelmään ne hyveen siemenet, jotka ovat lapsen luonteeseen kätkettyinä. ”Ravinto”- parhaimmatkin luonnonlahjat kaipaavat opetusta ja ohjausta. Lahjat eivät yksin riitä, tarvitaan työtä. Nuoria on opetettava tahtomaan. Sielun kyvyt ovat
- ymmärrys- järki,
- tunteet ja
- tahto.
1. Ymmärryksen kasvattaminen
Ymmärrys kehittyy hitaasti. Ymmärrykseen liittyy monta kykyä:
- tarkkaamiskyky - teroitetaan, tehdään havaintoja
- käsitteiden muodostamiskyky
- arvostelukyky- totuudenrakkaus
- kuvittelukyky
- muisti
Ritterin mukaan omat vanhemmat sopivat lastensa opettajiksi kaikkein huonoiten. He ovat liian kiinni lapsessaan. Opettaja ei saa vaatia liikaa eikä hätäillä,
Kuinka?
- tarkkaamiskykyä teroitetaan tekemällä havaintoja.
- tärkeä apukeino on asianharrastus, joka syttyy jos lapsi kiinnittyy opettajaan.
- tilaisuuksia kuvitella
- opetustapa eli metoodi on tärkeä: Hyvän opetustavan 3 ehtoa ovat: helppo alku, vähittäinen eteneminen ja huomaamattomat siirtymiset kohdasta toiseen
- on asioita, jotka painuvat mieleen vain koneellisen ulkoluvun kautta.
Ihmisen mieliala on tärkeä. Tavoitteena on hyvä mieli. Muttei nautinnosta toiseen etenemällä.
Elämänilo on eri asia kuin huvitukset.
Kuinka?
- luokaamme siis päivänpaistetta lastemme elämään. Perhe-elämän pohjasävyn, kodin hengen tulee olla iloinen.
- järjestys
- työ on mahtavimpia voimia, jotka määräävät ja hallitsevat ihmisen mielialaa.
- kun työ on tehty, siitä seuraa ilo itsestään ,
- tuska ja käsimykset, sekasorto ja epäjärjestys taas madaltavat mielialaamme. Työ on lääke tuskiin ja jännityksiin.
- elämäniloa kohottaa soitanto ja runous.
- lapsen ei tule edetä nautinnosta nautintoon.
- älkää tyydyttäkö kaikkia toiveita. Säästäkää toki jotakin tulevienkin päivien varalle.
Omia tunteita pitäisi ohjailla järjellä.
Mielenliikutus, halu, taipumus ja intohimo
Mielenliikutukset ovat hetkellisiä tunteita. Ne syntyvät äkkiä. Ne ovat kohtauksia, jolloin
kaikki muu karkoittuu ihmisen mielestä, esim. kiivaus
Toisaalta mielenliikutukset saavat elämän kauneimmat kukat puhkeavat. Eläisimme puolityhjää elämää. Ilo, innostus, ihailu osoittavat mielen jaloutta Mutta kaikkia mielenliikutuksia hallita järjen avulla.
Lapsi haluaa. Kun halu tyydytetään, niin se lakkaa. Mutta on mahdollista, että yhä uudestaan tyydytettynä tulee hetki, jolloin halu jatkuu vielä tyydytyksenkin jälkeen. Tällöin halusta on tullut taipumus. Jos tätä taipumusta ei ajoissa tukahduteta, kehitty taipumus intohimoksi. Intohimot vat kestäviä, pitkällisiä.
Halun taustalla on luonnollinen vietti, joka tähtää elossa pysymiseen. Prosessi mielenliikutuksesta intohimoon etenee näin:
- luonnollinen vietti tyydyttyy
- taipumus
- intohimo= kiihkoinen halu
Jos intohimo kohdistuu luvattomaan, ihminen on himojensa orja. Intohimot tekevät ihmisen sokeaksi ja kuuroksi. "Kuuroksi vanhempien ja ystävien varoituksille, sokeaksi puolison ja lasten kyynelille, sokeaksi vaaroja välttämään, sokeaksi muiden lankeemuksista oppia ottamaan."
Se, joka on intohimojen orja, tekee mitä ei tahdo ja tahtoo, mitä ei tee. Ja intohimon saatua tyydytyksensä seuraa katumus, lupaukset ja valat. Mutta seuraavana aamuna matelee halujen käärme taas esiin. Järkiperusteet vaikuttavat vain hyvin vähän.
Ritterillä on keinoja puuttua luvattomaan kohdistuvaan intohimoon. On kolme pysäkkiä, jolloin intohimon kehittymiseen voidaan puuttua
Kuinka?
- kun mielenliikutus - luvattomaan- on kerran vallalle lapsessa päässyt, silloin eivät auta kovat sanat, uhkaukset eikä lyönnit.
