KUN vannoutunut didaktiikka-friikki saa käsiinsä kirjan, jossa kerrotan, että hyvä opettaja on aina myös hyvä psykologi, friikki - vaikka pasifisti onkin- vetää varmistimen pois päältä.
Mutta ihan suotta. Psykologian lisensiaatti Vesa Nevalaisen ja lahtelaisen emeritus-rehtori Auvon Niemisen teos (2010): Opettajan psykologia (Helsinki: Edita) on sympaattinen kahden konkarin yhteisteos, jossa he kutovat yhteen 260 sivua omien työuriensa aikana tekemiään oivalluksia hyvin monenlaisista koulun arjen kysymyksistä (arvoista, rekrytoinnista, kriisien hoidosta, muutoksen hallinnasta, oppilashuollosta, oirehtivista oppilaista, opettajien yksintyöskentelystä, murheista ja uupumisesta, niitä purkavasta tiimityöstä ja koulun tulevaisuuksista...)
EN lukenut kirjaa ylikriittinen tiedemoodi päällä. Siinä on ymmärtääkseni sanallistettu vilpittömästi ja auttamisen halusta kummankin omaa toimintaa ohjaavaa ns. käyttöteoriaa, joka kuten käsitteeseen kuuluu on eklektinen sekoitus osuvia malleja (esim. Bion ja MBTI), omia kokemukseen perustuvia näkemyksiä ja aina myös hieman ohuemmin harkittua "moskaa". Jos pipo on kovin kireällä, voi pian alkaa ärsyttää, että monin paikoin kirjan pohdinta ei ole lainkaan psykologiapohjaista. Ja itse asiassa otsikossa olisi opettajan rinnalla yhtä hyvin voinut olla rehtori, siksi paljon ja ihan ansiokkaasti siinä pohditaan myös johtajuutta.
NÄILLÄ ehdoilla suosittelen mielelläni kirjan lukemista. Teknisesti kirja jakaantuu kolmeen osaan: syys- ja kevätlukukauteen sekä suvivirteen. Osien pituus lyhenee juoksussa, mikä ei ole minusta fiksua. Toisia se ei haittaa. Syvällisempää pohdintaa virkistetään useilla sivuilla narratiiveilla, arkisilla kertomuksilla. Mainio käytäntö.
Poimin muistiin kirjasta yksittäisiä tokaisuja:
Nevalaisen ja Niemisen teosta ei ole juuri siteerattu netissa. Iloisen poikkeuksen tekee Opesedän blogin puffaus:
https://opeseta.blogspot.co.uk/2016/04/opettajan-psykologia.html
KIRJOITTAJISTA
Auvo Nieminen on vasta eläköitynyt lahtelainen rehtori ja pääluottamusmies, jolla on myös kouluttaja- ja valmentajakokemusta.
Vesa Nevalainen on psykologian lisensiaatti, joka on kirjoittanut muun muassa useita psykologian alan tietokirjoja. Hän on myös aktiivinen bloggari: http://www.psyli.fi/ajankohtaista/blogi/vesa_nevalaisen_blogi
Mutta ihan suotta. Psykologian lisensiaatti Vesa Nevalaisen ja lahtelaisen emeritus-rehtori Auvon Niemisen teos (2010): Opettajan psykologia (Helsinki: Edita) on sympaattinen kahden konkarin yhteisteos, jossa he kutovat yhteen 260 sivua omien työuriensa aikana tekemiään oivalluksia hyvin monenlaisista koulun arjen kysymyksistä (arvoista, rekrytoinnista, kriisien hoidosta, muutoksen hallinnasta, oppilashuollosta, oirehtivista oppilaista, opettajien yksintyöskentelystä, murheista ja uupumisesta, niitä purkavasta tiimityöstä ja koulun tulevaisuuksista...)
