On pitkäperjantai. Hyvä päivä selailla Raamattua.
Kristityille pitkäperjantai on (ainoa) surujuhla: Jeesus Nasaretilaisen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Nimitystä pitkäperjantai ei muuten käytetä juuri muualta kuin Pohjoismaista. Englannin kielessä päivän nimi on Good Friday.
TUTKIJAT ovat yrittäneet ajoittaa ensimmäistä pitkäperjantaita. Tiedetään, että Pontius Pilatuksen hallintovuosista juutalaisten pääsiäinen tai sen aatto on osunut perjantaiksi vuosina 27, 30, 33 ja 34 jaa.
Näistä kaksi vaihtoehtoa on todennäköisimpiä:
7.4. -30 tai
3.4. -33.
Valitaan jälkimmäinen
Kertaanpa lähteistäni, mitä tuona ensimmäisenä pitkäperjantaina tapahtui. On pakko aloittaa kuitenkin hieman kauempaa.
Pääsiäisjuhliin
Jeesus saapui Egyptistä vapautumisen kunniaksi järjestettyihin juutalaisten pääsiäisjuhliin Jerusalemiin ilmeisesti aasinvarsalla . Hänelle hurrattiin, laulettiin Hoosiannaa ja häntä huudettiin kuninkaaksi. Vaatteita heitettiin tielle. (Matteus ei kerro saapumisesta mitään)
Varsin yksimielisiä ollaan siitä, että hän puhui pyhäkössä ja aiheutti myös jonkinlaisen kapinan; Jeesus hyökkäsi joukkoineen temppelissä hänen mielestään Jumalan pettäneiden rahanvaihtajien kimppuun, kaatoi kumoon heidän pöytänsä ja kyyhkysten myyjäin tuolit (Mark. temppelin puhdistus). Raamatun mukaan "kaikki kansa oli ihmeissään hänen opetuksestansa".
Jeesuksen seuralaisilla oli aseita (mm. Pietarilla), joiden tulkitsijoiden mukaan, koska tarkoitus oli aloittaa kumous. Kapina olisi uhannut niiden etuja, jotka hyötyivät mm. oikeudesta Temppelin varoihin. Siksi suunniteltiin kansaa harhaan johtavan (Luuk.) Jeesuksen kiinniottamista (Kaifas: "On hyödyllistä, että yksi ihminen kuolee kansan edestä." Joh.). Mutta ei juhlan aikana (Matt.)
Kiirastorstai
Kiirastorstaiyönä Jeesus yöpyi seuraajineen Getsemanen puutarhassa/Öljymäellä. Ehkä Jerusalemissa ei ollut tilaa? Tai sitten he olivat piilossa. Jeesus pelkäsi. Hän tunsi kauhua ja ahdistusta (Mark.). Hiki oli verta (Luuk.). Opetuslapset sen sijaan nukkuivat. Jeesus rukoili suuressa tuskassa "Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja." Lopulta hän rauhottui (vrt. Mark)
Jeesus oli petetty. Petturiksi kaikki evankeliumit mainitsevat Juudaksen. Vangitseminen ajoitettiin yöhön; "Ei juhlan aikana, ettei syntyisi meteliä kansassa". Vangitsijoilla (sotilasjoukko Joh.) oli soihdut, miekat, seipäät ja aseet käsissään. On esitetty että vangitsijoita on ollut todella iso joukko (600 sotilasta ja 400 temppelipoliisia?). Syntyi taistelu, jossa ainakin yksi seuralaisista (ilmeisesti Pietari) käytti miekkaa. Jeesus vangittiin, ja hänet viedään kuulusteltavaksi. Opetuslapset pakenivat - ainakin osa.
Perjantai koittaa
Kuulustelut ja pahoinpitely jatkuivat perjantai-aamuun saakka. Jeesus vaikeni ja kierteli, mutta myönsi lopulta ensi ylipapeille olevansa Kristus (Luuk.)/ Messias (Mark.) /Herodes kuulusteli myös Jeesusta, mutta tämä vaikeni. Herodes ei tuominnut Jeesusta (Luuk.) Myöhemmin Jeesus ei vastannut, kun Pilatus kysyi, onko hän juutalaisten kuningas (Mark.).