- on vain yksi keino: anna ajatukselle toinen suunta, kiinnitä tarkkaavaisuus toiseen asiaan tai henkilöön. Se lauhduttaa kiivastumista, hiljentää suuttumusta, poistaa neuvottomuuta Tarkkaavaisuus kiinnitetään.
- tärkeä kohta on halun muuttuminen taipumukseksi. Kun halu ei lakkaa, vaikka se on tyydytetty. Älä anna intohimolle ravintoa, niin se heikkenee
- jokaisen intohimon kukistaa toinen intohimo, joka on edellistä voimakkaampi
Itsetunto, itsetuntemus, yksilöllisyys, omaksi itseksi kasvu
Jokaisella on omat erityiset taipumuksensa, erityiset lahjansa, oma erityinen käytöstapansa ja omat kykynsä. Lapsen tulee oppia löytämään ne.
Lapsi tarvitsee noin 3 vuotta herätäkseen tajuamaan itsensä erityisenä olentona- tällöin hän alkaa käyttää sanaa: minä. Hänen täytyy oppia arvostamaan itseään ei liian vähän- vaatimattomuus, ei liian paljon - itserakkaus vaan oikein. Oikea käsitys itsesä synnyttää itseluottamusta ja itseluottamus synnyttää voimaa
Kuinka?
- kunnioita lapsesi yksilöllisyyttä.
- pelko, pakko, iva, pikkumaisuus ja turhamaisuus estävät lasta ilmaisemasta yksilöllisyyt
- lempeä kohtelu, lämpö
- vapaus. Jätä 3-vuotias poika itsekseen- kun se on turvallista. .Älä sekaannu auttamaan. Kehitys tapahtuu sisältäpäin. Koneellinen ulkoinen apu ei ole tarpeen.
Myötätunto on kyky ottaa osaa toisen suruihinja iloihin ja osoittaa kunnioitusta.
Kuinka?
Tästä en löytänyt ohjetta.
Hyvän ja oikeuden tunto
Hyvän ja oikeuden tunto on kyky erottaa hyvä ja paha. Sydän on paikallaan. Omatunto ohjaa.
Kuinka?
- meitä auttavat yhteiskunnan siveyslait ja suuren siveysopin opettajat.
- kertomukset
- lapsella ei ole omaa siveellistä arvostelukykyä. Siksi siveelliyyden laki on: kuinka vanhemmat itse elävät. Ole sellainen itse, jollaiseksi toivot lapsesi tulevan.
Tästä en löytänyt ajatelmia.
3. Tahdon kasvatus
Tahdolla on voima ja suunta. Tahto voi olla heikko tai vahva. Tahto voi suuntautua hyvää ja pahaan.
Pahaan sitä vievät tahtoa kiihoittavat intohimot mm. ylpeys, kunnianhimo, viha ja kostonhalu lietsovat tahtoa voimakkaaseen kiihoitustilan.Tahdon tulisi suuntautua jaloon.
Ihminen on luonnostaan heikko. Jokainen asia viehättää alussa uutuudellaan. Ja voitetut vaikeudet tyydyttävät mieltämme lopussa. Mutta alun ja lopun välillä on vaivalloinen taival. Keskenjäänyt työ ei ole työtä.
Tahdon suunta suunta on väärä, kun ihminen ei tahdo sitä, mitä hänen pitäisi tahtoa. Lapsi on vastahakoinen, uppiniskainen
Lapsen on opittava tahtomaan. Vaikeinta on oppia tahtomaan- oikein. Tahdon kasvatus on aluksi tottelevaisuuskasvatusta ja sitten oman tahtomisen kehittämistä
Tottelevaisuuskasvatus
Tottelevaisuutta edistetään ja tottelemattomuuteen reagoidaan.
Tottelevaisuuden edistäminen
Johtaessamme lapsen tahtoa oikeaan suuntaan, meidän tulee pyrkiä
herättämään velvollisuudentunto.
Kuinka?
- helpota lapsen tottelevaisuutta järjestämällä tarkoin jokapäiväinen elämä. Kun kaikki kodissa on järjestettyä ja säännöllistä, koko koneisto työskentelee kuin voideltu. Silloin tottelevaisuus seuraa itsestään.
- lasta ei pidä auttaa enemmän kuin on välttämätöntä.
- hyvään suunaan vaikuttaa hätä. Puute antaa laiskoille käsille vauhtia. Taistelu olemassa olosta - moittii rikkaita perheitä - veltostuttaa lapset.
- älä koskaan vaadi lapselta sellaista, mitä se ei kykene täyttämään. - tehdään tottelevaisuus helpoksi
- herättämällä innostus
Mutta kuinka herätetään äänettömänä kunnioituksena, sydämensä lämmöllä antautumisena ilmeneä innostus?