EN lukenut kirjaa ylikriittinen tiedemoodi päällä. Siinä on ymmärtääkseni sanallistettu vilpittömästi ja auttamisen halusta kummankin omaa toimintaa ohjaavaa ns. käyttöteoriaa, joka kuten käsitteeseen kuuluu on eklektinen sekoitus osuvia malleja (esim. Bion ja MBTI), omia kokemukseen perustuvia näkemyksiä ja aina myös hieman ohuemmin harkittua "moskaa". Jos pipo on kovin kireällä, voi pian alkaa ärsyttää, että monin paikoin kirjan pohdinta ei ole lainkaan psykologiapohjaista. Ja itse asiassa otsikossa olisi opettajan rinnalla yhtä hyvin voinut olla rehtori, siksi paljon ja ihan ansiokkaasti siinä pohditaan myös johtajuutta.
NÄILLÄ ehdoilla suosittelen mielelläni kirjan lukemista. Teknisesti kirja jakaantuu kolmeen osaan: syys- ja kevätlukukauteen sekä suvivirteen. Osien pituus lyhenee juoksussa, mikä ei ole minusta fiksua. Toisia se ei haittaa. Syvällisempää pohdintaa virkistetään useilla sivuilla narratiiveilla, arkisilla kertomuksilla. Mainio käytäntö.
Poimin muistiin kirjasta yksittäisiä tokaisuja:
- Hyvän opettajan työura on eheä kokonaisuus: siinä on optimistinen mutta asioita vielä opetteleva alku, sopivasti työntäyteinen keskiosa ja elämänkokemuksen kiteyttävä loppuvaihe.
- Johtaminen on vuorovaikutusta, jonka avulla vaikutetaan ihmisiin.
- Koulun maine kulkee tarinoina, jotka syntyvät kokemuksista, kuinka oppilas (vanhempi ) on kohdattu.
- Opettajan pelko kasvojen menettämisestä: Itseään pienemmälle ei saa hävitä. Lapsille kuuluu ja saa hävitä lukuisia taisteluja, kunhan ei häviä sotaa.
- Kouluhan on ihan kiva paikka, jos sattuu pitämään sen tyylisistä paikoista.
- Asiakkaat vaativat koululta hyvää palvelua. Koulun tehtävä on kuitenkin määritelty ihan muualla kuin asiakaspalvelusopimuksissa.
- 1. Tiedota ajoissa ja jatkuvasti
- 2. Vuorovaikuta ja johda kysymällä
- 3. Ota ihmiset mukaan suunnitteluun
- 4. Simpelmentoi; yksinkertaista ja käytännöllistä
- 5. Ole avoin; salli pelon ja surun näkyä
Nevalaisen ja Niemisen teosta ei ole juuri siteerattu netissa. Iloisen poikkeuksen tekee Opesedän blogin puffaus:
https://opeseta.blogspot.co.uk/2016/04/opettajan-psykologia.html
KIRJOITTAJISTA
Auvo Nieminen on vasta eläköitynyt lahtelainen rehtori ja pääluottamusmies, jolla on myös kouluttaja- ja valmentajakokemusta.
Vesa Nevalainen on psykologian lisensiaatti, joka on kirjoittanut muun muassa useita psykologian alan tietokirjoja. Hän on myös aktiivinen bloggari: http://www.psyli.fi/ajankohtaista/blogi/vesa_nevalaisen_blogi
1 kommentti:
Kiitos Martti!
Toisena kirjoittajana kiitän sinua, että otit teoksen käsittelyysi. Oivia ovat kommenttisi ja osuvat kohdalleen. Tavoitteena meillä oli kirjoittaa jotenkin helposti luettavaa tekstiä aiheista, jotka eivät ole helppoja. Kun kirjoittajia oli kaksi, oli tyylin yhteen sovittamisessa hiukan tekemistä. Tuollainen siitä tuli. Osittain aina ajankohtainen, osittain ei. Esimerkiksi oppilashuollon lainsäädäntö on kirjoittamisen jälkeen muuttunut aika tavalla.
Hyvää kevättä!
Auvo Nieminen
Lähetä kommentti