Tuli aamu. Juhlan kunniaksi oli tapana vapauttaa jokin vanki. Paikalla olleet valitsivat kuuluisan (Matt.) kapinajohtajan (Luuk.) Barabbaan Jeesuksen sijasta. Koska juutalaisilla ei ollut oikeutta langettaa kuolemantuomiota, roomalainen maaherra Pontius Pilatus tuomitsi Jeesuksen kapinasta kuolemaan, kansankiihottajille tavallisella, rankalla tavalla: naulitsemalla ristiin. Sitä ennen hänet ruoskittiin (Mark.)
Jeesus kuljetettiin teloituspaikalle. Osa itki nähdessään hänet. Jeesus uupui kantamaan ristiä, ja nimeltä mainittu juutalainen: Simon pakotettiin ottamaan taakka.
Golgatalla
Perillä Jeesus - ja muitakin- riisuttiin ja naulittiin ristille. Sotamiehet väänsivät orjantappuroista kruunun, panivat sen hänen päähänsä, antoivat korvapuusteja (Joh) ja rupesivat tervehtimään häntä: "Terve, juutalaisten kuningas!" Ristiin liitettiin tuomion syy, päällekirjoitus: INRI. (Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas). Sotilaat löivät häntä päähän ruokokepillä (Mark.), sylkivät häntä (Matt.)ja pilkkasivat. Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria. Jeesuksen läheinen opetuslapsi (ilmeisesti Johannes) otti pitääkseen huolta Jeesuksen äidistä.
Risitinkuolema oli kivulias. Kidutus jatkui siinä pitkään, eikä tarvittu kiduttajaa. Jeesus ei ottanut huumaavaa viiniä. (Matteuksen mukaan hän kuitenkin maistoi). Tuskissaan Jeesus huusi keskipäivällä: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut!" (Matt. ja Mark.) ja sitten hän heitti henkensä. Oli kuudes tunti (mm. Luuk.)
Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus joi tuota viiniä ja sanoi: "Se on täytetty." Sitten hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
Myös Luukkaan Jeesus hyväksyi kohtalonsa. Kuoleman lähestyessä Jeesus sanoi: " Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.” Hänen viimeiset sanansa olivat ilmeisesti: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni."
Kuolinhetkellä tapahtui jonkinlainen maanjäristys; Maa vavahteli, kalliot halkeilivat, haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. Temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. Kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen, sillä aurinko oli pimentynyt.
Sotilaiden kuului tarkistaa, että Jeesus oli kuollut. "He huomasivat hänen jo kuolleen eivätkä siksi katkaisseet hänen sääriluitaan. Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä."(Joh.)
Jeesuksen hauta
Kapinalliset heitettiin tuohon aikaan joukkohautaan. Evankeliumien mukaan Jeesus saatiin kuitenkin haudata kalliohautaan. Arvossapidetty neuvoston jäsen, arimatialainen Joosef oli mennyt Pilatuksen luo ja pyytänyt etukäteen Jeesuksen ruumista. Pilatusta ihmetytty, että Jeesus oli jo kuollut (Mark.). Joosef osti liinavaatteen, otti hänet (ristiltä) alas, kääri hänet liinavaatteeseen, pani yhdessä Nikodeemuksen kanssa puutarhassa olevaan hautaan (Joh.), joka oli hakattu kallioon ja vieritti kiven hautakammion ovelle.
Erään tulkinnan mukaan Jeesus (todennäköisesti) oli heitetty joukkohautaan, mutta Maria Magdaleena oli kaivanut yöllä Jeesuksen ruumiin ja haudannut hänet muualle.
Loppuratkaisu ei ollut profetioiden mukainen. Profetia toteutui siltä osin, että Jeesus vangittiin ja naulittiin ristiin. Mutta minkään profetian mukaan Messiaan ei olisi pitänyt kuolla. Moni ajatteli, että Jeesus oli epäonnistunut. Jumala ei puuttunutkaan tapahtumien kulkuun. Juudas hirtti itsensä -ehkä tajutessaan tehneensä kamalan virheen.
