Kun aikuinen kohtaa särön, seuraa hämmennys. Hän voi 1) selittää asian pois 2) vetäytyä tai 3) ryhtyä selvittämään säröytymistä ja oppia. |
Malisen Särö-teoria löytyy mm. hänen väitökirjastaan (2000). "Towards the essence of adult
experiential learning. A reading of the theories of Knowles, Kolb,
Mezirow, Revans and Schön." Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta.
Pähkinänkuoressa:
"Aikuinen on konservatiivinen ja itsekäs. Aikuisen itseohjautuvuus on myytti. Aikuisella ei ehkä ole sisäsyntyistä tarvetta oppia uutta. Elämänkokemukseen täytyy saada syntymään särö, jotta todellista uuden oppimista voisi tapahtua. Särö voi syntyä elämänkokemuksen ja ravistelevan oppimis-kokemuksen törmätessä yhteen. Ellei tällaista säröä tai epäilystä synny, opiskelijan tapa ajatella tai toimia ei muutu. Oppimiskokemusten täytyy siis murtaa turvallista elämänkulkua ja sen jatkuvuutta. Tällöin aikuisessa herää tarve todelliseen oppimiseen, joka muuttaa hänen tapaansa ajatella ja toimia."
Optimaalinen särö tekee ihmisen uteliaaksi ja houkuttelee oppimaan, eikä pelota. Se on suurempi kuin pelko tai häpeä, joka osaamattomuuteen liittyy.
Hieman pidempänä
MALISEN mukaan aikuisen oppijan lähtökohtana on hänen elämänkokemuksensa. Tähän kokemukseen täytyy saada syntymään särö, jotta todellista uuden oppimista voisi tapahtua. Särö voi syntyä elämänkokemuksen ja ravistelevan oppimiskokemuksen törmätessä yhteen. Ellei tällaista säröä tai epäilystä synny, opiskelijan tapa ajatella tai toimia ei muutu, hän vain suorittaa kurssin tai tentin.
Aikuisen oppimisprosessia on pidetty itsestäänselvyytenä, eivätkä sen enempää opettajat kuin tutkijatkaan ole olleet kovin kiinnostuneita itse oppimistapahtuman tutkimisesta. Aikuiskoulutuksen nykyisiä muotoja ja sisältöjä olisi Malisen mielestä kuitenkin aika arvioida kriittisesti. Tärkeintä olisi tietää, miten aikuinen oppii.
Malisen mukaan aikuisen oppimisen ominaislaadun määrittelyn lähtökohta on oppijan
elämänkokemus, joka muodostaa oppimisen kiistattoman perustan. Tämä vuosien varrella kertynyt osaamisen, tiedon, taidon ja tunteiden kokonaisuus on epätäydellisenäkin "totta" aikuiselle oppijalle itselleen. Oppimista voisi näin luonnehtia aikuisen omien "ennakkoluulojen" ylittämiseksi.
2 kommenttia:
'Oppimista voisi näin luonnehtia aikuisen omien "ennakkoluulojen" ylittämiseksi.' Kyllä näin on!
Tämän tyyppisten asioiden kanssa olen kamppailut jo kauan, kun on yrittänyt saada opettajia innostumaan digiajasta.
Lähetä kommentti