Kuinka?
- on mahdotonta innostua asiasta, jota ei tunne. Tietämättömyys herättää välinpitämättömyyttä ja vastenmielisyyttä.
- innostus herättää innostusta. Innostus tempaa mukaansa. - Varovaisuus on toki tarpeen.
- Toisen innostus herättää innostusta. Se tulee sydämestä ja menee sydämeen. Vanhempien oma innostus
- elämäkertain lukeminen
- kertomukset menneiden aikojen sankariteoista
- pakottamalla ei voi herättää. Vain itse asia voi herättää innostusta. Saatetaan lapsia yhteyteen sen asian kanssa, johon tahdomme hänen innostuvan.
- totuta säännölliseen työhön - työ kiinnittää omalla viehätyksellään lapsen mielen.
- tee asiasta miellyttävä - esim. kodin ilmapiiri. Jos haluat, että oppiminen tuottaa oppilaillesi nautintoa, niin ohjaa hänet todella oppimaan, ja itse oppiminen saa tuota pikaa hänessä innostuksen vireille.
Tottelemattomuuteen reagoiminen
Kuinka?
- käske ja kiellä ainoastaan yhden kerran.
- jos lapsi ei heti tottele käskyäsi, katso häntä kummastuneena.
- jos on pakko rangaista, käytä luonnollista rangaistusta. Kesken jäänyt työ tehdään esim. vapaa-ajalla. Ei aina helppo löytää sellaista. Silloin kohtele kylmyydellä - viet elämän lämmön- jonkin aikaa. Tai ole puhumatta. Edellyttää että jokapäiväinen seurusteluhenki kodissa on lämmin. Rangaistus on tehokas vain jos se on johdonmukainen
- parempi ohje kuin ”voita paha” on ”herättää eloon hyvä” - Jokaisessa ihmisessä on hyvää ainakin kipinän verran.
- pyri voittamaan lapsen rakkaus. Rakastamalla häntäVain rakkaus saa ihmisen sisäisen mielentilan muuttumaan.
Jo kun lapsi ponnistaa voimiaan täyttääksemme vaatimuksimme, hän harjoittaa tahtoaan.
Kuinka?
- ei saa antaa lapsen joka päivä tavoitella uusia asioita. Totuta häntä viemään perille, minkä on kerran aloittanut.
- meidän tulee pyrkiä terästämään heikkoa tahtoa.
- terve ja voimakas ruumis vahvistaa toimintakykyä ja tahdon lujuutta.
- lapsen pitää antaa harjoitella tahtomista
- tahtoa ei saa murtaa.
- lapselta pitää aina vaatia jotain- totteleminen
Uskonnollinen kasvatus
Kirjan loppupuolella Ritter käsittelee erikseen uskonnollista kasvatusta. Uskonnollisen kasvatuksen päämäärä on herättää jumalatietoisuus. Kehittää ihminen, jonka ulkoinen ja sisäinen elämä ovat elävässä, katkeamattomassa yhteydessä toistensa kanssa. Kun tuntee Jumalan olemassaolon: ulkoinen elämä yhtyy sisäiseen, kuori sydämeen.
Keskeistä on opettaa rukoilemaan. Kun lapsi osaa rukoilla, hän saa levon suruissa. Jumalan avulla voi päästä himojensa herraksi. Rukous auttaa omantunnon tuskissa- syyllisyyden taakka kevenee.
Uskonnollisen kasvatuksen 3 kehityvaihetta ovat: Tunteet - käsitteet - ajatus=järjen tarkastelu
Uskonnollinen opetus alkaa tunteen kehityksellä. Tunteeseeen liittyy myöhemmin käsitteitä. Lopulta ne joutuva lopulta järjen tarkastelun alaisiksi. Viimeisellä asteella moni menettää uskonsa, käsitteet ovat vajaita, koska ne ovat puuttellista ihmistyötä. Ajatuskin on vain tosiasioiden kirjanpitäjä.
Vain omiin kokemuksiin perustuva voimakas tunne voi vastustaa sitä tärähdystä, joka seuraa kun entinen käsiterakennuksemme luhistuu maahan. Kun on tuntenut Jumalan omassa itsessään, käsitysten raukeaminen ei pelota.
Kuinka?
- uskonnollinen kasvatus on äidin tehtävä.
- puhu uskonnosta.
- saata lapsi läheiseen yhteyteen uskonnon kanssa.
- kun minätietoisuus herää, lapsi sanoo minä, opeta rukoilemaan. Näin rukoukseen liittyy äidinrakkaus.
- auta lasta luomaan käsitys Jumalasta. Esim. lapsen rukous ”levolle laske luojani".
- herätä vahva tunne Jumalaan.
- kun uskonnollinen tunne on herännyt sydämessä, vahvista sitä sen kunnioituksen kautta, jota kodissa osoitetaan Jumalalle ja uskonnolle.
- ennen aamiaista lyhyt perhehartaus 10-15 min: pitäisi lukea lyhyt kappale Raamatusta tai muusta hartauskirjasta.
- ilta-aterian tulisi olla perhe-elämän virkistyshetki, kodin päivittäin uudistuva juhlahetki. Kun kaikki ovat asettuneet paikoilleen, joku lapsista lukee hartaasti Isä meidän. Ateria ilman pöytärukousta on ruokkimista,
- älä ole tunkeileva uskonnollisen elämän suhteen.
- kerro hämyhetkinä lapselle kertomuksia Raamatun historiasta, Aatamista ja Eevasta..Jeesuksesta. Kerro vapaasti.
- uskonnollisen kasvatuksen kannalta sunnuntaipäivän tulisi olla ihana, odotettu päivä. Sunnuntait tulee kokonaan omistaa lapsille.- heille vapaapäivä ja ilon päivä. Silloin ilmetkööt rakkaus perhe-elämän läpitunkevana voimana. Kuunnellaan kirkonkellojen ihanaa sointua ja mennään omaisten kanssa Herran huoneeseen. Tuli johon puita ei lisätä, sammuu.
- lasta ei pidä pakottaa kirkkoon. Jos lapsi ei halua, todetaan vain lempeän surumielisesti ”Lapsi tee mitä tahdot, mutta kerran tulet sitä katumaan.
- näytä itse esimerkkiä: käy kirkossa.
- 12-13- vuotiaana alkaa sitten varsinainen uskonnonopetus, joka jatkuu 18 ikävuoteen saakka.
Kasvatus oman elämän tehtävän löytämiseen
Kasvatus tietyllä tapaa elämäntehtävän valintaan. Jokaisen on suoritettava jokin elämäntehtävä ja omistauduttava sille. Ritterillä on keinoja oikean elämäntehtävän löytämiseen lapselle.
Kuinka?
- kasvata lapsesi elämäntehtävään, joka soveltuu hänen luonnonlahjakkuudelleen, yksilöllisyyteensä ja jossa hän voi olla hyödyksi.
- jokainen lapsi on kasvatettava määrättyä elämäntehtävää varten.
- Lapsen yksilöllisyys on luonnollisin opastaja lapsen vastaista toimialaa valitessa. Yksilöllisyys osoittaa kuin neula kompassissa sitä suuntaa, josta hänen on elämäntyönsä löydettävä - paitsi jos taipimus on epähyväksyttävä.
- lapsen on tunnettava itsensä. Itsensä tunteminen on korkein viisaus.
- lapsen taipumukset tulee saada näkyviin.
- aina ne eivät näyttäydy niin selvästi, että lapsi voisi itse valita elämänuransa. Tällöin vanhempien tulee tarkkailla lapsensa taipumuksia alusta pitäen ja valita lapsen puolesta.
- lapsen on itse kehitettävä taipumuksiaan.
- on opeteltava yhteiskunnallinen käytöstapa ja seurustelutavan säännöt. Hyvä käytöstapa kasvakoon toiseksi luonnoksi.
- voi antaa elämänohjeita, kunhan ei pitkiä oppitunteja.
- harjoitus on tarpeen. Alituista kestävää harjoitusta ja oikaisua .
- oma esimerkki on paras opettaja. Lapsi oppii paljon siitä, mitä kuulee, mutta vielä enemmän siitä mitä näkee
- harjoitus, tottumus ja oma vakaumus ovat lapselle parhaimpana apuna hyvien tapojen ja sopivan käytöksen omaksumisessa.
Kuten sanottua Ritterin mukaan pienen lapsen vanhemmilla on tärkeä tehtävä tukea lapsen itsenäisyyttä. Jotta lapsi saa kasvaa, heidän tulee vähetä ja hyväksyä velvollisuutensa väistyä, kun tehtävä on täytetty. Kasvattajatehtävä on onnistunut, kun
- lapsen luonnonlahjat ovat kehittyneet mahdollisimman onnellisesti ja monipuolisesti
- hänellä on sydän paikallaan. Hänen toimintaansa ohjaavat jalot tarkoitusperät
- hän kykenee johonkin ammattiin
- hän tahtoo hyvää.
Meidän tulee vetäytyä syrjään.
Kuinka?
- tiivis ohje: Ole lapsesi herra 10. ikävuoteen, isä 20. ikävuoteen saakka ja sen jälkeen ystävä.
- pois lentäviä ei pidätettäkö vaikka eroamiseen liittyy surua.
1 kommentti:
Nämä ovat helmiä!
Lähetä kommentti