Pitkänäperjantaina Jerusalemiin jäljelle jäi opetuslapsien joukko. Naiset toimivat. Miehet menettävät hermonsa ja menivät piiloon.
Pitkäperjantai muuttui pimeäksi yöksi...
Kristityille pitkäperjantai on (ainoa) surujuhla: Jeesus Nasaretilaisen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Nimitystä pitkäperjantai ei muuten käytetä juuri muualta kuin Pohjoismaista. Englannin kielessä päivän nimi on Good Friday.
TUTKIJAT ovat yrittäneet ajoittaa ensimmäistä pitkäperjantaita. Tiedetään, että Pontius Pilatuksen hallintovuosista juutalaisten pääsiäinen tai sen aatto on osunut perjantaiksi vuosina 27, 30, 33 ja 34 jaa.
Näistä kaksi vaihtoehtoa on todennäköisimpiä:
7.4. -30 tai
3.4. -33.
Valitaan jälkimmäinen
Kertaanpa lähteistäni, mitä tuona ensimmäisenä pitkäperjantaina tapahtui. On pakko aloittaa kuitenkin hieman kauempaa.
Pääsiäisjuhliin
Varsin yksimielisiä ollaan siitä, että hän puhui pyhäkössä ja aiheutti myös jonkinlaisen kapinan; Jeesus hyökkäsi joukkoineen temppelissä hänen mielestään Jumalan pettäneiden rahanvaihtajien kimppuun, kaatoi kumoon heidän pöytänsä ja kyyhkysten myyjäin tuolit (Mark. temppelin puhdistus). Raamatun mukaan "kaikki kansa oli ihmeissään hänen opetuksestansa".
Jeesuksen seuralaisilla oli aseita (mm. Pietarilla), joiden tulkitsijoiden mukaan, koska tarkoitus oli aloittaa kumous. Kapina olisi uhannut niiden etuja, jotka hyötyivät mm. oikeudesta Temppelin varoihin. Siksi suunniteltiin kansaa harhaan johtavan (Luuk.) Jeesuksen kiinniottamista (Kaifas: "On hyödyllistä, että yksi ihminen kuolee kansan edestä." Joh.). Mutta ei juhlan aikana (Matt.)
Kiirastorstai
Kiirastorstaiyönä Jeesus yöpyi seuraajineen Getsemanen puutarhassa/Öljymäellä. Ehkä Jerusalemissa ei ollut tilaa? Tai sitten he olivat piilossa. Jeesus pelkäsi. Hän tunsi kauhua ja ahdistusta (Mark.). Hiki oli verta (Luuk.). Opetuslapset sen sijaan nukkuivat. Jeesus rukoili suuressa tuskassa "Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja." Lopulta hän rauhottui (vrt. Mark)
Jeesus oli petetty. Petturiksi kaikki evankeliumit mainitsevat Juudaksen. Vangitseminen ajoitettiin yöhön; "Ei juhlan aikana, ettei syntyisi meteliä kansassa". Vangitsijoilla (sotilasjoukko Joh.) oli soihdut, miekat, seipäät ja aseet käsissään. On esitetty että vangitsijoita on ollut todella iso joukko (600 sotilasta ja 400 temppelipoliisia?). Syntyi taistelu, jossa ainakin yksi seuralaisista (ilmeisesti Pietari) käytti miekkaa. Jeesus vangittiin, ja hänet viedään kuulusteltavaksi. Opetuslapset pakenivat - ainakin osa.
Perjantai koittaa
Kuulustelut ja pahoinpitely jatkuivat perjantai-aamuun saakka. Jeesus vaikeni ja kierteli, mutta myönsi lopulta ensi ylipapeille olevansa Kristus (Luuk.)/ Messias (Mark.) /Herodes kuulusteli myös Jeesusta, mutta tämä vaikeni. Herodes ei tuominnut Jeesusta (Luuk.) Myöhemmin Jeesus ei vastannut, kun Pilatus kysyi, onko hän juutalaisten kuningas (Mark.).
Tuli aamu. Juhlan kunniaksi oli tapana vapauttaa jokin vanki. Paikalla olleet valitsivat kuuluisan (Matt.) kapinajohtajan (Luuk.) Barabbaan Jeesuksen sijasta. Koska juutalaisilla ei ollut oikeutta langettaa kuolemantuomiota, roomalainen maaherra Pontius Pilatus tuomitsi Jeesuksen kapinasta kuolemaan, kansankiihottajille tavallisella, rankalla tavalla: naulitsemalla ristiin. Sitä ennen hänet ruoskittiin (Mark.)
Jeesus kuljetettiin teloituspaikalle. Osa itki nähdessään hänet. Jeesus uupui kantamaan ristiä, ja nimeltä mainittu juutalainen: Simon pakotettiin ottamaan taakka.
Golgatalla
Perillä Jeesus - ja muitakin- riisuttiin ja naulittiin ristille. Sotamiehet väänsivät orjantappuroista kruunun, panivat sen hänen päähänsä, antoivat korvapuusteja (Joh) ja rupesivat tervehtimään häntä: "Terve, juutalaisten kuningas!" Ristiin liitettiin tuomion syy, päällekirjoitus: INRI. (Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas). Sotilaat löivät häntä päähän ruokokepillä (Mark.), sylkivät häntä (Matt.)ja pilkkasivat. Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria. Jeesuksen läheinen opetuslapsi (ilmeisesti Johannes) otti pitääkseen huolta Jeesuksen äidistä.
Risitinkuolema oli kivulias. Kidutus jatkui siinä pitkään, eikä tarvittu kiduttajaa. Jeesus ei ottanut huumaavaa viiniä. (Matteuksen mukaan hän kuitenkin maistoi). Tuskissaan Jeesus huusi keskipäivällä: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut!" (Matt. ja Mark.) ja sitten hän heitti henkensä. Oli kuudes tunti (mm. Luuk.)
Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus joi tuota viiniä ja sanoi: "Se on täytetty." Sitten hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
Myös Luukkaan Jeesus hyväksyi kohtalonsa. Kuoleman lähestyessä Jeesus sanoi: " Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.” Hänen viimeiset sanansa olivat ilmeisesti: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni."
Kuolinhetkellä tapahtui jonkinlainen maanjäristys; Maa vavahteli, kalliot halkeilivat, haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. Temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. Kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen, sillä aurinko oli pimentynyt.
Sotilaiden kuului tarkistaa, että Jeesus oli kuollut. "He huomasivat hänen jo kuolleen eivätkä siksi katkaisseet hänen sääriluitaan. Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä."(Joh.)
Jeesuksen hauta
Kapinalliset heitettiin tuohon aikaan joukkohautaan. Evankeliumien mukaan Jeesus saatiin kuitenkin haudata kalliohautaan. Arvossapidetty neuvoston jäsen, arimatialainen Joosef oli mennyt Pilatuksen luo ja pyytänyt etukäteen Jeesuksen ruumista. Pilatusta ihmetytty, että Jeesus oli jo kuollut (Mark.). Joosef osti liinavaatteen, otti hänet (ristiltä) alas, kääri hänet liinavaatteeseen, pani yhdessä Nikodeemuksen kanssa puutarhassa olevaan hautaan (Joh.), joka oli hakattu kallioon ja vieritti kiven hautakammion ovelle.
Lainasin tähän kuva Jeesuksen puutarhahaudasta Tampereenseurakunnat.fi-sivustolta. |
Loppuratkaisu ei ollut profetioiden mukainen. Profetia toteutui siltä osin, että Jeesus vangittiin ja naulittiin ristiin. Mutta minkään profetian mukaan Messiaan ei olisi pitänyt kuolla. Moni ajatteli, että Jeesus oli epäonnistunut. Jumala ei puuttunutkaan tapahtumien kulkuun. Juudas hirtti itsensä -ehkä tajutessaan tehneensä kamalan virheen.
Pitkänäperjantaina Jerusalemiin jäljelle jäi opetuslapsien joukko. Naiset toimivat. Miehet menettävät hermonsa ja menivät piiloon.
Pitkäperjantai muuttui pimeäksi yöksi...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti